nadmorska historia - wodniczka
Poezja » Wiersze » nadmorska historia
A A A

muszę zapomnieć
cierń wpleciony w mlecz-
nej czekoladzie.

w restauracji obok. w odrobinie kakao
zgorzkniały usta i pod-niebie-nie. w nadmiarze
słodkawych obietnic.

w latarni pociemniało 
od czasu zatonięcia. mewa kreśli w oddali 
jeszcze o nas-
tępnym sztormie 

połamanymi skrzydłami. 
w ostatnim rejsie.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
wodniczka · dnia 24.05.2016 20:40 · Czytań: 560 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 6
Komentarze
trawa1965 dnia 25.05.2016 05:14 Ocena: Dobre
Dobrze, tylko ten eksperyment z myślnikami jest nieudany, gdyż po prostu brak w nim logiki.

Ponadto ostatni wers jest niepotrzebny. Zbyt dużo powtórek spójnika w.
skroplami dnia 25.05.2016 07:45 Ocena: Świetne!
Niezwykły wiersz.
Widoków, możliwości, wrażeń, mądrości - pełna kuchnia :).
Od
Cytat:
cierń wple­cio­ny w mlecz-

do
Cytat:
tylko mewa kre­śli w od­da­li
jesz­cze o nas-

i do końca :).
A "tępny sztorm" :, ech, to ponad sztorm, to ostrze nie obuch sztormu :).
I rejsów w życiu człowieka też tyle, na szczęście nie wiemy kiedy ten ostatni.
W wierszu autorka jest jednak jakby "hafciarką" losu i wie :), odsłania rąbek a my próbujemy zajrzeć dalej, dotknąć i co pod obrazami pulsuje poczuć, wsysając początek, koniec i pośrodku, wraz z bezlikiem skrajów. I wpadamy (wpadłem) jak mucha, w pajęczynę :).
I dziwne, to nic strasznego, to coś wspaniałego :). Mam pajęcze ubranko pod skórą :).
Hm, autorka okazuje się także "krawcową", no ładnie ;).
aleksander81 dnia 25.05.2016 10:23
bardzo duże nagromadzenie "w" w tekście sprawiło, że brzmi on wyliczankowo. naliczyłem chyba osiem takich momentów, a to troszkę za dużo jak na powyższy. temat i jego sposób przedstawienia nihil novi, jak dla mnie. połamanie niektórych wyrazów, także nie wzbogaciły tekstu w sposób właściwy. a puenta oparta na bardzo wytartych "połamanych skrzydłach ostatniego rejsu". za to spodobał mi się początek, tam widać ciekawe frazy, z których można ułożyć coś oryginalnego. jeśli można, to zacząłbym w ten sposób:

trzeba tylko zapomnieć
cierń wpleciony w czekoladową mleczn(ość)
z restauracji obok. gdzie drobinkami kakao
zgorzkniały usta
i podniebienie. zawaliło się
pod nadmiarem lukrowanych obietnic...

to tylko pomysł, a wiersz jest Twój, więc zrobisz co zechcesz. pozdrawiam serdecznie:-)

Aleks...
wodniczka dnia 25.05.2016 21:33
Witaj trawa- no cóż - nie wszystko w życiu się udaje. Chociaż czasami to nieudane wychodzi na dobre:).
skroplami - cieszę się, że trafił i jakoś zagościł tam gdzieś głębiej :).
aleksandrze81- nie osiem;). nigdy nie słyszałam o mewie, która kreśli na niebie swój lot połamanymi skrzydłami... bo by upadła :). Więc nie znajduję tutaj czegoś znanego - bo nigdy nikt mi takiego obrazu nie opowiedział :). a to mleczn - to w ogóle mi nie odpowiada, bo wyrazy tak podzielone nie mają znaczenia żadnego. i ''się'' unikamy na końcach - taki zaimek zwrotny psuje konstrukcję wiersza i wygląda nieestetycznie.

Dziękuję Wam serdecznie za wizytę :).
Pozdrawiam serdecznie!!!
aleksander81 dnia 25.05.2016 23:51
wyodrębnienie pomocnych podpowiedzi zawsze należy do autora tekstu, a ja Ciebie do niczego nie zmuszam, Wodniczko:-)

wodniczka napisał/a:
nigdy nie słyszałam o mewie, która kreśli na niebie swój lot połamanymi skrzydłami... bo by upadła . Więc nie znajduję tutaj czegoś znanego - bo nigdy nikt mi takiego obrazu nie opowiedział


nie chodziło mi o obraz jaki chciałaś przedstawić, lecz o słowa jakich do tego użyłaś. moim skromnym zdaniem "połamane skrzydła" są strasznie wytartym określeniem w poezji.

wodniczka napisał/a:
a to mleczn - to w ogóle mi nie odpowiada, bo wyrazy tak podzielone nie mają znaczenia żadnego.


ja nie podzieliłem wyrazu, a tylko wyodrębniłem/podkreśliłem cząstkę, która koreluje z początkiem tego wersu i następnego.

wodniczka napisał/a:
się'' unikamy na końcach - taki zaimek zwrotny psuje konstrukcję wiersza i wygląda nieestetycznie.


nie zawsze, rację masz połowiczną dlatego, że jednosylabowy wyraz na końcu zdania polskiego otrzymuje wyraźny akcent. Tymczasem zaimek zwrotny "się" jest z natury nieakcentowany i nie można go "zmuszać" do przyjmowania akcentu, a więc i umieszczania na końcu zdania. Tak skonstruowane zdanie wypowiadane na głos brzmiałoby nienaturalnie dlatego wstawiamy w środek zdania. Warto jednak pamiętać, że zdań dwuwyrazowych nie można tak skonstruować i "się" musi się znaleźć w nich na końcu. a ja właśnie takie rozwiązanie zaproponowałem:-)

wodniczka napisał/a:
nie osiem
"w"

masz rację, siedem. ale to niewiele zmienia, co najmniej o 4 za dużo

pozdrawiam serdecznie:-)

Aleks...
wodniczka dnia 29.05.2016 21:24
aleksandrze :)
mleczn - nie koreluje z niczym bo nie nadaje dwuznaczności. Ja ta nie lubię aleksandrze. Bo to ma być mlecz... i nic innego jak mlecz... ot taka żółta róża... ot taka słodka czekolada. Przecież taki mlecz jest taki niewinny a ta mleczna czekolada... powoduje taką gorzkość. Ile tu mamy kłamstwa w spotkaniu dwojga ludzi.
Nie znoszę się na końcu - najlepiej tak skonstruować wers, by po prostu tego uniknąć. Mnie tak uczono i zaakceptowałam tę naukę, bo uznałam, że ''coś w tym jest''. I tak mi zostało. Dobrych przyzwyczajeń się nie zmienia a naukę tego co dobre nie zamienia na lepsze, bo to lepsze jest wrogiem dobrego.
Ja wiem, że mnie do niczego nie zmuszasz :). Ja też nie zmuszam do niczego. Ot taka dyskusja. A wiersz taki osobisty za bardzo, dlatego nie chciałam nic poprawiać - ale nie znaczy to, że błędów nie dostrzegam. Po czasie zawsze coś tam się znajdzie do naprawy :).

Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:77
Najnowszy:ivonna