Mini-maxi - Zola111
Poezja » Wiersze » Mini-maxi
A A A
Od autora: Poza konkursem, rzecz jasna... Ale w ramach Zaśrodkowania#20

 

miłość lubi mini
w bieliźnie,
rozmiarze wyznań
i powolną grę wstępną:
- najpierw jedna stokrotka,
później - bukiet kredytów i pieluch.
najpierw skrzydła,
rogi – pojutrze.
 
raz błyszczy cyrkonią na palcu raz na policzku,
gdy miała być zielonym
refleksem w oku.
 
nim zacznie uwierać
chrapaniem odwróconych pleców,
rozedziera granaty nieba
krzykiem ekstazy lub skargą.
 
zmądrzała, spadnie na was
płatkami
owsianymi obok groszków prozaku,
 
atrakcyjnymi bielą
jak broda Seana Connery
siwizną.
 
 
2.03.2016.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Zola111 · dnia 27.03.2016 23:30 · Czytań: 616 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 17
Komentarze
Usunięty dnia 28.03.2016 00:01
Zoleńko, bardzo mnie się podoba to spojrzenie. Taki bardzo współczesny obraz. Trafne porównania. Jestem na tak. Upatruję moc tego wiersza w tych dojrzałych płatkach owsianych... choć może tylko daję się zwieść... nie wiem...

Pozdrawiam,
S.
trawa1965 dnia 28.03.2016 09:39
To, co tu mi się mnie nie podoba, to ta powolna gra wstępna. Wszyscy przecież wiedzą, że to dzieło ewolucji i nie ma potrzeby o tym pisać.

Co to jest prozak? Chyba jakiś błąd ortograficzny[c na końcu].

To wszystko jest mało odkrywcze, chociaż pewne słowa, np. latozimy, podobają mi się. Moim zdaniem wiersz ten, mimo że konkursowy, wyglądałby o wiele lepiej, gdyby bardziej zaznaczony był w nim pierwiastek osobisty.
Zola111 dnia 28.03.2016 17:00
Slovio,

dziękuję Ci pięknie. Nie dajesz się zwieść. Pozdrawiam.

Trawo,

dzięki, że wpadłeś. Nie ma błędu ortograficznego. Postanowiłam wykorzystać dwuznaczność nazwy leku, zapisanej fonetycznie. A przemyśl, dlaczego "pierwiastek osobisty" nie został podkreślony? Co to znaczy? Pozdrawiam :)

z.
trawa1965 dnia 28.03.2016 18:34
Pierwiastek osobisty rozumiem jako najskrytsze, najbardziej intymne doświadczenia, dostępne danej osobie i nikomu innemu.
clockworklukis dnia 28.03.2016 23:41
Atrakcyjny tekst, interesujące użycie środków stylistycznych. Jednakże nie podoba mi się filozoficzny ton wiersza, mianowicie sam początek i kontynuacja moralizatorskiego stylu wypowiedzi. Pewnie jest to podyktowane początkiem wiersza, który został narzucony, ale oceniam całość.
Pozdrawiam :)
Zola111 dnia 29.03.2016 00:39
Trawo,

dzięki, że jeszcze raz wpadłeś. No właśnie :)

Clockworklukis,

dzięki za cztytanie. A no tak to jest, że wiersze przybierają ton filozoficzny i moralizatorski. Mogą się podobać w całości lub tylko we fragmencie. Oczywiście wolałabym, żeby całość przemawiała... Ale rozumiem, że nie przemawia. I tak dziękuję za komentarz. Każda uwaga jawi się cenna. W końcu po to publikujemy. Pozdrawiam, z.
Bartek dnia 29.03.2016 12:53
u trawy 1965 też jest ten motyw z brodą Seana... jakiś nowy trend w poezji? coś mi umknęło?
Lilah dnia 29.03.2016 16:23
Zolu, pięknie (jak zwykle) pokazałaś nam różne twarze miłości i to jak ona zmienia się na przestrzeni lat.
Pozdrawiam :)
vimba dnia 29.03.2016 17:44
Zolu,
udany konkursowy wiersz, bliskie mi spostrzeżenia, bardzo sprawny warsztatowo. Gratuluję
V.
Zola111 dnia 30.03.2016 00:11
Lilu,

jestem Ci bardzo wdzięczna za "jak zwykle". Cieszę się, że odczytujesz wiersz zgodnie z intencją autorki :) Buziaki.

Vimbo,

nie zdążyłam zgłosić tekstu do konkursu. Przegapiłam termin. Cieszę się więc, że choć tutaj się podoba. Buziaki, z.
Miladora dnia 01.04.2016 15:56
Myślę, że trochę przegadałaś wiersz, Zoleńko. ;)

W tych miejscach:
Cytat:
naj­pierw skrzy­dła,
rogi – znacz­nie za kilka la­to­zim.

Moim zdaniem zbędne.

Cytat:
ro­ze­drze gra­na­ty nieba
krzy­kiem eks­ta­zy lub skar­gą.

To brzmi strasznie "ekstatycznie" i wzniośle.
Stonowałabym.

Cytat:
zmą­drza­ła, spad­nie na was

Zbędne dopowiedzenie.

A tu spróbowałabym trochę inaczej:
Cytat:
mi­łość lubi mini
w bie­liź­nie,
rap­tow­ność wy­znań,
ale po­wol­ną grę wstęp­ną:

- mi­łość lubi mini
w bie­liź­nie
i rap­tow­ność wy­znań,
lecz po­wol­ną grę wstęp­ną:

Cytat:
raz bły­śnie cyr­ko­nią na palcu(,) raz na po­licz­ku,

Rozważ przecinek.


Ale jako spojrzenie na miłość - bardzo ciekawe.

Uściski :)
Zola111 dnia 02.04.2016 01:28
Miladorko,

muszę to przetrawić. A to dlatego, że działałam elipsą, starałam się o skrótowość. Ale masz rację.

Najpierw skrzydła,
rogi - pojutrze.

Druga uwaga dotyczy właśnie tego, co zamierzone: Kontrastu między wzniosłością pierwszych lat miłości (związku) a rutyną i obojętnością. Będę tego bronić.

Trzecia uwaga:

na was - znaczy, że peelki to już nie dotyczy. Czy jest to zbędne dopowiedzenie? Nie sądzę. Sytuuje to podmiot liryczny "obok" tematu i stanowi istotę tej wypowiedzi.

Co do zmiany spójnika ale na lecz wydaje mi się niewiele zróżnicowaną stylistycznie, za to poprawia rytm wypowiedzi, więc skradnę.

Bardzo dziękuję, buziaki i wdzięczności,

z.

Ps. Ale pociachałam i jeszcze ciachnę.
Miladora dnia 02.04.2016 13:37
Zola111 napisała:
co zamierzone: Kontrastu między wzniosłością pierwszych lat miłości (związku) a rutyną i obojętnością. Będę tego bronić.

Tak się w zasadzie domyślałam. :)
Chociaż lekko mnie otrząsa.
Dlaczego?
Bo namiętność, euforia i ekstaza wcale nie muszą być szmirowate. I na pewno takie nie są w odczuciach przeżywających je osób.
Więc dla mnie coś rodem z Harlequina jest przedobrzonym środkiem poetyckim - jak gdyby pastiszem rzeczywistych doznań. Z lekką domieszką sarkazmu.
Ale można i tak, chociaż bardziej by mnie zadowoliło coś bardziej oryginalnego niż wyświechtane granaty nieba i krzyk ekstazy. :)
Aha - masz literówkę "rozedziera".

No to sobie pogadałyśmy i znikam, unosząc (mam nadzieję) całą głowę na karku, bo w gruncie rzeczy wiesz, że tak się tylko przyjaźnie handryczę. :)

Buziaki :)
Zola111 dnia 03.04.2016 00:41
Miladorko,

takie przyjazne handryczenia, twórcze, odbierane jako rady, nie zaś złośliwości, służą korekcie tekstów, o czym wspominam bardziej dla obcych, przypadkowych czytelników. Obie wiemy, że od lat jesteś moim Guru i czerpię z Twoich uwag garściami. Kiedy konstruktywnie łoisz mi skórę, wiem, że popełniłam błąd i pracuję nad nim. I nad tym także popracuję. Jeszcze szukam środków.
Buziaki, z radością, że mam rzetelną recenzję,

z.
introwerka dnia 27.06.2016 13:11 Ocena: Świetne!
Przepiękna panorama uczuć w perspektywie czasowej. Jak napisał klasyk: "nie wystarczy kochać - trzeba umieć to uczucie przeprowadzić przez życie". Ty ukazujesz miłosne perypetie w szerokiej gamie odsłon i tonacji, od romantycznych, przez "życiowe", żartobliwe, "goryczne", po wspaniałą, pogodną mądrość i świadomość siebie. Uwielbiam u Ciebie tę szerokość spojrzenia, która pospołu z wyczuleniem na szczegół przynosi kolejny frapujący i nietuzinkowy tekst.

Serdeczności :)
Zola111 dnia 27.06.2016 16:06
Intro,

Ty mnie tak pięknie zawstydzasz, że aż! Ukłony, dzięki,

z.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty