intymność - ajw
Poezja » Wiersze » intymność
A A A

pełnia lata smakuje owocami morza
i schłodzoną retsiną o zapachu żywicy
z piniowych lasów.
 
jesteś tak blisko, że myśli krzyżują drogi,
pocałunki, wiszące jak chmury,
spadają gwałtownie niczym deszcz.
 
przestrzeń maluje nas szmaragdowo,
kiedy przewracamy dzień na drugą stronę.

jest dobrze.
od kiedy nie objadamy się stresem
powoli spadają kolejne warstwy,
spod których wyłania się ostateczny kształt.

 

 

z cyklu: Hellada

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ajw · dnia 14.06.2016 20:14 · Czytań: 586 · Średnia ocena: 4,75 · Komentarzy: 21
Komentarze
Bozena B dnia 14.06.2016 20:50
Witaj

Ja od razu zacznę od tego, co mi przeszkadza w odbiorze.

Pierwsza strofa, pierwszy wers „na twojej” wydaje mi się zbędnym dopowiedzeniem. Mnie, jako czytelnika niespecjalnie interesuje na czyjej skórze wącha peel lato, ale rozumiem, że może chciałaś coś bardziej podkreślić, uwypuklić, pokazać palcem ;) W drugim wersie znowu masz lato, jak dla mnie to troszkę zbyt bliskie sąsiedztwo, można pominąć to słowo, albo spróbować jakoś inaczej rozegrać.

Druga strofa. Znowu zaimek w pierwszym wersie i znowu nie wydaje mi się niezbędny.

Trzecia strofa. Tutaj z kolei nie wiem czy takie dopowiadanie o przewracaniu dnia na drugą stronę jest konieczne, a nawet czy w ogóle ten wers jest potrzebny.

Ostatnia strofa i znowu wydaje mi się zbędny zaimek „z nas”. Ta strofa jest najładniejsza ze wszystkich, a w niej ostatnie dwa wersy.

To oczywiście drobiazgi, całość ładna, płynna i choć tematyka nie należy do moich ulubionych, to jednak coś mnie czasem w tych wersach przyciąga. Myślę, że tym razem nie da o sobie zapomnieć ostatnia strofa.

Nie wiem czy Cię jeszcze nie zmęczyłam moim czepialstwem, ale mam nadzieję, że powiesz mi, gdy poczujesz zmęczenie lub choćby jego cień ;)

Pozdrowienia
ajw dnia 14.06.2016 21:11
Bożeno, absolutnie nie zamęczasz. Wręcz przeciwnie. Zawsze czekam na takie konkretne komentarze. Właśnie po to publikuję, żeby znaleźć informację zwrotną od czytelnika. Jestem w gorącej wodzie kąpana (typowy baran): piszę i natychmiast wrzucam do poczekalni, a potem przebieram nogami, bo nie mogę nic zmienić. I wiem też, ze tego w sobie nie zmienię. Ten typ tak ma ;) Zaraz pomyślę o Twoich uwagach i wprowadzę w tekst ewentualne poprawki. Baaaardzo dziękuję :)
Usunięty dnia 14.06.2016 21:19 Ocena: Świetne!
Bardzo fajny miłosny utwór, który dużo daje do myślenia. Lato sprzyja rozwojowi wszelakich love story i tych udanych i tych nie. kurczę fajnie to wszystko ujęłaś

Pozdrawiam ;)
ajw dnia 14.06.2016 21:20
czyngis - czytałes w trakcie poprawek. Mam nadzieję, że opinia dotyczy ostatecznej (na ten moment) wersji ;)
Usunięty dnia 14.06.2016 21:27
To ja tez się troche poprzyczepiam ze swoje punktu widzenia, bo punkt widzenia Bożeny B jak najbardziej słuszny. Czytało mi się fajnie, do momentu trafienia na tęczówki i stresy.

Czy nie lepiej byłoby "przestrzeń maluje nas na szmaragdowo"?

I dalej, "jest dobrze od kiedy przestaliśmy się bać".

Nie twierdzę, że jest źle, tak jak jest, ale zacięłam się w tych miejscach całkowicie, jakbym została wybita z klimatu wiersza.

No i donośnie klimatu. Też nie do końca mój, ja lubię cierpieć w wierszu, no ale każdy lubi coś innego.

Ogólnie miło było. Aż niewyobrażalnie.

Pozdrawiam :)
Aronia23 dnia 14.06.2016 21:33 Ocena: Bardzo dobre
Cześć, ajw. Utwór podoba mi się. Fajnie opisałaś ucieczkę dwojga ludzi przed codziennością nie zawsze łatwą. Trzeba czasami odejść, choćby na chwilę, od tego, co trudne i bardzo stresujące. Żyjemy w świecie maszyn, ogromnej prędkości i braku niczym niezachwianych relacji między ludźmi. Tutaj widzę łączność człowieka z przyrodą - daje to możliwość odreagowania, pokazania, jakim się naprawdę. To warto czynić. Bo zdobywamy wtedy bliskość. Wersy godne zapamiętania. Najlepsze dla mnie są słowa:
"jest do­brze.
od kiedy nie ob­ja­da­my się stre­sem
po­wo­li spa­da­ją ko­lej­ne war­stwy,
spod któ­rych wy­ła­nia się osta­tecz­ny kształt."
Pozdrawiam i życzę spokojnego wieczoru. A23
faith dnia 15.06.2016 09:27
Mi też najbardziej do gustu przypadła ostatnia strofa. Jest w niej coś intrygującego, co powoduje, że wiersz osadza się w człowieku. Początek tworzy ładne tło dla całości, choć pierwsza strofa wydaje mi się nieco ciężka przez swoją opisowość. Ale to już kwestia gustu. Chyba po prostu stałam się ostatnio minimalistką :)

Jest tak klimatycznie i romantycznie, że czuję na skórze śródziemnomorskie ciepło i beztroskę.
Cytat:
prze­wra­ca­my dzień na drugą stro­nę,
prze­strzeń ma­lu­je tę­czów­ki na szma­rag­do­wo,
lek­kie po­dmu­chy mrużą spoj­rze­nia.

- o tym bym jeszcze pomyślała - troszkę dużo tu czasowników, a w dodatku na/na nieco się na siebie nakładają

Drobiazgi, bo całość smakuje naprawdę wybornie. Czuć podmuch wakacji :)

Pozdrawiam!
Opheliac dnia 15.06.2016 09:59
Za Faith, co do przedostatniej zwrotki. Warto wyeliminować choć jeden z tych czasowników, natomiast trudniej z powtórzeniem, którego niełatwo się w tym przypadku pozbyć, tak mi się wydaje. ;) Jeżeli znajdziesz jakiś pomysł, to jasne, że można zmienić, ale myślę, że na siłę też nie ma co kombinować z tym na/na. :)
ajw dnia 15.06.2016 10:35
wiktorio - cos tam pozmieniałam. Co do stresu, który sugerujesz zmienić na strach nie mogę się zgodzić, bo dla mnie to zupełnie inne rzeczy. Poza tym nie jestem osobą, która wypełnia chwile strachem. Nie mniej jednak dziękuję za sugestie :)
aronio - taka ucieczka pozwala nabrać sił, by powrócić i zawalczyć o to czy o tamto :) Dzięki za wizytę.
faith, opheliac- pokombinowałam i skróciłam tekst o jedną frazę. Poza tym troszkę zmieniłam wersyfikację. Wydaje mi sie, ze jest lepiej :)
faith dnia 15.06.2016 10:40
Wydaje mi się, że gdyby przez chwilę pochylić się nad tą strofą, wyeliminowanie drugiego przyimka nie powinno sprawić większych trudności.

przewracamy dzień na drugą stronę
lekkie podmuchy mrużą spojrzenia
malując tęczówki odcieniem szmaragdów


- to oczywiście tylko przykład :) Pozbyłam się "przestrzeni" bo również nachodziła na wyraz z poprzedniego wersu przewracamy/przestrzeń

Takie moje luźne zabawy ;)
Aronia23 dnia 15.06.2016 10:58 Ocena: Bardzo dobre
Ano tak, ajw, Droga. Piszemy i czytamy o tym, co boli, cieszy, pomaga w trudnych chwilach, a jest ich wiele w życiu. Twój wiersz pomógł dziś i tyle w temacie.
p dnia 15.06.2016 11:47
Ładny wiersz: intymny i uczuciowy. Przynosi wzruszenie.

Myślę jednak, że warto jedną rzecz zmienić. Pierwsze trzy wersy są zdecydowanie przegadane. Skróciłbym je do jednego, sensownie wprowadzającego sytuację liryczną oraz motyw rycyny.
ajw dnia 15.06.2016 13:29
p- no to skróciłam :) Dzięki za obecność ..
aronio - tym bardziej miło ..
faith - zrezygnowałam z jednej frazy w wyodrębnionym przez Ciebie fragmencie, ale dzięki za propozycję :)
Lilah dnia 15.06.2016 14:39
Czytałam przed i pozmianach, ajw. Teraz jest świetnie.

Pozdrawiam :)
ajw dnia 15.06.2016 18:54
Lilah - ktoś powiedział, że poezja to sztuka eliminacji słów, więc się stosuję ;)
mike17 dnia 16.06.2016 18:13 Ocena: Świetne!
Znów jakże znajome klimaty :)
On i ona, i Grecja.
Pęcznieje powietrze, gęstnieje namiętność.
Czuć to w wersach, czuć to bardzo i wyraziście.

Piszesz wciąż ten sam, jeden wiersz, ale na setki sposobów, i to jest to!
W przypadku kogoś innego może powiedziałbym - powtarzasz się, a tu nie ma tego wrażenia.
Choć podobnych twoich wierszy czytałem już setki, nie ma poczucia, że jest to wtórność.
Ze starego tworzysz nowe i to jest ten bajer.

A ja, cóż, wracam, bo mi się zwyczajnie podoba i wszystkie te niuanse erotyczne chłonę jak gąbka wodę - jestem w swoim sosie, lubię taki świat.

I w nim być, i o nim czytać :)
Los Paranoias dnia 17.06.2016 09:47
Gorąco, jak to w Grecji. Zamówić krewetki?
To ich wino ma taki jakiś posmak żywicy.
Specyficzny. Można się przyzwyczaić z czasem.

Kleisz się do mnie jak koszula. Trudno zebrać myśli.
Nawet to miłe, ale w taki upał?
Czuję, że w końcu lunie. Cały dzień się zbiera.

Noc będzie tak parna, że ze spania nici.
A jutro znowu te błękity na niebie i w basenie.

Ale nie narzekam.
Jeszcze tydzień i przestanę myśleć o pracy.
Zacznę o tobie. O sobie. Może o nas.
Jak sądzisz, nie jestem za gruba?
Miladora dnia 17.06.2016 10:26
Dobrze jest przyjść po dopracowaniu. :)
Bo nie muszę się już przyczepiać do "wącham".

Ale:
Cytat:
po­ca­łun­ki(,) wi­szą­ce jak chmu­ry,
spa­da­ją gwał­tow­nie ni­czym deszcz.

Oddzieliłabym przecinkami.
Zastanawiam się też, czy nie byłoby warto uniknąć tych dwóch porównań - "jak" i niczym".
Rozważ:
- pocałunki, wiszące jak chmury,
spadają gwałtownym deszczem.

Cytat:
od kiedy nie ob­ja­da­my się stre­sem

Niewdzięczne to "objadamy się". Nie pasuje do liryki wiersza.
Może - od kiedy nie żywimy się stresem?

Ale - jak zwykle u Ciebie - wiersz ma klimat.

Serdeczności, Ajwik :)
ajw dnia 17.06.2016 12:03
mike - to jeden z wierszy z cyklu "Hellada", wiec siłą rzeczy cały czas dotyka tego samego tematu. Dziękuję, że jesteś, że tak pieknie odbierasz i jeszcze chce Ci się pisać budujące komentarze :)

Los Paranoias - rozumiem, że to żarcik na tępe laseczki, które spędzają wakacje przy basenie ..

Milu
- zaraz dostawię ten przecinek. Dziękuję serdecznie :)
Ula dnia 17.06.2016 16:34 Ocena: Świetne!
Ajw,
Pełnia lata u Ciebie. Erotycznie i gorąco, ale też z refleksją, że czasami trzeba zostawić pracę i stres za sobą i cieszyć się pełnią siebie nawzajem. Przynajmniej ja tak odczytuję ;)
Pozdrawiam :)
ajw dnia 17.06.2016 17:03
Tak, czasami ważniejsze jest to, co z pozoru nieważne :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty