przypominaj kolorowanki: pastelowe - coca_monka
Poezja » Wiersze » przypominaj kolorowanki: pastelowe
A A A

 

na odchodnych strychach kurz wsącza się pod podłogi.
mówią wieki: to myszy tak harcują, ktoś im podrzuca dziury z sera
w próżni - nic się nie kruszy. zostało nam tylko cynowe wiadro, krople
powieszone za ucho u powały. dopóty tynk nie zmurszeje,
 
nie odbarwi - ultramaryny kilku pokoleń, dojrzałej jak szynki w bezruchu
na hakach, ciągną się wozy, wiedźmioły, wapnidła. nad kalenicą zawisa
dym, jeszcze przez chwilę odpocznie, nim odejdzie. nie śpieszno mu,
choć grają na deszcze. babielicho rozczochrane, ugryźmniejarzębina, wrzosecja:
 
plotkują wśród kostrzew: za mocno jesteśmy stąd, za słabo bez miedzy, stogów
siana od zapomnienia. tumidaj - podleciał jesienny ptak, liść kolorowy; daj
- gdzie nam się zeschło, wyzłociło, jak na prerii. trawy, tratwy, zdjęcia rzucane
wspomnieniom - jesienne na przełaj - szelesty. szur szur szury pod lasem.
 
śpimy, świt pogrubia echo. jeszcze nie był w dolinie morza kruszyć odbicia,  
zliczać skarby markowskich, gdzie: żmijowiska południowe, z traw kanie po kolana,
wynurzają się sny ostatnie. zaraz odleci pierwsza jaskółka, przebrzmią modrzewie.
wkrótce znów skoczy andersen, po śnieg w pas, po mróz. cisza - kohlauer tal.

 

 

 

 

 

 

 

_________

23/10.2016

z cyklu: trzepoczydło

 

kostrzewa - gatunek trawy łąkowej

Markowscy - przesiedleńcy zamieszkujący po wojnie jeden z domów we wsi Podgórze (dom znajdował się nad przeciwstokiem skoczni narciarskiej) 

andersen - tu, Alf Andersen, Norweg. skoczek narciarski, mistrz olimpijski w skokach z 1928 roku z St. Moritz, (zaproszony przez Paula Strischka - najlepszego dusznickiego skoczka narciarskiego) w 1929 roku skakał na skoczni w Podgórzu, o punkcie K 65-70 metrów. Oddał skok na odległość 59 metrów. 

kohlauer tal - Podgórze (Kohlauer Tal) wieś położona w malowniczej kotlinie Gór Orlickich - dawniej wieś, dziś jakby ulica Dusznik-Zdroju, jednak wciąż o charakterze wsi/sioła. Pierwsze wzmianki o wsi datuje się na 1408 rok - działa kuźnia żelaza. W okresie międzywojennym rozwój narciarstwa alpejskiego, skoków, i biegowego (coś jak dzisiejsze skitury), plus ogólnie pojętego łyżwiarstwa na lodzie sprawia, że Podgórze staje się jednym z najpopularniejszych ośrodków zimowych na Dolnym Śląsku. W samym Podgórzu stają dwie skocznie narciarskie, i pierwszy w Sudetach wyciąg orczykowy, poruszany na tak zwaną "korbę", tor saneczkowy i lodowisko (mrozy dochodziły wtedy do -40 stopni Celsjusza. 

po więcej zapraszam tutaj - jestem rodzoną podgórzanką! 

https://www.facebook.com/podgorzekohlauerthal/

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
coca_monka · dnia 30.10.2016 20:08 · Czytań: 1146 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 14
Komentarze
introwerka dnia 30.10.2016 22:56 Ocena: Świetne!
Powiem krótko: tekst niezwykle wzruszający, przepojony całą czułością, jaką masz dla tego niezwykłego miejsca :) Zachwycające są Twoje neologizmy: babielicho zamiast babiego lata, tumidaj zamiast w to mi graj... - powoli tworzy się narzecze czy gwara Trzepoczydła, z pastelowymi skrzydłami :) A wracając do miejsc oznaczonych na mapie - myślę, że mieszkańcy Podgórza i okolic powinni być dumni z tak niebanalnej, lirycznej i zachwycającej reklamy swojej miejscowości! :)

Serdeczności :)
Zola111 dnia 31.10.2016 00:13 Ocena: Świetne!
Coco,

jestem pod wielkim wrażeniem. Historia starych domów inspiruje, historia małej ojczyzny warta jest najpiękniejszych wierszy i ten właśnie taki jest. Ileż tu smaczków! Kto dziś pamięta, że na strychach wieszano pościel wykrochmaloną krochmalem z ultramaryną, że dojrzewały tam przed świętami wędzonki. Operujesz cudnym metaforycznym obrazowaniem, wskrzeszasz zapomniane słowa, o których już pięknie napisała Intro. Jestem zauroczona.
W pierwszym wersie zrezygnowałabym z przecinka.

Serdeczności, buziaki,

z.
Lilah dnia 31.10.2016 10:49
Piękny i wzruszający tekst, coca, z takimi metaforami, że tylko pozazdrościć.

Pozdrawiam serdecznie :)
Miladora dnia 01.11.2016 12:15
Miło Cię znowu czytać, Coca, zwłaszcza że wiersz pod względem bogactwa słów i treści naprawdę urzeka. :)

Ale mam pytanie odnośnie pojawiających się w nim rymów. Celowe?
Bo przyznam, że wolałabym, żeby ich nie było.
Cytat:
na od­chod­nych stry­chach kurz prze­my­ka

Wystarczyłoby dać - wsącza się lub wślizguje się pod podłogi. Wybrałabym "wsącza".

Cytat:
pod pod­ło­gi. / pod po­wa­łą

"U powały" zlikwidowałoby powtórzenie.

Cytat:
nie odej­dzie / nim odej­dzie

- nim zniknie - ?

Cytat:
cią­gną się wozy / grają na chło­dy

Rym. Może furmanki zamiast wozów?

Cytat:
plot­ku­ją wśród ko­strze­wy / za słabo bez mie­dzy

Rym. Można zamienić na - plotkują wśród wiechliny.

Cytat:
tu­mi­daj / daj

Też wpada na siebie. Ale mogę zrozumieć, że to celowa gra słów.

Serdeczności i nie znikaj na tak długo. :)
coca_monka dnia 01.11.2016 22:21
introwerko,
"- powoli tworzy się narzecze czy gwara Trzepoczydła, z pastelowymi skrzydłami" - nie obiecuję, że przyśpieszę, ale będę się starać.


Zoleńko,

ultramaryną malowało się również ściany, a najczęściej paski/wzory na ścianach pod sufitem i obwody na sufitach. ciężko było ultramarynę zamalować, bo przebijała kolejne warstwy białej farby, łatwiej było odbić tynk.

Lilah,
wzruszać się - pozwalam, zabraniam jednak kategorycznie zazdrościć! :)

Milu,
słyszałam powtórzenia i jakoś umykały moim oczom. pierwszy rym też niepotrzebny. z podpowiedzi skorzystam, poza tumidaj i wozów - nie było u nas furmanek, nigdy się tak nie mówiło - zobaczę, może do wydania tomiku (kiedyś tam) przyjdzie mi do głowy inne rozwiązanie. kostrzewy zmienię na kostrzew - czyli liczbę mnogą.
znikanie to problem złożony, ale postaram się!


dziękuję Wam bardzo za poczytanie, nisko się kłaniam za dobre słowo! :)
najserdeczniej!
Miladora dnia 02.11.2016 13:31
coca_monka napisała:
poza tumidaj i wozów - nie było u nas furmanek,

Do tumidaja nic nie mam - nawet podoba mi się to połączenie z "daj". :)
A co do wozów - jeżeli nie można zmienić jednego słowa, to trzeba spróbować z innym.
Mnie przyszło do głowy takie rozwiązanie:
- ciągną się wozy, wiedźmioły, wapnidła. nad kalenicą zawisa
dym, jeszcze przez chwilę odpocznie, nim uleci. nie śpieszno mu,
choć grają na deszcze. babielicho rozczochrane, ugryźmniejarzębina, wrzosecja:

Myślę, że "uleci" jest lepsze, niż "zniknie". I że "deszcze" nieźle się w to wkomponowują.
Ale to tylko sugestia. :)

Miłego :)
coca_monka dnia 02.11.2016 23:36
Milu,
chciałam dym pogonić chłodem, ale i deszcz dobry do rozmywania. zrobiłam wszystko, by pozostać przy dymie, który odchodzi. , który ma wyrażać wszystkich, którzy odeszli na wieczność. jakby nie było, dym jest oznaką przemijania, przemiany i drogi.

mam nadzieję, że teraz już wszystko gra :) i jeszcze raz dziękuję za wnikliwą analizę i poświęcony czas!
Miladora dnia 02.11.2016 23:59
coca_monka napisała:
mam nadzieję, że teraz już wszystko gra

Perfect. :)
Lilah dnia 13.11.2016 22:25
coca_monka napisała:
wzruszać się - pozwalam, zabraniam jednak kategorycznie zazdrościć! :)

A co mi zrobisz jak mnie złapiesz na tej zazdrości? :) :) :)
Usunięty dnia 14.11.2016 02:06
Podoba się. Ciepły obraz. Bardzo intymny.
Cytat:
wiedź­mio­ły

Z neologizmów ten najbardziej przypadł mi do gustu :)
Pozdrawiam.
Nalka31 dnia 14.11.2016 09:10
Przeuroczo, tęsknie i nostalgicznie w tym wierszu u Ciebie. Czuć zarówno klimat taki swojski, regionalny poprzez neologizmy i inne słowotwory. Najbardziej jednak czuć ciepło tego miejsca, przyjacielskość, a jednocześnie z wersów wychodzi taki dobry smutek. Kupiłam w całości, nastrajając się na dobry dzień.

Pozdrawiam ciepło. :)
starysta dnia 22.01.2017 11:28 Ocena: Świetne!
...i co dodać, czytać i podziwiać. Pozdrawiam.
Ania_Basnik dnia 06.04.2017 08:23 Ocena: Świetne!
Jaki piękny klimat jest w Twoim wierszu. Tęsknię do takiej poezji, w której wszystko żyje. Kiedyś już go czytałam, tylko nie skomentowałam, dziś wróciłam. I zaczął mi się piękniej dzień :)
coca_monka dnia 14.04.2017 00:26
Wybaczcie kochani brak odpowiedzi, ale ostatnio mniej, dużo mniej zaglądam i mi umknęło.

Lilah,
jak złapię, to wtedy pogadamy i powiem? :)

Ustiusza
,
wiedźmioły są Twoje, no prawie! ;)

Nalko,
jeśli mówisz, że dobry smutek istnieje, to ja w to wierzę ;)

Starysto
wielkie dziękuję!

Wiolinowe,
dziękuję za powrót, ciesze się, że mogłam dołożyć promyk do pięknego dnia!

najserdeczniej Was pozdrawiam! ;)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:39
Najnowszy:pica-pioa