Pokolenie - Farmer
Poezja » Wiersze » Pokolenie
A A A

uśpione pokolenie
wąsatej wiktorii
zdruzgotanych obyczajów
i globalnych karier
umiera nieświadomie
czerwone płuca
duszone tlenem
czystą wolnością

wczesne rozłąki
i kształcące podróże
zachłyśniętych garścią monet
ukwiecają obcy grunt

za plecami
jałowe pustkowia
pełne zakorzenionych wierzb
i matek płaczących
czyściec
ze świętym obrazem

pod kloszem postępu
kiełkują światowe jaźnie
a na pólkach
pod sufitem
wciąż tylko ocet

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Farmer · dnia 06.05.2016 20:27 · Czytań: 600 · Średnia ocena: 4,4 · Komentarzy: 10
Komentarze
skroplami dnia 07.05.2016 15:26 Ocena: Świetne!
Cóż, część mężczyzn widzi więcej :).
Część, potrafi wyrazić.
Ok, wytłumaczę nie widzącym, bez zgody autora :). Tylko jeden obraz.
"Wąsata wiktoria" to zwycięstwo "pod wodzą" Wałęsy, ostateczne w 1989 r..
Gdy to czytający zrozumie i wie o jakim czasie autor, wiersz zatyka wspomnieniami i nagłymi obrazami, nie istniejącymi (prawie bo wszystko zawsze istnieje) przed 1989.
Gdy zrozumiesz poczujesz, jak bolesny jest wiersz (to do czytających :( ).
I zgadzam się z autorem:
Cytat:
a na pól­kach
pod su­fi­tem
wciąż tylko ocet
Usunięty dnia 07.05.2016 18:54
Ojej, a już myślałam, że to wiersz o mnie. ;)

Dobrze, że skroplami wyjaśnił co nieco, bo ja bym chyba nie wpadła na to. Nie przepadam za politycznymi wierszami, ale "wąsata wiktoria" i cały przekaz nawet mi się podoba.

Nie podoba mi się natomiast zapis. Niepotrzebnie wersy są takie krótkie, niektóre z nich można zapisać inaczej. Myślę, że dzięki temu wiersz wiele by zyskał.

Pozdrawiam :)
notoco dnia 08.05.2016 18:24
Witaj Farmer!
Po raz kolejny osłupiałam :). Więc jeśli już to chyba "wąsatej viktorii", bowiem wiktorii tutaj mało pasuje, chyba, że to tekst kabaretowy.
Cieszy mnie, Farmerze, iż jest ktoś, kto potrafił odczytać twój wiersz - to skroplami! Chętnie prosiłabym go, aby w kolejno ukazujących się poezjach umieszczał jako pierwszy swój komentarz, byłoby łatwiej po nim coś odczytać, pojąć i w konsekwencji napisać własny komentarz. Skroplami, zgoda ? :)

Zagadką do końca pozostanie natomiast fakt, że to twój wiersz Farmerze, jako pierwszy dostąpił tłumaczenia por publico bono :). Chwała skroplami, pragnął, byś został zrozumiany :).

Wracając do twego tekstu - utwór jako taki nie zrobił na mnie specjalnego wrażenia, cóż, moim też się tak zdarza ;).
Pozdrowienia!
ApisTaur dnia 08.05.2016 19:12
Dla mnie wiersz jak najbardziej zrozumiały, a dla czego? Bo właśnie należę do tego pokolenia "stanów przejściowych", czyli młodość w PRL-u, dorastanie w dzikim kapitalizmie, wielkie nadzieje i jeszcze większe rozczarowania.
Co do "wąsatej wiktorii", no to już nawet nie trzeba chyba być z mojego pokolenia, żeby "wiktorię" skojarzyć ze zwycięstwem, którego ówczesnym symbolem był Wałęsa ze swoim słynnym wąsem.
Pointa wiersza też wiele mówi, ale wystarczy już tej znaczeniowej wiwisekcji wiersza.

Teraz o tekście:

Cytat:
czer­wo­ne płuca
du­szo­ne tle­nem
czy­stą wol­no­ścią


może : czystej wolności ? Jakoś lepiej tak mi się czyta.

Cytat:
zdru­zgo­ta­nych oby­cza­jów


pokusiłbym się o inny synonim tego słowa, gdyż to określenie (co prawda jak najbardziej poprawne) kojarzy się bardziej z załamaniem nerwowym, można by było też zastąpić to słowo na np. zbrukanych.

Cytat:
a na pólkach


literówka z ł

Oczywiście to tylko moje sugestie, Ty decydujesz Farmerze. :)

Wiersz jak najbardziej do mnie przemówił i wywołał wspomnienia.

Pozdrawiam :)
Farmer dnia 10.05.2016 09:24
skroplami napisał:
Ok, wytłumaczę nie widzącym, bez zgody autora :). Tylko jeden obraz.
"Wąsata wiktoria" to zwycięstwo "pod wodzą" Wałęsy, ostateczne w 1989 r..


Cholercia, rozgryzłeś mnie :p

wiktoria napisała:
Dobrze, że skroplami wyjaśnił co nieco, bo ja bym chyba nie wpadła na to. Nie przepadam za politycznymi wierszami, ale "wąsata wiktoria" i cały przekaz nawet mi się podoba.


Nie jest to typowo polityczny wiersz.
Przynajmniej nie taki miałem cel ;)

wiktoria napisała:
Nie podoba mi się natomiast zapis. Niepotrzebnie wersy są takie krótkie, niektóre z nich można zapisać inaczej. Myślę, że dzięki temu wiersz wiele by zyskał.


Dzięki za uwagi, pochylę się nad nimi :)

notoco napisała:
Chętnie prosiłabym go, aby w kolejno ukazujących się poezjach umieszczał jako pierwszy swój komentarz, byłoby łatwiej po nim coś odczytać, pojąć i w konsekwencji napisać własny komentarz. Skroplami, zgoda ? :)


Ja tam nie mam nic przeciwko ;)

notoco napisała:
Zagadką do końca pozostanie natomiast fakt, że to twój wiersz Farmerze, jako pierwszy dostąpił tłumaczenia por publico bono :). Chwała skroplami, pragnął, byś został zrozumiany :).


Przyznam, że nie spodziewałem się kłopotów przy kojarzeniu treści tego wiersza.
Jednak dobrze, że ktoś zawsze służy pomocą ;)
ApisTaur napisał:
Cytat:
zdru­zgo­ta­nych oby­cza­jów


pokusiłbym się o inny synonim tego słowa, gdyż to określenie (co prawda jak najbardziej poprawne) kojarzy się bardziej z załamaniem nerwowym, można by było też zastąpić to słowo na np. zbrukanych.


Jest to myśl :)


Dziękuje za odzew i opinie :)
Bardzo mnie cieszy wasze zainteresowanie :)
mike17 dnia 10.05.2016 17:20 Ocena: Świetne!
Zajebisty wiersz!
Jakbym widział siebie w wędrówce przez te lata, co minęły.
Urodziłem się w komunie, pamiętam ją dobrze, potem dorastałem już po '89, więc też co nieco widziałem.
I to odnalazłem teraz w twoim wierszu.
To, co miało być niebem, okazało się syfem, i może odwrotnie.
Czas zrobił nas w konia.
Czas ma to do siebie, że robi to często.
A my?
Żyjemy dalej, czytając dobre wiersze o zmarnowanych latach i może tych, co nadejdą, i juz ich nie przewalimy :)
esere dnia 10.05.2016 17:36 Ocena: Bardzo dobre
Farmerze,

ja po ostatniej strofie zorientowałam się, że piszesz o czasach komuny i rodzącej się demokracji, ale to nie zmienia faktu, że dobrze jest mieć takiego znawcę jak Skroplami, bo na wąsatą wiktorię bym nie wpadła. Nie żebym była jakoś szczególnie błyskotliwa, co to, to nie, ale i czasem mnie uda się uchwycić sens czyjegoś utworu. Bez Skroplami jednak to nie byłoby możliwe.

Ja nie z tych czasów, urodziłam się po '89, więc chyba tylko tak mogę usprawiedliwić swoją głupotę.

Pozdrawiam.
Ananke dnia 10.05.2016 19:33 Ocena: Dobre
podoba mi się ten wiersz, przykuwa uwagę, pozdrawiam
Farmer dnia 10.05.2016 20:47
mike17 napisał:
A my?Żyjemy dalej, czytając dobre wiersze o zmarnowanych latach i może tych, co nadejdą, i juz ich nie przewalimy


Cóż innego nam pozostaje ;) <piwko>

esere napisała:
ja po ostatniej strofie zorientowałam się, że piszesz o czasach komuny i rodzącej się demokracji, ale to nie zmienia faktu, że dobrze jest mieć takiego znawcę jak Skroplami, bo na wąsatą wiktorię bym nie wpadła


Przyznam, że popełniając to wierszydło zżymałem się nieco na siebie, że już na samym początku podaję odbiorcy niemal na tacy gotowe "dane". Z ciekawości- o czym pomyślałaś w pierwszej chwili? O wąsatej pannie imieniem W(w)iktoria? :p


esere napisała:
Nie żebym była jakoś szczególnie błyskotliwa, co to, to nie,


esere napisała:
Ja nie z tych czasów, urodziłam się po '89, więc chyba tylko tak mogę usprawiedliwić swoją głupotę.


Wyniuchałem zaniżone poczucie własnej wartości :>
A to, że nie potrafisz "wejść" w punkt widzenia autora absolutnie nie świadczy o czyjejkolwiek głupocie :)

Biorąc pod uwagę poziom waszego zaskoczenia faktyczną tematyką wiersza muszę nieskromnie przyznać, że w sumie całkiem nieźle wyszło :p

Dzięki!
Aronia23 dnia 21.07.2016 07:13 Ocena: Świetne!
Cześć, Farmerze bielutki. Wiersz ma fajne już pierwsze cztery wersy są ciekawe - mijający czas, następstwa naszych działań i nie tylko naszych.
"uśpione pokolenie
wąsatej wiktorii
zdruzgotanych obyczajów
i globalnych karier
umiera nieświadomie "Ale to samo życie. Toczy się i toczy, mknie do przodu. Pieniądze - też o nich wspomniałeś, "czystą wolnością" to jest dobre, tak naprawdę zatruliśmy tak powietrze, że ktoś, gdyby przybył na naszą planetę z przeszłości, padł by, uduszony. Mamy "za plecami jałowy grunt, rozpacz, smutek, płaczą nawet drzewa. I te pustki, brak ideałów, książek. Nawiązujesz też do socjalizmu. No pięknie, pięknie, Farmer. Tylko mam jedną uwagę. Jeśli ktoś napisze do Ciebie wg Ciebie, oczywiście, to przy komentarzu się taki znaczek. Wciśnij go i komentarz stanie się zielony. To jest fajne, bo korzystasz z rad, radzącym, chce się do Ciebie wracać, ja na pewno to zrobię. Zjemy ciasto i pobujamy się. Ładnie piszesz mądrze. Spokojnego dnia, życzę. Arona23
Bardzo też mi podobała się analiza Apisa.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty