Przestroga - Nalka31
Poezja » Wiersze » Przestroga
A A A

W tęczowym ogrodzie barw życia tysiące
po słonecznym moście radość mknie rydwanem
w blasku gwiazd na niebie marzenia płonące
długo nie zagasną aż nastanie ranek

wtulą się w pielesze wśród zielonej trawy
przysną pod konarem nad srebrzystą strugą
sny rozkołysane z pół-cienia z pół-jawy
wplotą się w promienie pozłacaną smugą

szalem z mgły okryte wstaną z ranną rosą
rozdzwonią się echem pośród leśnych pnączy
zważaj byś nie zdeptał czasem nogą bosą
bo gdy coś rozbijesz nie da się już złączyć

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Nalka31 · dnia 24.08.2016 20:29 · Czytań: 635 · Średnia ocena: 4,63 · Komentarzy: 20
Komentarze
malajka dnia 24.08.2016 21:46 Ocena: Bardzo dobre
Ach, tęczowy ogrodzie, pół-śnie mój, pół-jawo
mogłabym ja tkwić w tobie od nocy do rana!
Droga N., Twój opis odsyła mnie żwawo
do obrazów tworzonych przez Pana Leśmiana ;)

Wybacz te wygłupy, ale dzieje mi się tak, gdy mi wesoło..
A jest mi tak, bo Twoje rymowane Przestrogi (i Zguby także...;) ) pokazują mi, że można - że rym nie umarł! I że można nim władać podając mądre treści w ciepły sposób. Hej!

W całym tym wierszu jedynie drugi wers może trochę zalewa mnie przesadną słodyczą, ale to bardzo subiektywne odczucie. Trochę mnie przesłodziło.
I może usunęłabym wielką literę, jeśli ma być konsekwencja.

pozdrawiam!
m.
Zola111 dnia 24.08.2016 23:53
Naleczko,

a ja bym wolała bez inwersji. Wiersz wyszedł i tak sylabiczny, nie równiutki sylabotonik, więc...

Cytat:
W tę­czo­wym ogro­dzie barw życia ty­sią­ce


W tęczowym ogrodzie tysiące barw życia

i dalej:

po moście ze słońca mknie radość rydwanem

itd.

Gdybym wiedziała, że nie umiesz, nie przycipiałabym się do drobiazgów. Ale wiem, co potrafisz. Tak w ogóle sobie myślę, że to jakiś dawniejszy tekst. Popracujesz?

Serdeczności, Wpadnę jeszcze,

z.
Nalka31 dnia 25.08.2016 00:06
malajka napisała:
Ach, tęczowy ogrodzie, pół-śnie mój, pół-jawo
mogłabym ja tkwić w tobie od nocy do rana!
Droga N., Twój opis odsyła mnie żwawo
do obrazów tworzonych przez Pana Leśmiana


Uroczy komentarz Malajko i nie mam czego wybaczać. Porównanie mojego wierszydła do twórczości Leśmiana, to dla mnie wielki komplement. Dziękuję.



Zolu wbrew pozorom, to nowy tekst (stosunkowo, bo sprzed kilku miesięcy), efekt zabawy na jednym spotkaniu. Nie chciałabym go zmieniać. Co najwyżej mogę popracować nad drugą wersją, a na pewno przemyśleć jej stworzenie. Nie zarzucam tej sugestii. Muszę się z nią przespać.

Zola111 napisała:
Gdybym wiedziała, że nie umiesz, nie przycipiałabym się do drobiazgów. Ale wiem, co potrafisz.


Zolu wielkie dziękuję za taką wiarę w moje umiejętności.

Serdeczności dla Was
trawa1965 dnia 25.08.2016 05:04 Ocena: Dobre
Popracować jednak trzeba. Popatrz, ile razy w wierszu pojawia się spójnik"z".

Twórczość Leśmiana przerabiałem w szkole i praktycznie nic z tego nie pamiętam, ale skoro Malajka zwróciła na to uwagę, to może byłoby lepiej nie wzorować się na innych?

Bo mnie z kolei przypomina to trochę Harasymowicza, choć przyznaję, że w mocno ulepszonej wersji.
Nalka31 dnia 25.08.2016 07:45
Dziękuję Trawo, że zajrzałeś pod wiersz i poświęciłeś chwilę. W kwestii spójnika, to występuje tylko tyle razy ile potrzeba. Jeżeli gdzieś jest zbędny, to staram się unikać.

trawa1965 napisał:
Twórczość Leśmiana przerabiałem w szkole i praktycznie nic z tego nie pamiętam, ale skoro Malajka zwróciła na to uwagę, to może byłoby lepiej nie wzorować się na innych?


Ja nigdy nie wzoruję się na innych, ale nie poradzę, że komuś może się to z jakąś inną twórczością kojarzyć. W tym wypadku przyrównanie do Leśmiana, to dla mnie duży komplement.

trawa1965 napisał:
Bo mnie z kolei przypomina to trochę Harasymowicza, choć przyznaję, że w mocno ulepszonej wersji.


Rozbawiłeś mnie. :D I gdzie tu jest konsekwencja, skoro napisałeś, że Tobie przypomina Harasymowicza. To komuś nie może się kojarzyć z innym poetą? :D

Pozdrawiam z uśmiechem. :)
Usunięty dnia 26.08.2016 11:57
A mi się podoba; bardzo letni, ciepły wiersz. Czasami warto przypomnieć, że poezja może mieć też twarz uśmiechniętą, radosną. A co do podobieństw - jesteśmy bombardowani słowami non stop, zawsze można czymś, kogoś przypominać. Mądrale mówią, że wszystko już było, pewnie mają trochę racji. Pozdrawiam:)
Nalka31 dnia 26.08.2016 12:04
hopeless napisał:
A mi się podoba; bardzo letni, ciepły wiersz. Czasami warto przypomnieć, że poezja może mieć też twarz uśmiechniętą, radosną.


Zgadza się Hope. I cieszę się, że spodobał się i Tobie. Uwagi Zoli np. odnoszą się jedynie do kwestii technicznych. Tu się z nią zgadzam, chociaż nie wiem czy nie wprowadzę zmian i nie napiszę drugiej wersji. Ta ma wartość sentymentalną, ale kto wie...

Pozdrawiam serdecznie. :)
Ula dnia 26.08.2016 17:40 Ocena: Świetne!
Nalko,
Bardzo fajnie znów Cię poczytać. Ładny, barwny i obrazowy wiersz, ale też z refleksyjną puentą. Z podobaniem pozdrawiam :)
Nalka31 dnia 26.08.2016 23:45
Dziękuję Ulu za ciepłe słowo. Cieszy, że znów sprawiłam radość. :)
mike17 dnia 27.08.2016 14:38 Ocena: Świetne!
Bardzo muzyczny wiersz, płynący sobie lekko po eterze mej wyobraźni jak mój kajak po moim jeziorze mazurskim, zwiewnie, z gracją, z wyczuwalnym rytmem, który pięknie komponuje się z treścią, jakże delikatną i subtelną.

Nalko,

Bravo!
Taką poezję to już kurcze naprawdę trza mieć w gnatach :)
Nie sposób się jej nauczyć, podpatrzeć u kogoś.
Z tym się człek rodzi i basta!
I Ciebie dziadek Los wyróżnił tym niezwykłym darem.

Treściowo bardzo lirycznie i bajkowo, jakbym na chwilę przeniósł się do innego wymiaru, lepszego wymiaru, gdzie nie ma Zła, jest Dobro, wszechobecne, żywe.

I ta przyrodniczość jakże ujmuje!
Toć to jak spacer po porannym mazurskim lesie, gdzie zbieram rano kurki i maślaki.
Moje światy!

Odchodzę wielce kontent, boś poetka nie z przypadku, to się widzi, słyszy i czuje, ole!

:yes:
Nalka31 dnia 27.08.2016 15:11
mike17 napisał:
Bravo!Taką poezję to już kurcze naprawdę trza mieć w gnatach


Mike nie omieszkam się przyjrzeć dokładniej tym moim gnatom przy najbliższym prześwietleniu. Co za sprzęt maja na tych roentgenach, że tego nie zauważyli. A może to jakiego wykrywacza potrzeba. :D

mike17 napisał:
Odchodzę wielce kontent, boś poetka nie z przypadku


Ja tym bardziej kontenta, jak słyszę takie komplementa. I chciał nie chciał z tego wyszła sobie puenta. :D
Margharet dnia 29.08.2016 22:00 Ocena: Świetne!
Nalko31, jak pięknie. Ja już stara jestem bo czterdzieści sześć lat chodzę po tym świecie i chyba dlatego tak bardzo kocham inwersję i rymy. Nie chodzi mi o rymy częstochowskie i taką inwersję tworzoną na siłę, która sztucznie brzmi, ale taką delikatną jak mgiełka, która otacza utwór niczym delikatny welon, którego nie widać, a jednak jest. Pozdrawiam Margharet.
Nalka31 dnia 29.08.2016 22:10
Margharet, jak to miło poczytać taki komentarz o tym, że ktoś kocha inwersje. :D Fakt, że o ile mogę, to staram się ich unikać, ale czasem treść aż się o nie prosi. A że ja też już troszkę tych wiosen mam za sobą, to też niełatwo mi to przychodzi zrezygnowanie z nich. Niewątpliwie dodają uroku, chociaż czasy świetności mają za sobą.

Serdeczności.
Sokolica dnia 29.08.2016 22:57 Ocena: Świetne!
Piękne, cudnie umiesz rymować. Bardzo mi się podoba, chętnie będę się od Ciebie uczyć! Pozdrawiam cieplutko! :rol:
Nalka31 dnia 29.08.2016 23:09
Ptaszku, jeśli tylko coś z mojego wierszowania pomoże Ci w pisaniu, to proszę bardzo. Chociaż są tutaj lepsi mistrzowie pióra, doceniam, że komuś się podoba na tyle, że chce czerpać z mojego pisania.

Odpozdrawiam serdecznie. :)
Niczyja dnia 30.08.2016 04:08 Ocena: Świetne!
Nalko,
Nie mogąc spać, szukałam czegoś pięknego. Znalazłam!
To Twój wiersz, jest śliczny. Magiczny jak zaklęcie, którego szukałam.
Może teraz zasnę...

Niczyja
Nalka31 dnia 30.08.2016 06:59
Niczyjko bardzo Ci dziękuję za ten miód o poranku. Cieszę się z tej bytności i mam nadzieję, że wedle życzenia okazał się wiersz zaklęciem na sen.

Serdeczności. :)
Aronia23 dnia 24.09.2016 11:15 Ocena: Świetne!
Nalko, wiersz "Przestroga" mnie zauroczył. Opowiada tak pięknie o wszystkim, dosłownie o wszystkim, co piękne, a mimo tego, jest przestrogą. To bardzo ciekawe zestawienie. Jest tu tak pięknie, że: "zważaj byś nie zdeptał..." - to jedyna w nim ostrzejsza nuta. Niesamowicie wszystko brzmi. Porównałabym bym "zachowanie" wiersza do człowieka, który jest zawsze spokojny, można na nim polegać, ale gdy coś zrobi się nie tak (oczywiście w ważnej sprawie), to wtedy trzeba liczyć się z konsekwencjami. No, na pewno wiesz, o co mi chodzi.
Jeszcze jedno, Nalko. W wierszu są tak dobrane słowa, że cały szeleści i to słychać. Jak w powiedzeniu "W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie". Nie wiem, czy to przypadek, czy celowy zabieg.
Jan Kociniak tez taką mowę kiedyś wygłosił i to do Niemca "Grzegorz Brzęczyszczykiewicz, powiat Łękołody". Pozdrawiam, A23.
Nalka31 dnia 24.09.2016 23:24
Krzewinko miło mi, że zechciałaś tu zajrzeć, poczytać, a przy okazji znalazłaś coś dla siebie. Taki emocjonalny odbiór przez czytelnika zawsze jest dla mnie inspiracją. Potwierdza, że warto.

Serdecznie. :)
Aronia23 dnia 25.09.2016 09:17 Ocena: Świetne!
Dzień dobry, Nalko. Miłe, że uważasz, iż warto. Bo warto, warto podnosić na duchu, warto czasami zasmucić, warto określić swoje stanowisko w danej kwestii. Życzę miłej niedzieli. A 23
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty