"Patrząc w niebo"- osobista podróż pani Agnieszki Miodowskiej. - trawa1965
Publicystyka » Recenzje » "Patrząc w niebo"- osobista podróż pani Agnieszki Miodowskiej.
A A A
  • Autor książki: Agnieszka Miodowska
  • Gatunek książki: zbiór wierszy
  • Tytuł: Patrząc w niebo
  • Kategoria: poezja
  • Wydawnictwo: Black Unicorn

W literaturze istnieją tematy tzw łatwe, o których nikt z nikim nie dyskutuje, gdyż po prostu nie pozostawiają miejsca na jakąkolwiek polemikę. Najważniejszym z nich jest rozmnażanie. W sferze faktograficznej temat znany doskonale każdemu z praktyki.

Czy o czymś takim można pisać w oryginalny sposób?

Można. Ale robią to jedynie profesjonaliści z krwi i kości. Tacy, którzy banalną czynność fizjologiczną przekształcają za pomocą pióra w prawdziwą wzniosłość.

Pani Agnieszka bez wątpienia do takich osób należy. I choć jej nazwisko nie pojawia się w mediach, śmiem twierdzić, że pod względem opanowania warsztatu jest lepsza od Harasymowicza. Jej tomik posiada piękną oprawę graficzną- w dodatku okraszoną niebanalnym, jak się okazuje, pomysłem, by wszystkie tytuły swoich wierszy pogrupować w kolejności alfabetycznej. Zna też dobrze "nowinki techniczne"- w czasach Harasymowicza jeszcze nieistniejące, na przykład stawianie małej litery po kropce wewnątrz wersu.

Stan tak zwanego "zbliżenia seksualnego" Autorka opisała "dyżurną" metaforą- ewakuacji siebie z siebie. Rozumiem to jako " opróżnienie" lub "inwentaryzację" szuflady własnego ja w celu sprawdzenia, czy jest w niej miejsce na nowe, właśnie w tej chwili powstające, życie.

Ciekawy jest wiersz pt. "Uwięziona". Został napisany w taki sposób, że trudno w nim doszukać się podtekstu seksualnego, choć cały jest nim przesiąknięty. Czytając go pomyślałem sobie, że tak powinna wyglądać "jednostka profesjonalizmu".

Ale nie samym rozmnażaniem człowiek żyje. Codzienność- według Autorki- to "muł i kisiel w butach" (kolejna ze "sztandarowych" metafor, analogicznie jak "deszcz wyświęca pierwsze zawilce" Harasymowicza). Sztandarowa, ponieważ użyta w tomiku kilkukrotnie, co oznacza, że Autorka traktuje ją jako własne "literackie dziecko" i ma do niej szczególny sentyment.

Od reguły ogólnego klimatu całego tomiku istnieją jednak nieliczne wyjątki. Jednym z nich jest " Straszna legenda". Utwór ten, najsłabszy pod względem warsztatowym ( długie fragmenty pozbawione figur stylistycznych, powtórzone zaimki) sprawia wrażenie napisanego "na siłę". Istnienie tego utworu wyraźnie pokazuje konieczność specjalizacji literackiej. Autorka jest niepowtarzalna w erotykach oraz opisach dnia codziennego, a zbaczanie z tematu po prostu nie wychodzi. W moim przypadku jest podobnie, gdy zbaczam z tematu przyrody.

Oczywiście nie sposób w ogólnikowej recenzji opisać wszystkie niuanse tomiku. Lepiej pozostawić przyjemność odkrywania ich Czytelnikowi. Polecam- naprawdę warto!

Jarosław Roman.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
trawa1965 · dnia 22.06.2016 16:09 · Czytań: 5317 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 15
Komentarze
akacjowa agnes dnia 22.06.2016 21:33
Właśnie przeczytałam pierwszą recenzję mojego tomiku. Dziękuję Jarku, bo poczułam wzruszenie :)

Nie wiem, czy powinnam dyskutować z recenzentem, ale że cechuje mnie omijanie konwenansów i rozterek typu: czy wypada?, to napiszę parę słów, które nasunęły mi się po przeczytaniu Twojego tekstu. Prą na zewnątrz i nie zamierzam ich dusić.

Według recenzji tomik jest przede wszystkim o podłożu erotycznym (tak przynajmniej zrozumiałam). Cóż, na około sześćdziesiąt wierszy jest trzynaście "pieprznych". Zatem nieco ponad 20%. Dużo? Może tak, może nie.

W moim odczuciu zdecydowana większość wierszy dotyczy mierzenia się z życiem. Pokonywania słabości. Szukania wewnętrznego dziecka, spokoju i własnego miejsca na ziemi.

Alfabetyczny układ wierszy to nieco przewrotny zamysł. Nie chciałam narzucać ważności żadnego z nich. Poza tym taka kolejność daje mi pewnego rodzaju poczucie harmonii. A chyba wciąż tego szukam.

Cytat o ewakuacji siebie z siebie pochodzi z wiersza pt. "absurd myślenia" i akurat on do erotyzmu ma tak daleko jak ja do zostania postacią medialną :)

Utwór "uwięziona" mówi o odnalezieniu się w Tu i Teraz. O puszczeniu więzów przeszłości i porzuceniu sądów. Nie widzę w nim niczego seksualnego. Cóż, czytelnik ma prawo wyczytać, co tylko zechce. Choć daje mi to zaraz do myślenia, czy aby na pewno jestem komunikatywna :)

Moja sztandarowa metafora, którą wyszukałeś, czyli "muł i kisiel w butach" wcale nie występuje w tomiku. Jest, co prawda, jeden raz mowa o "błocie i kisielu w butach", lecz nie odczuwam do tego zwrotu żadnego sentymentu i nie uznałabym tego za "moją metaforę". Ale cóż, widocznie tak to wygląda w Twoich oczach.

"Straszna legenda" - to wiersz napisany na podstawie cytatów z jednego z "Zaśrodkowań". Miał mieć wyraz nieco mityczny i legendarny właśnie. Z tego, co pamiętam, zdobył dość dużo pozytywnych ocen na PP :) http://www.portal-pisarski.pl/czytaj/43182/straszna-legenda

Mimo że nie zgadzam się ze sporą częścią Twojej recenzji (choć oczywiście masz prawo myśleć i czuć tak, jak piszesz), to cieszy mnie, że polecasz, bo ponoć warto :)

Pozdrawiam
Lilah dnia 22.06.2016 21:53
Gratulacje, Aga, najserdeczniejsze. :) :) :) Lilah
Niczyja dnia 22.06.2016 22:02
Ja z kolei chciałam w pierwszym rzędzie podziękować trawie1965! Za przybliżenie mi ksiązki akacjowej agnes, którą znam tylko z jednej przeczytanej, wspaniałej dodam, opowiastki pt: "Na wzgórzu" oraz z bycia współorganizatorką konkursu na Najbardziej Rozerotyzowane Opowiadanie Świata.

akacjowa agnes
! Teraz, gdy już wiem o Tobie więcej, aż tak dużo więcej, przy najbliższej okazji wstąpię do księgarni i poszukam Twojego tomiku wierszy:)

Serdecznie gratuluję! Z całego serca:)

Pozdrawiam,
Niczyja
akacjowa agnes dnia 22.06.2016 22:35
Dziękuję, Liluh, i kłaniam się nisko.

Niczyja, w księgarniach mnie nie znajdziesz. Mój tomik jest tylko dla wybranych :-) Więc jeśliś chętna, to dawaj adres na priw i już go pakuję :-)

Pozdrawiam, dziewczęta, a Trawie dziękuję jeszcze raz za wyciągnięcie z szuflady :-)
Zola111 dnia 22.06.2016 23:34
Akacynko,

gratuluję recenzji. Trawie - sprawności warsztatu. Buziaki,

z.
Miladora dnia 23.06.2016 01:14
Gratuluję tomiku, Agnesko! :)

Do recenzji się na razie nie odniosę, bo wolałabym przeczytać wiersze i sama się przekonać, ile jest w nich tej, podkreślanej przez autora, seksualności. ;)

Jednak:
Cytat:
Naj­waż­niej­szym z nich jest roz­mna­ża­nie.

Cytat:
ba­nal­ną czyn­ność fi­zjo­lo­gicz­ną

Cytat:
Ale nie samym roz­mna­ża­niem czło­wiek żyje.

Na litość, Jarku - przestań mylić rozmnażanie z erotyką. :)
Nie podoba mi się także określenie "banalna czynność fizjologiczna".
Może dla niektórych miłość jest czymś takim, ale to nie powód, by uogólniać ją w ten sposób.

A przy okazji - ciągle zapominasz, że myślniki powinny mieć spacje z obydwóch stron, a w nawiasach i cudzysłowach nie powinno ich być.

Miłego :)
trawa1965 dnia 23.06.2016 05:25
Bardzo się cieszę, że tomik ten przypadło do gustu. Bo naprawdę jest dobry. Dużo metaforycznych określeń, które, w odróżnieniu od poezji Harasymowicza, nie są tak wyraziste i "nachalne", płynne i naturalne.

Jak ja bym się cieszył, gdyby mój debiutanci tomik pt. "Wołanie do genu" też został zrecenzowany... Lecz kto po niego przyjedzie?
JOLA S. dnia 23.06.2016 05:40
Zawsze dobrze się u Ciebie czuję. Ciepło, liryzm i cisza - to dla mnie.
Brawa i gratulacje. :) :)
mike17 dnia 23.06.2016 09:47
No pięknie, bardzo się cieszę z Twojego sukcesu, Aga, gratuluję serdecznie :)
I dzięki dla Trawy, że zechciał przybliżyć nam Twój tomik :)

PS. ...tak nieśmiało się pytam, czy mógłbym się nań załapać?
Z dedykacją Autorki?

:)
Aronia23 dnia 23.06.2016 10:57
Gratulacje, Aga. Do duuuża sprawa. Najlepsze dni dla piszących, gdy docenia się ich ciężką pracę. Pozdrowionka i jeszcze raz najszczersze gratulacje. Aronia23. Trawo - piękny tekst napisałeś o książce Agnes - ale dziś fajnie. Chce się żyć.
trawa1965 dnia 23.06.2016 15:33
Gdybym chciał wysłać swój tomik lub jego kopię, to na jaki adres i do czyich rąk osobiście?

Pragnąłbym też zrecenzować inne wasze dzzieła, gdyż widzę, że starzy bywalcy PP są świetni.
akacjowa agnes dnia 23.06.2016 17:05
Trawo, dziękuję, za rozdmuchanie informacji o moim tomiku :)

Kochani, jeśli ktoś jest zainteresowany nabyciem "akacjowego dziełka", to piszcie na PW, powiem, co robić, by go otrzymać :)
Usunięty dnia 23.06.2016 18:30
Akacjowa się wydała, jak miło. Gratuluję Kochana. :)

I ciekawa recenzja, choć myślę, że jest bardzo subiektywna, bo nie kojarzę aż tak bardzo Twoich wierszy z erotyzmem. Ale może skonfrontuję kiedy poczytam tomik.

Jeszcze raz gratulacje dla Ciebie za tomik i dla Trawy za recenzję.


Pozdrawiam serdecznie :)
Jaga dnia 29.01.2017 17:19
Jestem pod wrażeniem. Podwójnym. Po pierwsze muszę przeprosić Trawę.

Trawo, oceniłam Cię krzywdząco, patrząc jedynie na Twój jeden tekst, który przeczytałam i nie przypadł mi do gustu. Tamten tekst nadal mi się nie podoba, ale być może jest skierowany do innych odbiorców, którzy potrafią się nim zachwycić, więc zwracam honor!Ta recenzja napisania jest bardzo sprawnie, zdecydowanie zachęca do zagłębienia się w tomiku Akacjowej Agnes.

I tu następuje to drugie „podwrażenie”. Choć nie jestem specjalistką od poezji i bardzo rzadko ją komentuję, choć czytam, to muszę stwierdzić, że metafory przytoczone przez Trawę są godne mistrza! (mistrzyni, jeśli wolisz).
Bardzo chętnie przeczytam cały tomik!

Cieszę się, że mogę być na pp, bo spotykam tu utalentowanych ludzi z pasją pisania.

Pozdrawiam,
Jaga
trawa1965 dnia 29.01.2017 17:32
Ja jestem wyrozumiały dla wszystkich, a Tobie bardzo, bardzo dziękuję.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
18/03/2024 19:06
Pliszko, Posłużyłaś się skrótami myślowymi, ale pełnymi… »
Jacek Londyn
18/03/2024 18:15
Trening czyni mistrza. Kolejna okazja, tym razem… »
valeria
18/03/2024 11:41
Piękne, już bielonych rzeczy nie spotykam już:) chyba w… »
mede_a
18/03/2024 10:45
Jak ja kocham te Twoje maluchy! Ajw- poezji pełna - pisz,… »
Kazjuno
17/03/2024 22:58
Ja miałem skojarzenie erotyczne, podobne do Mike 17. Jako… »
Kazjuno
17/03/2024 22:45
Co do Huty masz rację. To poniemiecka huta do końca wojny… »
ajw
17/03/2024 21:52
Zbysiu - piękne miałeś skojarzenia :) »
ajw
17/03/2024 21:50
Tak, to zdecydowanie wiersz na pożegnanie. Na szczęście nie… »
Gabriel G.
17/03/2024 19:52
Nie ukrywam czekam na kontynuację. To się pewnie za trzy -… »
Kazjuno
17/03/2024 16:40
Dzięki Gabrielu za krzepiący mnie komentarz. Piszę,… »
valeria
17/03/2024 15:17
Gotowanie to łatwizna, tylko chęci potrzebne :) »
Gabriel G.
17/03/2024 12:46
Kazjuno Jestem świeżo po lekturze wszystkich trzech części.… »
Jacek Londyn
17/03/2024 10:31
Proszę o chwilę cierpliwości. Zanim odpowiem na komentarze,… »
Kazjuno
17/03/2024 04:17
Czekamy z Optymilianem, ciekawi twojego odniesienia się do… »
Jacek Londyn
16/03/2024 12:26
Drodzy Koledzy po piórze. Dziękuję za komentarze. Jest mi… »
ShoutBox
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
  • TakaJedna
  • 05/03/2024 23:43
  • Nie poezją ja, a prozaiczną prozą teraz, bo precyzję lubię: nie komentarzem, a wpisem w/na shoutboxie zaczęłam, a jak skończę, to nie potomni, a los lub inna siła zdecyduje/oceni.
  • Zbigniew Szczypek
  • 05/03/2024 23:32
  • Pliszko - nie! Dość milczenia! Dopóki żyjemy! A po nas krzyczeć będą "słowa", na karcie, na murze...
  • Zbigniew Szczypek
  • 05/03/2024 23:28
  • To, jak skończysz pozwól, że ocenią potomni. Zaczęłaś komentarzem... pozwól/daj nam możliwość byśmy i Ciebie komentowali - jedno "słowo", póżniej strofy...
  • TakaJedna
  • 05/03/2024 23:20
  • ech, Zbigniew Szczypek, fajnie wszystko, wróżba jest, choć niedokończona, ale z tego, co pamiętam, to Makbet dobrze nie kończy ;)
  • pliszka
  • 05/03/2024 22:58
  • A reszta jest milczeniem...
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty