bez upiększeń - ajw
Poezja » Wiersze » bez upiększeń
A A A

 

na sukience wiosna pęka w szwach jak kasztany
kwitną we włosach pomysły bliskich podróży 
gdzie prohibicja na makijaż
i fryzury które przemijają z wiatrem
 
w strefie nabiegania fal woda wnika w skórę
szlifuje słowa w gładkie frazy 
 
podajesz do ust beztroskę w aromacie cynamonu
chociaż na talerzu nasze połamane życiorysy
- kawałki gorzkiej czekolady ze śladową ilością cukru

nocą patrzę jeszcze w oczy niebu
bo wciąż nie wiem kim nie jesteś

 

 

z cyklu: Hellada

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ajw · dnia 30.04.2016 20:52 · Czytań: 551 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 26
Komentarze
introwerka dnia 01.05.2016 00:21 Ocena: Świetne!
Jak zawsze piękny, zmysłowy tekst. Szczególnie ujęły mnie dwa ostatnie wersy, dobrze wyrażające wyczytaną u Woolf myśl o "bliskości, która jest wiedzą":

Cytat:
nocą pa­trzę jesz­cze w oczy niebu
bo wciąż nie wiem kim nie je­steś

Pozdrawiam serdecznie :)
Wiktoria Mossakowska dnia 01.05.2016 05:53
Ajw, bardzo ciekawy wiersz. Inny, nie można go szybko zapomnieć :)
Ape dnia 01.05.2016 09:52
Cudownie prawdziwy wiersz. Można się utożsamić z podmiotem lirycznym.
Miladora dnia 01.05.2016 11:46
Podoba mi się to zobrazowanie związku, Ajw. :)
I owe "bliskie podróże".
Nie mówiąc oczywiście o poincie.

Ale:
Cytat:
po­my­sły na bli­skie po­dró­że
gdzie pro­hi­bi­cja na ma­ki­jaż
i fry­zu­ry które prze­mi­ja­ją z wia­trem
w stre­fie na­bie­ga­nia fal

Trochę dużo tych "na".
- gdzie prohibicja dotyczy makijażu i fryzur...?
Wtedy "nabieganie" jest już dość odległe.

Cytat:
po­da­jesz mi do ust bez­tro­skę

Zbędne, bo z kontekstu wynika, komu podaje.

Ale to dobry wiersz.

Serdeczności :)
Usunięty dnia 01.05.2016 11:48 Ocena: Świetne!
dobry wiersz
ajw dnia 01.05.2016 12:17
introwerko - wielka radość wbić się w Twoją wrażliwość. Dziękuję :)
Wiktoria Mossakowska - to wielki komplement. Dziękuję ;)
Ape - starałam się być wiarygodna. Miło Cię gościć :)
Milu - nie bardzo wiem jak sobie poradzić z tym nadmiarem "na", ale "mi" na pewno pominę, bo sama nie wiem skąd się tam wzięło ;) Bardzo dziękuję za czujność.
Grain - fajnie, że się podoba.
Miladora dnia 01.05.2016 12:26
ajw napisała:
nie bardzo wiem jak sobie poradzić z tym nadmiarem "na"

A nie pasuje Ci "gdzie prohibicja dotyczy makijażu i fryzur"? :)
skroplami dnia 01.05.2016 12:30 Ocena: Świetne!
Chyba znów napiszę tylko :( ... rany boskie :).
Wszystko jest... rany boskie :(, nieziemsko ziemskie :).
Patrzeć w oczy niebu, takie proste a nie spotkałem, nie wiedziałem. No to dzięki :), idę patrzeć :).
ajw dnia 01.05.2016 13:18
Milu - oj, nie. To zupełnie nie w moim stylu. Wiem, że poprawnie, ale ja w gruncie rzeczy niepoprawna jestem. Wiesz o tym, Miluś ;) Tak czy inaczej bardzo dziękuję za snop światła skierowany na te niedoskonałości, bo bez niego, w ogóle nie widziałabym tych powtórzeń :)

skroplami
- nie zawstydzaj :) Pozdrawiam ciepło.
Lilah dnia 01.05.2016 13:24
Byłam. Podoba mi się Twój wiersz.
Serdecznie :)
Miladora dnia 01.05.2016 13:43
ajw napisała:
To zupełnie nie w moim stylu.

To wymyśl coś w Twoim stylu i przestanę się czepiać. :)
A może - w ramach burzy mózgów - kwitną we włosach pomysły bliskich podróży?
gaga26111 dnia 02.05.2016 10:47
Cześć:) już dwa pierwsze wersy mi się spodobały. Takie podstepne te kasztany w pierwszej chwili nachodzi myśl kasztany te zielone kolczaste co pękają żeby pokazać ten brązowy orzech i wgl wiosna i kasztany hmm. A później już jest sytuacja klarowna i zgadza się bo wiosna kasztany kwitną przecież :) także pomysłowa przerzutnia.
Potem zgorszylo mnie słowo prohibicja dziwnie brzmi w tak ubranej w słowa strofie no ale ma sens. I później:) nie zwróciłam uwagi czy ktoś to już wytknąl alee...

w strefie nabiegania fal woda wnika w skórę
szlifuje słowa w gładkie frazy

podajesz do ust beztroskę w aromacie cynamonu


Myślę że można zastąpić chociaż jedno "w" np - beztroskę o aromacie
?:) no ale to takie drobiazgi właściwie nie ujmujące uroku tekstowi.
Nastrojowo zmysłowo ciepło z garstka różnych przypraw jak to u ciebie. Się wie co się czyta:) podoba mi się.
Pozdrawiam!
Kushi dnia 02.05.2016 15:32 Ocena: Świetne!
Ostatnią razem z puentą zabieram, a zwłaszcza puentę...
I ta beztroska w aromacie cynamonu, aż zapachniała.
Pięknie ajwu:)
:)
Opheliac dnia 02.05.2016 18:34
A ja bym zostawiła już to "na". Co prawda, jest powtórzenie, ale wbrew pozorom tak strasznie nie gryzie, poza tym przekaz jest, a jak mi ktoś powiedział kiedyś pod tekstem, kiedy też walczyłam z powtórzeniami - to jest jednak najważniejsze, ważniejsze od estetyki. Ew. jak znajdziesz jakieś inne słowo za to:
Cytat:
nabiegania

ale "prohibicję na makijaż" zostaw koniecznie, bo dobre. :)

Natomiast co do "w", które wyżej zauważyła Gaga, to może tak:
w strefie nabiegania fal woda wnika w skórę
szlifuje słowa gładkimi frazami

I już jedno "w" mniej.
Ale sama zadecydujesz, jak to rozegrać. ;)

Podoba się, ostatnie dwa wersy zwłaszcza.
aleksander81 dnia 03.05.2016 13:35
czytam już po drobnej kosmetyce, i muszę powiedzieć, że wiersz jest do zjedzenia ze smakiem:-) kulinarnych rarytasów u Ciebie nigdy nie brakuje i tym razem postarałaś się o przepyszne menu deserowe, które rozpuszcza się w ustach podczas czytania a nie w dłoni;-) z przyjemnością Iwonko:-) pozdrawiam serdecznie:-)

Aleks...
ajw dnia 03.05.2016 17:12
aleksander - póki co to ta "drobna kosmetyka" to jedynie wycięcie "mi" z trzeciej strofy. Nadal nie wiem jak poradzić sobie z nagromadzeniem "na" i "w", ale miło, że Ci się podoba.

Opheliac - szlifuje słowa gładkimi frazami to zupełnie co innego niż chciałam przekazać. Tak jak woda szlifuje kamienie tak samo my staramy się wypaść jak najlepiej przed osobami, których dobrze nie znamy i z tego powodu budujemy "gładsza" zdania ;) Dzięki za Twoją opinię i chęć pomocy.

Kushi - zabieraj ile chcesz. Cieszę się, że wiersz budzi jakieś emocje :)

gago - no proszę, kolejne nagromadzenia, których nie zauważyli poprzednicy (podobnie jak ja). Dzięki za czujność, ale ja już nie mam siły walczyć ze swoimi nawykami. Gdybym miała pomysł jak zastąpić te nieszczęęsne 'w' pewnie bym coś z tym zrobiła, ale chwilowo brak mi inwencji :)

Milu - nie takie to proste, wymyślić tak ad hoc. To tylko Ty tak potrafisz działać doraźnie na pstryknięcie palcem. Ja taka zdolna nie jestem ;)
Miladora dnia 03.05.2016 17:17
ajw napisała:
Ja taka zdolna nie jestem

A ja myślę, że jesteś bardziej zdolna, niż myślisz. :)

Miladora napisała:
kwitną we włosach pomysły bliskich podróży

Może to jest bliższe Twojemu stylowi?

Serdeczności :)
ajw dnia 03.05.2016 17:27
Milu - potrafisz motywować człowieka. Dziękuję :) I za poddany pomysł na poprawę estetyki wiersza dziękuję. Wprowadziłam go w życie :)
Miladora dnia 03.05.2016 17:44
ajw napisała:
potrafisz motywować człowieka.

Hehe - bo wpisałam się na listę Twoich prywatnych (czytaj wrednych) cerberów. :)
Kłaniam się nisko.
ajw dnia 03.05.2016 17:52
Ja uwielbiam poganiaczy wielbłądów (hi hi), bo tylko dzieki nim niektórzy idą do przodu (mówię tu o sobie, bo z natury bywam leniwa jeśli chodzi o pracę nad sobą, bo ta "dookoła", czyli na rzecz innych, zwykle w rękach mi sie pali ;)
faith dnia 04.05.2016 16:43
Pięknie, choć bez upiększeń :) Bo z tego wiersza bije wiosna i kolory. Jednak nie tylko te jasne i intensywne, nie tylko te, które świadczą o radości, ale również szare, jak to w życiu.

Dla mnie to wiersz o miłości, która potrzebuje czasu, by rozkwitnąć do końca, by zdobyć się na ponowne zaufanie komuś. Taki trochę związek "kobiety z przeszłością i mężczyzny po przejściach", ujęty delikatnym wierszem.

Puenta daje dużo do myślenia, dlatego zostanie ze mną jeszcze na długo, bo warto ją zapamiętać.

Serdeczności, Iwonko w te majowe dni :)
ajw dnia 04.05.2016 21:41
faith - świetna interpretacja. Nic dodać, nic ująć :) Dzięki, że wpadłaś..
mike17 dnia 05.05.2016 15:29 Ocena: Świetne!
Za oknem słońce praży, na termometrze mam obecnie 37 stopni, i taki też jest Twój wiersz :)
Pełen nadziei, radości, zmysłowości.
Tego, co iskrzy między zakochanymi, a więc mój świat.
Bo gdzie się dwoje kocha, tam ja jestem :)

Zawsze zaskakujesz: ileż to już Twoich wierszy czytałem?
Setki, tak setki i ciągle nie mam dość, bo?
Bo tak mieszasz te na pamięć znane elementy, że wciąż dajesz jednak coś świeżego.
I pięknego.
Jak tu, gdzie kroi się jakaś niezwykła relacja damsko-męska.

Czy jeszcze kiedykolwiek załapię się na jakiś Twój nowy tomik?
Wybacz szczerość, ale ja już tak mam :)

Pozdro, Iwonko :)
ajw dnia 05.05.2016 22:20
mike - na pewno się załapiesz. Szykuję kolejny :)
Jaroslaw Kaplon dnia 11.05.2016 10:24 Ocena: Świetne!
Wyczuwam w nim klimaty kolonialne... Nadzwyczaj dobrze łączysz frazy i posypujesz to "kawałkami gorzkiej czekolady". Można w tym wierszu znaleźć coś dla siebie :-)
ajw dnia 19.05.2016 21:51
Jarosławie - podobają mi się Twoje skojarzenia. Dziękuję :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
Jacek Londyn
12/04/2024 21:16
Dobry wieczór. Dawno Cię nie było. Poszperałem w tym, co… »
Jacek Londyn
12/04/2024 13:25
Dzień dobry, Apolonio. Podzielam opinię Darcona –… »
Darcon
11/04/2024 19:05
Hej, Apolonio. Fragment, który opublikowałaś jest dobrze… »
gitesik
10/04/2024 18:38
przeczytać tego wiersza i pozostawić bez komentarza. Bardzo… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty