deorsum - SzalonaJulka
Poezja » Wiersze » deorsum
A A A
Od autora: z cyklu "utożsamianie";

pamięci Lili

Wieczne odpoczywanie ciągle nie dla niego.

Teraz pasie anioły na niebieskiej trawie.

Niech spróbują się rozbiec - chapsnie w aureolę.

Pobekują pokornie: Gloria in excelsis!

 

Z żalem patrzy na Boga, bo go stworzył sługą,

choć dał mu ostre zęby i mocne pazury,

potem wydał jak Syna na pastwę wierności.

 

Nocą kopie w chmurach i wyje do Ziemi.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
SzalonaJulka · dnia 24.10.2016 05:12 · Czytań: 831 · Średnia ocena: 4,71 · Komentarzy: 17
Komentarze
trawa1965 dnia 24.10.2016 07:11
Czy chodzi o wilka? Dwie ostatnie strofy zdają się przeczyć tej tezie. Jeśli to jednak wilk, to Autorka próbuje uchwycić jego punkt widzenia. Wtedy się okazuje, że tak naprawdę jego życie wcale nie jest łatwiejsze od życia owiec.
mede_a dnia 24.10.2016 10:56 Ocena: Świetne!
Wzruszające... Piękny wiersz o miłości, wierności, przywiązaniu psa. pisany - jak się domyślam - po śmierci zwierzęcego przyjaciela z cudnym, adekwatnym obrazowaniem niebiańskich przestworzy, z aniołami - owieczkami "pobekującymi Gloria". Prześliczne! I ta przejmująca końcówka - zrównanie psiny z człowiekiem, tęskniącym do bliskich nawet na niebieskich łąkach:
Cytat:

Nocą kopie w chmu­rach i wyje do Ziemi


Przejmujące, jak cały zresztą wiersz. Dawno żaden nie zrobił na mnie takiego wrażenia. Cudności!
Ania_Basnik dnia 24.10.2016 13:16 Ocena: Świetne!
Wzruszający tekst na odejście. Przeżyłam już kilka takich i zawsze tak boli, bo tracimy nie zwierzątko, ale kochanego domownika. Piękny wiersz!
Cytat:
Nocą kopie w chmu­rach i wyje do Ziemi.
końcówka super!
Miladora dnia 24.10.2016 13:35
Piękny wiersz, Szalonka.
Przypomniał mi się Axel Munthe, który nie wyobrażał sobie Nieba bez zwierząt, zwłaszcza ulubionych psów oraz ptaków. A także motto Kiplinga z Księgi dżungli: Ja i ty jesteśmy jednej krwi.
Bo jesteśmy - powiązani w całość z naturą - chociaż człowiek tak lubi podkreślać swoją wyższość i dominację, wykoślawiając często różne pojęcia.

Mam jednak małe zastrzeżenie:
Cytat:
Z żalem pa­trzy na Boga, bo go stwo­rzył sługą,
dając mu ostre zęby i mocne pa­zu­ry,

Moim zdaniem bardziej logicznie brzmiałyby te wersy w tej postaci:
- Z żalem patrzy na Boga, bo nie stworzył go sługą,
dając ostre zęby i mocne pazury,
choć potem wydał jak Syna na pastwę wierności.
Biorąc pod uwagę, że pies to udomowiona przed wieloma tysiącleciami forma wilka - Bóg stworzył go pierwotnie jako dzikie zwierzę, a więc nie sługę.

Ściskam i jeszcze wrócę... :)
Lilah dnia 24.10.2016 18:02
Julko,
to chyba była Ona? Wzruszyłam się, przeczytawszy wiersz i to imię.
Serdeczności :)
Nalka31 dnia 25.10.2016 10:48
Ja mogę tylko powtórzyć za poprzednikami. Bardzo ciepłe wspomnienie i pamięć. Tak to jest ze zwierzakami, zwłaszcza tymi, które z nami mieszkają. To już nie tylko zwierzęta, a domownicy, bliscy pozostający w sercu na zawsze. Ja do dziś pamiętam psa moich dziadków. Niby zwykły podwórkowy kundel, a jednak wspaniały towarzysz zabaw i wyjątkowe mądre stworzenie.

Serdecznie. :)
Ula dnia 25.10.2016 11:26 Ocena: Świetne!
Przejmujący wiersz. Myślę, że gdzieś tam wysoko jest miejsce dla tych naszych czworonogów.
Pozdrawiam :)
Hallam dnia 26.10.2016 00:06 Ocena: Bardzo dobre
Podoba mi się ten wiersz, lekko się czyta, ciekawie , ładna aura. Pozdrawiam ( :
SzalonaJulka dnia 27.10.2016 21:31
Dziękuję serdecznie za poczytanie, przepraszam, że odpowiem wszystkim na raz...

Zaczęłam pisać ten tekst na grobem mojej Liliusi. Tak sobie wyobrażałam, że przecież nawet w niebie nie usiedzi spokojnie. A potem zniosło mnie na temat psa jako takiego - gatunku skazanego na wierność.

Nie widzę większej różnicy pomiędzy człowiekiem a innymi zwierzętami. Stąd i zaświaty dla jednego gatunku wydawały by mi się gettem.

Mila, nie zgodzę się z Twoimi zmianami - chodziło mi o dysonans pomiędzy "wyposażeniem" fizycznym i psychicznym. Spróbuję jeszcze inaczej - może będzie logiczniej.

Serdeczności
ApisTaur dnia 28.10.2016 00:28 Ocena: Świetne!
a tu na dole wciąż głodna miska
nikt za ogonem już gonić nie chce
nie ma widoku wiernego pyska
i brak zausznie słodkich dopieszczeń

pozdrawiam :)
SzalonaJulka dnia 28.10.2016 15:41
ApisTaur, o tak! Najgorzej zostać pezpieskiem człowiekiem...
Michal Szulczewski dnia 28.10.2016 21:03
Chociaż nie jestem fanem bosko-religijnych motywów, to tutaj mnie nie drażnią, co już samo w sobie jest pozytywną oceną. Pointa rozkłada na łopatki, generalnie całość jest msz nieźle wyważona - trochę elementów podniosłych, trochę przyziemnych. Przypomniał mi się przy okazji wiersz Baczyńskiego "Z psem" - również dedykowany czworonogowi. Jest więc coś w tej psiej miłości co zostawia trwały ślad w dobrym człowieku.
Pozdrawiam!
Aronia23 dnia 28.10.2016 21:33 Ocena: Bardzo dobre
Julka, Pies w Niebie a wyje do ziemi, kocha. Miał na imię Lili, mój niewidomy kot, ma operację i chyba bida następna będzie spać pod kołdrą Iryskiem, pomruczą razem. Ale , ale, jeszcze coś.. Wiersz Leśmiana "Urszula Kochanowska", cyt. "I odszedł, a ja zaraz krzątam się, jak mogę -
Więc nakrywam do stołu, omiatam podłogę -

"I w suknię najróżowszą ciało przyoblekam
I sen wieczny odpędzam - i czuwam - i czekam...

Już świt pierwszą roznietą złoci się po ścianie,
Gdy właśnie słychać kroki i do drzwi pukanie...

Więc zrywam się i biegnę! Wiatr po niebie dzwoni!
Serce w piersi zamiera... Nie!... To - Bóg, nie oni!...".
Miladora dnia 29.10.2016 14:07
To już lepiej wygląda, chociaż nadal polemizowałabym z określeniem „sługa”. ;)
Nie bardzo pasuje ono do psa, który na przestrzeni wieków i w różnych kulturach był często towarzyszem, stróżem i przyjacielem człowieka, a nawet jego wspólnikiem, jak chociażby w polowaniach. Wilki to zwierzęta stadne ze ściśle określoną hierarchią i w przypadku psów człowiek po prostu zastąpił przewodnika stada, więc trudno mówić tu o „słudze”, prędzej o pewnej wspólnocie interesów polegającej na pełnieniu wyznaczonej roli.
Gdyby opuścić to słowo, byłoby tak:
– Z żalem patrzy na Boga, bo dał mu ostre zęby
i mocne pazury, a potem wydał jak Syna
na pastwę wierności.
Można wziąć pod uwagę jeszcze to, że sługa nie zawsze oznacza wierność, a wierność nie jest równoznaczna ze sługą, bo wierność to coś, co istnieje niezależnie od tego, kim się jest.
I nadal będę twierdzić, że Bóg (kim lub czymkolwiek był) stworzył psa dzikim, niezależnym od człowieka zwierzęciem – w obu sferach – psychicznej i fizycznej. To udomowienie wprowadziło inne relacje.

No to sobie pogadałam, a teraz Cię ściskam szalenie i odlatuję. :)
Zola111 dnia 29.10.2016 15:31 Ocena: Świetne!
Szalonko,

bardzo mi się podoba Twój wiersz. Jest taki klarowny, nie przegadany, niełzawy. Wierzę mu i rozumiem przesłanie. Pointa przepięknie wykorzystuje frazeologizm wyć do księżyca.

Zaświetnię, pozdrawiam,

z.
SzalonaJulka dnia 31.10.2016 09:22
Michal Szulczewski, mnie takie motywy też drażnią, a z niejakim przerażeniem zauważyłam, że wciąż kolo nich krążę... jeśli w sposób wyważony to nie jest źle ;)

Aronia23, utrafiłaś z tym Kochanowskim. Trzymam kciuki za kotka.

Miluniu, tak ogólnie to się z Tobą zgadzam, ale pozostanę przy swojej wersji, bo "sługa" w tym kontekście brzmi, moim zdaniem, ciut ironicznie, a z drugiej strony ma konotacje biblijne.

Zoluś, tekścik dziergał się moim tempem, czyli jakieś dwa lata - zdążyłam przegadanie powykreślać ;)

Serdeczności
Aronia23 dnia 31.10.2016 09:57 Ocena: Bardzo dobre
Julko, kotek umarł. Dzięki za Kochanowskiego, to był dopiero ziom, co? I nie wyszedł z mody, choć "nie końcówkuje" jak Miron B. Z całym szacunkiem do Mirona, co to lubił "Muzy - Natchniuzy". Super. Nowoczesność. A Twój utwór, wzrusza. Pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty