Słowem de Janeiro - Opheliac
Poezja » Wiersze » Słowem de Janeiro
A A A

 

na języku wciąż krzyżujesz
się z błogością i każde niechciane
pytanie ginie pomiędzy materią,
którą owijamy sobie w bawełnę,
a podróżami już nie z tej
ziemi -
 
byle ulżyć drugiemu, byle
jak
w tym ulu żyć
 
ciągnącym się wprost do serca Rio

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Opheliac · dnia 17.03.2017 21:56 · Czytań: 648 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 19
Komentarze
bruliben dnia 18.03.2017 08:06
Bliskie mi miejsce - rzeczywiście ruch tam jak w ulu, od samego świtu.
Nostalgicznie, choć i trochę gorzko.
Pozdrawiam,
Piotr
Procesja dnia 18.03.2017 09:11 Ocena: Świetne!
Piękny wiersz - aż kipi gorzką energią, połączeniem transowej, epikurejskiej radości życia z męczęństwem i zmęczeniem (nawiązanie do krzyżowania)
Cytat:
byle ulżyć dru­gie­mu, bylejakw tym ulu żyć
- najciekawszy moim zdaniem fragment, choć cały wiersz jest skondensowany do tego stopnia, że nie ma gorszych kawałków :)
faith dnia 18.03.2017 09:48
Współczesna sztuka niedopowiedzeń i mistrzostwo w omijaniu niewygodnych tematów. Interpretuję to zarówno w kontekście ogólnym jak i (a może przede wszystkim) bardzo intymnym; w świecie zamkniętym pomiędzy dwoma osobami, które przestały się ze sobą poważnie komunikować. Oczywiście odbieram to bardzo subiektywnie, przesiewając przez sito własnych emocji, ale czy nie na tym właśnie polega poezja? :)

No i jeszcze te południowoamerykańskie klimaty, które są u Ciebie już niemal znakiem rozpoznawczym, a które mnie zawsze chwytają za serce.

Pozdrawiam serdecznie!
JOLA S. dnia 18.03.2017 10:49 Ocena: Świetne!
Błyskotliwie napisany wiersz.

Jest tak napisany, że dodaje niezwykłości i barwności. Intryguje i prowokuje, co należy przypisać na duży plus.

Serdeczności :)

JOLA S.
Usunięty dnia 18.03.2017 14:49
Bardzo ładny wiersz Ofelio, fajne zabiegi językowe, lubię tak. I tematyka mi dość bliska, która ułatwia utożsamienie się z treścią.

Miło było przeczytać.

Pozdrawiam :)
Opheliac dnia 18.03.2017 19:22
Brulibenie, dziękuję. Tutaj od razu krótko napomnę, że do wykorzystania motywu akurat tego miasta w wierszu zainspirował mnie film "Dzika orchidea" i obecna w nim sceneria Rio przełomu lat 80 i 90. ;)
Procesjo,
Cytat:
cały wiersz jest skondensowany

Słabość do krótkich form ;) Również pięknie dziękuję Ci za komentarz!
Faith, to ja Ci powiem, że trafiłaś w samo sedno ze "światem zamkniętym pomiędzy dwiema osobami". Dziękuję Ci za tak trafną interpretację, a i za obecność! :)
Jolu, cieszą Twoje słowa :)
Wiktorio (Justyno :)), dziękuję zwłaszcza za miło było przeczytać! :)
ajw dnia 20.03.2017 14:13 Ocena: Świetne!
Jest w Rio coś magnetycznego, coś co ściąga miliony turystów z całego świata. Osobiście nigdy nie byłam, ale mój kolega został tam doszczętnie okradziony. Twój wiersz też skradł moje serce, bo choć napisany w lekkim zapętleniu ma w sobie treści, które wychodzą pomimo oszczędności z jaką Autorka ich używa. Bardzo ciekawy. Pozdrawiam ciepło :)
WholeTruth dnia 20.03.2017 17:41
wiele razy czytałam i po chwili dopiero wdrapałam się na ten pagórek, z którego dostrzegam cały urok wiersza. pięknie dobrałaś słowa, które dosłownie i w pięknej metaforze dokładają westchnień do puli moich oddechów.
piękne popołudnie u ciebie. pozdrawiam!
Opheliac dnia 20.03.2017 22:54
Ajw, również nie byłam, jeżeli chodzi o kontynent południowoamerykański, to póki co stałam już jedną nogą w Chile, ale niestety nie wypaliło, niemniej nadzieja nie opuszcza ;)
Dziękuję, że czytasz!
Whole, dziękuję szczególnie za piękne popołudnie u ciebie, fajnie, że zajrzałaś :)
introwerka dnia 21.03.2017 13:17 Ocena: Świetne!
Wiele piękności w tym wierszu: od krzyżowania smaków na języku, przez bawełnianą lekkość ubrań na opalonych ciałach, niknięcie niechcianych pytań, paronomazję zestawiającą ze sobą dwa kontrastowe wyrażenia:

Cytat:
byle ulżyć dru­gie­mu, byle
jak
w tym ulu żyć

, tworzące rodzaj kalamburu sugerującego, że możliwe jest pogodzenie/utożsamienie ich znaczeń, po końcową podróż do serca Rzeki, kryjącego w sobie głębię godną Fal Virginii Woolf - pokazujesz Rio jako mityczną, pełną kontrastów i błogości krainę, w której czas płynie leniwie niczym muzyka na albumie Getz & Gilberto: https://www.youtube.com/watch?v=9KpIV57PSeo, nadzwyczaj dobrze współgrająca z podskórnym pulsem Twojego wiersza :)

Oczarowana, ślę ciepłe serdeczności :)
Opheliac dnia 21.03.2017 15:06
Oo, bardzo lubię Stana Getza! Dziękuję, Weroniko, za link, rozbudowany komentarz, a przede wszystkim - za obecność!
ApisTaur dnia 21.03.2017 23:48 Ocena: Świetne!
prosto z Corcovado w otwarte ramiona
pomiędzy wzgórzami Pao de Acucar
z przegrzanego ula do faweli łona
jechaliśmy rikszą przez San Escobar ;)

Zastanawiam się Opheliac, czy przed "podróżami", zamiast "i" wstawić "a", wyglądałoby to tak:

pytanie ginie pomiędzy materią,
którą owijamy sobie w bawełnę,
a podróżami już nie z tej
ziemi -

po "bawełnę" wstawiłem przecinek, bowiem po tym przecinku kontynuowana jest myśl: "gdzie ginie pytanie?" tej odpowiedzi doczekujemy się "pomiędzy materią, .......... , a podróżami już nie z tej ziemi -".
Mam nadzieję że nie zagmatwałem się zbytnio w wyjaśnieniach? :)

Pozdrawiam :)
Opheliac dnia 22.03.2017 09:53
Apisie, Twój wiersz z San Escobar poprawił mi humor już z samego rana. Pięknie za niego dziękuję! ;)
Co do uwagi, to też myślę, że w tym miejscu generalnie lepszym łącznikiem byłoby "a", ale mam je już wcześniej -
Cytat:
a każde niechciane

i nie chciałam powielać.

Niemniej raz jeszcze bardzo dziękuję Ci za obecność i komentarz! Cieszę się, że zajrzałeś! ;)
ApisTaur dnia 22.03.2017 16:15 Ocena: Świetne!
A jakby zamienić je miejscami? a<>i (a ten swoje;) hę? :)
Opheliac dnia 22.03.2017 18:25
Hah! Faktycznie, w sumie nie wiem, czemu o tym nie pomyślałam, tak czy siak, przekonałeś mnie :)
clockworklukis dnia 24.03.2017 23:31 Ocena: Świetne!
Mimo mojej tymczasowej nieobecności na portalu (prowadzę bardzo intensywne życie), musiałem zostawić Ci komentarz, bo ten wiersz jest cudowny! Jaki on jest cudowny, nie mogę się nacieszyć. Wydarzenie wieczora :)
Pozdrawiam.
Opheliac dnia 25.03.2017 13:39
Clock, ale mam nadzieję, że mimo tego skrobiesz od czasu do czasu jakieś tekściory, bo chętnie bym coś poczytała :p
Także czekam, a za komentarz pod moim bardzo, bardzo dziękuję! ;) I za polubienie też!
Ania_Basnik dnia 31.03.2017 14:31 Ocena: Świetne!
[b]Ophelac[/b Bardzo podoba mi się Twój wiersz. Esencjonalny!
Bardzo piękny poczatek
Cytat:
na ję­zy­ku wciąż krzy­żu­jesz
się z bło­go­ścią

a potem fajnie łamiesz utarte związki frazeologiczne i to jest świetne!
Cytat:
py­ta­nie ginie po­mię­dzy ma­te­rią,
którą owi­ja­my sobie w ba­weł­nę,

Pozdrawiam :)
Opheliac dnia 01.04.2017 12:41
Wiolinowa Baśnio, dziękuję :)
Miło Cię widzieć!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty