pamiętać by pamiętać - stawitzky
Proza » Miniatura » pamiętać by pamiętać
A A A

Zauważam, że piszę tylko po to, aby usłyszeć śpiew. Swój śpiew. Wewnętrzy jazgot wykrwawionej duszy.

      Dzisiaj nie było warte. Ostatni tydzień nie był tego warty. Miesiąc, rok.

      Słyszę śpiew wróbli, później sąsiada. Po chwili krzyczy: Kurwo, wpuść mnie do środka. Wiem, zapomniał kluczy. Wychodzę na klatkę i każe mu zamknąć mordę, oznajmiam, że jeśli tego nie zrobi, rozłupię mu czaszkę o schody. Otwiera żona, a ten wchodzi do środka.

      Pytanie, co dzieje się na zewnątrz?

      Wróble ucichły. Pora na nie, w sensie, że już czas.

      Piję herbatę. Na mnie też już pora.

      Spałem cały dzień. Największa wadą strachu jest brak snu. Największą wadą braku snu jest zanik wyobraźni, a największa wadą zaniku wyobraźni jest wytrzeźwienie. Wcale tak nie myślę, to tylko przelotne coś, tak jak reszta zresztą.

      Wódka jest cierpka i grzeszna, co nie ma znaczenia w momencie przełykania. Podobnie jak herbata, czas, rzeczywistość.

      Byłem na dole zapalić, na drzwiach wisi klepsydra. Znowu ktoś umarł. Dobrze, że chociaż na koniec dnia jakaś pozytywna wieść się niesie.

 

Wódka jest cierpka i grzeszna, co jest bez znaczenia w momencie przełykania. Piję na grobie ojca w dniu jego urodzin z jego drugim synem, czyli moim bratem. Brat mówi, że do mamy nie chce już chodzić, bo powiedziała, że jest jej lepiej jak ojca nie ma. Tłumaczę, że pewnie palnęła jak zawsze, z marszu, ale dla niego to bez znaczenia. Opowiada o pracy, o tym gdy pracował tam gdzie ja, to pieprzył się z sekretarką, co zaś dla mnie jest bez znaczenia. Pytam, czy swojej córce, a mojej chrześnicy, mówi o dziadku, na co odpowiada, że jak najbardziej, przecież musi pamiętać.

      Wylewam łyka na grób, podaję flaszkę bratu na co on, że nie chce, bo samochodem jest. Wydaje mi się to bez znaczenia, acz cofam dłoń i piję jakby za niego. Rozglądamy się. Ciemno, szelest. Myślę, że cmentarz wcale nie jest ponurym miejscem, tym bardziej nocą, a to, że tyle ciał leży w ziemi ma znaczenie bardziej symboliczne niż ekspansyjne. Przez chwilę zastanawiam się nad rzeczywistością, acz ból palca sprowadza mnie do realnej jej części, i znowu jest brat, jego ale do mamy i ojciec kilka metrów pod nami. Liczymy ile miałby lat gdyby żył. Kiepsko nam idzie, odpuszczamy. Brat mówi, że grób jest dla niego tylko kośćmi, że pamięć jest ważniejsza od pielęgnowania zwłok. Wtóruje mu dając za przykład to, że całe życie kwiatków nie lubił a matka co chwilę ustawia jakieś przy nagrobku, na złość chyba, albo tak, żeby nie było.

      Gdy wracamy proszę aby wysadził mnie przy barze.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
stawitzky · dnia 14.04.2017 11:37 · Czytań: 1792 · Średnia ocena: 4 · Komentarzy: 11
Komentarze
Josef Hosek dnia 14.04.2017 12:01
Tytuł zerżnięty od Henry Millera, w dodatku zapisany z błędem, autorze!
stawitzky dnia 14.04.2017 16:06
Josef Hosek

Tytuł zerżnięty od Henrego Millera, oczywiście, celowo. Radzę zapoznać się ze znaczeniem zwrotu ''follow up''. A, no i brak przecinka również celowo, na przekór.
JOLA S. dnia 15.04.2017 13:47
Ten tekst podobał się trochę mniej niż poprzedni, ale nie sposób nie docenić walorów przedstawionego świata, bohatera, stylu narracji, tych drobnych szczególików, które świadczą o wprawnym piórze autora.
Pozdrawiam świątecznie :)
JOLA S.
Josef Hosek dnia 15.04.2017 15:22
Ty, koleś, rady, to ty sobie zachowaj dla stawitzkiej albo wnuków, o ile "stać cię" na płodność...
Jolu S, widzę, że z uznaniem patrzysz na plagiatorów... więcej nie komentuj moich tekstów.
Krzysztof Konrad dnia 15.04.2017 21:56 Ocena: Dobre
A może Pan Josef weźmie pod uwagę, iż nikt go nie atakuje? Było to jedynie tłumaczenie autora. Nie widziałem jeszcze tak niedorzecznej reakcji. Zbastuj, człowieku. Nie obrażaj ludzi :)

Sam tekst jest dla mnie trochę ciężki, aczkolwiek podoba mi się zamysł i to, jak wypisales kwestie dialogowe (bez kreski i oplotles dobrą narracją). Pozdrawiam.
stawitzky dnia 17.04.2017 10:34
Josef Hosek

Koleś, za hasło o wnukach chętnie obiłbym Ci mordę. Pomyliłeś portale, won.

Krzysztof Kondrad

Dzięki za ocenę i komentarz, pozdrawiam również!
skroplami dnia 21.04.2017 11:12 Ocena: Świetne!
No ciekawe, tekst i komentarze :).
Obydwa zgłosiłem do usunięcia, bo tak :).
Nie tak? Jestem starszy, cicho.
Stawitzky, niektórzy nie widzą o czym, co, w jaki sposób piszesz. Trudno.
Z drugiej strony, hm, J. Hosek jest całkiem dobry, nie ukrywam :(.
Inaczej piszący i jednocześnie znakomici :).
Autorze ulubiony :), piszesz krwią pełną ducha, oddajesz przeróżne jego, ducha, stany :).
Krew dudni życiem wokoło ducha, chociaż niekiedy zmęczenie lub kropla alkoholu osłabia efekt końcowy. No jak w seksie ;), jest ale jakość bez wrzasku ;).
Ok, zacząłem, pójdę dalej. No tą drogą ;).
Porównując Twoje teksty do orgazmów :) ten jest na 6 może 7 w skali 10.
Idąc dalej, ja dorastam może do 2,5 :).
Nawet z czymś słabszym jesteś daleko, daleko z przodu. Ponieważ masz coś niezwykłego.
NIESAMOWITY STYL PISANIA, NIE SPOTKAŁEM TAKIEGO W ŻYCIU.
Niesamowitość to może słowo nie do końca dokreślające o co mi chodzi :(.
Niezwykły :), lepiej. I trafia pod same gardło.
Dlatego nawet gdy sama treść słabsza, niezwykłość powoduje że tekst krąży mi nad głową ;). Z drugiej strony opis oddaje wnętrze człowieka i przyswajany przez wnętrze obraz świata z wokoło, niezwykłego w oczach autora i nie dostrzeganego w ten sposób przez bliższych i dalszych. Dlatego podanie pod nos jak najbardziej nakazane. Ale niektóre nosy odwrócą się, to zwyczaj nosa, czuje zapachy także ze słów a nie każdy zapach dla każdego nosa ok ;). Moja żona odwraca nos o najcudniejszego dla mnie zapachu na świecie. Mały, drobny, niewidoczny narcyz. Wąchałem kilka razy bo kwitnie tydzień, zapach chodzi ze mną całe życie.
I taki jest Twój styl pisania autorze, chodzi ze mną jak zapach, obraz, wrażenie, cała wiązka magii.
Koniec, bo wyjdzie nie wiem co i będzie hoho ;).
P.S. Matematyka.
Sprawdziłem ilość czytelników powyższego tekstu w porównaniu z pozostałymi, nie wszystkimi lecz od połowy w dół, 15 tekstów z wyższej półki.
Wyłączając dwa teksty średnia ilość czytelników około 100 lub niżej.
Tekst powyższy w tej chwili 237, drugi tekst który z przejrzanych na miejscu pierwszym to "Ateizm w świetle empirii ..." którego autorem "tsole" i czytelników około, ta pamięć :(, 255. Osobiście nie czytałem.
Patrząc na cyfry Pan (muszę tak bo liczyłem, sprawdzałem dla wiedzy "oficjalnej" :) ) "stawitzky" i Pan "tsole" około 2,5 razy częściej wybierani i czytani od pozostałych autorów. To dużą różnica, wynika. Autor powyższej miniatury jest w cenie :), nie tylko ja go cenię :). Dlatego przykro mi Panie J. Hosek, pańskie zachowanie z dziwnego powodu dla mnie nie zrozumiałe, może ;(.
Chyba że... :). Tak, teksty J.Hoska są wciągające i... o tym gdy przeczytam wybrany bez pośpiechu. Czyli mamy dwóch bdb i różnych autorów, no hoho ;). Jednego jestem pewien, drugiego przewiduję, dlatego to aktualnie "widzimisię" ;).
No i stało się hoho :(.
Reksio dnia 14.05.2017 23:41
Niczym Henry Chinsaky z Bukowskiego :) Dobry tekst. Krwisty, mięsisty, jakby prosto od rzeźnika. Nie jakieś filozoficzne dyrdymały, nie teoretyczne gdybanie, lecz czysty ogląd życia tel qu'il est.

Oscyluję wokół tych klimatów, może o trochę mniejszym natężeniu egzysencjalnego tupetu :)

Pozdrawiam
M
Josef Hosek dnia 21.05.2017 18:27
Bardzo fajna reakcja na zarzut plagiatu i twojej bezpłodności.
Widzę, chłopcy, że prowadzicie jakieś wspólne gospodarstwo domowe. Moje gratulacje.
Co do mordobicia, to jak ty to sobie wyobrażasz, stawicky? Wskoczysz w gumaki i do mnie przyjdziesz?
stawitzky dnia 21.05.2017 19:01
Zarzut plagiatu bezbłędnie rozwiałem w pierwszym komentarzu - to o czym mówisz to reakcja na chamstwo. Co go gumiaków; wybacz, nie mam zwyczaju dyskutować, jeśli w ruch idą tak wredne słowa o rodzinie. Znajdź sobie inne zajęcie i pruj spod moich tekstów. Nie mam ochoty gryźć się jak kundel na portalu poniekąd kulturalnym, który pomyliłeś z rynsztokiem.
Josef Hosek dnia 21.05.2017 19:08
Jesteś czujny jak harcerz na swoim pierwszym biwaku. Ja to rozumiem. Oczywiście już pruję i nie będę cię męczył. Szczerze powiedziawszy mam to gdzieś, co robisz.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:53
Najnowszy:emilikaom