U drzwi twoich … - Lilah
Poezja » Wiersze » U drzwi twoich …
A A A

 

Gdy dwadzieścia miałaś wiosen,
drzwi zamknęłaś mi przed nosem.
Ja ująłem się honorem,
kilka razy w drzwi kopnąłem
i do innych zastukałem.
Tam przepadłem na lat parę.
 
Pani była w miarę młoda.
Pomyślałem o wygodach,
bo mężczyzna, prócz alkowy,
ceni wielce wikt domowy,
opierunek oraz (wierzcie!)
romantyczny czar uniesień.
 
Drzwi życzliwe dla mnie były,
lecz pieniądze się skończyły
(uwiedziony pieszczotami,
zarabianie miałem za nic).
 
Pani, dotąd bardzo miła,
za drzwi bagaż wystawiła,
wraz z osobą moją skromną,
od tej chwili już bezdomną.
O tym właśnie mówię w bólu,
znowu u drzwi twoich, Ulu.
 
Sporo lat minęło, może
krótkie „tak” mi wreszcie powiesz.
Ja drzwi zamknę jak najciszej,
będę dawnym słodkim misiem.
Kran naprawię, ogień wzniecę,
wciąż pragnący ciebie, Mietek.

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Lilah · dnia 15.06.2016 06:42 · Czytań: 966 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 13
Komentarze
kresowa pani dnia 15.06.2016 11:12
Komuś się "półki" pomyliły :uhoh: ...


6.4 Komentarz musi jasno wyrażać opinie danego Użytkownika na temat utworu.
6.6 Komentarz powinien być tak rozbudowany, aby autor domyślił się, co przeszkadzało lub podobało się komentującemu.

6.10 Zabronione są komentarze ad personam.

przyp. red. Aleks


"Ad personam"? Coś nie za bardzo mi zrozumiałe? Gdzie są te typujące [klasyfikujące] wysyłane na Portal utwory, persony? Bo jeżeli zostanie podany imiennie redakcyjny skład (nie)omylnych, o, to wtedy rzeczywiście można by coś - od siebie, znaczy czytelnika - powiedzieć "ad personam", czego rzecz jasna, zabrania Regulamin!

Komentarz mieści się w ocenie. Natomiast jeżeli już chodzi o "rozbudowanie" tegoż, to moim skromnym zdaniem wypadałoby zapisać, chociażby kursywą, albo ująć w cudzysłów tytuł:

"U drzwi twoich", który dla wielu kojarzy się ze znaną, pochodzącą z XVIII wieku pieśnią eucharystyczną "U drzwi Twoich stoję Panie...", a ta w pewnym momencie stała się przysłowiem. Przysłowia z kolei, mimo że tymi przysłowiami są, wymagają od posługującymi się nimi pewnego, właśnie w formie cudzysłowu (lecz w wierszu cudzysłów to w jakimś stopniu intruz) a bardziej rozpoznawalnie - kursywą, bowiem jest to "mowa niezależna".
Tu w przypadku prezentowanego, nota bene z "wysokiej półki" wiersza się nie widzi.
Natomiast jeżeli ktoś chciałby być rzeczywiście bardzo, ale to bardzo drobiazgowy, może doszukać się w tym zaanektowanym przez autora / autorkę tytule zwykłego plagiatu.

Ponieważ nie chciałam być "brzydką", więc swoje zastrzeżenia skierowałam nie do twórcy / twórczyni dzieł(k)a, ale do tych, którzy owo dzieł(k)o według nader jaskrawego subiektywizmu zaklasyfikowali. Bo choć im się zapewne ono podoba, akurat nie musi podobać się mnie, o czym zakomunikowałam wyżej.

;)
p dnia 15.06.2016 17:02
Moim zdaniem ten wiersz jest poniżej Twoich możliwości. Mam takie wrażenie, że Twoje pisanie plasuje się gdzieś w okolicach ciepłego opisania kawałka zacnej rzeczywistości. Takie pisanie jednak wymaga wplecenia jakiegoś elementu niezwykłości. Tutaj wydaje mi się wiersz upadł na zbyt prostych rymach. Takie proste rymy sprawdzają się w tekstach kabaretowych, więc i przesłania kabaretowego się spodziewałem. Tymczasem treść kabaretowa nie jest, co w efekcie daje wrażenie niedoróbki.
sheCat dnia 15.06.2016 17:41
Ja również nie kupuję, ale nie z powodu rymów. Zabrakło mi wyrazistego zakończenia, takiego z jajem, z przekorą. Może pokusisz się o ciąg dalszy, a w nim jakiś suspens? ; )
Pozdrawiam.
p dnia 15.06.2016 17:45
Czyli sheCatko zgadzasz się ze mną - mnie też brakuje właśnie takiego zakończenia (albo jak koniec ma być taki, to poprawienia rymów).
ajw dnia 15.06.2016 20:25
Ja też, Lilu, oczekuję od Ciebie trochę więcej. Ten kawałek trzeba koniecznie dopracować (już w pierwszej strofie masz dwukrotne powtórzenie 'drzwi';). Pomyśl też o odrobinę bardziej skomplikowanych rymach i fajnej, mocnej puencie. Wiem, że dasz radę, bo zdolna jesteś :)
Lilah dnia 15.06.2016 21:36
Bardzo dziękuję za komentarze. Miało być żartobliwie, a wyszło jak widać.
Wszystkie uwagi biorę sobie do serca i obiecuję mocno się nad nimi zastanowić.

Pozdrawiam, :) Lilah
Ula dnia 16.06.2016 08:09
Lilu,
Cytat:
znowu u drzwi two­ich, Ulu.

Oczywiście nie mogło mnie zabraknąć, choć przyznam, że niestety nie znam żadnego Mietka ;)
Miało być żartobliwie i jest.
Wiersz jest prosto napisany, ale uwierz mi, że i tak można się do niego uśmiechnąć, szczególnie gdy jest się Ulą, nawet jeśli tylko "forumową"
Dużo słońca przesyłam, miłego dnia :)
Miladora dnia 17.06.2016 10:40
Lilah napisała:
Miało być żartobliwie

I nawet wyszło żartobliwie, ale do dopracowania, Lil, bo faktycznie nie jest to Twój najlepszy wiersz. ;)

Cytat:
I o tym ci mówię w bólu,

Tutaj wymuszasz nieprawidłowy akcent, więc dobrze byłoby zmienić chociażby na:
- o tym właśnie mówię w bólu
znowu u drzwi twoich, Ulu -

Myślę także, że mogłoby nie być tu imion.

Cytat:
Ja ują­łem się ho­no­rem,
kilka razy w (nie) kop­ną­łem
i do in­nych za­stu­ka­łem.
Tam utkną­łem na lat parę.

Kopnąłem/utknąłem - ten rym odwraca uwagę od właściwego na końcu wersu.
Tam przepadłem na lat parę?

Cytat:
bo męż­czy­zna, prócz al­ko­wy,
ceni wiel­ce wikt do­mo­wy,
opie­ru­nek oraz (wierz­cie!)
ro­man­tycz­nych czar unie­sień.

Wystarczyłby - romantyczny czar uniesień.
Albo - że dla niego bije serce.

Co do zakończenia - faktycznie przydałaby się jakaś mocna pointa. :)

Serdeczności :)
Lilah dnia 17.06.2016 15:01
Ula napisała:
Oczywiście nie mogło mnie zabraknąć, choć przyznam, że niestety nie znam żadnego Mietka


Czekałam z nadzieją, że zajrzysz, Ulu. Dziękuję za słowa otuchy.

Pozdrawiam serdecznie :)


Miladora napisała:
I nawet wyszło żartobliwie, ale do dopracowania, Lil, bo faktycznie nie jest to Twój najlepszy wiersz.


Racja, Milu. Bardzo dziękuję za sugestie, zaraz z nich skorzystam, a o poincie pomyślę.

Serdeczne pozdrowienia ślę :)
mike17 dnia 21.06.2016 10:17 Ocena: Świetne!
He he niezłe, Lilu :)
Mietek musi ją odzyskać, trzymam za niego kciuki!
Fajoski, bezpretensjonalny wierszyk, w sam raz do porannej kawki, którą właśnie piję.
Samo życie, panie dzieju.
Tak lekko oddałaś wcale nielekkie momentami chwile z życia mężczyzny.
Wzruszająca jest końcówka: mnie ten Mietek oczarował, i te jego obietnice, miodzio.
Ilekroć czytam podobne wiersze, zawsze coś z nich we mnie pozostaje :)

:yes:
Lilah dnia 22.06.2016 19:32
mike17 napisał:
mnie ten Mietek oczarował, i te jego obietnice, miodzio.


Prawda, jaki bidulek bezradny? :)

Mike,
dzięki za tyle miłych słów o tej mojej porażce, Pocieszycielu Strapionych.

Serdecznie pozdrawiam :)
Margharet dnia 11.07.2016 18:08 Ocena: Świetne!
Witaj Lilah, ponieważ dopiero co zaczęłam nauki na Portalu więc moje komentarze wierszy nie są jakoś specjalnie naukowe. Natomiast ma prawo mi się podobać lub nie. I podobało mi się bardzo. Opisałaś samo życie, ileż to takich Mietków błąka się po świecie.
Pozdrawiam
Lilah dnia 11.07.2016 19:34
Ale mi niespodziankę sprawiłaś, Margharet.
Nie sądziłam, że jeszcze ktoś zajrzy do tego mojego wierszydła. Dzięki.

Pozdrawiam, :) Lilah
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty