demagog - introwerka
Poezja » Wiersze » demagog
A A A


przywykło się uważać, że śmierć jest mistrzem z Niemiec* zjedno-

czczonych jako faszystowski pogrobowiec a może
bomba z opóźnionym zapłonem

czas nigdy nie był tak bardzo na czasie
jak wtedy kiedy rzuciłeś
się w tłum rzucający tobą niby stary niedobry autokar
jeszcze jeden międzynarodowy pleonazm
na drodze do ostatecznych rozwiązań



* z blurbu na okładce książki "Wymiary śmierci".


Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
introwerka · dnia 04.09.2016 20:03 · Czytań: 725 · Średnia ocena: 4,75 · Komentarzy: 28
Komentarze
Opheliac dnia 05.09.2016 12:46
Oczywiście ostateczne rozwiązania z końcówki tekstu mają bardzo wymowny i szczególny wyraz w kontekście wykorzystanych motywów w wierszu (niejednoznaczne odwołanie do faszystowskich Niemiec). Wiadomo, że Ostatecznym Rozwiązaniem nazywano rozwiązanie kwestii żydowskiej (konferencja w Wannsee).
Nie o to wcale musi chodzić w wierszu, ale myślę, że może być tutaj mowa o człowieku, który ma coś ważnego do powiedzenia/zrobienia, ale jest już blisko śmierci. Na taki trop naprowadza mnie zwłaszcza ten fragment:
Cytat:
czas nigdy nie był tak bardzo na czasie
jak wtedy kiedy rzuciłeś
się w tłum rzucający tobą


To jest, póki co, moja pierwsza interpretacja.
To nie jest prosty tekst i ma w sobie wiele zagadek, do których z pewnością wrócę.

PS
Jeszcze zwróciłam głębszą uwagę na tytuł, oznaczający kogoś kto czeka na poklask i zdobycie tłumu (i tutaj też najbardziej naprowadzający jest wyżej zacytowany przeze mnie fragment). Hm, zdobywanie swoich celów i pragnień (niekoniecznie politycznych) kosztem innych - po tzw. "trupach", posuwając się nawet do "ostatecznych rozwiązań".
introwerka dnia 05.09.2016 13:35
Ophelio,

cieszą bardzo Twoje odwiedziny i ciekawa interpretacja :) Bardzo dobrze wyczułaś moje intencje - wyobraziłam sobie bohatera jako działacza np. antyfaszystowskiego, którego działaniom staje na drodze rosnący populizm. Oczywiście, Niemcy miały być tylko tłem - jak się okazuje, nie całkiem nieprawdopodobnym - dla tego scenariusza.

Serdeczności :)

PS. Pewnie, że takich ludzi - tytułowych demagogów - należy się najbardziej wystrzegać, a zwłaszcza nie pozwolić im na dojście do władzy. Mój bohater nie jest mędrcem, ale ma tę wiedzę. ;)
Slavek dnia 05.09.2016 19:37
Ale co jeśli oskarżeniem - populista
rzuca komunista lub faszysta..? Bo działaczem antyfaszystowskim może być...np. komunista i wszystkie jego klony liberalne, tęczowe, genderowe, lgbtqwerty i inne takie..?
ciekawy tekst
introwerka dnia 05.09.2016 19:59
Slavku,

mnie czyjś światopogląd, jaki by nie był, nie przesłania jego realnych działań, a trudno tych skierowanych przeciw faszyzmowi nie uznać za sensowne. Tym bardziej nie wkładałabym do jednego worka wszystkich, którym nie po drodze z prawicą. ;)

Pozdrawiam.
Slavek dnia 05.09.2016 20:13
zależy co uważasz za faszyzm..?
introwerka dnia 05.09.2016 20:19
Faszyzm to odmiana rasizmu, a zatem - wszystko, co dzieli ludzi na lepszych i gorszych pod kątem rasy, wyznania, narodowości, płci, wieku, orientacji itp. i namawia do przemocy przeciw takim, uznanym za gorsze, grupom.
Slavek dnia 05.09.2016 20:37
ale walka z faszyzmem też namawia do przemocy..a przecież ludzie są lepsi i gorsi, głupsi i mądrzejsi..
wyznanie też ma znaczenie, nie można wszystkich wkładać do jednego worka bo jedni chcą zabijać, a inni nie..
introwerka dnia 05.09.2016 20:47
Walka ma różne oblicza, mnie przede wszystkim chodzi o edukację i prewencję.

Slavek napisał/a:
wyznanie też ma znaczenie, nie można wszystkich wkładać do jednego worka bo jedni chcą zabijać, a inni nie..

Z tym bym się nie zgodziła, np. sprawcami strzelanin w amerykańskich szkołach są w grubej większości młodzi biali chrześcijanie.
Slavek dnia 05.09.2016 20:56
introwerka napisała:
Z tym bym się nie zgodziła, np. sprawcami strzelanin w amerykańskich szkołach są w grubej większości młodzi biali chrześcijanie.
(co!!!???) a gdzie Bibliia namawia do takiego zachowania,ale ok. czy uważasz, że gdyby to nie byli chrześcijanie to do tych strzelanin by nie doszło?
introwerka dnia 05.09.2016 20:58
Nie, pokazuję tylko, że nikt nie jest bez winy. :)
Slavek dnia 05.09.2016 21:08
ale po co? i jaki z tego wniosek ma wypływać? że co bo nikt nie jest bez winy czyli tępa "tolerancja" bo jak ktoś powie - nie! To z automatu jest faszystą, ksenofobem, islamofobem, homofobem?
introwerka dnia 05.09.2016 21:37
Slavek napisał/a:
jaki z tego wniosek ma wypływać?

Nie wiem, czy w ogóle jakiś jeden musi. Jestem za pluralizmem opinii, dopóki nie godzą one w prawa innych ludzi.
Zola111 dnia 05.09.2016 22:50 Ocena: Świetne!
Intro,

jakże to dziś aktualne! Trzeba o tym mówić, zwłaszcza w dobrym stylu, żeby nie spłycić tematu, nie zbanalizować go patosem. A Ty to robisz z refleksją, bez zadęcia. I w stylu, właściwym Twojej liryce. Brawo, pozdrawiam,

z.
introwerka dnia 06.09.2016 00:46
Zolu,

Zola111 napisała:
Trzeba o tym mówić

Dokładnie! Jak powiedział ktoś mądry: "Nie zaczęło się od komór gazowych. Zaczęło się od dzielenia ludzi na lepszych i gorszych, od wykorzystywania niezadowolenia społecznego, by szczuć jednych na drugich". Zarzuty wobec faszystów są aż nadto czytelne, chociaż niekiedy - w najgorszych czasach - znikają ze społecznego pola widzenia, zastąpione absurdalnymi oczernieniami niewygodnych grup społecznych. Często stosuje się przy tym retorykę rasistowską, porównując je do rasy bądź narodowości. Dlatego tak ważna jest edukacja, wpajanie młodym, że ojczyzna jest pojęciem ponadnarodowym, uczenie poszanowania mniejszości i inności.

Dziękuję Ci bardzo za ciepły odbiór tekstu :) Serdeczności wieczorową porą :)
Slavek dnia 06.09.2016 18:13
introwerka napisała:
zastąpione absurdalnymi oczernieniami niewygodnych grup społecznych.
- współcześnie tych niewygodnych nazywa się: ksenofobami, homofobami, islamofobami ot taki pseudonaukowy żargon.

introwerka napisała:
Nie zaczęło się od komór gazowych
- Leszek Kołakowski stwierdził, że zaczęło się od Reformacji Marcina Lutra...

introwerka napisała:
Dlatego tak ważna jest edukacja, wpajanie młodym, że ojczyzna jest pojęciem ponadnarodowym, uczenie poszanowania mniejszości i inności.
zmień proporcję/perspektywę i spójrz na swój dom jak na ojczyznę, a Twoja rodzina to naród..czy w imię pluralizmu dasz Siebie i Twoją rodzinę "ubogacić kulturowo"? Pozwolisz po swoim domu chodzić obcym nie znanym Ci ludziom i będą mogli robić co im się podoba..?
introwerka dnia 06.09.2016 18:45
Slavek napisał/a:
współcześnie tych niewygodnych nazywa się: ksenofobami, homofobami, islamofobami ot taki pseudonaukowy żargon.

Różnica polega na tym, że nikt nie nawołuje do agresji wobec czy wydalania ksenofobów, homofobów i tak dalej.

Slavek napisał/a:
Leszek Kołakowski stwierdził, że zaczęło się od Reformacji Marcina Lutra...

Nie znam szczegółów tego poglądu, więc nie będę z nim polemizować.

Slavek napisał/a:
zmień proporcję/perspektywę

Nie zmieniam poglądów na życzenie - jak powiedziałam, uznaję pluralizm nieagresywnych opinii i tego samego oczekuję od swoich rozmówców.

Slavku, jeśli masz ochotę na dalsze rozwijanie swoich teorii, to może załóż temat na forum, może tam znajdziesz entuzjastów; tymczasem chyba za daleko odeszliśmy od analizy wiersza.
Slavek dnia 06.09.2016 19:07
introwerka napisała:
Slavku, jeśli masz ochotę na dalsze rozwijanie swoich teorii, to może załóż temat na forum, może tam znajdziesz entuzjastów; tymczasem chyba za daleko odeszliśmy od analizy wiersza.


Ojczyzna to dom, a naród to rodzina i to nie jest moja teoria tylko naturalny stan rzeczy
Ok. spadam już :)
introwerka dnia 06.09.2016 19:16
Slavek napisał/a:
Ojczyzna to dom, a naród to rodzina i to nie jest moja teoria tylko naturalny stan rzeczy

No, niestety nie. Jest to tylko jedna z opcji światopoglądowych, prowadząca zwykle do agresji i nietolerancji, być może "naturalna" wyłącznie jako dziecięcy etap rozwoju świadomości.

Miłego.
Slavek dnia 06.09.2016 19:27
introwerka napisała:
No, niestety nie. Jest to tylko jedna z opcji światopoglądowych, prowadząca zwykle do agresji i nietolerancji, być może "naturalna" wyłącznie jako dziecięcy etap rozwoju świadomości.



introwerka napisała:
Zola111 napisała:
Trzeba o tym mówić

Dokładnie! Jak powiedział ktoś mądry: "Nie zaczęło się od komór gazowych. Zaczęło się od dzielenia ludzi na lepszych i gorszych


właśnie to zrobiłaś cytuję: ""naturalna" wyłącznie jako dziecięcy etap rozwoju świadomości"

nieźle Ci to wychodzi :)
introwerka dnia 06.09.2016 19:34
Żle zrozumiałeś, Slavku. Nie twierdzę, że konkretnie Twoja opinia jest nienaturalna, po prostu uważam, że nie ma czegoś takiego jak "światopogląd naturalny", wszystkie są tak czy inaczej zapośredniczone kulturowo.

A skoro to wyjaśniłam, to ponawiam prośbę o zaprzestanie dyskusji na te dość odległe polityczne tematy. ;)
Esy Floresy dnia 06.09.2016 20:15
A ja tę prośbę podtrzymuję i zachęcam do rozmowy o wierszu. Kwestie światopoglądowe można szeroko dyskutować w odpowiednich wątkach na forum o tutaj: http://www.portal-pisarski.pl/forum/forum-swiatopogladowe można znaleźć tam odpowiedni dla siebie wątek lub, jeśli takiego nie ma, założyć nowy. Szczerze zachęcam. :)

Pozdrowienia,
EF
kamyczek dnia 08.09.2016 16:33 Ocena: Świetne!
Introwerko,

Cytat:
przy­wy­kło się uwa­żać, że śmierć jest mi­strzem z Nie­miec
podobnie jak zwykło się powtarzać za Goebbelsem: kłamstwo powtórzone tysiąc razy staje się prawdą. Ale gdyby tak spojrzeć wstecz (np. do starożytnych Aten), to zobaczylibyśmy wielu takich mówców porywających tłumy. A i w najnowszej historii, która dopiero się tworzy też pewnie znaleźlibyśmy demagogów składających, co prawda efektowne, ale trudne (m.in. z przyczyn finansowych), czy wręcz nierealne obietnice.

Złożony temat. Dobrze, że go poruszasz, bo warto o tym rozmawiać, pisać.

Trzeba jednak wierzyć, że Pewnego dnia kłamstwa zawalą się pod własnym ciężarem, a prawda powstanie(Goebbels).

Reasumując: świetny wiersz - zmusza czytelnika (a przynajmniej mnie zmusił) do refleksji, a to znaczy, że spełnił swoje zadanie.

Serdeczności.
introwerka dnia 08.09.2016 19:35
Kamyczku,

dziękuję Ci bardzo za szerokie spojrzenie na problem. Retoryka bywa niezbędna w polityce; dobrze, gdy idzie w parze z realnym działaniem.

Cytat:
Trzeba jednak wierzyć, że Pewnego dnia kłamstwa zawalą się pod własnym ciężarem, a prawda powstanie(Goebbels).

No właśnie, miejmy nadzieję, że faszyści się opamiętają. Choć, jak uczy historia, trudno im przyjąć do wiadomości nawet prawdę ukrytą we własnych słowach.

Cieszę się bardzo, że wiersz skłonił Cię do interesujących przemyśleń :) Słoneczne serdeczności :)
Hallam dnia 09.09.2016 19:28 Ocena: Świetne!
Podoba mi się bardzo, czas nigdy nie był tak bardzo na czasie, fajne zabawy słowem, jak to u ciebie , ale niektóre momenty mnie kłują , nie wiem, cyz jets sens wrzucac zbyt oczywiste pleonazmy, bym inaczej wyłożył też ten wiersz, tak sobie to widzę

Cytat:
jako po­gro­bo­wiec " faszystowski" bym zostawił w domyśle
albo bomba z opóź­nio­nym za­pło­nem

czas nigdy nie był tak bar­dzo na cza­sie
jak wtedy kiedy rzu­ci­łeś się w tłum
rzu­ca­ją­cy tobą niby stary au­to­kar
– jesz­cze jeden mię­dzy­na­ro­do­wy ple­onazm
na dro­dze do osta­tecz­nych roz­wią­zań –




Pozdrawiam serdecznie ( :
introwerka dnia 11.09.2016 22:19
Hallamie,

akurat "stary" i "niedobry" to dla mnie nie synonimy, ale wiem, że nie każdy tak myśli ;)))

Cieszy Twoje czytanie, pozdrawiam serdecznie :)
Aronia23 dnia 26.09.2016 20:45 Ocena: Bardzo dobre
Werko, widzę, ze wiersz bardzo podziałał na czytelników. Faktem jest, że porusza ważne sprawy, jest odniesienie do historii - ostateczne rozwiązanie, ale przecież to nie Niemcy wymyślili obozy koncentracyjne, tylko inne narodowości. Np. Anglicy, Francuzi w tym wypadku działalność faszystów można nazwać "pogrobowcem".
Trochę mi się gryzą słowa: "
"jak wtedy kiedy rzuciłeś
się w tłum rzucający". Dwa razy rzucać, ale to w ogólnym rozrachunku szczególnego znaczenia nie ma. Wiersz intrygujący i poruszający. Zatrzymałam się nad nim dłużej. Pozdrawiam A23
introwerka dnia 26.09.2016 21:31
Aronio,

tak dla ścisłości - wyrażony w cytacie pogląd /śmierć jest mistrzem z Niemiec/ - pochodzi sprzed czasu masowego faszystowskiego ludobójstwa w tym kraju, jest więc bardziej zapisem wyobraźni symbolicznej, niż odbiciem statystyk. Na pewno o zbrodniach przeciw ludzkości popełnianych przez inne zbrodnicze reżimy też warto pamiętać (choćby o zbrodniach mocarstw kolonialnych czy mordowaniu kobiet przez Inkwizycję), jednak chyba nigdzie nie była to zagłada przeprowadzona na taką skalę, przy tak jawnej i bezczelnej antyludzkiej propagandzie.

W przytoczonym przez Ciebie fragmencie powtórzenie jest celowe - słowa rzucać użyłam w różnych kontekstach - dla podkreślenia dynamiki losu bohatera.

Dziękuję Ci za czytanie, pozdrawiam serdecznie :)
Aronia23 dnia 26.09.2016 21:42 Ocena: Bardzo dobre
Werko, dziękuję za wyjaśnienie. Napisałaś bardzo mądry utwór, sięgając w mroczne zakamarki ludzkiej duszy. Dobrej nocy. A23
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty