Szaleństwo umysłu - esere
Poezja » Wiersze » Szaleństwo umysłu
A A A

rozgardiaszem umysłowym zamroczone

szczątki wspomnień cisną się na usta

słowa przekleństwa banalnego

dla życia, dla śmierci, dla ogółu istnienia

 

podążam za światłem rozmytym słowem

za mrokiem, za ciszą, za spełnieniem wieku

słuchając głosu ciskającego pioruny w głowie

milcz! Nie pomaga, one mnie stale prześladują nocą

 

uśmiecham się przez łzy

leżąc w łóżku niczym kłoda z pękającą głową

od głosu, który milczy dla świata niepokornego

i ciska gromy bez względu na logikę wszechrzeczy

 

słucham, choć słuchać nie chcę

i męczę się co noc...

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
esere · dnia 17.04.2016 20:12 · Czytań: 633 · Średnia ocena: 2,5 · Komentarzy: 19
Komentarze
mike17 dnia 18.04.2016 14:59
Jeśli to opis szaleństwa, obłędu czy innej choroby psychicznej, to utwór jak najbardziej zdał egzamin: widać to jak na dłoni, czuć i przemawia to wszystko do wyobraźni czytacza.
Jest jasny przekaz, ubrany w konkretne słowa, ale...

Nie ma tu zbyt wiele liryki, bo wszystko jest tak dosłownie dopowiedziane, jak krótka forma prozatorska, w której nie ma tajemnicy, wszystko jest jasne i nawet końcówka podana na tacy.

Tej radości własnej exploracji mi tu zabrakło, tego, bym po swojemu to odczytał.
Mam prawo rozumieć wiersze, jak mi w duszy zagrają, a tu tego nie ma.

Więc przeczytałem tekst o szaleństwie i przyjąłem go do wiadomości.

Pozdrawiam :)
esere dnia 19.04.2016 15:42
Dziękuję za komentarz mike17 :) Jesteś bardzo aktywnym forumowiczem, z tego, co zauważyłam. I gratuluję tej zaciętości! :D I muszę Ci przyznać rację - to bardziej forma prozatorska. Nie jestem za dobra w pisaniu liryki i chyba to widać. Chciałam w krótki sposób opisać coś bardzo dla mnie ważnego, a jednocześnie intymnego i osobistego. Wybrałam biały wiersz, bo uznałam, że to odpowiednia forma. Ale teraz myślę, że to był błąd. Lepiej było to ująć w formie krótkiego opowiadania, bo tak jak napisałam wcześniej, w formie prozatorskiej czuję się dużo swobodniej. To była tylko próba "powierszowania sobie" ;)
Aronia23 dnia 19.04.2016 16:21 Ocena: Przeciętne
Droga Esere. Tekst wiersza bardzo filozoficzny, ale jakaś taka "specyficzna" ta filozofia, szalona. Cóż - na moment, w którym to pisałaś- pewnie myśli były "w rozgardiaszu". Co mnie uderzyło w tym tekście, to lekki chaos, jeśli chodzi o jego budowę, nie tyle o treść. Pozwól, że wyjaśnię, posłużę się cytatami z Twojego utworu.

"Szczątki wspomnień zapomnienia cisną
Mi się na usta słowa ..."- tu, oczywiście moim zdaniem, aż boli rozbicie wypowiedzi na dwa wersy. Po co taki zabieg stylistyczny? Nie lepiej byłoby "Szczątki wspomnień zapomnienia/ cisną mi się na usta słowa..." ? Natomiast fajne jest zestawienie- "... wspomnień zapomnienia...". Tak samo w jednej z następnych zwrotek- dziwny układ wyrazów:

"Uśmiecham się przez łzy leżąc
W łóżku niczym kłoda...", myślę, że fajniej by zabrzmiało/ wyglądało: "Uśmiecham się przez łzy leżąc w łóżku/ niczym kłoda". I ta kłoda z głową- szaloną, oczywiście, która pęka- właściwie przerażająca.
Wiem...to język poezji, specyficzny, szalony, jednak pewne rzeczy tutaj rażą. Pytajnik na końcu wiersza, pasuje, choć i nieco zastanawia. Ale to mnie. Jakoś tak utwór niby zrozumiały, jednak nie do końca jasny jest jego przekaz, ale może to ja popełniam błąd . Mimo wszystko fajnie, że go napisałaś i wcale nie razi forma liryku a nie opowiadania. Pozdrawiam serdecznie. Mam nadzieję, ze nie uraziłam niczym. A23
esere dnia 19.04.2016 20:40
Dziękuję Aronia23 za komentarz. Pewnie Twoje uwagi są słuszne, ale rozbicie wersów było zabiegiem celowym oczywiście :p choć tak jak napisałam mike17 nie jestem dobra w te klocki zwane poezją :p
Aronia23 dnia 19.04.2016 23:56 Ocena: Przeciętne
Oj, to pewnie źle odczytałam Twoje intencje, przepraszam. Ta, to przecież tekst o szaleństwie. Piszesz, że nie czujesz się dobra w liryce, ale liryka też może być różnie napisana, ale zapewne o tym wiesz. Fajne to jest nawet, bo tutaj większa czasami swoboda. Jednak tez Swoje zasady ma. Dobrej nocy.
Wiesz co, nie umiem tu jakoś wstawiać buziek. Wszędzie tak, bo to proste, a tu nie umiem i już. , jak to zrobić. Z góry dziękuję. A23
esere dnia 20.04.2016 08:21
Wystarczy wpisać daną minkę (np. :), :p itd), a jak nie, to pod okienkiem tekstowym, pod czerwonymi klawiszami, masz buźki do wstawiania.
Dziękuję jeszcze raz za komentarze!!! :lol:
Aronia23 dnia 20.04.2016 09:45 Ocena: Przeciętne
Dziękuję za pomoc, też nie wiem, jak to się zaznacza. Buźki nie idą, a ja chciałam zaznaczyć i to, że pomogłaś mi. Jakaś guła jestem.
Szczepan Gender dnia 20.04.2016 21:34
Dobre. O głosach w głowie. Wielu dziś słyszy różne głosy. Więcej niż statystyki przewidują. Podoba mi się też to słowo, które Pani Aronia napisała, a mianowicie "guła". Nie znałem tego słowa, ale spodobało mi się. Przydam mu własną definicję.
esere dnia 21.04.2016 13:30
Dziękuję Szczepanie. Nie sądziłam, że ktoś tak trafnie odczyta sens tego wiersza. Brawo!
Leszek Sobeczko dnia 21.04.2016 16:32
będę szczery; nie podoba mi się stylistyka, już na początku serwuje metaforyczną karkołomnością przez co sztucznie brzmi;
pomijam to, pomijam treść; mam pytania czysto techniczne
- dlaczego całość kursywą
- dlaczego przy braku interpunkcji pojawiają się przecinki
- i dlaczego z dużej na początku wersów

tylko nie w stylu, bo ja tak czuję

pozdrawiam
DamianL dnia 21.04.2016 17:26
Zapraszałaś w shoutboxie to zaglądnąłem :)

Uwaga, nadchodzi debiut komentatorski, gdyż pierwszy raz się pofatyguję.

Nie jestem polonistą, więc nie będę sie rozwodził nad stylem i rozbiciem wiersza. Odniosę się więc do treści. Główna myśl wiersza znana jest mi bardzo, conocne batalie z samym sobą, dywagcje tego głosu, kiedy sen tak bardzo pożądany. Osoba śpiąca obok nie usłyszy nawet echa gromów, które w głowie uderzają. I zgrabnie to opisałaś.
Mi się podoba :)

Pozdrawiam.
Usunięty dnia 21.04.2016 17:35
Mam podobne odczucia i pytania co Leszek Sobeczko. Ale pomijając je, powiem tyle, że stylistyka wiersza i metafory w nim użyte nadają mu takiej pompatyczności, że bardzo źle się to czyta.

Nie trafia do mnie ten wiersz, ani formą, ani treścią, tym bardziej, że w puencie jest dość dziwne pytanie, bo jak można się męczyć w zdrowiu?

Rozumiem, że miało być o szaleństwie, jednak niezbyt dobrze zostało tu ono przedstawione.

Pozdrawiam :)
esere dnia 21.04.2016 19:58
Leszku dzięki, że zajrzałeś. Kursywa mi się po prostu bardziej podoba, może to zbędny zabieg, ale tak właśnie było przy wyborze, więc co mam kłamać, że przyświecał mi jakiś szczytny cel ;) Interpunkcję ograniczyłam do minimum, ale pewnie niesłusznie. Mój błąd. Wielkie litery to nawyk, żeby zachować estetykę, ale przykro mi, nie mam dobrego wytłumaczenia dla tego zabiegu.
DamianieL dziękuję za przeczytanie i komentarz.
Wiktorio nie każdy kto męczy się z objawami wytwórczymi jest w stanie zaakceptować chorobę, jaka go dotyczy. A poza tym, czy jeśli masz świadomość, że jakiś objaw jest chorobowy, to czy nie oznacza absurdalnie to zdrowia? Przecież chorujący psychicznie zazwyczaj nie mają wglądu do swojej choroby. To mój pokrętny sposób rozumowania.
Na pewno jeśli zdecyduję się na kolejny wiersz (to był pierwszy od lat) pomyślę nad nim dłużej i będę miała na uwadze Wasze opinie.
Dziękuję za uwagi! :)
rysik12 dnia 11.05.2016 12:50 Ocena: Dobre
Niestety, wiersze to u mnie totalna klapa. Nic się na nich nie znam, więc niczego nie doradzę i niczego nie odradzę, jak moi poprzednicy. Ale powiem Ci jedno: skąd ja to znam? Cholerne myśli, których nie powstrzyma nawet liczenie baranów...

Pozdrowienia,
Rysiczka :)
esere dnia 11.05.2016 13:07
Dziękuję, Rysiczko:D, ja też się nie znam na poezji, stąd ten gniot. Zapraszam do prozy, bo ona o niebo lepiej mi wychodzi. Jeśli w ogóle dobrze. ;) Oceń sama.
trawa1965 dnia 11.05.2016 14:37
1. Usunąć przestankowe znaki i duże litery

2 wspomnień zapomnienia- trzeba przerobić
3 po co słowo niewymówionego
4. mi jest gwarowe- poprawnie mnie
5. czwarty wers pierwszej zwrotki do skasowania[ banalny]
6. słowo za powtarza się - druga zwrotka

Usterki ogólne: 1.brak typowych dla poezji figur stylistycznych
2. wiersz nie może mieć formy pamiętnika!

P. S. Zrobiłem to naprędce, gdyż zbliża się burza, a ja mam chory mózg i panicznie się boję- chowam się do kąta i wrzeszczę.
esere dnia 11.05.2016 14:47
Trawo,

Zlikwidowałam duże litery, ale przy przecinkach zostanę, bo moim zdaniem nadają rytm wierszowi.
Zapomnienia skasowałam.
Niewymówionego skasowałam.
Czwartego wersu nie skasuję, bo on nadaje sens całemu utworowi.
Powtórzenia są natomiast celowe.
Oczywiście wiersz wierszowi nierówny, a ja chciałam osiągnąć efekt pamiętnika.

Dziękuję za przeczytanie i wszelkie uwagi.
Pozdrawiam.
trawa1965 dnia 11.05.2016 16:01
To w takim razie kat. pogranicze.
esere dnia 11.05.2016 19:28
Fakt, zawaliłam, że nie dałam tego tekstu na pogranicze. Przepraszam;).
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty