Mętliczek-pętliczek - Zola111
Poezja » Wiersze » Mętliczek-pętliczek
A A A
Od autora: Poza konkursem, oczywiście, ale do ram Zaśrodkowania#21

 

 

nieważne, dokąd prowadziły wtedy nici ariadny,
miałeś klucze do moich drzwi, kredyt
zaufania zielonych oczu behemota,
 o które daremnie starały się rzesze zalotników.
 
otrzymałam dar bogini, żebyś nie zobaczył,
gdy nagle się odwrócisz, wyprowadzając mnie z hadesu,
że jestem starsza o całe dwadzieścia balkonowych scen,
- wyrzeknij się nazwiska – strzeliły cyprysy.
 
- to wino jest zatrute, gertrudo  – ostrzegały chóry ofelii.
brakło odwagi, więc dziś gnuśniejemy każde
w swoim lodowym byle do śmierci.
gdy wystarczyło jedno słowo i świadomość,
 
że można o wiele więcej.

 

 

4.06.2016.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Zola111 · dnia 22.06.2016 20:21 · Czytań: 613 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 23
Komentarze
ApisTaur dnia 23.06.2016 08:13 Ocena: Świetne!
każde z nas posągiem kutym z samotności
nieśmiałością w ramy ujęci osobno
ty - dumna bogini bo tobie tak prościej
ja - heros milczący ubrany w twarz chłodną


pozdrowionka :)
Usunięty dnia 23.06.2016 19:00
Niestety, tak wyglądają relacje wielu ludzi. Godzenie się na rzeczy, których nie chcemy, z braku odwagi, z lęku przed zmianą. Aby wyjść ze swojej strefy komfortu trzeba wiele siły i odwagi, a nie każdy ją ma.

Smutne to, ale podobno każdy jest swoim własnym kowalem.

Bardzo dobry wiersz Zolu i ładnie wpasowany w ramy konkursu.

Pozdrawiam :)
Zola111 dnia 23.06.2016 19:57
Apisie,

pięknie dziękuję za taki cudny komentarz. Niezmiennie mnie nimi wzruszasz.

Wiktorio,

serdeczności za czytanie i dobre słowa, także za piękną interpretację. Buziaki,

z.
ajw dnia 23.06.2016 20:21 Ocena: Świetne!
Dla większości ludzi lepsze jest znane piekło od nieznanego nieba .. Gdyby tak jednak nie było i peelka miałaby wiecej odwagi, nie powstałby tak interesujacy utwór, pięknie wtapiajacy się w ramy Zaśrodkowania. Bardzo mi się podoba, a w szczególności odniesienia :)
Zola111 dnia 23.06.2016 22:28
AJW,

dzięki za bardzo sympatyczne odwiedziny :) Serdeczności,

z.
Usunięty dnia 24.06.2016 12:26 Ocena: Świetne!
Wiem, że relacje między ludzkie to kompromis, no ale to trochę za duźo. Należy mieć swój honor i zdanie, bo po co innego przyswajamy wiedzę jak nie do budowania własnych opinii. Odwaga i jeszcze raz odwaga + spontaniczność. Ciekawy wiersz, również chyba bez zastrzeżeń technicznych ;)

Pozdrawiam
Zola111 dnia 24.06.2016 14:06
Czyngisie,

bardzo Ci dziękuję za ciekawą interpretację i ciepły odbiór wiersza. Buziaki,

z.
Miladora dnia 25.06.2016 13:55
Piękne odniesienia, Zoleńko. :)
Jeżeli chciałaś uzyskać nimi efekt ponadczasowości tego, co zdarza się między dwojgiem ludzi, to udało Ci się w całej pełni.
Urzekła mnie zwłaszcza fraza - że jestem starsza o całe dwadzieścia balkonowych scen.

Ale mam pytanie:
- mieszkania/zaufania, zalotnicy/afrodyty/cyprysy, krzyczały/ostrzegały, chóry ofelii/byle do śmierci - czy te rymy są celowe?
Bo przyznam, że wolałabym narrację bez nich. Jakoś mi tu nie pasują.
Ale to już taki mój widzimiś.

Buziaki :)
Zola111 dnia 25.06.2016 19:13
Miladoro,

no widzisz: nawet nie czuję, że mi się rymuje :) Zauważ, że i zatrute/gertrudo, śmierci/więcej.
Jest tych przybliżonych sporo, i wszystkie - wewnętrzne. Nic w kaluzuli wersu.
Byłam pewna, że to zaleta tekstu... Zmartwiłaś mnie :( Ale rozumiem, że może się to nie podobać.

Tymczasem, dzięki za refleksję, buziaki,

z.
sheCat dnia 25.06.2016 19:49
Sama ostatnio odkrywam uroki wewnętrznych współbrzmień (chyba za sprawą wierszy wiktorii). U Ciebie te rymy są tak wplecione, że niemal niedostrzegalne. chóry ofelii, fraza wyłuskana przez Milę oraz brzmienia - jak bakalie w ulubionym ciastku - dodają smaku.
Margareta dnia 25.06.2016 19:58 Ocena: Świetne!
Cytat:
że je­stem star­sza o całe dwa­dzie­ścia bal­ko­no­wych scen,



z miejsca kupuję te frazę - jest wybitna - sugestywna i niezwykle mocna!
a całość kupuję za formę, treść i nostalgię.

Pozdrawiam.:)
Miladora dnia 25.06.2016 20:43
Zola111 napisała:
i wszystkie - wewnętrzne.

Nie tylko. :)
Zalotnicy/cyprysy i ofelii/do śmierci kończą wersy.
A mieszkania/zaufania za bardzo wpada w ucho swoją gramatycznością.

Nie chciałam Cię jednak zmartwić - zastanawiałam się tylko, jak wyglądałby wiersz bez rymów. :)

Bo w moim odbiorze mógłby wyglądać na przykład w ten sposób:

- nieważne, dokąd prowadziły wtedy nici ariadny,
miałeś klucze do moich drzwi, kredyt
zaufania zielonych oczu behemota,
o które daremnie starali się inni konkurenci.

otrzymałam dar bogini, żebyś nie zobaczył,
gdy nagle się odwrócisz, wyprowadzając mnie z hadesu,
że jestem starsza o całe dwadzieścia balkonowych scen,
- wyrzeknij się nazwiska – krzyczały cyprysy.

- to wino jest zatrute, gertrudo – ostrzegały chóry ofelii.
brakło odwagi, więc dziś gnuśniejemy każde
w swoim lodowym byle do końca.
gdy wystarczyło jedno słowo i świadomość,

że można o wiele więcej. -

Ale absolutnie nie zamierzam nakłaniać Cię do przeróbek - ważne jest to, co czuje autor. :)
Wytłumaczę jednak, dlaczego pozamieniałam słowa - "drzwi" wydały mi się ciekawsze niż prozaiczne "mieszkanie", "bogini" każe się domyślać, która z nich mogłaby ofiarować bohaterce dar i jaki, a "do końca" to w zasadzie równoważnik "do śmierci", tyle że nie wprost, lecz bardziej zawoalowany. No i "konkurenci" to synonim "zalotników" o tej samej liczbie zgłosek.

Buziaki - i przepraszam, Zoleńko, za ingerencję w wiersz. :)
Zola111 dnia 25.06.2016 20:59
Miladoro,

nie ma za co przepraszać. Mam powody, żeby się upierać przy zalotnikach, bo inni konkurenci mogą wyprowadzić czytelnika z mitu. Inne poprawki - biorę.
Mało tego: czasownik krzyczały zmienię na strzeliły, bo ten gramatyczny rzeczywiście jest be.

Serdeczności, dzięki, z.

SheCatko,

dzięki. Nie wszystkim się podoba mój styl. Poszłam na kompromis z Miladorką, mam nadzieję, że i w tej wersji wiersz Ci się podoba. Dzięki za bywanie u mnie.

Margareto,

bardzo dziękuję za pierwszą wizytę w moim świecie. Serdeczności, buziaki,

z.
Miladora dnia 25.06.2016 21:08
Zola111 napisała:
żeby się upierać przy zalotnikach, bo inni konkurenci mogą wyprowadzić czytelnika z mitu.

To prawda - brałam pod uwagę, że są tu w zasadzie niezastąpieni. :)
Ale można w razie czego zmienić ich formę:
- o które na próżno starały się rzesze zalotników -

Buziaki :)
Zola111 dnia 25.06.2016 21:18
No i mamy rzesze zalotników. Dzięki, Miladorko. Polecam się na przyszłość.

z.
sheCat dnia 25.06.2016 21:59
Z końcem zamiast śmierci trochę mniej, ale to Tobie ma się podobać, Ty go musisz czuć po zmianach.
Zola111 dnia 25.06.2016 22:21
SheCatko,

mnie też. Rozumiem :) Serwus.
introwerka dnia 25.06.2016 22:29 Ocena: Świetne!
Ariadna, Małgorzata, Eurydyka, Julia, Ofelia - piękny wielogłos :) Jak zawsze, potrafisz zahipnotyzować czytelnika przenikaniem się utrwalonych toposów, ich rozedrganym, lecz pewnie prowadzonym korowodem :) Który pozwalam sobie czytać po swojemu, jako symbol degradacji władzy kobiet od Ariadny - zgodnie z tezą zawartą w książce "Kapłanki, amazonki, czarownice", ostatniej władczyni dawnej matriarchalnej Krety - po Ofelię - zdecydowanie ofiarę męskich rządów. A przecież słychać w tekście bunt i optymizm - końcową "świadomość, że można o wiele więcej" można czytać nie tylko na płaszczyźnie osobistej...

Serdeczności :)
Zola111 dnia 25.06.2016 22:48
Intro,

dziękuję Ci bardzo za odczytanie treści. Jeszcze Gertruda - ofiara nieposkromionej żądzy i nędznego podstępu. Sprawiłaś mi wielką radość tą wizytą. Mam nadzieję, że i ja zacznę częściej bywać na PP z komentarzami. Ostatnio się zaniedbałam, wybacz. Buziaki,

z.
introwerka dnia 25.06.2016 23:03 Ocena: Świetne!
Zola111 napisała:
Jeszcze Gertruda - ofiara nieposkromionej żądzy i nędznego podstępu.

Rzeczywiście, zapomniałam o Gertrudzie - kolejnej obok Margot w poczcie nieszczęśliwych królowych :(

Zola111 napisała:
Sprawiłaś mi wielką radość tą wizytą.

A ja ogromnie się cieszę, mogąc znów Cię czytać :)

Zola111 napisała:
Mam nadzieję, że i ja zacznę częściej bywać na PP z komentarzami.

Trzymam za słowo! :)

Buziaki :)
Hallam dnia 29.06.2016 17:06
Bardzo podoba mi się ten wiersz, ładna aura.

Pozdrawiam ( :
kamyczek dnia 29.06.2016 19:36 Ocena: Świetne!
Czytam po zmianach i muszę powiedzieć, że też się podoba, chociaż podobnie jak SheCat uważam, że U Ciebie te rymy są tak wplecione, że niemal niedostrzegalne.

Pozdrawiam serdecznie.
Zola111 dnia 29.06.2016 22:43
Hallamie,

dzięki za ładną aurę. Serdeczności. :)

Kamysiu,

cieszę się, że podoba się przed o po zmianach :) Dziękuję i pięknie się kłaniam,

z.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty