ODEZWA DO NIKOGO KONKRETNEGO - OWSIANKO
Publicystyka » Felietony » ODEZWA DO NIKOGO KONKRETNEGO
A A A

Na poradlonych plecach czujesz ciarki, a zgroza płynie ci przez dotychczasową twarz. Jesteś rozdygotany i zewsząd otacza cię bezlik możliwości, jakichś opcji, czy alternatyw prowadzących do dokonania właściwego wyboru. Czujesz się  jak pijane dziecko we mgle: zagubione w gąszczu jedynie słusznych dróg, natrętnie i bez ustanku poddawane nieproszonym parciom: tak zwana nowoczesność domaga się twojego aplauzu, masz więc przed sobą  mrowia trafnych wyjść.

Znalazłeś się na rozdrożu: przytłamszony rozterkami:  pomiędzy tym, do czego jesteś przyzwyczajony, a tym, co należy do dzisiejszych wymagań. Jesteś nawykły do rozsądku, a obecna rzeczywistość winszuje sobie zachowań odmiennego rodzaju: masz mówić, myśleć i działać, jakby nie istniały pewniki, a dwa plus dwa dawało trzy, być może pięć, nigdy zaś cztery.

Cztery, to ryzykowna teoria, heretyckie przypuszczenie, wybroczyna domorosłego matematyka. Pozostałość  po minionych czasach. Niegdysiejszych, czyli  już niepotrzebnych i wstydliwych, odwrotnych do chaotycznej dzisiejszości.

Zapanowała wolność, entuzjastyczna swoboda wyrażająca się brakiem męczących rygorów postępowania. Nastąpiło poluzowanie blokady ze społecznymi rygorami, hamulcami, moralnymi ograniczeniami i króluje powszechny odpust; wolność, która zapanowała, jest kompozycją rozmemłanego wariata. Ideą wyzwoloną z kaftanika bezpieczeństwa i puszczoną na żywioł, uwolnioną od brania leków, przebywającą na odwyku od myślenia; ideą faceta występującego w przyrodzie pod nazwą Ludzki Człowiek.

Wyzuty z obroży, zaczął od kasacji pojęć, których nie rozumie. Po cholerę uczyć się czegokolwiek, znać Historię, wiedzieć, co to filozofia, matma, łacina. I na co komu literatura, greka, jakieś podejrzane klasyki, Nałkowskie, Szymborskie, Kapuścińskie, Reymonty i inne patałachy, po diabła te Noble i Pulitzery, Kościelskie i Nike, o których nie opłaca się mieć wiedzy?

Wedle jego rozeznania każdy człekokształtny człek powinien orientować się gdzie dają piwo, rachować na palcach, zgadnąć, przed kim lub czym leżeć na wznak w wyprostowanej postawie. Więcej przyswoić sobie, to zbrodnia, masakra, przepych. Po jakie licho słuchać Beethovena, skoro istnieje gwiazda w pudelku? I na co komu Chopin i jego fortepianowe banały, ta romantyczna pierdoła z przedawnionych czasów?    

Pytasz się więc: gdzie nam to wszystko wsiąkło? I odpowiadasz: wsiąkło, ale jak to w z regułami bywa, są wyjątki. Są ludzie, którzy nie dali się nabrać na frazesy typu a po co nam to:  twórcza praca nad sobą, znajomość Historii i edukacja.

Mógłbym dalej wyliczać, ale co to da? Światli wiedzą, a niegramotnych i tak nie przekonam. Toteż  doszedłem do wniosku, że i z dzisiejszych czasów można się czegoś nauczyć. Stwierdziłem, że musi być czegoś za wiele, by po pewnym okresie odczuć tego czegoś przesyt. Wręcz zamęt: coś na kształt dokuczliwego kołatania mózgu. A ta kołatka jest tak namolna, że prędzej niż później przywiedzie nas na powrót do zbezczeszczonych norm.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
OWSIANKO · dnia 02.12.2016 09:24 · Czytań: 666 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 2
Komentarze
blaszka dnia 04.12.2016 00:39
Podziwiam Twój końcowy optymizm, ale możesz mieć rację, że wróci moda na edukację (czuję, że rymuję ;)
Pozdrawiam
Nathaniel Sathirian dnia 07.12.2016 17:41
Witaj!
Wydaje mi się, że to odrzucenie norm i wszelkich "ograniczników" ma swoje źródło w... (zwłaszcza protestanckim) purytanizmie. Ze względu na nadmiar arbitralnie narzuconych zasad, których nikt nikomu nie tłumaczył, ale trzeba się było do nich dostosować "bo tak" oraz nadmierną sztywność myślenia, potrzeba indywidualizacji i swoistej wolności bez barier narastała w takich społeczeństwach (spójrzmy na przodowników postępu - Szwecja, Norwegia, Holandia, USA) aż w końcu eksplodowała, skutkując "wahnięciem w drugą stronę". Ja to nazywam zjawiskiem odbicia. Przesada w jedną stronę skutkuje po pewnym czasie odchyłem w przeciwną, zazwyczaj jeszcze silniejszym. Przechył trafił na podatny grunt, bo zbiegł się w czasie z okresem rekonstrukcji po IIWŚ, kiedy to uznano posiadanie Tożsamości (wprzódy narodowej, ostatecznie jakiejkolwiek) za przyczynę, która powiodła ku zbrodniom hitlerowskich Niemiec (zbrodniami wujaszka Joe nikt się nie przejmował, bo to przecież sojusznicy byli, nie?). Podążyło za tym także pomieszanie pojęć i swoista nowomowa, bo przecież czas na wszelką swobodę. Skutkiem tego wszystkiego jest aktualny chaos - idei, myśli, edukacji, tożsamości, sztuki etc.
Ogólnie zgodnie z prawem odbicia (zresztą już to widać), dojdzie niedługo (w historycznej perspektywie) do wahnięcia w przeciwną stronę i należałoby się zacząć głowić w jaki sposób spowodować żeby nie było to przejście w kolejne ekstremum. Tylko jak głosić umiar? Umiar jest beznadziejny. Jest niemodny. Jest niereklamowalny. Nie przebija się do świadomości. Skrajnie "w prawo" albo "w lewo", to coś znaczy, to się rzuca w oczy, a umiar trzeba uzasadnić, trzeba powiedzieć "zróbmy tak, ale nie bardziej niż śmak, dlatego, że coś tam", a słuchacz znudzi się przy "ale" i ruszy budować zgodnie z tym ile usłyszał.
Cóż, mimo wszystko należy liczyć na wnioski z dawnych błędów, chociaż czy ktokolwiek się tym przejmuje? Toż to już historia!
PS. Nieustannie wydaje mi się, że żyjemy w czasach "upadku Rzymu" vel końca Zachodniej cywilizacji, a "Goci stoją u bram", jednak Irwin Shaw nieco mnie pocieszył - w "Hotelu Święgo Augustyna" napisał dokładnie to samo. Był to rok 1975.
Pozdrawiam,
N.S.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty