Poezja » Wiersze » Wina
A A A

Gdybym miał krzesło, usiadłbym
i bezlitosną latarką oczu zzewnątrz
przeprowadziłbym dokładne śledztwo.
 
Muszę postawić się na twoim miejscu,
wtedy te komory, które umyślnie zatuszowałem,
wypłyną na wierzch.
 
Gdybym miał serce, napisałbym wreszcie coś ładnego.
 
A może bym się zakochał, (tym razem na serio)
kto wie? a jeśli okazałoby się, że jestem winny
mimo że nic nie widziałem,

to co? w końcu i tak wiadomo,
że zawsze należy się mnie trochę bać.
(na wszelki wypadek)

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
clockworklukis · dnia 10.02.2016 07:18 · Czytań: 500 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 10
Komentarze
skroplami dnia 10.02.2016 13:10 Ocena: Świetne!
Wszystko w połowie jak w półśnie się unosi.
Wkładam dłonie tam, rozchylam, wdech.
Cudnie pachnie :).
Na 6 ;).
aleksander81 dnia 10.02.2016 14:02
tutaj już jest dużo lepiej z treścią, jest coś, co zaskakuje. porównałbym do zbrodni i kary, tyle tylko, że w tym wypadku peel doskonale wie, że wyrzuty sumienia nie będą go dręczyć, z prostej przyczyny, on nie ma serca;-)bardzo dobra druga część i niezłe otwarcie, ale chciałbym porozmawiać troszkę:

Cytat:
Gdy­bym miał krze­sło, po­sa­dził­bym się na nim
i bez­li­to­sną la­tar­ką two­ich oczu prze­pro­wa­dził­bym do­kład­ne śledz­two.


Clock, to "na nim" zbędne, przecież wiadomo, że nie usiądziesz na niczym innym, masz to krzesło na początku.

w tekście naliczyłem 5 x "się" na przestrzeni całości, dosyć krótkiej, trza coś z tym zrobić, i jeśli mam być dociekliwy, to znów przeszkadzają mi zaimki, szczególnie dwa blisko siebie:

Cytat:
i bez­li­to­sną la­tar­ką two­ich oczu prze­pro­wa­dził­bym do­kład­ne śledz­two. 
Muszę po­sta­wić się na twoim miej­scu,


mam też wątpliwości co do ostatniej części, jeśli już to chyba bez ostatniego wersu, ale może jeszcze ktoś się wypowie, poczekaj na słowa innych. sam zamysł bardzo w moim guście, pozdrawiam serdecznie:-)

Aleks...
faith dnia 10.02.2016 19:01
Mi z kolei nieco wadzi tutaj nagromadzenie trybu przypuszczającego. Rozumiem oczywiście, że to na nim oparłeś wiersz, ale uważam, że tam gdzie można się go pozbyć lepiej byłoby to zrobić.

Cytat:
Gdy­bym miał krze­sło, po­sa­dził­bym się na nim i
bez­li­to­sną la­tar­ką two­ich oczu prze­pro­wa­dził­bym do­kład­ne śledz­two.


Gdybym miał krzesło, posadziłbym się na nim i
bezlitosną latarką twoich oczy przeprowadził dokładne śledztwo.


Cytat:
Gdy­bym miał serce, na­pi­sał­bym wresz­cie coś ład­ne­go. 
A może bym się za­ko­chał, (tym razem na serio)


Gdybym miał serce, napisałbym wreszcie coś ładnego.
A może zakochał się, (tym razem na serio)


Drugą strofę też nieco bym uprościła.

Cytat:
Muszę po­sta­wić się na twoim miej­scu,
wtedy te ko­mo­ry, które umyśl­nie za­tu­szo­wa­łem,
wy­pły­wa­ją na wierzch.


Muszę postawić się na twoim miejscu,
wtedy te komory, które umyślnie zatuszowałem
wypłyną na wierzch.
- w tym przypadku trzymasz się czasu przyszłego i nie ma chaosu.

Ostatnia rzecz, której czepię się, jeśli chodzi o zapis, to stawianie małej litery po pytajniku. Trochę tego nie rozumiem, skoro w całości wiersza jednak stosujesz wielkie litery.

Jeśli idzie o sam sens tekstu, to zapewne każdy znajdzie jakiś dla siebie i można doszukiwać się wielu symboli. Dla mnie "krzesło" i "komory" kojarzą się jednoznacznie z karą śmierci.

Jestem też bardzo ciekawa, kim takim jest peel i czy jest to jakaś konkretna osoba...

Pozdrawiam
clockworklukis dnia 10.02.2016 20:03
Aleksandrze, masz rację z "na nim", nie przemyślałem tego, poleciałem z melodyką. Jeśli chodzi o "się", to uważam to za zbytnią drobiazgowość, chociaż może jeszcze kiedyś zwrócę na to uwage? Może chodzi głównie o "się" w pierwszych wersach dwóch pierwszych strof - bo jeśli tak, to chyba to czuję.
Faith, nie mogę niestety zgodzić się na pierwszą wspomnianą przez Ciebie poprawkę, bo to dla mnie brzmi niepoprawnie. Gdybym (znowu tryb przypuszczający :p ) napisał:

Gdybym miał krzesło, to bym się na nim posadził
i bezlitosną latarką twoich oczu przeprowadził dokładne śledztwo.

to by to było logiczne, ale tutaj zrobiłem tryb przypuszczający poprzez dodanie partykuły "bym" do czasownika, przez co ten tryb afektuje tylko ten jeden czasownik. W takim rozwiązaniu, jakie ty podałaś, można by było się zapytać: "ale kto przeprowadził to śledztwo? i czemu nagle jest zmiana z 1 os. trybu przypuszczającego na 3 os. trybu oznajmującego w czasie przeszłym?"

Co do drugiej uwagi, zgadzam się całkowicie. A stawianie małej litery po pytajniku, z tego co mi się wydaje, jest poprawne, a może się mylę, może jest to archaiczna forma? Niech mnie ktoś poprawi.

Skroplami, cieszę się, że się podobało.

Pozdrawiam wszystkich :)
faith dnia 10.02.2016 20:34
Mamy więc troszkę odmienne zdanie na ten temat. Uważam bowiem, że pewne rzeczy można z łatwością wyczytać z kontekstu. Tak jest właśnie w tym przypadku.
Myślę, że odbiorca nie jest na tyle niedomyślny, by stawiać sobie podobne pytania, ponieważ jasno wynika z poprzedniego trybu i odmiany czasownika, kto owe śledztwo przeprowadza. Nie jest to zmiana ani osoby, ani trybu, a tym bardziej czasu.

Zresztą, to zdanie można sobie dowolnie przestawiać z zachowaniem sensu.

Gdybym miał krzesło, sadzając się na nim, przeprowadziłbym
dokładne śledztwo (...)
- rzecz jasna, to tylko wariacje na temat, służące przykładowi :)

Jeśli chodzi o znak zapytania, przyznam szczerze, że nie widzę uzasadnienia do takiego zapisu i podtrzymuje zdanie, że jest on raczej błędny.
No ale licentia poetica :)

Nie miej mi za złe tych uwag, lubię taką wymianę zdań :)

Pozdrawiam
clockworklukis dnia 10.02.2016 20:48
Nigdy nie mam nikomu za złe uwag, faith :)
Następnym razem postaram się uniknąć taką ilość trybu przypuszczającego na raz na małej przestrzeni, niestety w tym wypadku, tak jak mówiłaś, trzeba by było poprzestawiać, z zachowaniem sensu, w ten sposób, żeby zachować melodykę. Spróbuję to zrobić, jednak nie wiem, czy nie zepsuję wtedy całego wiersza, a nawet jeśli nie, to zastosuję to przy następnych utworach.
faith dnia 10.02.2016 21:09
Jasne, nie ma sensu wprowadzać zmian, których się nie czuje. Coś o tym wiem ;)

Pozdrawiam!
Opheliac dnia 11.02.2016 00:02
Hm, pierwszy razem słyszę o małej literze po pytajniku. ;) Podobnie jak Faith, uważam, że jest to zapis raczej błędny.

Poza tym, nie ma uwag. Czytałam ten tekst przed zmianami i bardzo dobrze, że postanowiłeś jeszcze coś pokombinować i pozmieniać, zwłaszcza w pierwszej strofie.
Podoba się.
clockworklukis dnia 11.02.2016 13:44
Zrobiłem trochę internetowych badań i okazuje się, że pytajnik można traktować jak przecinek, niekoniecznie musi on kończyć zdanie, co w tym wypadku się sprawdza ;)
Wymyślony przeze mnie na poczekaniu przykład: "Dom był cały zagracony, ale co to się walało po kątach? skrzynki? stare meble? wazony?"
Oczywiście jak pisałem wiersz, to nie zwracałem na to uwagi, ale to może tłumaczyć, czemu zdecydowałem się na taki zapis, a nie inny, podświadomie :D
Ofelio, dziękuję za wizytę, pozdrawiam ;)
notoco dnia 14.02.2016 00:48
I ja marzę o krześle :). Podobnie jak ty, clockworklukis. Znowu przyciągnął mnie twój wiersz i to mocno. Żeby pisać, trzeba mieć piękne serce, konkludujesz. A czy ja wiem? Głównie piszą ci, co mają serce, jak każdy. Może ci z pięknym wymyślają ładniejsze? Takie myśli mnie nachodza, gdy czytam tę lekką i wzruszającą poezję.
Pozdrawiam!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
Jacek Londyn
12/04/2024 21:16
Dobry wieczór. Dawno Cię nie było. Poszperałem w tym, co… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty