homo sapie - Procesja
Poezja » Pogranicze » homo sapie
A A A
homo sepia
 
Miasto w przeddzień zarazy - dziecięcej zabawy, performansu:
słoneczko przybrało pomarańczowoczerwoną barwę.
Szare wiatraki, wieczorna gwiazda prześwituje między śmigłami.
Dziecko włamało się do młyna, przedziurawiło worek
na śmieci - odtąd nie mamy wiele czasu.
 
 
karta sims
 
Ludzie kierują się strachem i inteligencją.
Dominują: jeden po drugim rozumie, co w trawie piszczy.
Próbują na szybko zaprzyjaźniać się i kłócić, kwitnie sąsiedztwo. 
Wizualizując świetlaną przeszłość osobniczą pochlipują po kątach.
Sadzą wirtualne drzewa i udostępniają znak pokoju.
 
 
google baby
 
Można pojeździć myszką po brzuchu,
poddać klepsydrę badaniom przesiewowym 
i symbolicznie zaprotestować stawiając pionek
a chuj, właśnie tu.
 
 
nanocyrkonia
 
Nie mogę wytrzymać z pustką wokół ergonomicznego core.
Umiem zataczać ramionami szerokie koła, trudniej mi wydziobać szczegół.
Tęsknię do ustawień fabrycznych.
Rwę swoje ciało i obdarowuję was jak chlebem.
 
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Procesja · dnia 03.04.2017 20:00 · Czytań: 545 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 9
Komentarze
Aronia23 dnia 03.04.2017 21:04 Ocena: Świetne!
Procesjo, naprawdę wiersz wstrząsającym jest. Porusza każdy nerw czytelnika, tak sądzę. Dla mnie, to piekło, nie trzeba umierać, aby trafić do niego. A może żyjemy w piekle i pomocą w wydostaniu się z niego będzie powrót do źródeł? Jest tu i współczesność i czasy starożytne, a wszystko tak uchwycone, aby pokazać "koło historii". Żarłoczność człowieka, który i boi się, i wymądrza, aby strach przykryć. Jak zwierzę, które walczy o przetrwanie swoje i gatunku, tylko po co? Myślę sobie, że bez takich zachowań - obok brudu (rozwalony worek, może z ziarnem) i
"Rwę swoje ciało i obdarowuję was jak chlebem." wszechświat by zaistniał, tylko, co wtedy by było? To taka zagadka, jak dla ludzi żyjących w jaskiniach, np. żarówka. Pozdrawiam.
Kamil Hess dnia 03.04.2017 22:48
wszyscy robimy w tym samym świecie.. skąd to wymuszone performance w zapisie apostroficznym? podoba się generalnie. jest ryzyko - napisać wiersz, czy iść spać. jedno i drugie grozi marzeniami
Usunięty dnia 04.04.2017 13:11
Ciekawe. Analizuję.
Procesja dnia 04.04.2017 17:56
Aronio, bardzo dziękuję za komentarz. Faktycznie lekko apokaliptyczny ten tekst, a zainspirowałam się wystawą w galerii sztuki współczesnej. Tak jak piszesz, człowiek radzi sobie jak może, próbuje się przystosować do zmieniających się warunków, ale wychodzi to różnie. Miłego popołudnia :)

Kamilu, dzięki za wizytę. Performance chciałam zapisać w spolszczonej formie, ale nie wiedziałam, która jest poprawna (myślałam, że "performens", ale sprawdziłam, że jednak "performans", a w tej mi się coś nie podoba). Życzę owocnych marzeń!

Ustiuszo, fajnie, że wpadłaś. Chętnie poczytam wnioski z analizy, jeśli będziesz miała ochotę się nimi podzielić :)
Aronia23 dnia 04.04.2017 22:45 Ocena: Świetne!
Procesjo, ja uważam, ze jesteś dobrą pisarką i poruszasz ważne tematy. B. lubię Twe wiersze, bo to nie parę urwanych słów, tylko realistyczna poezja. Tak pisał, np. Słowacki czy Kasprowicz. Czasami Przybyszewski. Pozdrawiam, A23
Usunięty dnia 05.04.2017 11:12
Procesjo, bardzo dobry wiersz. Osobiście nie przepadam za wierszami o tematyce ogólnożyciowej. Wolę raczej klimaty emocjonalnie intymne, ale Ty nadajesz tego typu tematom poetyckości i chce się to czytać.

W tym miejscu mam pytanie:

Cytat:
osobniczą pochlipują po kątach.
- osobniczo pochlipują?

W ostatniej "swoje" niepotrzebne.

Zapis performance'u też nie do końca mi pasuje, ale powiem szczerze, że nie wiedziałabym jak to zapisać, aby było dobrze. Polska wersja też by całkiem nieźle tu pasowała.

Najbardziej mówi do mnie ostatnia część,
Cytat:
Tęsknię do ustawień fabrycznych.
- świetne.

Całość bardzo na plus.

Pozdrawiam :)
Procesja dnia 05.04.2017 20:59
Wiktorio, dziękuję za uwagi i cieszę się, że Ci się spodobało.
Tak, postanowiłam zmienić zapis na spolszczoną wersję, bo performance z apostrofem irytuje mnie jednak chyba bardziej od performansu.
W następnym fragmencie chodziło mi o przeszłość osobniczą (w odróżnieniu od np. gatunkowej), stąd "ą". Tu miała być taka lekka parodia socjologicznej, czy też behawiorystycznej terminologii, widzącej człowieka jako "jednostkę".
A nad ostatnim wersem się zastanawiam i wydaje mi się, że jednak wymaga doprecyzowania, że chodzi o własne ciało, a nie kogokolwiek innego. Może przesadna ostrożność, ale jednak zostawię póki co to "swoje" ;)
Pozdrawiam :)

A Twoja opinia, Aronio, daje mi dużo motywacji. Muszę zajrzeć do wierszy wymienionych przez Ciebie poetów, bo przyznam, że mam duże zaległości ze szkoły ;) Dziękuję i pozdrawiam!
Usunięty dnia 06.04.2017 11:09
Procesjo, spolszczony performance wygląda zdecydowanie lepiej.

Co do słowa "osobniczą", jeśli jest to przymiotnik i odnosi się to przeszłości to raczej powinno być przed rzeczownikiem. A tu są dwa przymiotniki z rzeczownikiem w środku. Dla mnie to niegramatyczne i psuje się w tym miejscu wiersz.

"swoje" natomiast, wierz mi, że naprawdę konieczne nie jest, bo o czyje ciało chodzi, wynika z kontekstu całej strofy.

Jednak nie nalegam, to jest Twój wiersz i żeby autor dokonał korekty, musi sam czuć co jest nie tak i co należy poprawić.

Miłego dnia :)
Procesja dnia 06.04.2017 23:17
wiktoria napisała:
żeby autor dokonał korekty, musi sam czuć co jest nie tak i co należy poprawić.
- z tego powodu właśnie zostawię powyższe fragmenty tak, jak jest, bo zmieniając je, nie robiłabym tego z pełnym przekonaniem. Jednak będę miała gdzieś z tyłu głowy, że w tych miejscach zgłaszałaś problem - może z czasem sama go dostrzegę i dojrzeję do korekty ;) Dobrej nocy!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:77
Najnowszy:ivonna