Utęsknienie - ElaM
Poezja » Wiersze » Utęsknienie
A A A

Trzymałeś mnie za rękę, 

gdy w Weronie 

goniłam złudzenia. 

 

Zbierałam po drodze, 

każde twoje kocham

dziś, zapisane w błękicie. 

 

Nawet Stradivarius 

nie ożywi pękniętej struny, 

jednak balkon 

płynie muzyką.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
ElaM · dnia 03.07.2016 20:10 · Czytań: 748 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 28
Komentarze
Margharet dnia 03.07.2016 22:11
Trudno mi jest komentować bo jestem tu nowa i nie czuję się na siłach, ale napiszę tak od serca,że baaardzo mi się podoba. Czy dobrze odczytałam historię niespełnionej ,tragicznej miłości? Jeśli nie to popraw mnie proszę.

pozdrawiam Margharet
ElaM dnia 03.07.2016 23:17
Dziękuję Margharet za komentarz. Ja też jestem tutaj nowa i też mam opory przed komentowaniem. Masz rację, ten wiersz jest o nieszczęśliwej miłości.

Pozdrawiam.elka.
Hallam dnia 04.07.2016 00:56
ogólnie podoba się ta miniatura, ale lepiej byłoby gdybyś dookoła opowiedziała te historię bez "kocham"- lepiej w wierszu unikać takich oczywistości i wielkich słów, może zbierałam każde twoje słowo, w tym kontekście i tak czytelnik zapewne się domyśli o czym jest wiersz. Pozdrawiam ( :
ElaM dnia 04.07.2016 14:39
Hallam - dziękuję za komentarz.

Przyznaję, że początkowo też myślałam, żeby użyć innego słowa niż ''kocham'', ale ostatecznie zostawiłam jako najbardziej odpowiednie do sytuacji, niemniej jednak przemyślę Twoją sugestię.

Pozdrawiam.elka.
aleksander81 dnia 04.07.2016 19:02
Największą sztuką w poezji jest opisywanie na przykład miłości bez używania oczywistego kocham Cię, bólu bez płaczu, łez i tym podobnych itp., itd.. Wiersz powyżej bardzo banalny w treści ale płynnie napisany, nie ma tu elementów zaskakujących, jest jednak jeden moment bardzo dobry, który pozwala myśleć, że z każdym kolejnym wierszem autor będzie pisał ciekawiej, to ostatnia zwrotka a przynajmniej jej dwa pierwsze wersy. "Zapisane w błękicie" jak dla mnie do odstrzału, ponieważ to jest tak wytarta fraza w poezji, że nie wnosi niczego nowego. W powyższym jednak nie zmieniałbym niczego(może z wyjątkiem pozbycia się interpunkcji na całości) a jedynie wziął do serca uwagi i wykorzystał je w następnych utworach. Z autopsji wiem, że to najlepsza opcja:-) będę się przyglądał z uwagą, pozdrawiam serdecznie:-)

Aleks....
ElaM dnia 04.07.2016 20:23
Aleksandrze, dziękuję za przeczytanie i wskazówki, masz rację jestem typową amatorką, która lubi pisać i ma ambicje robić to dobrze. Więc przyglądaj się, pomagaj i ucz. Z góry dziękuję.

Pozdrawiam.elka.
skroplami dnia 10.07.2016 14:40 Ocena: Świetne!
No pięknie o "kocham" czyli o miłości, w Twoim sercu :).
Cóż, wspomnienia o niej warte życia też :).
ElaM dnia 10.07.2016 18:20
Wielkie dzięki, za tak pochlebny komentarz, wiem, jeszcze dużo pracy przede mną, ale jestem wdzięczna za każde ciepłe słowo.

Pozdrawiam.elka.
Aronia23 dnia 10.07.2016 19:23 Ocena: Bardzo dobre
EluM. Ja też jestem tu stosunkowo nowa, ale dużo się już nauczyłam, dzięki podpowiedziom wytrawniejszych czytelników, którzy są naprawdę okej. Choć i czasami złość się pojawia, że tak słabo piszę. Ale przestałam się złościć, tylko słucham uważnie - efekt jest. No wiem, że dużo muszę jeszcze pracować, ale to daje satysfakcję i rozwija myślenie oraz (choć to wydaje się niemożliwe) uczy logiczności i spójnego patrzenia na świat
Mówi się, ze to matematyka jest logiczna - jest, nie neguję, ale świat twórczości też posługuję się logiką i to jeszcze tak nazwę "filozoficzną" Bardzo mi się podobają Twoje przemyślenia.
Smutny bardzo wers:.

"Zbierałam po drodze,
każde twoje kocham..." Tu chyba nutka opuszczenia, nie wiem. Pozdrawiam i gratuluję. Aronia23
ElaM dnia 10.07.2016 19:46
Aronia23, dziękuję za komentarz i za ocenę mojego maleństwa.

Pozdrawiam.elka.
Lilah dnia 10.07.2016 22:22
Witaj, Elu!
Pozwoliłam sobie tak przeczytać Twoją miniaturę:


trzymałeś mnie za rękę
gdy w Weronie
goniłam złudzenia

dziś wiem -
nawet Stradivarius
nie ożywi pękniętej struny

Pozdrawiam :)
ElaM dnia 11.07.2016 06:40
Wybacz, Lilah, ale na taką ingerencję, to ja raczej nikomu nie pozwalam. Swoje teksty, każdy może zmieniać do woli, ale moje, niby z jakiego powodu?

Pozdrawiam.elka.
Lilah dnia 11.07.2016 10:08
Elu,
sorry, ale ja Cię nie namawiam do zmiany. Po prostu wybrałam te miejsca, które mi się podobają. Ty jesteś autorem i Ty decydujesz, co ma być w Twoim wierszu. :)
ElaM dnia 11.07.2016 13:16
Nie rozumiem Twoich wyjaśnień, bo ja tu widzę przeróbkę... Byłabym wdzięczna, gdybyś na przyszłość wskazała mi mankamenty wiersza, zamiast tworzyć własne wersje.

Pozdrawiam.elka.
Miladora dnia 11.07.2016 14:24
ElaM napisała:
Byłabym wdzięczna, gdybyś na przyszłość wskazała mi mankamenty wiersza, zamiast tworzyć własne wersje.

Nie odbieraj tego w ten sposób.
Lilah dała Ci doskonały przykład, jak po usunięciu zbędnych słów można uzyskać bardziej poetycki, choć zminiaturyzowany przekaz.
Nadmiar słów nie służy bowiem poezji. Możliwe, że z czasem to zrozumiesz.

Miłego :)
ElaM dnia 11.07.2016 14:50
Miladora, chyba mamy problem ze zrozumieniem... jeżeli to, co zrobiła Lilah jest doskonałe, to wyrzucam pióro...

Lilah, może zmieniać swoje wiersze, doskonalić je wg uznania, nic mi do tego, ale nie życzę sobie, żeby zmieniała moje.
Szanuję wszelkiego rodzaju sugestie i za nie jestem wdzięczna.


Pozdrawiam.elka.
Lilah dnia 11.07.2016 15:10
ElaM napisała:
Lilah, może zmieniać swoje wiersze, doskonalić je wg uznania, nic mi do tego, ale nie życzę sobie, żeby zmieniała moje.


Mój odczyt Twojego wiersza miał być przykładem, nad którym nie zechciałaś się pochylić.
Co zaś do powyższego życzenia - masz to jak w banku, więcej niczego sugerować nie będę.
A jeśli uważasz, że naruszyłam prawa, komentując, zwróć się do Administratora lub Moderatora. Lilah
ElaM dnia 11.07.2016 15:22
Odczytujesz wiersze, przerabiając? Nie wiem, skąd w ogóle taki pomysł zrodził się w Twojej głowie. Może inni nie mają nic przeciwko temu, ale dla mnie, to zbyt daleko posunięta ingerencja. Nie uznaję takich rzeczy, chyba, że ktoś mnie o to prosi.

Nie muszę zwracać się do Admina, czy moderatora, ponieważ sama potrafię bronić swoich racji.

Tak z ciekawości jeszcze zapytam, co oznacza ten znaczek ''pomógł'', bo jeśli chodzi o Ciebie Lilah, to bardziej chciałaś zaszkodzić niż pomóc...
Gorgiasz dnia 11.07.2016 15:46
Ad. ElaM.
Niepotrzebnie się irytujesz. Taki komentarz, jaki zaprezentowała Lilah, jest bardzo cenny. To nie jest ani przeróbka, ani ingerencja sensu stricto. Przecież Twój wiersz pozostał takim, jakim był, a pokazana została tylko interpretacja, wrażenie jakie wywarł, obraz, jaki stworzył w umyśle odbiorcy. I ten pomysł wcale nie jest oryginalnym, dość często bywa spotykany i z reguły z uznaniem i radością witany przez autora, bo wywarł aż taki skutek, iż zainspirował kogoś do tak głębokiego wniknięcia w treść jego dzieła.
Oczywiście, może Ci to nie odpowiadać, ale nie ma w tym niczego nagannego, a pod względem technicznym, jest to chyba najlepszy sposób na wskazanie mankamentów wiersza, czego zresztą oczekiwałaś.
ElaM dnia 11.07.2016 16:05
Witaj Gorgiasz.

Wybacz, ale zawsze się irytuję, kiedy ktoś wie lepiej o czym pisałam, albo co chciałam wyrazić. Dobrze wiesz, że lubię oszczędność słowa, dlatego te słowa, które napisałam, z jakiegoś powodu są dla mnie ważne.

Zobacz, w jaki sposób skomentował Aleks. Napisał konkretnie, co mu się nie podoba, już tam w głowie układałam jak poprawić, gdy Lilah otworzyła puszkę Pandory. Zniechęcenie na całej linii...
Pozdrawiam.elka.
ajw dnia 11.07.2016 19:08
Ela, wyluzuj. Na pp patrzenie na wiersz swoim okiem i pokazanie Autorowi jak się go "czyta" to nie grzech. Lilah to tak życzliwa osoba, ze na pewno nie chciała niczego narzucać, tylko w taki sposób pokazać czego jest według niej za dużo. Nikt nie każe Autorowi zmieniać na jego kopyto, bo on sam najlepiej wie co chciał przekazać.

Wracając do wiersza - choć to miniatura ja również wycięłabym wiekszość słów, które nadają mu ckliwy charakter, pozostawiając samą esencję. I na pewno dałabym w puencie:

nawet Stradivarius
nie ożywi pękniętej struny

ponieważ to daje do myslenia. Jest mocne.
W takim układzie jak jest u Ciebie:

Cytat:
Nawet Stra­di­va­rius 
nie ożywi pęk­nię­tej stru­ny, 
jed­nak bal­kon 
pły­nie mu­zy­ką.


nie wiem dlaczego czytam "pęknietej gumy", a potem "balon" zamiast "balkon". No i zamiast przeżywać wiersz zaczynam się śmiać ;) Z siebie, rzecz jasna.
ElaM dnia 11.07.2016 20:07
Ajw, dziękuję Ci za komentarz. Jeśli masz ochotę, możesz zmienić ten wierszyk, wg uznania, bo mi już na nim nie zależy. Może być pęknięta guma i balon wypełniony nicością...

Pozdrawiam.elka.
skroplami dnia 11.07.2016 20:35 Ocena: Świetne!
Jaka nastroszona, aż furczy ;).
Przez przypadek, może, ponownie trafiłem i :(.
Poprawka Lilah jest piękna.
I wskazuje jak nieraz kilka słów wystarczy zamiast wywrotki pełnej.
Oczywiście, nie chodzi o ten wiersz bo jest Twój i taki zostanie.
Chodzi o przyszłe wiersze, co możesz z nimi zrobić, po zastanowieniu.
Np. przez kilka dni.
Robisz tak, no tak.
Dobra, nie znam się :(.
Jednak pomyśl, dlaczego "skrót" Lilah tak rzuca się w oczy sercu?
Bo na "zimno" i z boku przyjrzała się całości.
Spróbuj tak, nie bądź mną :).
Pozdrawiam odfurkując ptasimi piórkami ;).
ElaM dnia 11.07.2016 20:58
skroplami napisał:
Chodzi o przyszłe wiersze, co możesz z nimi zrobić, po zastanowieniu.



Oddać Lilah do poprawy?
ajw dnia 11.07.2016 22:58
Ela, nie obrażaj się. Przyjmowanie krytyki to umiejętność, którą trzeba w sobie wypracować wystawiając wiersze publice. Taka cena.
Jestem pewna, ze za jakiś czas docenisz naszą szczerość i chęć służenia pomocą :)
ElaM dnia 11.07.2016 23:34
Ajw, Ty mnie nie rozumiesz. Ja się nie obrażam, tylko nie uznaję ingerencji w wiersze, takiej ingerencji, w której ktoś zmienia sens wiersza, bo tak odczytał. To dla mnie żaden argument. Odczytać można różnie, każdy ma inną wrażliwość. Wystarczy jednak sugestia, bo cała frajda z pisania polega na tym, że można zmieniać, poprawiać, doskonalić. Lilah, pomimo być może szczerych chęci, pozbawiła mnie możliwości poprawy, stąd taka reakcja.

Pozdrawiam.elka.
Aronia23 dnia 12.07.2016 14:44 Ocena: Bardzo dobre
Twórz, jak chcesz, ale powtórzę się. Dając do PP, nastaw się na różne odbiory. Taka jest cena podania czegoś, w tym wypadku, tekstu do publicznej wiadomości. Aronia23
ElaM dnia 12.07.2016 15:22
Każdy może oceniać mój tekst, nawet bardziej cieszą te krytyczne komentarze, ale zmieniać swoich wierszy nie pozwolę nikomu, bez względu, jak bardzo może to się nie podobać.

Pozdrawiam.elka.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty