Proza » Miniatura » Oni
A A A

Pozew o rozwód. Po chwili uświadamiają sobie, że rozwodu nie będzie. To był tylko głupi sen. Przeciągają się. Ona jest niezrównoważoną psychicznie panienką. On zniewieściałym amantem. Kto tak teraz mówi? Małżonkowie, brzmi o wiele lepiej. Tradycyjnie milczą. W milczeniu zakładają kapcie. Są przemęczeni. Kochają się. Na pewno się kochają.

Wstają. Lustro wisi dokładnie na wysokości twarzy. Widzą siebie. Kobieta po trzydziestce, ze zmarszczki wokół oczu i odrostami po ostatnim farbowaniu. Mężczyzna po trzydziestce, z kilkudniowym zarostem i przerzedzoną czupryną. Jakiś czas temu powiedział, że muszą zatrudnić gosposię, ponieważ tacy zapracowani ludzie jak oni, powinni mieć kogoś do pomocy. Nie zgodziła się. Lubi cierpieć. Lubi sprzątać, gotować, pralka automatyczna pierze za nią. Jego koledzy mają ją za kobietę idealną. Gdyby wiedzieli, jak bardzo się mylą…
Ona mówi o potrzebie macierzyństwa. Właśnie sobie uświadamiają, że na to wyznanie jest dużo za wcześnie. Na jego twarzy nie maluje się żadna reakcja. Bierze głęboki wdech, jej umysł przemawia jego głosem. „Musimy się rozstać.” Wbrew przewidywaniom, on bierze krzesło i przekręca je w taki sposób, żeby stało dokładnie naprzeciwko niej. Siada. Patrzą sobie w oczy. Mężczyzna chrząka, następnie prosi, żeby kobieta opowiedziała o swoich pragnieniach. Ona wzrusza ramionami. Nie ma o czym opowiadać. On nalega. Żona mówi mu o sobie, jakby była kimś zupełnie dla niego obcym. Wspomina, jak bardzo ulega lękom. On słucha. Czasem dopytuje o jakiś szczegół. Przechodzą do tematu nocnych koszmarów. Teraz już na wszystko za późno. Kiedyś, to wszystko było prostsze. Chcieli mieć dom z ogródkiem, psa i gromadkę dzieci. On w kółko powtarzał, że ona jest piękna i szalona.

Miłość ma zapach krwi. Wiedzą to z doświadczenia. Ona lubi sprawiać ból. Przynajmniej tak jest przez niego odbierana. Oblewa go wrzątkiem, wyjątkowo celnie rzuca meblami i uderza tak, żeby nie było widać śladów. Tylko raz się zapomniała. Miał wtedy wstrząśnienie mózgu. Lekarz nie zadawał zbyt wielu pytań, aczkolwiek po jego minie było widać, że się domyśla. Przychodziła codziennie, poprawiała poduszkę, przynosiła smakołyki. Nigdy go nie uderzyła bez powodu. Zawsze musiał jakiś być, chociażby banalny, ale był. Pytała, dlaczego taki jest. Nie wiedział, więc milczał. Cisza gniewała. Pomimo tego, że jest od niej dużo wyższy, nie umiał opanować kobiecego gniewu. Myślał, że wszyscy to przeżywają u siebie w mieszkaniach. W jego rodzinnym domu też tak było. Tylko mu nie wolno było oddać… Zresztą, chyba by nie umiał.
Poznali się w kinie. Ona go uwiodła, on jedynie uległ kobiecym wdziękom. Podryw na brakujący grosz do biletu na seans był w tym wypadku skuteczny. Poza tym, pochwaliła dobry gust mężczyzny i zaczęła rozmowę o ulubionych filmach. On w mig podłapał temat. Potem zaczęli się spotykać. Z każdym dniem coraz bardziej mu imponowała. Była odważną kobietą z zasadami, miała sporą wiedzę naukową i nienaganne maniery. To wszystko się rozpadło, gdy pierwszy raz popłynęła mu krew z nosa.

Chcą napisać scenariusz o dwójce wariatów, którzy chcieliby mieć normalny dom. Przez ponad połowę filmu będą leżeć i marzyć, w międzyczasie roztkliwią się nad śpioszkami, ubiorą maskotki, siebie przebiorą, pomalują sobie nawzajem paznokcie, uczeszą się (też nawzajem), będą śpiewali kołysanki i tańczyli w kółku, choć żadne z nich nie będzie umiało tańczyć. Wymuszą na sobie branie leków, bo rachunki same się nie zapłacą, do sklepu też ktoś musi iść. Chociażby po chleb i mandarynki. Ludzie wiecznie na diecie. Przez mniej, niż połowę filmu będą szaleć. Czasem równocześnie, a czasem nie…Strasznie ciężko napisać dialogi do szczęścia. Wierzą, że zbiją na tej produkcji fortunę.
Przytula ją. Mocno. Jakby chciał wycisnąć wszystkie smutki. Po chwili smukłe dłonie gładzą blond włosy. Nadal ją trzyma przy sobie, jakby bał się, że zaraz ucieknie. Szepcze do ucha, że będzie dobrze. Obiecuje, że nigdy nikt jej nie skrzywdzi. Ona mu nie wierzy. Dobrze wie, że jest sprawiedliwość na tym świecie. Ma rację. Wielokrotnie nie udało mu się jej obronić. Najczęściej przed nią samą. Uwalnia się z uścisku.
Ona stawia czajnik na gazie, on wrzuca dwie herbaty ekspresowe do kubków, obydwoje czekają na gwizd przerywający niezręczną ciszę. Daremnie. Zza ściany dobiega czyjś troskliwy głos. Ludzie jeszcze potrafią ze sobą rozmawiać…

Oni uważają, że kiedyś będą naprawdę szczęśliwa. W radiu audycja na temat sensu istnienia. Jakiś nawiedzony znachor tłumaczy, że alkoholizm to nie choroba, tylko wygoda. Oni dużo rzeczy słyszeli, ale nikogo nie chcą słuchać. Największy żal mają o wymagania dążenia w stronę doskonałości. Nigdy nie chcieli być doskonali. Nikt nie pytał o powody.
Ona głosi, że tylko dzieci potrafią za pomocą wyobraźni, największą obrzydliwość przerobić w piękno. On nie potrzebuje dzieci, dla niego świat sam w sobie jest kolorowy. Ich stan jest niezmiennie stabilny. On się nią opiekuje. Obydwoje twierdzą, że najgorsze już za nimi.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
niewidoczna · dnia 02.10.2016 22:19 · Czytań: 756 · Średnia ocena: 3,5 · Komentarzy: 8
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
JOLA S. dnia 03.10.2016 09:14
Witam ciepło,
Czytałam dwa razy i za każdym jakoś nie poczułam klimatu, emocji - a pomysł przecież dobry. Poprawnie napisane, jak to u Ciebie bywa, ale czegoś mi jednak zabrakło. To takie bardzo subiektywne odczucie. :)
Serdeczności
skroplami dnia 03.10.2016 16:24 Ocena: Bardzo dobre
Właściwie utwór utrzymany w "nijakości" bardzo dobrze oddający "nijakość" stanu bohaterów.
Są takie małżeństwa:(? Horror :(.
Aż mi słabo :).
Za nijakie oddanie nijakości, słowa ok dobrane, "mlask" bdb ;).
Wolff dnia 03.10.2016 17:50
Brudny, szary świat tutaj przedstawiłaś - to zawsze do mnie trafia. Lubię taki styl, jakby... od niechcenia. W sam raz na ten paskudny dzień.
Rozwinąłbym to; ostatnie zdanie sugeruje mi, że to chyba jednak nie będzie happy end - i super!
Barbara K.W. dnia 04.10.2016 08:46
Dzień dobry! Przeczytałam tekst z uwagą. Podjęłaś się trudnego zadania. Niełatwo jest pisać o codzienności. Pustce emocjonalnej i nudzie w związku. Ciekawa, konsekwentna forma wypowiedzi. Dostrzegłam kilka usterek:
Kobieta po trzydziestce, ze zmarszczki wokół oczu (chyba ze zmarszczkami)
Oni uważają, że kiedyś będą naprawdę szczęśliwa. ( liczba mnoga)
I nie rozumiem fragmentu, ta wypowiedź sama sobie przeczy - coś jest nie tak:
Obiecuje, że nigdy nikt jej nie skrzywdzi. Ona mu nie wierzy. Dobrze wie, że jest sprawiedliwość na tym świecie. Ma rację. Wielokrotnie nie udało mu się jej obronić.Do następnego! Serdecznie pozdrawiam.
Niczyja dnia 04.10.2016 10:01
Witaj niewidoczna!
W sumie dziwny tekst, dobrze napisany, ale nie dający spokoju. Jest jak takie małe wulkany błotne (nie wiem jak to się fachowo nazywa?), ale takie we mnie wywołuje uczucia. Podobnie to małżeństwo, ona i on, są razem, niby żyją, koegzystują, ale jednak są martwi. Wiedzą o tym, są świadomi, że tkwią w martwym punkcie, ale nie robią nic, by to zmienić. Nie rozstaną się, bo wciąż mają nadzieję na lepsze czasy, a jednak w głębi serca oboje nie wierzą, że te czasy nadejdą.

Ich uczucia, zachowania są jak te delikatne, bezdźwięczne wybuchy wulkanów błotnych. Czasem jest większa erupcja, która może stojącego najbliższej ubłocić, uderzyć w twarz. Wtedy własnie ona go bije, choć pewnie nie dosłownie. W to nie wierzę, aby kobieta biła faceta i to większego od niej. To raczej facet bije, z całej siły, najczęściej w głowę, w twarz...

Lubię taki spokojny, obrazowy sposób pisania. Sama, chyba, piszę podobnie.

Ogólnie na plus:)

Pozdrawiam słonecznie,
Niczyja
maarynarz dnia 06.10.2016 00:42 Ocena: Dobre
Konwencja i narracja scenarzysty filmowego, piszącego treatment.
Opowiedziane z nieubłaganą konsekwencją, o dwóch światach, które zetknęły się niekoniecznie na własną prośbę.
Do mnie to przemawia. Mocne.
Silvus dnia 10.12.2016 01:56
Ciekawe. Spodobało mi się (to nowina u ciebie ;) ). Trudno mi sobie wyobrazić ten świat, gdy się nad tym zacznę zastanawiać - a przecież mam go niemal przed oczami. To chyba zasługa twojego dobrego stylu opowiadania.
Pozdrawiam Cię.
niewidoczna dnia 16.12.2016 23:02
Dziękuję Silve, Maarynarzu, Niczyja, Barbaro, Wolfie, Jolu, Skroplami. Dziękuję za przeczytanie odzew. Przepraszam, że tak późno :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty