Słońce w dłoni - Galernik
Publicystyka » Felietony » Słońce w dłoni
A A A

„Minął sierpień, minął wrzesień, znów październik i ta jesień rozpostarła melancholii mglisty woal…” śpiewał Wiesław Michnikowski w niezapomnianym Kabarecie Starszych Panów. Tak, jesień skłania do refleksji, to jasne jak słońce, które coraz później wstaje i wcześniej chowa się za horyzont. Jasne jak słońce, którego jakby coraz mniej, i które coraz słabiej grzeje.

Jesień, jeszcze bardziej niż wiosna, uświadamia nam, że jesteśmy częścią przyrody, podlegamy takim samym cyklom przyrodniczo-biologicznym jak szczypiorek, wiewiórka, czy niedźwiadek gryzli. Odzywają się w nas, ukryte dotąd, cienkie struny liryzmu, zadumy, melancholii, które trąca Pani Jesień. Struny, wprawiane w drganie przez opadający liść, złotobrązowy kasztan. Podnosimy go ukradkiem, tłumacząc znajomemu, który nas na tym przyłapał, że to dla dziecka, do szkoły. Kasztan, małe, ciepłe słoneczko, które przyjemnie potrzymać w dłoni, śmiejący się do nas gładką, piękną skórą, koloru kasztanowego.

Jak dobrze przejść jesiennym parkiem, pełnym szepczących cicho liści, usiąść na ławce, przymknąć oczy, zamyślić się, podumać o życiu. O tym cudownym, niewytłumaczalnym zjawisku, jakim jesteśmy my i drzewa. My i ptaki, słońce, woda i las, ziemia i powietrze. My i kosmos. I ten malutki kasztan.

Dobrze jest wziąć do ręki liść, po którym wielką podróż odbywa biedronka siedmiokropka i uświadomić sobie, że codzienne troski, zmartwienia, są nieważne, są niczym, wobec tajemnicy życia, przemijania, wobec zagadki śmierci.

I dobrze jest, wracając do domu, uśmiechnąć się do spacerujących alejkami, przytulonych staruszków, a w domu, postawić na stole ogromny bukiet złotych, jesiennych liści.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Galernik · dnia 29.09.2016 23:24 · Czytań: 621 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 9
Komentarze
Aronia23 dnia 20.10.2016 09:10 Ocena: Świetne!
Ceść, Galerniku, ale ślicznie przedstawiona zaduma jesienna. Piękne słowa, piękne widoki, zwykłość życia, ale przyroda to jedna z jego części. Tak, świat to urocze miejsce, mimo trosk. Obserwacja natury uspokaja, mnie, przynajmniej. Siedzę sobie też na ławce i obserwuję kolorowe drzewa, które niedługo pokryją się "skorupką" przetrwania i będą cieszyć wiosną, gdy minie zima - też cudna, choć czasami plucha i stopniały śnieg. Ale pory roku wyznaczają rytm, wg którego wszystko funkcjonuje jak w zegarku. To cud, a my go tak często nie dostrzegamy. Ty napisałeś, wprowadzając nastrój, co jest trudnym zadaniem. Twój felieton - zwarty i pełen uroku, nie ma zbędnego gadulstwa.
Kasztany i znajomy, który dobrze wie, po co je zebrałeś, bo tak samo robi.
Jesteśmy, choć na krótki moment:
"My i kosmos. I ten malutki kasztan.". Naprawdę po lekturze tego Twojego tekstu, jestem pełna baśni i to z tej Ziemi.
Zachowam na długo w pamięci zdanie: "Jesień, jeszcze bardziej jak wiosna, uświadamia nam, że jesteśmy częścią przyrody, podlegamy takim samym cyklom przyrodniczo-biologicznym jak szczypiorek, wiewiórka, czy niedźwiadek gryzli."
Tylko jedno, zamiast "jak wiosna" powinno być "niż wiosna" . Dziękuję, Galerniku, za ten tekst. A23
Galernik dnia 26.10.2016 18:36
Aronio, dziękuję za miły komentarz. Myślę, że jest nas więcej niż się wydaje, takich wrażliwców, reagujących na zmienne nastroje, na pory roku, na świat, na życie. Tylko nie wszyscy się do tego przyznają. Nie mają odwagi? Cieszę się, że czujesz podobnie.
I dziękuję za zwrócenie uwagi na błąd. Już poprawione oczywiście.
Pozdrawiam... jesiennie zatem. G.
Aronia23 dnia 26.10.2016 19:02 Ocena: Świetne!
Galerniku, no tak, dziś trzeba być mocnym, wrażliwość nie popłaca, choć wśród piszących wiersze, opowiadania, jest ona pewnie tak pokazywana. Ale to tak, jak z progiem bólu, jeden ma mniejszy, inny większy. Pozdrawiam A23
Usunięty dnia 26.10.2016 19:24
Galerniku, ładnie napisane. Nic nie nastraja bardziej od jesiennego wieczoru, mglistych poranków i deszczowych/ciepłych dni pełnych złowieszczych kruków/kolorowych liści, kasztanów i renet :D Jutro ma być ładna pogoda, więc pójdę zapolować na nie z aparatem :D
OWSIANKO dnia 15.04.2020 13:54 Ocena: Świetne!
Galernik
Miło jest spotkać wrażliwego na piękno. Szczególnie piękno przygody i jej rytm. Twoje słowa obrazujące rzeczywistość. Twój zwięzły sposób przedstawienia filozoficznego i nastrojowego tekstu, są to niepopularne metody na zdobywanie czytelnika. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach oszalałego pragmatyzmu. Gratuluję.
Galernik dnia 15.04.2020 19:17
Owsianko - jak miło, że wpadłeś, zostawiając sympatyczny komentarz. Tekst jest sprzed czterech lat, a właściwie napisany był jeszcze wcześniej, ale przeleżał trochę w szufladzie. Miło było, dzięki Tobie, przypomnieć sobie i tekst i komentarze.
Dziękuję też za ocenę...

Pozdrawiam jesienno - wiosennie
Jacek Londyn dnia 15.04.2020 20:25
Fajnie poczytać wiosną o jesieni, takiej normalnej, ze spacerującymi staruszkami w parkach. :)
Tekst troszkę się odleżał, cztery lata minęło jak bicza trzasnął, czas więc spojrzeć nań krytycznie (interpunkcja do obróbki). Lśniący jak wypolerowany kasztan będzie jak znalazł na przyszłą wiosnę.
pzdr
JL
Galernik dnia 15.04.2020 20:46
Jacku, dziękuję za odwiedziny. Kto wie, może do jesieni wróci normalność.
A skoro dajesz mi na obróbkę czas do przyszłej wiosny - zobaczę co da się zrobić.

Pozdrawiam
wiosna dnia 15.04.2020 21:40
Cytat:
I do­brze jest, wra­ca­jąc do domu, uśmiech­nąć się do spa­ce­ru­ją­cych alej­ka­mi, przy­tu­lo­nych sta­rusz­ków, a w domu, po­sta­wić na stole ogrom­ny bu­kiet zło­tych, je­sien­nych liści.

Bardzo dobrze:) Przesympatyczny tekst.
Pozdrawiam:)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty