Jesiennienie - Nalka31
Poezja » Wiersze » Jesiennienie
A A A

 

jesień tańczy tango z latem miesiące zaplata
wiąże barwne korowody z roztańczonych liści
i na jednym i na drugim leży strojna szata
czule gładzi gruszki w sadzie i dotykiem pieści
 
jabłoń ciężka od owoców chyli się ku ziemi
słodki ciężar jej doskwiera i powoli męczy
chociaż trawa wciąż dokoła jeszcze się zieleni
a wśród astrów i nasturcji owad cicho brzęczy
 
już niedługo błękit nieba przetną klucze ptaków
ciemne chmury wnet przygonią zadumę i smutek
wiatr się lekko rozkołysał na starym hamaku
i przepłoszył stadko wróbli z rozespanych łódek
 
gdy październik próg przekroczy z jesienną szarugą
rozpajęczy mgieł woale nad taflą jeziora
przysiądziemy przy kominku właściwie niedługo
snując letnie opowieści znad szklanki burbona.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Nalka31 · dnia 30.08.2016 06:17 · Czytań: 964 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 18
Komentarze
faith dnia 30.08.2016 09:33
Uwielbiam tę porę, o której tutaj piszesz, Nalko. Ma w sobie coś z piękna, ale i ze smutku, tak jak Twój wiersz... Popłynęłam przez niego i czytałam wciąż na nowo. Obrazy, które tu malujesz od razu stają przed oczami, a nastrój osadza się na skórze.

Cytat:
już nie­dłu­go błę­kit nieba prze­tną klu­cze pta­ków

Wczoraj obserwowałam właśnie taki błękit.

Wrócę jeszcze pod ten wiersz, bo ma w sobie pewien spokój, pogodzenie się z tym co nieuchronne, ale może też nadzieję...

Pozdrawiam serdecznie!
JOLA S. dnia 30.08.2016 09:42
Nalko,
bliskie mi obrazowanie. Z przyjemnością będę wracała.
Cieplutko :) :)
al-szamanka dnia 30.08.2016 10:11 Ocena: Świetne!
Ach, Nalko, jak ja kocham wiersze o jesieni.
Bo jest to pora roku urozmaicona jak żadna inna.
Najbardziej nadaje się do malowania i uwierszowienia.
No i napisałaś.
I wiersz ma w sobie to coś.
Piękne coś, poczułam zapach miodu :)
Ale mam swoje widzimisię.
Cytat:
ja­błoń cięż­ka od owo­ców chyli się ku ziemi

jabłoń ciężka owocami bardziej by mi smakowała ;), liczba sylab nie uległaby zmianie.
I jak tak czytam po raz już któryś, dochodzę do wniosku, że podobnie odczuwamy atmosferę tej pory roku:
http://www.portal-pisarski.pl/czytaj/43127/przejesiennie

Pozdrawiam jesienniejąco :)
Niczyja dnia 30.08.2016 10:27 Ocena: Świetne!
Nalko,
Nie mogłam nie zostawić śladu pod tym lirycznym cudeńkiem.
Brak mi słów... tak piękne jest.

Niczyja
ajw dnia 30.08.2016 13:20 Ocena: Świetne!
Początek jesieni ma w sobie coś z obfitej uczty zmysłow i to można poczuć w Twoim wierszu. Pozdrawiam ciepło :)
mike17 dnia 30.08.2016 14:11 Ocena: Świetne!
Lubię poczuć jesień i na zewnątrz i w sobie, bo to taka niezwykła pora roku, już nie lato, jeszcze nie zima, czas wyciszenia, gaśnięcia, wytchnienia, wędrówki w głąb siebie, którą pogłębi później zima, wewnętrznych rozrachunków, zadumy i refleksji nad przemijaniem, nad tym, że jak po lecie przychodzi jesień, tak po młodość, wiek średni, potem starość - czyli wszystko przemija, i to właśnie w jesieni widać najbardziej - opadające, pożółkłe liście, słabo grzejące słońce, idącą na wypoczynek naturę...

Lubię ten spokój.
Choć dni są krótkie i ciemne, nie działa to na mnie depresyjnie, wręcz przeciwnie, pobudza do rozmyślań, daje wewnętrzny ład i harmonię.

I to wszystko widziałem dziś w twoim wierszu, Nalko.
Pięknie podanym, wykwintnie i ze smakiem.
Z wielką dozą wrażliwości, niezbędnej delikatnej i subtelnej liryce.

:yes:
trawa1965 dnia 30.08.2016 19:32
Jak dla mnie to trochę za prosto -taki temat jak jesień powinien zostać spenetrowany głębiej. Mnie wcale nie chodzi o opisy przyrody. Mnie chodziłoby o osobiste refleksje, jakie znaczenie ma jesień w twoim konkretnym życiu.
kamyczek dnia 30.08.2016 19:39
Witaj, Nalko,
i mnie się podoba takie obrazowanie. Jesień to piękna pora roku - i taką pełną kolorów, zapachów i smaków zobaczyłam w Twoim wierszu.

Jeśli miałabym coś zmieniać, to kursywę - oprócz
Cytat:
je­sień tań­czy tango z latem
(bo to cytat) zamieniłabym na zwykłą czcionkę, a także ścieśniłabym tekst, usuwając zbędne akapity.

Ale i tak podoba się mi się, bardzo.

Pozdrawiam serdecznie.
Vanillivi dnia 30.08.2016 21:53
Witaj Nalko, czytając Twój wiersz mam wrażenie, że całkiem sprawnie udało Ci się wypełnić pewien schemat. Odnajduję tu dość przyjemne obrazowanie, rymy nie rażą, w niektórych miejscach bawisz się słowami.
Natomiast nie mogę powiedzieć, by coś mnie tu szczególnie zachwyciło, zaskoczyło, czy zaintrygowało. Trzymasz się dość już wyeksploatowanej konwencji, dlatego też jest to niestety dla mnie jedynie jeden z wielu podobnych wierszy. Jednak, tak jak mówiłam, czytało mi się przyjemnie, więc wrażenie jest raczej pozytywne.

Pozdrawiam serdecznie.
Nalka31 dnia 30.08.2016 22:11
Kochani baaaaardzo Wam dziękuję za wizytę i wszelkie komentarze. Tak to jest jak człek cały dzień poza domem, to nagle się dziwi że pod wierszem pojawił si dość długi ogonek. :D

Faith, Kamyczku, Niczyjko, Jolu, Mike, Al, Trawo sprawiliście mi niezmierna przyjemność swoją obecnością i podobaniem.

Cytat:
Obrazy, które tu malujesz od razu stają przed oczami, a nastrój osadza się na skórze. Wrócę jeszcze pod ten wiersz, bo ma w sobie pewien spokój, pogodzenie się z tym co nieuchronne, ale może też nadzieję...


Faith wracaj ile się tylko podoba, skoro przyległ do skóry. :)

Cytat:
Ach, Nalko, jak ja kocham wiersze o jesieni.Bo jest to pora roku urozmaicona jak żadna inna.Najbardziej nadaje się do malowania i uwierszowienia.No i napisałaś.I wiersz ma w sobie to coś.Piękne coś, poczułam zapach miodu


Al bardzo mi z tego tytułu przyjemnie, że tak nam się wspólnie upodobało jesienne piekno. Dziękuję za linka (nie omieszkam zajrzeć) i za dodanie. Bardzi mi to wyjątkowo.

Cytat:
Lubię poczuć jesień i na zewnątrz i w sobie, bo to taka niezwykła pora roku, już nie lato, jeszcze nie zima, czas wyciszenia, gaśnięcia, wytchnienia, wędrówki w głąb siebie, [...] Lubię ten spokój.Choć dni są krótkie i ciemne, nie działa to na mnie depresyjnie, wręcz przeciwnie, pobudza do rozmyślań, daje wewnętrzny ład i harmonię.I to wszystko widziałem dziś w twoim wierszu, Nalko.Pięknie podanym, wykwintnie i ze smakiem.Z wielką dozą wrażliwości, niezbędnej delikatnej i subtelnej liryce.


Mike rozczuliłeś mnie niezmiernie swoim komentarzem. Kłaniam się głęboko.

Cytat:
Jak dla mnie to trochę za prosto -taki temat jak jesień powinien zostać spenetrowany głębiej.


Trawo przykro mi, że nie spełniłam Twoich oczekiwań względem wiersza. A może to dlatego, że nasze widzenie się różni. Bo jeśli się przyjrzeć dokładnie, to cały wiersz obrazuje czym jest dla mnie jesień.

Cytat:
Witaj, Nalko, i mnie się podoba takie obrazowanie. Jesień to piękna pora roku - i taką pełną kolorów, zapachów i smaków zobaczyłam w Twoim wierszu.


Cieszę się Kamyczku, a co do edycji, to oczywiście zmienię tylko nie miałam wcześniej okazji z racji obowiązków.

Vanillivi

Wcale nie zaprzeczam, temu co mówisz. Wiersz powstał głównie dla zabawy, dla przyjemności. I tu rzeczywiście jest to jakiś schemat, który już był. Cieszą bardzo pozytywne wrażenia.

Serdeczności dla Was. :)
Usunięty dnia 31.08.2016 15:22 Ocena: Świetne!
Lubię tango, jesień i puste jeziora. Klimat odchodzenia w ciepłe zakamarki duszy... Wiersz bardzo na tak. Pozdrawiam
Nalka31 dnia 31.08.2016 19:55
Hope bardzo mi miło, że zajrzałeś pod mój wiersz. Bardzo cieszy, że podoba Ci się odmalowana przeze mnie jesień i to, co się z nią wiąże.

Pozdrawiam serdecznie.
Lilah dnia 01.09.2016 16:37
Jesienniejemy powoli, tańczymy tango z życiem przy akompaniamencie Twojego nastrojowego wiersza, Nalko.

Serdeczności :)
Nalka31 dnia 01.09.2016 16:55
Lilah napisała:
Jesienniejemy powoli, tańczymy tango z życiem przy akompaniamencie Twojego nastrojowego wiersza,


Dziękuję Lil. Cieszy mnie, że mój wiersz gra Ci do tańca z życiem. Jesiennie. :)

Serdecznie. :)
Aronia23 dnia 01.10.2016 15:07 Ocena: Świetne!
Nalko, czekałam na październik, aby skomentować Twój wiersz - pięknotkę.
"gdy październik próg przekroczy z jesienną szarugą" Zobacz i jest październik i jest moje parę słów, jednak szarugi jeszcze nie ma. Ale nadejdzie, taka kolej rzeczy.
Wiersz zgrabny i pełen piękna jak śliczna młoda osoba. Te jabłka na gałęziach:
"jabłoń ciężka od owoców chyli się ku ziemi
słodki ciężar jej doskwiera i powoli męczy...". Już pora, aby odpoczęła. Wiesz, co mi się w wierszu najbardziej podoba? To, ze nie ma marudzenia, jak to źle, że jesień, tylko jest uciecha z tego, że zima z jesienią są postrzegane tutaj, jak odpoczynek od pracy. No bo tak jest - miśki śpią, drzewa śpią... czeka wszystko cierpliwie i :

"przysiądziemy przy kominku właściwie niedługo
snując letnie opowieści znad szklanki burbona." Tutaj pewnie nie tylko mowa o ludziach. Wyraz "niedługo" tak umieściłaś, że hej!. Dowolność interpretacji. Za co jestem wdzięczna. Lubię wolność, ba, bez niej bym umarła. Pozdrowionka od jelonka - oj, głupawka coś mi dziś nie mija, Reniferku.
Nalka31 dnia 01.10.2016 15:50
Krzewinko Aronio :) Bardzo mi miło, że czekałaś ze swoim komentarzem i zechciałaś wrócić do wiersza, który miesiąc temu pojawił się na PP. To cieszy, jeśli wiersz zaprasza do komentarzy lub wywołuje dobre emocje. Jednym słowem po prostu podoba. Dzisiaj akurat pogoda mnie nie rozpieszcza, za oknem siąpi październikowa mżawka i chłodem wieje po rękach, a z Twojego komentarza ciepło wchodzi do serducha.

A głupawka nie jest zła, zwłaszcza na jesienną zadumę. :)

Pozdrowionka i miłego dnia. :)
Aronia23 dnia 01.10.2016 16:11 Ocena: Świetne!
Nalko , a u mnie w Łodzi jest ciepło i przyświeca słoneczko. Pięknie. Kocisko moje stare - 16 lat, wygrzewa się na balkonie. Do następnego razu.
Nalka31 dnia 01.10.2016 17:27
Aronia23 napisała:
Kocisko moje stare - 16 lat


Podrap w takim razie kociora za uchem. I jeszcze raz dziękuję. :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 13:24
Dziękuję za życzenia »
Kazjuno
29/03/2024 13:06
Dzięki Ci Marku za komentarz. Do tego zdecydowanie… »
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:73
Najnowszy:wrodinam