Duo - notoco
Poezja » Wiersze » Duo
A A A
Od autora: Siódmy.

Duo

 

już jesteś martwy dla mnie

i twarz odwracam ze wstrętem

a bywało

że przypinałeś skrzydła niczym Ikar

nie myśląc  o upadku

patrzyłam w niebo urzeczona

śledząc trajektorię Möbiusa

 

może trzeba było krzesło podstawić

na miękkie lądowanie

choć wiem, że wolałeś kozetkę dla dwojga

ta jednak wyrzekła się dualnej ekspansji przestrzeni

bez skrępowania

 

zobacz  płynę obok ciebie

w zatrutej wodzie

lekka i zwinna niczym syrena

a tobie tlen racjonują

pakując w porcje

dyskretne

 

Portal Literacki 21.05.2016

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
notoco · dnia 24.05.2016 07:12 · Czytań: 575 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 14
Komentarze
Wiktoria Mossakowska dnia 24.05.2016 07:59
Piękny, mądry i oryginalny :)

Mam zastrzeżenia do
Cytat:
bez krę­pa­cji
, bo to wyraz potoczny, a wiersz napisany staranną polszczyzną :)
notoco dnia 24.05.2016 10:55
Wiktorio!
Jakże się cieszę z twojej wysokiej oceny. Mnie ten wiersz także wydaje się bardzo udany;p A twoja uwaga wielce trafna. Jeszcze przed oddaniem tekstu do redakcji chodziło mi po głowie, że wyraz krępacji w ogóle nie pasuje, ale nie zmieniłam chyba z lenistwa. A jednak nie uszło mi to na sucho :). Już poprawiam.
Dziękuję za wizytę i poradę.
Pozdrowienia!
Usunięty dnia 24.05.2016 10:59
szósty wers może bez i
tekst udany jak połów ze złapaną syreną
notoco dnia 24.05.2016 11:19
Grain. Witam cię i cieszę się z przybycia, a jednak drugiej części komentarza twojego nijak zrozumieć nie mogę :). Dałbyś radę przybliżyć trochę swoje myśli mej głowie? Tylko ze spójnikiem zrozumiałam, a rację przyznaję i zmieniam.
Pozdrowienia!
Usunięty dnia 24.05.2016 11:20
dla mnie fajna metafora z tą syreną
Wiktoria Mossakowska dnia 24.05.2016 12:11
Cieszę się, że wprawiłam w dobry nastrój :) Też pozdrawiam :)
notoco dnia 24.05.2016 13:39
Grain, dzięki za wyjaśnienie, Wiktoria, pozdrawiam tak samo!
Usunięty dnia 25.05.2016 14:30
W zasadzie to smutny bardzo ten wiersz. Bo smutno jest czytać o rozczarowaniu i zawiedzeniu, a jeszcze smutniej to przeżywać.

Całkiem ciekawie napisany, a najlepsza dla mnie ostatnia strofa.

Pozdrawiam :)
notoco dnia 25.05.2016 23:01
Witaj wiktorio, dziękuję za komentarz. Według mojego zamysłu wiersz nie jest jednak o rozczarowaniu ani zawiedzeniu, tylko o pogardzie :). Chciałam opisać klimat, w którym kobieta czuje zażenowanie kimś, kogo dawniej lubiła. Tu bynajmniej nie chodzi o miłość, jak może się trochę wydawać. W takim kierunku to pisałam.
Bardzo się cieszę, że wiersz cię zatrzymał na chwilę. Ty również dużo piszesz o relacjach pomiędzy kobietą a mężczyzną - często czytam, rzadziej komentuję, bo wielokrotnie nie potrafię zinterpretować.
Niestety, istnieje duża przepaść pomiędzy tymi, którzy już od kilku a nawet kilkunastu lat piszą i wydają książki a tymi, którzy są tutaj z psoty lub sympatii do limeryków (oraz innych nie wymienionych powodów).
Pozdrawiam!
Usunięty dnia 26.05.2016 07:05
Notoco, rzeczywiście, wiersz bardziej wyraża pogardę, tylko ona sama z siebie się nie wzięła. Takie uczucie bierze się z rozczarowania i zawiedzenia drugą osobą. Tak przynajmniej uważam i to odczułam po jego przeczytaniu.

Owszem piszę o relacjach miedzy kobietą a mężczyzną, ale to tylko podkładka do wyrażenia czegoś zupełnie innego. I miło mi, że czytasz, to najważniejsze.


Cytat:
Niestety, istnieje duża przepaść pomiędzy tymi, którzy już od kilku a nawet kilkunastu lat piszą i wydają książki a tymi, którzy są tutaj z psoty lub sympatii do limeryków (oraz innych nie wymienionych powodów).


Możliwe, że tak, ale większość z tych, którzy piszą od dawna, też zaczynali od zera pisząc bzdurne wierszyki, ucząc się na błędach, czasem ośmieszając tym, co napisali i z podziwem patrzyli na tych, którzy mają większe doświadczenia i piszą lepiej. Najwyraźniej, żeby cos umieć, najpierw trzeba nie umieć i mieć dużo zapału, żeby się nauczyć. No chyba, że ktoś jest samorodny talent i od razu wszystko robi najlepiej. No ja nie jestem.

Pozdrawiam i wszystkiego dobrego :)
notoco dnia 26.05.2016 11:55
Dużo prawdy w twoim komentarzu, wiktorio. Zapewne wiele osób zaczyna ab ovo, ale też nie pcha się od razu na afisz, pokazując wcześniej swą twórczość znajomym, rodzinie, którzy to ludzie stają się pierwszymi krytykami ich pasji. Dopiero potem owi twórcy uderzają na portale, gdzie prezentują teksty szerszej publiczności, mając już minimalne doświadczenie. A kto nie chce się zdradzać ze swoimi zainteresowaniami, często sam dla siebie może być pierwszym, choćby i nieporadnym krytykiem. Taką drogę widzę przed początkującymi.
Dziwne jest natomiast, że każdy samorodny talent wywołuje u większości złość i potępienie, choć i tacy się zdarzają i to nierzadko :).
Dziękuje za post!

Pozdrowienia!
Usunięty dnia 26.05.2016 12:28
Cytat:
Dziwne jest natomiast, że każdy samorodny talent wywołuje u większości złość i potępienie, choć i tacy się zdarzają i to nierzadko :)


Może przez zazdrość? ;)

A czy istnieją samorodne talenty, tego nie wiem. Raczej każdy trzeba rozwijać od początku.

Miłego dnia :)
Miladora dnia 27.05.2016 14:22
A przeczytaj, o ile bardziej naturalnie brzmiałaby narracja, gdyby zmienić szyk w niektórych wersach. :)

Cytat:
już je­steś mar­twy dla mnie
i twarz od­wra­cam ze wstrę­tem

Na przykład:
- dla mnie już jesteś martwy
odwracam twarz ze wstrętem/ze wstrętem odwracam twarz -

Cytat:
może trze­ba było krze­sło pod­sta­wić

- może trzeba było podstawić krzesło -

Cytat:
a tobie tlen ra­cjo­nu­ją
pa­ku­jąc w por­cje
dys­kret­ne

- a tobie racjonują tlen
pakując w dyskretne porcje -

Gwoli wyjaśnienia - wiersze wolne mają zupełnie inną narrację i jeżeli stosujesz inwersje, zmieniasz rytm i melodykę, co bardziej pasuje do wierszy rymowanych.
Początek na przykład to typowy rytm wiersza rymowanego o metrum 7/5/2 i 8/5/3:
- już jesteś martwy / dla mnie
i twarz odwracam / ze wstrętem -
Jak widzisz, masz nawet jednakową średniówkę.

Ale pomijając powyższe - treść może trafiać. Bo ciekawie mówi o związku, a wstęga Möbiusa rozszerza przestrzeń interpretacyjną.

Miłego, Notoco :)
notoco dnia 27.05.2016 22:55
Witaj Milu. Przeczytałam z zaciekawieniem twoje rady, gdyż chciałaś ulepszyć to, co w moim przekonaniu jest już nie do ulepszenia :). Uważam, że każde słowo w moim tekście jest na odpowiednim miejscu i niczego nie pragnę zmieniać. Brzmi to może nieco nieskromnie, ale bardzo podoba mi się ta liryka, jaka jest. Naprawdę :).
Może się stać i tak, że po pewnym czasie przeczytam go znowu i wtedy poczuję ochotę na zmiany, jakie mi zaproponowałaś, ale nie teraz...
Mimo to dziękuję za przybycie i nowe pomysły dotyczące wiersza! Naciskam pomógł, bo każdy, kto myśli i radzi nad tekstem drugiej osoby, jest tego wart.

Pozdrowienia!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty