Ach... Nie ma jak to w lesie. - oldakowski2013
Proza » Obyczajowe » Ach... Nie ma jak to w lesie.
A A A
Od autora: Miałem dodać to jako komentarz do opowiadania "Aronii23, ale byłby zbyt obszerny. Postanowiłem więc tutaj dać odpowiedz po raz drugi koledze "Dupacycki", co myślę o jego wypowiedzi i pokazać mu, jak inni traktują przyrodę i łono natury. Nie wiem tylko czy redakcja zgodzi się na opublikowanie tego komentarza w innej formie. Jest to fragment większej całości pt. "Bez komputera i telewizora, czyli wakacje na Mazurach. 2015 - 2016."

(...) Ach... nie ma jak to w lesie, poważnie wam mówię. Możecie się uśmiechać, ale muszę powiedzieć, że w lesie nie byłem bez mała dwadzieścia lat. No bo i gdzie i w jakim lesie miałem być, skoro przez dwadzieścia lat mieszkałem w Atenach, a tam tylko beton i beton. Zieleni jak na lekarstwo, a las można spotkać tylko w górach otaczających to miasto. Ale kto by się po nich wspinał, aby zobaczyć i pobyć w lesie. Widzicie więc sami, że nie byłem w nim, bo go nie było na mojej drodze. Wreszcie wczoraj, gdy po deszczowych dniach nastał słoneczny poranek, postanowiłem z żoną i kuzynem udać się do... Już wiecie gdzie, ale nie wiecie po co?  Otóż pojechaliśmy tam wyciąć parę drzewek, pociąć je i mieć na opał. na zimniejsze dni i grilowskie ognisko.

Mój las znajduje się poza Rogalami, podróż zajęła nam blisko trzydzieści minut, ale warto było poświęcić tyle czasu, aby go zobaczyć. Nie wierzyłem własnym oczom. Czy to mój las? Czy to nasz? Byłem w nim czterdzieści lat temu, ale wówczas był to niewielki zagajnik ciągnący się na kilkunastu arach. Obok niego było pole uprawne. Teraz... Patrzę i patrzę i nie wierzę. Drzewa duże, wysokie, smukłe, nie mogę ogarnąć wzrokiem całego areału Pola uprawnego nie ma, pochłonął je las, który rozpanoszył się na dwóch hektarach ziemi ornej. Nie ma jej, ale jest las! Piękny, gęsty, ciemny. 

Ostrożnie wchodzę do niego, ach co za zapach, wspaniale szumią wysokie brzozy, pachnie i kwitnie dziurawiec, zioło. Nigdzie go w pobliżu nie ma, a u mnie w lesie jest go pod dostatkiem. Oczywiście żona już się nim zajęła, będą zioła na napary i wywary. Sięgamy po zioła naszych matek i babć, a zresztą, w aptekach też są zioła z dziurawca, ale czy takie same, jak te zerwane w tym prawie dziewiczym lesie?  Jestem nadal oszołomiony tym co widzę, tym co czuję i tym co słyszę. Oj, dużo wymaga pracy mój, przepraszam, nasz rodzinny las. Czy starczy mi na to sił? 

Nie chce mi się opuszczać tego miejsca, nie mam ochoty z niego wychodzić, leśne maliny i jeżyny smakują niesamowicie. Nawet je nie myję, jem prosto z krzaków i żałuję, że nie przywiozłem żadnego naczynia, do którego mógłbym je nazbierać. Trzy ładne brzózki, pocięte na kawałki lądują w dość dużej przyczepie. Będzie czym palić w piecu i w ognisku biesiadując z sąsiadami. W dalszym ciągu nie mogę oderwać wzroku od mojego pięknego lasu, cieszę się nim tak, jak gdybym wygrał coś na loterii. Choć jest on duży, nieporęczny, niejadalny, urzeka swoim wdziękiem, swoim szumem, wpływa kojąco, po prostu usypia mnie. Długo dżwięczą mi w uszach w drodze powrotnej jego niepowtarzalne dżwięki, a ja dookoła rozgłaszam wszystkim, że niebawem wrócę do mojego lasu i będę się cieszył i radował z jego gościnności, choć ukradłem mu trzy piękne brzózki... Musze się mu odwdzięczyć i ulżyć w jego cierpieniu, robiąc mu stosowną przecinkę, ale to już następnego lata...(...)

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
oldakowski2013 · dnia 14.12.2016 19:47 · Czytań: 771 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 3
Komentarze
Aronia23 dnia 15.12.2016 13:49 Ocena: Świetne!
oldakowski2013, tak, las pięknym jest ZAWSZE. Tylko trzeba to piękno umieć dostrzec. Pojechaliście wycinać drzewka... a zastaliście las. Wzięliście, za jego pozwoleniem brzózki trzy, po to są też drzewa, jednak nie było to grabieżą. Twoje leśne doznania są cudne.
Dlatego sił Ci wystarczy, to a'propos zdania:
"Jestem nadal oszołomiony tym co widzę, tym co czuję i tym co słyszę. Oj, dużo wymaga pracy mój, przepraszam, nasz rodzinny las. Czy starczy mi na to sił? " Bardzo dziękuję, Tobie i Redakcji. Wszystkim w ogóle. Oj, głupawka - to fajnie. Aronia, brzozy i piękne słowa. Wystarczy, aby odetchnąć i kroczyć własną ścieżką.
"Iść, ciągle iść, w stronę słońca. W stronę słońca aż po horyzontu kres". Oj, Ludzie.
mike17 dnia 15.12.2016 15:02 Ocena: Bardzo dobre
Witaj, Ołdakowski pod tym tekstem o drzewach :)
Wiem, co czujesz, bo sam jestem właścicielem działki leśnej i domu na Mazurach i większość moich drzewek sadziłem jako młody chłopak 20-30 lat temu.
Dziś pięknie się mają i cieszą oko.
Mam też bardzo dużo drzew, pamiętających czasy niemieckie.

Ładnie oddałeś miłość do lasu, a miłość do niezwykła, po odwzajemniona przez czule szumiące drzewa, przez ich widok cieszący oko i uspokajający, w końcu przez sam fakt, że są.

Choć Twój tekst nie jest długi, jest za to pisany sercem i za to masz u mnie szacun :)
oldakowski2013 dnia 16.12.2016 12:00
Aronia23 i mike17 - jak to dobrze, ze są jeszcze ludzie, którzy kochają przyrodę i naturę. Mam nadzieję, że walczycie o nią, ale tak jak i ja niewiele możecie zrobić w tej sprawie. Szkoda. Przebywając rokrocznie na Mazurach widzę jak ludzie dewastują nasze lasy, jeziora, rośliny. To bezmyślne zbieranie jagód maszynkami naprawdę szkodzi tym krzewom, a wyrywanie grzybów razem z korzeniami woła o pomstę do nieba. Cieszy więc chyba wszystkich, że jednak są jeszcze ludzie tacy jak wy, którzy nie są bierni temu zjawisku. Dziękuję wam za komentarze.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty