Współpraca - GoldKate
Proza » Inne » Współpraca
A A A
Była sobie mąka. Stała na półce w spiżarni, gdzie niska temperatura gwarantowała, że żadne robactwo się w niej nie zalęgnie. Były też jajka, wesoło podskakujące na stosie wytłaczanek. Świeżutkie, prosto od kury oczywiście, owoce porannego obchodu babci Stasi, zapoznawały się z nowym środowiskiem. Zawiązały już znajomość z masłem i margaryną, które wystukiwały alfabetem morsa radosne powitanie do "świeżynek". Te wesołe rytmy tak rozruszały mleko, że ubiło się na śmietanę, a jabłka leżały zarumienione od śmiechu. Cukier puder wysyłał co chwilę w powietrze chmury białawego, słodkiego pyłu, ku uciesze wiszących nad nim czosnku, papryki i cebuli.
Zapaliło się światło.
Na chwilę zapadła pełna wyczekiwania cisza. Babcia Stasia weszła do spowitej jasnym blaskiem spiżarni i omiotła wzrokiem cały swój skarbiec. Zaraz potem zatarła ręce, pochyliła się lekko do przodu i z tajemniczym uśmiechem, szeptem oznajmiła:
- Zaraz coś zbroimy.
- Ooooo! - wydarło się prosto z jabłek.
- A co takiego? Babciu, co takiego będziemy broić? - zapytało jajko - może urządzimy zawody i się postukamy w skorupki, zobaczymy, kto pęknie, co babciu? Zrobimy tak?
- Oj ty mały rozbójniku! - pokiwała babcia palcem, ale zaraz wybuchła śmiechem - No dobrze, powiem wam.
- Mów babciu, mów!
- Cicho! Nie przerywać, jak Stasia chce coś powiedzieć - wtrąciła się stara maselnica, która miała chyba tyle lat, co babcia, więc mogła sobie pozwolić na taką poufałość.
- Zbroimy jabłecznik! - babcia klasnęła w ręce - Cieszycie się?
- Jacie! Ale fajnie, jabłecznik zrobimy, jabłecznik, o tak! - krzyknęło młode jajeczko - Yyyy, ale to co, będziemy się stukać w skorupki, czy jak?
- Tak, w skorupki też postukamy - oznajmiło starsze jajko - przecież bez nas, ani rusz. Jajko, powiadam wam, to podstawa jabłecznika!
- Oj, ty samochwało - rzekło jabłko kneblując "kaznodzieję" - co ty możesz wiedzieć o jabłeczniku? To jabłka są najważniejszym składnikiem.
- A właśnie, że nie, to my!
- My!!!
- A właśnie, że ja! - krzyknęła donośnie miotła do zamiatania. Wszyscy spojrzeli na nią - Oj, kurcze, przepraszam, ale wyskoczyłam - zaśmiała się - jak Filip z konopi! Przecież każdy wie, że najważniejsza jest współpraca! No, ale co wy tu jeszcze robicie? Jazda maszerować za babcią Stasią!
I tak wszystkie składniki jabłecznika, pod komendą głównodowodzącej kucharki, zbroiły ciasto. Już po chwili z pieca zaczął rozchodzić się intensywny zapach, w wyniku którego, ślinka aż ciekła.
Jabłecznik okazał się hitem dnia. Mogą to potwierdzić wszyscy przyjaciele babci Stasi. A wszystko to, dzięki współpracy.
- To prawdziwy cud - miód w gębie! - oznajmił wnuczek Rafałek.
- Chyba niebo w gębie! - poprawiła go starsza siostra Natalia.
- O tak! Niebo w gębie, mmm pyszota!
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
GoldKate · dnia 08.11.2008 20:06 · Czytań: 752 · Średnia ocena: 3,29 · Komentarzy: 8
Komentarze
Jack the Nipper dnia 08.11.2008 20:25 Ocena: Dobre
Cytat:
Była sobie mąka. Stała na półce w spiżarni. Było


Za blisko siebie te "była-było".

Cytat:
które wystukiwały alfabetem morsa, przez drzwi lodówki, radosne powitanie


Ten wtręt gmatwa zdanie i właściwie jest niepotrzebny.

Cytat:
ubiło się na śmietanę, a jabłka aż zarumieniły się


2 x się.

Cytat:
ku uciesze wiszącego nad nim czosnku, papryki i cebuli.


Wiszących.

Cytat:
wydarło się prosto z jabłek.


Dziwne to zdanie. Sugestia: "Wyrwało się jabłkom".

Cytat:
zatrzęsła się cała od śmiechu


To zatrzęsła mi zgrzyta (z Parkinsonem kojarzy) Sugestia: wybuchła śmiechem.

Cytat:
kneblując "kaznodzieję"


"Kaznodzieję" byłoby bardziej uzasadnione, gdyby w poprzednim zdaniu wstawic słówko wyjaśnienia, że wypowiedż była utrzymana w tonie kazania/nauczania/objawiania prawd.

Cytat:
wzajemna współpraca


Może się mylę, ale wzajemna współpraca to tak jak cofanie do tyłu. Współpraca może być tylko wzajemna, bo jesli nie jest wzajemna to nie ma współpracy?

Cytat:
ciasta, pod komendą głównodowodzącej kucharki, zbroiły ciasto


Powtórka

Cytat:
się intensywny zapach, w wyniku którego, ślinka aż ciekła.
Jabłecznik okazał się


2 x się w duzej bliskości.

Cytat:
to potwierdzić wszyscy przyjaciele babci Stasi. A wszystko to


Powtórka

Cytat:
oznajmił Rafałek, wnuczek babci Stasi.


Sugestia: oznajmil wnuczek Rafałek. I tak wiadomo, ze babci Stasi, a unikasz powtorzenia.

Ogólnie miły, swojski obrazek, budzący przyjemne wspomnienia. Napisany prosto i jasno, parę powtórzeń do usunięcia.
ginger dnia 08.11.2008 21:44 Ocena: Bardzo dobre
Hmpf... Mi się podoba, bo pachnie kuchnią mojej babci. Prosto, przejrzyście, a zbudowałaś klimat ciepła i dzieciństwa. A jak wprowadzisz pewne poprawki przez Jacka zasugerowane, to już w ogóle będzie przesympatycznie ;)
Nathien dnia 08.11.2008 21:57 Ocena: Dobre
Bardzo fajne, takie "domowe" :) Jedyne, co mnie trochę razi w oczy to:
"I tak wszystkie składniki ciasta, pod komendą głównodowodzącej kucharki, zbroiły ciasto."
Jak na początku było "zbroimy", to mi nie przeszkadzało. Ale tutaj jakoś mi nie pasuje.
Pozdro ;)
SzalonaJulka dnia 09.11.2008 00:42 Ocena: Dobre
miła, ciepła historyjka :)
w dzieciństwie, kiedy czytali mi takie opowiastki zawsze mnie przerażało, że ktoś potem zeżarł te gadające owoce i masełka ;)
valdens dnia 09.11.2008 23:21 Ocena: Bardzo dobre
Fajne, brawo! Zwłaszcza za pomysł.
A wykonanie też niczego sobie. :yes: bdb mogę dać z czystym sumieniem.
milla dnia 10.11.2008 11:52 Ocena: Dobre
POmysł rzeczywiscie trafiony. taki inny od wszystkiego, co czytałam. słodki, z dziecinna wiarą w to, ze wszystko ma duszę. Nie podobał mi sie tylko koniec. takie nie pasujący do calosci. oczekiwałam może rozmowy, podsumowującej kwestii rozmamłanych skłądników albo miotły. tak czy tak mocne cztery
Anaris dnia 10.11.2008 18:49 Ocena: Dobre
Miły, przyjemnie napisany tekst ;]
Przypomina mi to trochę: 'Przecież i tak wszyscy zginiemy w zupie', ale to tylko takie moje skojarzenie xD
GoldKate dnia 12.11.2008 14:19
Serdecznie dziekuję za wszystkie komentarze :) Faktycznie, mam skłonność do powtórzeń... ach - ale będę z nimi walczyć!

I jeszcze a propo Twojej uwagi Jack'u the Nipper:
"Współpraca może być tylko wzajemna, bo jeśli nie jest wzajemna to nie ma współpracy?"
Właśnie przypomniałeś mi o legendarnych plusach dodatnich hehe
Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty