w rozgrzanym powietrzu faluje wyobraźnia - ajw
Poezja » Wiersze » w rozgrzanym powietrzu faluje wyobraźnia
A A A

 

czas ma tutaj wolne. obija się, spacerując
sennymi uliczkami albo roztapia w słońcu godziny.
siga, siga* - szepcze do ucha i czeka aż lekki wiatr
poniesie zapach spokoju, z nutą czosnku i oliwy.
 
domki wspinają się po zboczach, a twoje oczy po piersiach
uwolnionych od konwenansów, falujących niespiesznie
przy każdym ruchu dłoni, które nabierają mezedes*.
karmisz się tym widokiem, popijając winem ze szklanki.
 
papierowe obrusy, niewzruszone plamami, podrygują
w jednorazowym tańcu. rozmowa płynie w kierunku wieczora.
słowa kołyszą łagodnie niczym łódki zacumowane u nabrzeża.
 
płynność przenosi się w biodra.

 

 

_____________

 

*siga, siga (gr.) – powoli, powoli.

* mezedes – danie „na jeden kęs”.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ajw · dnia 30.01.2016 08:04 · Czytań: 577 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 31
Komentarze
Jaroslaw Kaplon dnia 30.01.2016 09:38
Grecja, stół, strawa, dużo przystawek (aż ślinka leci). Jest w tym wierszu dużo erotyzmu, klimatyczne obrazki skłaniają do tego że człowiek nabiera chęci zaznajomienia się z tym miejscem. Można ten wiersz rozbierać na kęsy. Można zawiesić się gdzieś na tych skalistych zboczach i patrzeć jak falują łódki. Pointe należy rozpatrywać na dwojaki sposób jest jak rozterka, rozdarcie między jedzeniem a nie jedzeniem lub nieco bardziej erotycznie. Słowo "płynność" może być tu kluczem :) Jest jeszcze trzecia możliwość, wystarczy połączyć jedzenie z namiętnością :p
skroplami dnia 30.01.2016 12:28 Ocena: Świetne!
Cholera, sadystka :(.

-----------------------------
6.4 Komentarz musi jasno wyrażać opinie danego Użytkownika na temat utworu.
6.6 Komentarz powinien być tak rozbudowany, aby autor domyślił się, co przeszkadzało lub podobało się komentującemu.
przyp. red. BB
Opheliac dnia 30.01.2016 13:08 Ocena: Świetne!
Cytat:
słowa kołyszą mnie łagodnie niczym łódki zacumowane u nabrzeża.

Tu czytam bez "mnie".

Ajw, uważam, że to jeden z Twoich najlepszych tekstów, przynajmniej w ciągu ostatnich kilku miesięcy, wg mnie. Dawno nie czytałam tak melodyjnego i obrazowego wiersza. Bardzo mi się podoba!
aleksander81 dnia 30.01.2016 13:39
bardzo ładne greckie fantazje wplecione w kulinaria językowe tamtych stron. Twój wysublimowany warsztat doprowadza do uwikłania czytającego w iluzję peelki, peelki myślę marzącej, może o kimś kogo widzi(kelner, obcy przy stoliku obok), a kogo ze względu na konwenanse(może obok siedzi mąż) raczej nie zdobędzie. zgrabny obraz Iwonko, ale jeśli można tylko wtrącić dwa słowa...

Cytat:
roz­nie­sie po oko­li­cy za­pach spo­ko­ju, z nutą czosn­ku i oliwy. 
czy nie lepiej brzmiałoby "rozniesie po okolicy zapach spokoju nutą czosnku i oliwy" - i teraz to nawet to czuję:-) "z" jest niepotrzebna, a bez niej przecinek również wygląda na zagubionego marzyciela.

Cytat:
w jed­no­ra­zo­wym tańcu. roz­mo­wa pły­nie w kie­run­ku wie­czo­ra.


zgrzyta mi ten wers, po pierwszym czytaniu myślałem, że to interpunkcja, ale to Ty prowadzisz wiersz, ok. więc czytam drugi raz, widzę podwójne "w", przełykam, ale za trzecim znajduję "tańcu, kierunku" i chyba jednak mam rację, coś jest nie tak. a spójrz tylko na pierwszy wers trzeciej części, czy interpunkcja tam nie hamuje czytelnika?
bardzo delikatny i taki Twój wiersz, to słychać i czuć, z podobaniem:-)

Aleks...
Dobra Cobra dnia 30.01.2016 17:46 Ocena: Świetne!
Ach, jak Ty piszesz....


Pozdrawiam rozgrzany nie tylko ciepłem tamtejszego klimatu.

DoCo
Meltemi dnia 30.01.2016 18:22
Niezwykły klimat, świetne obrazowanie - bardzo lubię takie malowanie słowem. Pozdrawiam serdecznie!
gaga26111 dnia 30.01.2016 18:35
Dawno Ciebie takiej nie czytaliśmy:) miła odmiana nie powiem:) wyobraźnia faluje. Świetnie się czujesz i odnajdziesz w pisaniu takich wierszy to widać. Chcę więcej takich pieścidełek :) dużo smaczków. zapamiętam wiatr pachnący oliwą i czosnkiem, wspinajace się domki i łodzie i biodra oh :)
Reksio dnia 30.01.2016 18:47
Kwartet Aleksandryjski Durrella albo Kolos z Marussi Millera. Urzeczony wierszem.
ajw dnia 30.01.2016 20:47
Jarosławie - dziękuję za Twoją obecność w mojej tawernie i wspólne biesiadowanie przy wierszu. Piękny komentarz i bystre oko, bo rzeczywiscie słowo 'płynność' jest tu kluczem, a i, jak zauważyłeś, ma wiele znaczeń :)

skroplami - a wiesz co to dla mnie znaczy? Siebie też katuję, bo jestem zakochana w greckich wyspach.A więc także masochistka :)

Opheliac - miło czytać, że Ci sie podoba i że w końcu wyszłam ze swojego kamiennego kręgu ;) Zaraz wytnę słowo 'mnie', bo zgadzam się z Tobą bez dwóch zdań :)

aleksandrze
- no już taką małpą nie jestem, zeby fantazjować o innych facetach na oczach tego, z którym jestem ;) Co do zmiany 'z nutą' na 'nutą' w tym wypadku sie nie zgodzę, bo spokój to jednak nie czosnek z oliwą. Ta nuta jest tylko dodatkiem. Co do drugiej uwagi to być może masz rację. Może wywalić interpunkcję? Może ktoś się jeszcze wypowie ..

DoCo - rozgrzany jak cegła ;) Buziaki ślę.

Meltemi - gdybyś nie przyszła - byłabym zdziwiona, bo to Ty wiejesz na Rodosie, meltemi :)

gaga - zbliża się maj, a wtedy jak wszystko pójdzie po mojej myśli, odfrunę w greckie klimaty i myśl ta napędza moją wyobraźnie, bo nie wyobrażam sobie lata bez Grecji :)

Reksiu - a to niespodzianka. Dziękuję, miło czytać :)
aleksander81 dnia 30.01.2016 20:58
może faktycznie ten czosnek z oliwą musi być z nutą, chociaż spokojna oliwa może być;-)
ale pomysł na zlikwidowanie interpunkcji mógłby malować przed czytelnikiem nowe wyspy, pomyśl i poczekaj:-)

Aleks...
ajw dnia 30.01.2016 21:03
No właśnie myślę i coraz bardziej ten pomysł mi się podoba :)
Antek dnia 31.01.2016 03:43 Ocena: Świetne!
mnie się akurat podoba to płynięcie w kierunku wieczora. to gdyby kto pytał. no wreszcie wróciłaś z b.dobrym wierszem (oczywiście jak dla mnie), co niezmiernie cieczy. jedynie
czas ma tutaj wolne - tutaj mi się włącza dzwonek, pewnie dlatego, że brać wolne, ale to już sobie rozważ - tylko donoszę. z podobaniem. pzdr
Ula dnia 31.01.2016 21:59 Ocena: Świetne!
Ajw,
No rzeczywiście wyczarowałaś niezwykły klimat wiersza. Jest świetnie! Pozdrawiam :)
kamyczek dnia 31.01.2016 23:23 Ocena: Świetne!
Świetnie mi się czytało, popłynęłam w kierunku puenty, lekko ukołysana słowami. Klimat, obrazowanie - super!
Pozdrawiam.
Zbigniew Szczypek dnia 01.02.2016 00:01
AJW
Tak pięknie namalowana chwila beztroski i spokojnego odpoczynku, od tego, co na codzień. Piękna ta Twoja Grecja, szkoda że to także się zmienia, na niekorzyść.
Tak sobie myślę, czy nie lepiej brzmiałoby - "poniesie zapach spokoju, z nutą czosnku i oliwy"?
Jakoś nie lubię roznosicieli ;-} . uniknęłabyś nagromadzenia "po" - 'po okolicy", "po zboczach".
Może byłoby jeszcze lżej.
Chyba zamówię sobie dzisiaj taki sen, spędzony, na małej greckiej wysepce. Nakarmiony ambrozją i napojony nektarem, popatrzę na nimfy, przeglądające się w morzu i posłucham opowieści mądrego Chejrona, tak, jak ja szukającego cienia, w gaju oliwnym.
Słodkich snów Ajw
ajw dnia 01.02.2016 11:31
Antek - a co, lepiej by było czas ma tutaj urlop? Jakoś tak nie za bardzo.. Dzięki za wizytę i komentarz :)

Ula - niezmiernie mnie to cieszy :)

kamyczku
- miło, że popłynęłaś. Właśnie o to mi chodziło, by popłynąć :)

Zbigniew - myslę, ze Twoja propozycja jest lepsza, wiec zamienię 'rozniesie' na 'poniesie'. Bardzo dziękuję za pomoc :) Szkoda, że Twojego komentarza nie przeczytałam przed snem, bo może Twoje życzenia by się spełniły, a tak miałam koszmarną nockę. Liczę, że dzisiaj będzie inaczej :)
Zbigniew Szczypek dnia 01.02.2016 20:48
Ajw
Na tej wyśnionej wysepce poczuję się herosem, szczególnie pod mądrą opieką poczciwego centaura. A ty ...? Będę rzucał złote jabłka ... Nakarmimy pegaza?
Snów pełnych cudów
Zbyś
ApisTaur dnia 01.02.2016 21:21 Ocena: Świetne!
gdy młode wino z krwią się zmiesza
a zmysły płoną na swych kresach
limani rozkaz daję sterom
szepcząc namiętnie perissotero

Z pozdrowieniami :)
Antek dnia 02.02.2016 03:51 Ocena: Świetne!
myślałem o czas tu bierze wolne. wziął wolne. sam nie wiem. nie zawsze mam dobre pomysły:) cóż, autor bliżej:) strzała:D
ajw dnia 02.02.2016 12:17
Zbigniew - nakarmimy kozy ;)
Aspis - brakowało Twoich poetyckich komentarzy. Jestes w tym the best :)
Antonio - może to i dobry pomysł, ale w moich wierszach i tak jest za dużo czasowników, wiec chyba zostawię jak jest :)
mike17 dnia 02.02.2016 17:19 Ocena: Świetne!
Muszę powiedzieć, że brakowało mi twoich egzotycznych utworów, bo dla takiego turystycznego lenia jak ja, który tylko widzi działkę na Mazurach, twoje pisanie jest swoistym poznawaniem świata :)
A że wplatasz w to miłość i bliskość, tym bardziej działa to na zmysły.
To się widzi, słyszy i czuje.
Taki multimedialny wiersz, pociągnięty mocną linią, a jednocześnie pozostawiający wiele dla dociekań, i smaczków, nieujętych w zakrzepłą w konkrecie literę.
W takich kawałkach się po prostu jest, bo wciągają od razu jak dobrze napisane opko.
A ich obrazowość sprawia, że nie trudno wyobrazić sobie ową sytuację, opisaną w wierszu.
Joan Mart dnia 02.02.2016 18:01 Ocena: Świetne!
chciałam zaznaczyć frazy, które mnie zachwycają ze względu na użyte środki poetyckiego wyrazu i wyszło, że zaznaczyłam cały wiersz
komentarze tutaj mają być konkretne, ale niestety nie potrafię
używasz słów jak chcesz i powstaje obraz tak pełen barw, uczuć i emocji, że po prostu zatyka - i jak widzę nie jest to tylko moja opinia
biorę za wzór (zanim cokolwiek jeszcze tu wstawię to przy takich dziełach widzę, że długa droga przede mną)
podziwiam
introwerka dnia 04.02.2016 14:12 Ocena: Świetne!
Niesamowita, bajkowo piękna i narkotycznie intensywna wizja jedności / przenikania się światów człowieka i przyrody. Niezwykła, kołysząca i kojąca niczym płynność doświadczania świata.
blaszka dnia 04.02.2016 14:22
Ajw, miło widzieć Cię w tak świetnej formie. Zachwycające skojarzenia, inteligentne gry słów, które maja to do siebie, że mało kto sam na nie wpadnie, ale niemal każdy je zrozumie ;)
ajw dnia 05.02.2016 13:59
mike - świat się coraz bardziej kurczy. Afrykę zaczęłam omijać szerokim łukiem, przerzucając się na Grecję, ale kto wie czy i to się nie skończy.. Pociesza mnie fakt, że Polska jest najpiekniejsza, ale żałuję, że moja ciekawość ludzi innych kultur nie zostanie zaspokojona :(
Joan - zapiekły mnie policzki od Twoich słów, które są strasznie miłe, ale uważam, że nie masz racji. Każdy ma swój styl i właśnie o to chodzi. Ja z przyjemnością czytam innych :)

introwerko - świetnie zauważyłaś to przenikanie się, bo to jest najpiekniejsze. Dla mnie kontakt z naturą jest źródłem niesamowitego szczęścia :)

blaszko - czasami rzeczy proste są najtrudniejsze :)
mike17 dnia 05.02.2016 14:07 Ocena: Świetne!
ajw napisała:
Pociesza mnie fakt, że Polska jest najpiekniejsza,

I pod tym podpisuję się rękoma i nogoma :)

PS.
Zapraszam, Iwonko, do mojej najnowszej miniatury - "Kimkolwiek jesteś, Suzie".

Fajnie, że piszesz tak egzotycznie, bo dla mnie, człeka, co świata nie zna, to wielka radość i okazja, by się czegoś o innych nacjach i krajach dowiedzieć.
Pisz, a będę w pobliżu :)
ajw dnia 05.02.2016 15:00
Jasne, że zajrzę, ale późnym wieczorkiem kiedy złapię trochę oddechu :)
Bozena B dnia 08.02.2016 22:23
Witaj

Wracam tu któryś już raz i pięknie mi się płynie przez ten pełen spokoju i letniego rozleniwienia wiersz, pięknie, aż do szklanki. Szklanka za każdym razem wybija mnie z rytmu, przeszkadza. Dlatego w tym miejscu marudzę kolejny już raz, choć wcześniej tylko sama sobie, ale teraz postanowiłam pomarudzić widzialnie ;) Myślę, że wystarczyłoby popijając winem. Bez dopowiadania, że ze szklanki.

Dalej już znowu płynie się i popada w nieco senny nastrój. Przyjemny, z poszumem wody i ciepłem powietrza ogrzewającym wszystko, czego tylko jest w stanie dosięgnąć. Niczym niezmącony spokój koi zmysły.

Aż chciałoby się usiąść na leżaku lub kocu i puścić wszelkie myśli swojemu biegowi. Niech płyną, niech falują, niech nie mącą w głowie, niech nie zaburzają ciszy.

Ładny wiersz, czuć, że każde w nim słowo wyważone i starannie wydziergane.

Pozdrowienia
ajw dnia 09.02.2016 12:10
Bożeno - zawsze cieszę się niezmiernie gdy do mnie zaglądasz i piszesz swoje pomocne uwagi. A jeśli jeszcze wracasz, to już całkiem jestem w skowronkach. Ten wiersz miał przynieść spokój, który utraciłam, a za którym bardzo tęsknię. Jestem osobą, której trudno przywyknąć do obecnych standardów życia - szybkości, nieuważności w dostrzeganiu piekna w zwykłych sprawach, radości, którą dają proste przyjemności (alez mi się zrymowało). Marzę, by żyć prosto i zwyczajnie.
Bardzo podoba mi się Twój odbiór. Co do szklanki, która Tobie akurat nie pasuje miałam taki cel, by pokazać, że nie musi być wykwintnie, w kieliszkach z najcieńszego szkła, by było po prostu swojsko, prosto, ale bardzo szczęśliwie.
Dzięki za wizytę i słowa :)
Bozena B dnia 09.02.2016 20:58
Mnie ona nie tyle nie pasuje, co wydaje się zupełnie zbyteczna i przez to przeszkadza, choć faktem jest, że już za pierwszym razem pomyślałam właśnie o tym, że pewnie chciałaś podkreślić, że nie zwyczajowo ze smukłej lampki do wina, a z najzwyczajniejszej w świecie szklanki też można i też smakuje.

Tak czy owak mnie tam ona nie jest potrzebna, gdy już taki nastrój sielski anielski jest w wierszu.

A skoro już mówimy o nielampkach, to jeszcze powiem, że kiedyś w podobnym klimacie piłam wino z kartonu, przez rurkę, jak sok owocowy. Wino było obrzydliwe (w życiu drugi raz nie zakupiłabym i nie wypiłabym takiego wynalazku), ale szum morza, ciepło, spokój i cisza jakoś to wtedy rekompensowały. Właśnie ta Twoja szklanka mi takie zamierzchłe już wspomnienia nasunęła ;)
ajw dnia 09.02.2016 22:10
Bo nie jest ważne co, ważne z kim (i gdzie) ;) Dzięki za refleksje.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
Jacek Londyn
12/04/2024 21:16
Dobry wieczór. Dawno Cię nie było. Poszperałem w tym, co… »
Jacek Londyn
12/04/2024 13:25
Dzień dobry, Apolonio. Podzielam opinię Darcona –… »
Darcon
11/04/2024 19:05
Hej, Apolonio. Fragment, który opublikowałaś jest dobrze… »
gitesik
10/04/2024 18:38
przeczytać tego wiersza i pozostawić bez komentarza. Bardzo… »
gitesik
10/04/2024 18:32
Trochę ironiczny wydźwięk ma ten tekst, jak na mój gust to… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:36
Najnowszy:kononsuchodolski