Poezja » Wiersze » Małżeństwo
A A A

 

Małżeństwo- co to oznacza?
Dawniej gdy zawierałeś małżeństwo
To była relacja na całe życie
Teraz nawet sam nie wiesz
Czy to relacja na kilkadziesiąt lat
Czy może na kilka tygodni
Ulotna jak życie motyla
I nie wiesz czy koniec będzie
Na cmentarzu czy w sądzie
Nawet nie wiesz co to małżeństwo
A może nie potrzebujesz wiedzieć
Czym małżeństwo
W ogóle jest
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
KatarzynaKonopkaChludzinska · dnia 19.10.2016 07:36 · Czytań: 667 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 7
Komentarze
magz dnia 19.10.2016 10:59
Nie wiem, czy pod wierszem wypada dyskutować o treści, ale spróbuję.
Człowiek nigdy nie wiedział, co go czeka, nigdy nie wiedział na jakie próby zostanie wystawiony. Niepewność była, jest i będzie; zaś uwagę o nietrwałości węzła małżeńskiego uczynił już Krasicki w Żonie Modnej ;)
KatarzynaKonopkaChludzinska dnia 19.10.2016 16:31
Z tą jednak różnicą, że niepewność dotycząca relacji małżeńskich bardzo wzrosła w porównaniu do czasów, gdy małżeństwa w większości były aranżowane, współcześnie węzeł małżeński, gdy jego podstawą stały się uczucia, które zmieniają się każdego dnia, stracił na wartości. Łukasz Orbitowski napisał przed kilkoma laty w swojej recenzji serialu "Downton Abbey", że więzi rodzinne zachowali głównie kryminaliści na motocyklach. Może to jest przesadzona opinia, ale wydaje się, że nie napisałby tych słów 50 lat temu.
Wiolin dnia 19.10.2016 19:30
Witaj Katarzyno.

Widać jesteś tradycionalistką, i nie lubisz "postepu". Najgorsze w tym wszystkim że to nie jest wiersz. Podciągnałbym to raczej pod prozę literacką. Nie wiem czy wybrałaś słuszną drogę, aby umoralniać, bo pewnych relacji światopoglądowych już raczej nie jesteś w stanie zmienić. Do tego ową petycję kierujesz tylko i wyłącznie do facetów
Cytat:


Teraz nawet sam nie wiesz


Na sam koniec - użyłaś kilkakrotnie słowa "małżeństwo". Myślę że o cztery za dużo. Pozdrawiam.
Vanillivi dnia 20.10.2016 08:03
Tylko czy to, że małżeństwo jest trwałe, oznacza, że na pewno jest szczęśliwe? Dawniej bardzo często małżeństwa trwały, nie rozpadały się z tego powodu, że kobieta zwyczajnie nie miała jak odejść. Nie pracowała, więc nie miałaby za co się utrzymać, wiedziała, że będzie publicznie napiętnowana, jeśli tak zrobi. Więc w pokorze często znosiła upokorzenia, brak miłości a nawet i przemoc ze strony męża. Nie powiedziałabym, że to było lepsze niż możliwość odejścia i ułożenia sobie życia na nowo.

Co do formy: ja się nie zgodzę z Wiolinem, że najgorszy jest fakt, że ten tekst jest mało "poetycki". Gdyby autorka zaserwowała nam dobrą prozę poetycką, czy nawet typową prozę, byłabym usatysfakcjonowana czytając tekst bez względu na kategorię. Tutaj jednak sam sposób ujęcia tematu jest nieciekawy, napisany bez pomysłu. Czytelnik poznaje z niego światopogląd autorki, jej pretensje do świata, ale nie dowiaduje się przy tym absolutnie niczego nowego. Ujęcie tematu jest mało ciekawe, nie zaskakuje, nie intryguje.

Pozdrawiam
Szczepan Gender dnia 20.10.2016 17:09
No cóż, nie tak łatwo się dobrać w korcu maku, a jeśli już, to przecież istnieje coś takiego jak znudzenie. Dlatego ja lansuję roczne, lub dwuletnie kontrakty małżeńskie - dokładnie tak jak z umowami na telefon, czy neta. Wyobraźcie Państwo sobie: mija dwuletni kontrakt, małżonkowie siadają do stołu i negocjują kolejny kontrakt, lub składają sobie serdeczne podziękowania i umowa się kończy! Siadają do stołu i przykładowo mąż rozpoczyna słowami: "To jak, przedłużamy żonko?", a żona na to: "Czy ja wiem? Może jednak rozejrzę się za bardziej ogarniętym egzemplarzem?. Albo - zaczyna żona: "Co robimy dalej kochany mężu?", a mąż na to: "Przedłużamy kochanie, przedłużamy!"; dalej żona: "Dobrze kochanie, ale od pierwszego dnia kolejnego kontraktu robisz to i to", a mąż: "Oczywiście kochanie! Wszystko zrobię dla nowego kontraktu z tobą!"

Nie wiem co za ćwoki wymyśliły wieczne kontrakty małżeńskie, ale wystarczy przejść się po chałupach i zobaczyć jak ludzie siedzą ze sobą. Przysłowiowa siekiera w powietrzu wisi. Patrzeć na siebie nie mogą. Czasami tylko jakaś resztka tego gilu ich skleja jeszcze. Szczepan Gender nie kłamie, widział na własne oczy wiele takich małżeństw. Najczęściej to zasiedzenie. Brak negocjacji, brak motywacji i wygoda.

Ja wiem, że mi tu zaraz wyskoczą z tzw. miłością, zakochaniem. Szczyle i tyle. Kto chodził do szkoły to wie, że za wszystkim kryje się chemia. W tym przypadku hormony. I te wszystkie uczucia działają dopóki są dostarczane hormony. Jak się obniży ich poziom, to koniec z miłością. Tak na marginesie dodam, że już niedługo będą takie hormony w sprzedaży. Przykładowo taki Zawisza zażyje i jak będzie mijał Urbana to się w nim zakocha. Nie na całe życie oczywiście. To tak nie działa i stąd tyle tragedii małżeńskich i dobrej miny do złej gry.

Do zmian dojdzie dopiero, kiedy kobiety zrozumieją że nie są wyłącznie naczyniami i służebnicami, przez co mężczyźni uzurpują sobie prawo korzystania z nich w pełni. Roczne i dwuletnie kontrakty małżeńskie znacznie przyspieszyłyby ten proces i byłoby to wszystkim na rękę. Wiele dzieci też nie musiałoby się przyglądać jak wygląda archaiczna instytucja związku małżeńskiego.
wodniczka dnia 20.10.2016 20:58
Wiersz pisany pod wpływem emocji. To nie jest wiersz. To wołanie partnera - do partnera nie osobiste ale upublicznione. Nie pozwala sięgać własnej emocjonalności.
mike17 dnia 21.10.2016 19:16
Niegramotność tych wersów zabija miałką treść.
Co więcej można by rzec?
Że to nie wiersz, że jakieś wątrobiane wynurzenia, mentalne wybroczyny?
A gdzie liryka, lekkość wersów, piękno całości?
Coś, co nawet w smętnej treści jednak chwyci?
Tu może chwyta, ale w drugą stronę.

Poza tym razi toporność języka - jeśli to miał być wiersz, nie warto było zastosować języka finezyjnego, nawet jeśli mowa o rzeczach przyziemnych?
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty