Dance macabre - Ananke
Poezja » Wiersze » Dance macabre
A A A

Najtrudniej nazwać najprostsze rzeczy
choć serce toczy wzory słów na usta.
Na kształt bezczynności rozlane nadzieje,
nasiąkają w kolejne warstwy zwątpienia.

Spójrz, na horyzoncie,
niemoc i żal w miłosnym uścisku,
splatają lepkie macki, by począć w bólach
hordy wygłodniałych demonów,
karmiących się twoim lękiem.

Spójrz, już świta,
a oni wciąż wirują w chocholim tańcu,
blednąc i niknąc w rześkości poranka.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Ananke · dnia 15.09.2016 20:31 · Czytań: 521 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 10
Komentarze
Lilah dnia 16.09.2016 19:36
Witaj, Ananke!
Takie uwagi mi się nasunęły przy czytaniu:

Cytat:
W bez­czyn­no­ści kształ­cie

Nie lepiej: w kształcie bezczynności?
Cytat:
na­sią­ka­ją w ko­lej­ne war­stwy zwąt­pie­nia

Nasiąkać czym? a wsiąkać w co? - tak mi się wydaje.

Cytat:
Spójrz na ho­ry­zon­cie,
nie­moc i żal w mi­ło­snym uści­sku,

Przecinek po spójrz, po horyzoncie zbędny.

Cytat:
spla­ta­ją lep­kie macki by po­cząć w bó­lach

Przecinek przed by.
Cytat:
Spójrz już świta,


Po spójrz też przecinek.

[quote]bled­nąc i nik­nąc rześ­ko­ści po­ran­ka.[/quote

Tu chyba brakuje w - w rześkości.

Pozdrawiam :)
Ananke dnia 16.09.2016 22:55
Dzięki Lilah, uwagi co do przecinków przyjmuję z pokorą ;) racja, była inwersja (ale teraz po zmianie mam rym), " W kształcie bezczynności rozlane nadzieje
nasiąkają w kolejne warstwy zwątpienia." - nadzieje nasiąkają w warstwy zwątpienia - wydaje mi się logiczne ;) choć może faktycznie zagmatwane zdanie.
ApisTaur dnia 18.09.2016 07:33
nie daj się wciągnąć w owy taniec
depcz im po palcach łokciem trącaj
a gdy z nich nic już nie zostanie
zatańczę z tobą taniec słońca

pozdrawiam :)
Ananke dnia 18.09.2016 15:05
Witaj Apis:) sam taniec nie jest zły, trzeba tylko umieć skończyć przed świtem i opuścić towarzystwo ;)
Aronia23 dnia 29.09.2016 23:16 Ocena: Świetne!
Cześć, Ananke, wiersz bardzo intrygujący. I o średniowieczu mówią "ciemne wieki" a przecież wtedy powstawały katedry, które mnie bardzo fascynują.
Tutaj, w wierszu, b. moim zdaniem, wartościowym, pokazałaś, że są zjawiska pewne ludzkie zachowania trwające od lat, nadal kultywowane. Tutaj, kłaniają się średniowieczne moralitety i Wyspiański. Utwór bardzo cenny, ponieważ przekazuje masę informacji, ja tak lubię. Szczególnie słowa:
"W kształcie bezczynności rozlane nadzieje
nasiąkają w kolejne warstwy zwątpienia." i

"by począć w bólach
hordy wygłodniałych demonów,
karmiących się twoim lękiem." są dla mnie takie, że pozostają w pamięci. Trochę też jest w nich lenistwa człowieczego, i gdy trwoga, to do Boga. Oj,wiersz ma i słowa, które jakby "oblepiają", np. macki, niemo, żal.
Ogólnie takie moje klimaty są tutaj. Dziękuję, A23. P. S. to podróż przez wieki, dobrze, że z takim kierowcą, jak Ty.
Usunięty dnia 29.09.2016 23:26
Cytat:
serce toczy wzory słów na usta.W kształ­cie bez­czyn­no­ści roz­la­ne na­dzie­je
- można by oszczędzić czytelnikowi takiej beznadziejnej patetyczności. Autorka celowo epatuje słodyczą kiczu by co, błyszczeć? Pytanie zapewne pozostanie bez odpowiedzi.
Vanillivi dnia 30.09.2016 03:15
W zasadzie samego początku, tzn. dwóch pierwszych wersów bym broniła.

Cytat:
Naj­trud­niej na­zwać naj­prost­sze rze­czy
choć serce toczy wzory słów na usta.


Bo czy one właśnie nie mówią o tym, co jest poniekąd sednem poezji, że mamy pełno gotowych klisz, wytartych frazesów, ale tak naprawdę powiedzieć coś ważnego jest bardzo trudno? Może nie jest to bardzo oryginalne przesłanie, ale uważam, że trafnie ujęte.

Faktycznie o wiele gorzej jest dalej:

Cytat:
W kształ­cie bez­czyn­no­ści roz­la­ne na­dzie­je


To brzmi bardzo patetycznie i jest to taki patos idąc w tandetę, w przesadną egzaltację. Takie metafory dopełniaczowe jak "kształt bezczynności" w ogóle są bardzo trudne, a tu w połączeniu jeszcze z "rozlanymi nadziejami" brzmi to strasznie. Ananke, balansujesz także mocno na granicy kiczu, pisząc o niemocy, żalu i hordach wygłodniałych demonów, można się sprzeczać, czy ją przekraczasz.

Pozdrawiam
Ananke dnia 30.09.2016 22:05
Witaj Aronio :), dziękuję za przemiłe słowa, też uwielbiam epokę średniowiecza, jego klimat z naciskiem na mroczność, panujące zabobony, pogaństwo mieszające się z chrystianizacją itd :) Dziękuję za komentarz.

Vanillivi, mam świadomość, że piszę patetycznie i popadam w egzaltację, to chyba wynika z tego, że tak czuję poezję, na innych polach nie wykazuję tego typu cech osobowości, wręcz przeciwnie. Nie Ty jedena zwracasz mi uwagę, kiedyś nawet ktoś mi napisał: "po twoich wierszach osądziłem cię jako idiotkę, ale twoje komentarze, to co mówisz temu przeczą". ;)
Piszę tak jak lubię pisać - mam silić się na przypodobanie się Czytelnikowi albo pisać wbrew sobie? To już wolałabym zaprzestać pisania, zresztą robię to niezwykle rzadko, zwyczajnie nie mam na to czasu.
Ok metafory dopełniaczowe - zmienię, nie lubię ich ale czasem jakaś się przemyci.
Czy balansuję na granicy kiczu... nie wiem, może, nie mnie to osądzać.
Nie mniej bardzo dziękuję, że tu zajrzałaś i za komentarz :) Serdecznie pozdrawiam.
Vanillivi dnia 01.10.2016 01:29
E tam, wszyscy się tu dopiero uczymy pisać, nie wiem czemu miałabyś być osądzana jako idiotka. Poza tym nawet bardzo inteligentni ludzie piszą czasem kiepskie wiersze, uznani poeci również takie miewali.

Z pewnością nie chodzi o to, by pisać wbrew sobie. Warto natomiast przemyśleć krytyczne uwagi, bo często to, co mamy na myśli, da się wyrazić lepiej na tysiące różnych sposobów. I tego się tu uczymy. Bardzo często jest tak, że gdy zaczynamy swoją przygodę z pisaniem, to chcemy na siłę pisać mocno i dlatego eskalujemy patos. Dopiero z czasem przychodzi zrozumienie, że można zrobić mocniejsze wrażenie na czytelniku pisząc delikatniej, spokojniej, nie dopowiadając pewnych rzeczy.

Pozdrawiam
Ananke dnia 01.10.2016 15:37
Vanillivi - zgoda - uczę się pisać w każdym razie staram się, ten wiersz jest dość leciwy, pierwszy tekst napisałam jakieś 5 lat temu, był bardzo bardzo nieporadny :) na tyle kiepski, że już go nie ma, być może za jakiś czas spojrzę tak na wszystkie swoje teksty.
Ależ biorę krytyczne uwagi pod rozwagę, inaczej cały czas stałabym w miejscu i pisała dokładnie tak samo jak 5 lat temu :) Pragnę tylko zaznaczyć, że lubię w wierszach patos, jeśli nie tam to gdzie jest odpowiedni ? Inna sprawa, że być może czasem przesadzam, że Ci co są na niego wyczuleni, nie przyjmą nawet najmniejszej jego dawki :)
Zgoda nawet najlepsi piszą czasem lingwistyczne potworki :), nazywam to wypadkami przy pracy.
Czy mnie samej podoba się ten tekst ? Lubię go, owszem zgrzyta mi to i tamto, może kiedyś go naprawię, póki co nie mam do niego "cierpliwości".
Dzięki jeszcze raz :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty