niżej są tylko chmury - ajw
Poezja » Wiersze » niżej są tylko chmury
A A A

 

wyciskam chwile i maluję ściany
truskawkowym sokiem. pachnie wieczór,
o płoty opierają się dziewczyny i róże.
noce przepadają do rana, przewracając się w półśnie.
 
nic nie wiem o twoim strachu wtulonym w nagie
skały, gdzie pod stopami śnieg jak zimne
schody. do nieba zawodzi wiatr,
drżąc w modlitewnych flagach.
 
jestem tylko dźwiękiem
w nieograniczonej przestrzeni.
imieniem, które nie wywoła lawiny.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ajw · dnia 23.06.2016 20:27 · Czytań: 806 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 28
Komentarze
ApisTaur dnia 23.06.2016 21:43 Ocena: Świetne!
bez gorących dolin i wilgotnych szczytów
szept wykrusza resztki z tego co zostało
strumieniem spływają bezsłowia obfite
bez nas nie dokona się tu żadna całość

pozdrowionka :)
ajw dnia 23.06.2016 21:47
Apisie - nawet nie wiesz, jak bardzo wzruszające są te Twoje rymowane komentarze, którymi malujesz obrazy tak bardzo pasujace do wiersza. Dziękuję :)
skroplami dnia 23.06.2016 22:31 Ocena: Świetne!
Hm, nie wiem czy Ty byłaś, chodziłaś po takich górach, niskie Himalaje, ich przedgórza :), ale druga zwrotka tak mocno oddaje atmosferę stamtąd, że jeśli nie byłaś to jesteś mistrzynią w odczuwaniu wrażeń innych i przenoszeniu ich dla innych.
Ta druga zwrotka jest zaprzeczeniem odczuć z pierwszej, zapachem tkanych, wrażeniami wsi, przedmieść, ogrodów, oczekiwania bliskości w jasności i ciemności.
Trzecia woła do niego, z lekkim smutkiem, bo dźwięk nie spowoduje lawinowych zmian, które wszystko mogą, przytulić nawet po śmierci.
Suma, jak zwykle, mnóstwości głębokie kobieco męskie :).
W końcu aż trudno dokreślić co się czuje Cię czytając :).
ajw dnia 23.06.2016 22:36
skroplami - nigdy nie byłam i na pewno nigdy nie bedę, bo moje serducho nie chciałoby współpracować, ale znam ten temat bardzo dobrze :) Poza tym tu nie ONA jest w górach tylko ON. W sumie to chyba mało kto pisze o kobietach, które zostają ..
skroplami dnia 23.06.2016 22:43 Ocena: Świetne!
Oczywiście że On i odniesienia do niego, wierszem. Już nie bądź taką "mądralą" i nie podkreślaj, że ja nie wiem że On to on, zaraz się obrażę ;).
Czujesz faceta jak facet a jesteś w 100% kobietą, co też się rzuca, pod nogi lub w oczy :).
A że tak czujesz, potrafisz czuć, "wrzeszczy" Twoja proza :), bardzo dobra.
Cicho. To do siebie mówię/piszę, spokojnie :). Koniec :), tzn. na dziś :).
ajw dnia 23.06.2016 23:04
Przysięgam, ze mam tylko żeńskie "nierządy" ;)
faith dnia 24.06.2016 10:08
Cytat:
je­stem tylko dźwię­kiem
w nie­ogra­ni­czo­nej prze­strze­ni.
imie­niem, które nie wy­wo­ła la­wi­ny.

- przepiękne, tyle treści w trzech krótkich wersach.

Naprawdę udana pointa. Im niżej schodziłam, tym piękniejsze krajobrazy roztaczał przede mną wiersz.

Cytat:
ma­lu­ję ścia­ny
tru­skaw­ko­wym so­kiem. pach­nie wie­czór,

- jedynie ten fragment mnie nie przekonuje. Jego podwójny sens wydaje się podany w zbyt oczywisty i nieco za mocno narzucony sposób. Sens niby się przenika, ale niezbyt subtelnie, a tego właśnie bym oczekiwała, biorąc pod uwagę całość wiersza, jego wydźwięk i poziom autorki :)

No ale oczywiście to czysto subiektywna uwaga i odczucie, które może towarzyszyć tylko mi :)

Jednak od drugiej strofy zaczyna się już roztaczać przed nami górski krajobraz. Zimne powietrze i surowe szczyty. Nieograniczona przestrzeń, w którą wpleść możemy własną historię. Naprawdę ciekawy klimat.

Pozdrawiam serdecznie!
sheCat dnia 24.06.2016 10:23
Pierwsza strofoida zdaje się nieco sztuczna. A może tak:
wyciskam chwile i maluję ściany, pachnie
wieczór. o płoty opierają się dziewczyny i noce
przepadają do rana, przewracając w półśnie.

?

Tak czy inaczej, to bardzo dobry, odczuwalny, kawałek poezji.
Opheliac dnia 24.06.2016 18:12
Wg mnie propozycja She co do pierwszej zwrotki jest bardzo dobra, tylko osobiście dodałabym jeszcze te "róże", bo są tu urokliwe. :) Albo tak:
wyciskam chwile, maluję ściany. pachnie
wieczór, a o płoty opierają się dziewczyny i róże. noce
przepadają do rana, przewracając się w półśnie.


Jest jeszcze kwestia podwójnego "się". Można je w sumie wyeliminować (propozycja She), ale w moim odczuciu to powtórzenie tak bardzo nie razi, mimo wszystko.

Ładnie. :)
ajw dnia 24.06.2016 19:35
faith, sheCat, Opheliac - no własnie zależało mi w tej pierwszej strofie na podwójnym sensie (jak zauważyła faith). Nie lubię przerzutni, które nie dają z kolejnym wersem nowego sensu. Zasadne wydają mi się tylko takie, które go mają :)
gaga26111 dnia 24.06.2016 22:39
3 różne obrazki słowem utkane. 3 główne. Bo i między sztachetami płotu i między górami roi się od innych obrazów :) widać że doszlifowany ten kamyś wierszuś :) (a ja dzisiaj mam duże upodobanie do sypkich małych kamyczków- takich plażowych i do kawowych ziaren też)
Wracając do twojego kącika :) ten dźwięk nieograniczonej przestrzeni mnie jakoś ujął. Rozpaczliwy wydźwięk. Dołujący.
Totalny kontrast między 1 zwrotka i dwiema kolejnymi otrzymanymi w podobnym tonie. I to jest też ciekawe że tak akurat a nie ze każdą strofa różna od poprzedniej. Wychodzi tak. Kolorowo- smutno. Uczucia trzepią się nie wiadomo jak.
Ale podoba mi się :)

pozdrawiam:)
ajw dnia 25.06.2016 09:31
gaga - starałam się, żeby ten kontrast był odczuwalny. Cieszę się, że go zauważyłaś :)
marukja dnia 26.06.2016 13:27 Ocena: Świetne!
Piękny wiersz, ajw, od początku do końca. Podoba mi się obrazowanie, w szczególności
Cytat:
o płoty opie­ra­ją się dziew­czy­ny i róże.
Puenta - cud-miód!

Pochłaniam w całości :)
Pozdrowienia!
ajw dnia 26.06.2016 15:36
marukjo - jak miło, ze znalazłaś czas, by zajrzeć do mnie i uradować tym miłym komentarzem :)
introwerka dnia 29.06.2016 15:11 Ocena: Świetne!
Ajw,

przeciwstawiasz w wierszu skończoność i kruchość ludzkiego życia nieograniczonej, bezkresnej przestrzeni wysokogórskiej, a robisz to w taki sposób, że codzienność ma w sobie coś z nieskończoności, a ta ostatnia wydaje się tylko lekkim przedłużeniem naszych powszednich schodów do nieba... Piękny i niezwykły tekst, w który można się wczytywać w nieskończoność :)

Serdeczności :)
Hallam dnia 29.06.2016 16:58
dobry wiersz, a ostatnia strofa świetna ( :

Pozdrawiam
ajw dnia 29.06.2016 17:49
introwerko - pięknie dziękuję za piękny komentarz :)
Hallam - tak mówisz? :)
JOLA S. dnia 30.06.2016 09:57
Optymistycznie nie nastraja. Ach - truskawkowym sokiem. pachnie wieczór,
o płoty opierają się dziewczyny i róże..:( Ładnie napisałaś, gratulacje.
Pozdrawiam
Jolka
ajw dnia 30.06.2016 14:01
Jola - bardzo dziękuję :)
al-szamanka dnia 04.07.2016 20:25 Ocena: Świetne!
Uważam, że te noce, które przewracają się w półśnie mówią wszystko.
Postanowiłam je dostrzec oczami wyobraźni i zobaczyłam dokładnie cały Twój wiersz, tak jak jest, jak go napisałaś :)
Jak zwykle czarujesz, ajw, bawisz się z czytelnikiem, uwodzisz go.
I wiesz, Twoje przypłotne róże muszą pachnąc wyjątkowo...takie rozgorączkowane ;)
Piękne.

Pozdrawiam serdecznie :)
Lilah dnia 04.07.2016 22:15
wyciskaj chwile maluj truskawkowo
trudno się oprzeć Twoim pięknym słowom :)
ajw dnia 05.07.2016 13:05
al-szamanko - jak miło Cię widzieć i czytać. Tak się cieszę, że wróciłaś :)
Lila - fajnie zrymowałas! :)
Lilah dnia 05.07.2016 14:12
ajw napisała:
fajnie zrymowałas


Cała przyjemność po mojej stronie. :)
Miladora dnia 05.07.2016 14:59
Ładnie i obrazowo, Ajw. :)
Z jedną uwagą:
Cytat:
do nieba za­wo­dzi wiatr,
trze­po­cząc w mo­dli­tew­nych fla­gach.

- trzepocząc się w modlitewnych flagach -
Albo:
- trzepocząc modlitewnymi flagami -

Serdeczności :)
ajw dnia 07.07.2016 12:51
Milu - wybiorę chyba ostatnią wersję. Bardzo dziękuję :)

Ps. Próbowałam zmienić, ale wtedy sa rymy: stopami-flagami.
Usunięty dnia 07.07.2016 13:31 Ocena: Świetne!
ajw - prawie aj lowiu niektóre frazy twojego pisania.
Kto mi zabroni.
Szybko, źwięźle i na temat trafisz w moję opłotki, prawie nie grzejesz ślepakami.
Howgh.
Miladora dnia 07.07.2016 14:01
ajw napisała:
Próbowałam zmienić, ale wtedy sa rymy: stopami-flagami.

To łatwe do zmiany: :)
Cytat:
nic nie wiem o twoim stra­chu wtu­lo­nym w nagie
skały, gdzie pod sto­pą śnieg jak zimne
scho­dy. do nieba za­wo­dzi wiatr,
trze­po­cząc mo­dli­tew­nymi fla­gami.


Ale w zasadzie nie chodzi tu o absolutną konieczność wprowadzania zmian, lecz raczej o to, by sprawdzić różne możliwości przekazu i oddziaływania słów. Oraz o uzyskanie najlepszego rytmu.
Równie dobrze można pomyśleć o zamianie słowa "trzepocząc" na inne.
Na przykład:
Cytat:
nic nie wiem o twoim stra­chu wtu­lo­nym w nagie
skały, gdzie pod sto­pa­mi śnieg jak zimne
scho­dy, a do nieba za­wo­dzi wiatr,
drżąc w mo­dli­tew­nych fla­gach.

Tu połączyłam, dla rytmu, końcowe wersy.

Słowa są bardzo ciekawym tworzywem, dlatego tak sobie gawędzę. :)
ajw dnia 07.07.2016 14:46
Grain - ja zawsze aj lowiu, bo bez aj lowiu nic nie ma sensu :) Jestem uzalezniona.

Milu - podziwiam Twoją inwencję. Pierwsza propozycja przez tę jedną stopę (jakby druga była odmrożona) nie pasuje mi jakoś. Druga dużo bardziej interesująca. Przemyślę, bo warto :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty