bezuliczni - Wiolin
Poezja » Wiersze » bezuliczni
A A A

 

o tej porze lasu zebrało się na jesień
kolory krzyczały jak gęsi nad głową
i nawet grzyby zdążyły spurchawieć
 aż zbabiło się lato
do końca pachniały polne astry
 
palta rozebrały się z moli
rozszalały szale
najdłużej w śniegu krzątali się ludzie
 
ci zawsze wymyślą coś na święta

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Wiolin · dnia 16.10.2016 09:02 · Czytań: 589 · Średnia ocena: 4,25 · Komentarzy: 13
Komentarze
Ania_Basnik dnia 16.10.2016 14:00
Super! Wiolinie, zaskakujesz nas niebanalną jesienią, że aż chce się...
w tym szaleństwie może warto by się było zastanowić nad wyrażeniem
Cytat:
i nawet grzy­by zdą­ży­ły spur­chaw­nieć
- a może "spurchawieć"?
Poza tym, mam takie nieodparte wrażenie, jakby obserwator chciał pozostać w tym cyklu pór roku i harmonii natury, a ludzie "ci, zawsze coś wymyślą".
Pytanie - kim jest narrator-obserwator?
Lilah dnia 16.10.2016 21:57
Cytat:
o tej porze lasu ze­bra­ło się na je­sień


Chyba lasowi, Wiolinie, albo ja coś źle czytam?

Pozdrawiam :)
Wiolin dnia 16.10.2016 23:33
Witaj Wiolinowa.

Tak, już poprawiłem owe spór...
Obserwatorem jest tu nie byle kto, bo niepospolitość w wymiarze innym niż ludzki. Tak do końca to nie wiem kto...jakiś ktoś spoza miasta. Ci już widzą niewiele spoza gonitwy za pośpiechem...
Pozdrawiam i dziękuję.

Witaj Lilah.

E, za proste byłoby lasowi. O tej porze lasu....o tej porze dnia, o tej porze wiosny, o tej porze kwiatów...Dobrze czytasz. Pozdrawiam.
Nalka31 dnia 17.10.2016 00:36
Uroczo i jesiennie u Ciebie Wiolinie. Jesienną nocą przyjemnie poczytać o zbabionym lecie. Nawet te rozebrane palta mają swój klimat.

Pozdrawiam :)
Usunięty dnia 17.10.2016 00:45 Ocena: Bardzo dobre
Dawno nie czytałam tak klimatycznego wiersza, każdy wers smakuje jesienią. Nie daję tu ocen, ale temu wyjątkowo :)
Zola111 dnia 17.10.2016 00:57 Ocena: Świetne!
Bardzo lubię, Wiolinie, w jaki sposób obserwujesz naturę. Pełno tu świetnej personifikacji, smaczków w stylu:

Cytat:
palta ro­ze­bra­ły się z moli

roz­sza­la­ły szale


ale tu bym wyprostowała składnię:

Cytat:
krzy­cza­ły ko­lo­ry jak gęsi nad głową


- kolory krzyczały jak gęsi...

Nie zmienia to faktu, że jestem pod wrażeniem, jak to mam niezmiennie w Twoich wierszach :)

z.
retro dnia 17.10.2016 12:49 Ocena: Bardzo dobre
Witaj Wiolinie:) Wybierałam się do Ciebie, aż w końcu jestem w tych jesiennych wersach (zbyt szybko nadeszły przymrozki - real za oknem).
Twoja wersja cieplejsza.

Pozdrawiam i zerkam do kolejnego.
Wiolin dnia 17.10.2016 20:40
Witaj Nalko.

Wiem że pory roku nie powinny wyznaczać kierunku wierszom, ale jak tu nie napisać o jesieni, kiedy ona taka do zaśpiewania...Serdecznie dziękuję za dobre słowo.


Ustiszo.

No wiesz! Jeśli tak aż wiersz zasłużył to niezmiernie miło mi. :) Pozdrawiam.


Witaj Zoleńko.

Jak widać, nadal mam skrzywienie inwerso - przestawne. Nie umiem do końca się z tego wyleczyć. Jasne że poprawiam. Serdeczne dzięki. Pozdrawiam.

Witaj Retro.

Jeżeli idziesz z daleka, to wybaczam Tobie to, że dopiero tutaj dotarłaś...;) ja mieszkam w Niemczech, więc jeszcze jest na dworze ciepło. Pozdrawiam bbb.
Aronia23 dnia 17.10.2016 21:26 Ocena: Bardzo dobre
Witaj Wiolinie. Dawno nie byłam u Ciebie, a może nie? No, w każdym razie teraz jestem i bardzo chcę podzielić się moimi spostrzeżeniami na temat, naprawdę fajnego i na wysokim poziomie - wiersza. Cóż. Wers "o tej porze lasu zebrało się na jesień", ileż niesie w sobie znaczeń, jest nośnikiem oryginalności i zaczarowanego słowa poezji - jak to u wytrawnych poetów (jak wino), bywa. Może się w głowie zakręcić, "rozszaleć". Dostrzegam też wiele dobra i delikatności, nawet ludzie nie są źli, choć wszędzie ich pełno i nie współdziałają z naturą , tylko zawsze wtrącają swoje trzy grosze - jednak przyroda na zawsze pozostanie nieugięta i to my się do niej dostosowujemy a nie odwrotnie, choć niektórym wydaje się, że mamy taką moc, aby zmieniać dzieło Stwórcy. Niby tak, ale jeśli za bardzo będziemy ingerować - znikniemy i tyle. A Ziemia - będzie trwać. Mądry Twój wiersz, bo dotyka tego problemu, choć na pierwszy rzut oka jest "tylko" o jesieni i zimie. No i o molach. Są, choć niby je trujemy - bez skutku, jak widać. Dobrej nocy.
Wiolin dnia 19.10.2016 21:12
Witaj Aronio.

Hm, no tak i aż tak. Specjalistka od rozbierania w osobie Aronii, powiedziała już wszystko, więc nic tu po mnie. Serdecznie pozdrawiam.
Aronia23 dnia 19.10.2016 22:35 Ocena: Bardzo dobre
Wiolinie, nie uraziłam chyba. Jak to nic tu po Tobie? Zaprzeczasz sam sobie, przecież jesteś w wierszu? Jeżeli chcesz to napiszę: podobało mi się, bo jest o jesieni. Dobranoc.
Szczepan Gender dnia 21.10.2016 17:23
Podoba mi się "zbabiło się lato". Tym bardziej, że latoś babiło się bardziej niż zwykle. Ogólnie klimat fajny. Tylko te mole, wychodzące z szafy, oraz palta - sądzę że nadszarpnięte molowym wdziankiem. Dlatego mniemam, że nie będą już tak okazałe, jak poprzedniej jesieni. I tak z roku na rok coraz gorzej, choć jesień za oknem ciągle ta sama. Ja bym coś dopisał o tym, bo wiersz wydaje mi się jakby nieco niekompletny. Jakby brak puenty było, bo przecież to, że krzątający się w śniegu ludzie zawsze coś wymyślą na święta - wszyscy wiemy. W każdym razie fajny wiersz, oddający jesienne klimaty.
Wiolin dnia 23.10.2016 18:49
Witaj Szczepanie.

Myślę że każda jesień jest inna niż poprzednia. Tak jak pisała Szymborska "nic dwa razy sie nie zdarza..." Uważam że wiersza nie należy wypowiedzieć do końca. A od czego czytający ma wyobraźnię? Wiersz wystarczy naszkicować - cały obraz powinien pojawić się sam. Punta jest i myślę że to nawet bardzo wyraźna. Za pozytywną resztę, dziękuję. Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
29/03/2024 10:57
Dobrze napisany odcinek. Nie wiem czy turpistyczny, ale na… »
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:79
Najnowszy:wrodinam