Poezja » Wiersze » ***
A A A
 
 
zjawiają się tam, gdzie przeszłość
nie zazębiła się z teraźniejszością.
dygocą w trzepocie powiek,
uniesieniach luster.
teraz ty jesteś w Krainie Czasów – do-
konanych i konających. rozumiesz?
przychodzą tam, gdzie sprawiedliwość
ma przepaskę na oczach. chcą być jak
– by... chcą być jak

gdyby się jednak do nich nie zniżono,
chętnie przypomną o pociągu w przepaść.
 
 
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
introwerka · dnia 28.04.2017 20:20 · Czytań: 403 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 13
Komentarze
allaska dnia 29.04.2017 06:48
Tekst o "trzepocie powiek i uniesieniach luster" :)

Cytat:
przy­cho­dzą tam, gdzie spra­wie­dli­wość ma prze­pa­skę na oczach.
- to chyba nawiązanie do tego, że nie ma sprawiedliwości na świecie. To tyle tutaj zobaczyłam. Na końcu mowa o chamstwie? Nie wiem. Mało :) Brakuje mi tu wartości naddanej.
pozdrawiam
introwerka dnia 29.04.2017 12:24
allaska napisała:
Tekst o "trzepocie powiek i uniesieniach luster"

widzę, że atrybuty przesłoniły Ci niepożądany charakter opisywanych osób. ;)

allaska napisała:
Na końcu mowa o chamstwie?

Trafne, trafne.

allaska napisała:
przy­cho­dzą tam, gdzie spra­wie­dli­wość ma prze­pa­skę na oczach.
- to chyba nawiązanie do tego, że nie ma sprawiedliwości na świecie.

Nie - to nawiązanie do europejskiej tradycji, zgodnie z którą alegoria Sprawiedliwości z przepaską na oczach oznacza, że Sprawiedliwość jest bezstronna - i tak pozostanie.

Dziękuję za czytanie
allaska dnia 29.04.2017 13:15
Introwerko :) model komunikacji jest realizowany wewnątrz dzieła i manifestuje się na różnych piętrach: na poziomie świata przedstawionego a także na poziomie zdania. W wierszu jest zdanie:
Cytat:
dy­go­cą w trze­po­cie po­wiek, unie­sie­niach lu­ster.

i tak... Odniosłam się do tego do trzepotu powiek i uniesień luster, i zdaje mi się, że to bardzo ograne już pojęcia.
Napisałaś: "Sprawiedliwość jest bezstronna" - ta mądrość ma konstrukcję tautologiczną, ale mogę się mylić :)
serdeczności
introwerka dnia 29.04.2017 13:26
allaska napisała:
zdaje mi się, że to bardzo ograne już pojęcia.

zgadzam się z tym - podobnie jak ograna jest retoryka opisywanych postaci.

allaska napisała:
To tyle ode mnie.

Trzymam za słowo.
Usunięty dnia 30.04.2017 11:01
Cytat:
chętnie przypomną o pociągu w przepaść.


Czyim pociągu, swoim własnym? ;)

Mnie się nasuwa refleksja po przeczytaniu tego wiersza, typu: nie sądźcie, a nie będziecie sądzeni. Lub, każdy sądzi wg siebie.
Nie wiem czy istnieje bezstronna sprawiedliwość czy raczej jest to sztuczny twór na potrzebę pozorów, bo w praktyce bywa różnie.

Werko, wiersz raczej trudny w odbiorze pod względem treści. Za to, jak zawsze u Ciebie, fajnie napisany.

Pozdrawiam :)
introwerka dnia 30.04.2017 16:01
Wiktorio,

wiktoria napisała:
Czyim pociągu, swoim własnym? ;)

Chodziło mi o ogólny pęd do destrukcji, wyzwalanie i żerowanie z premedytacją na najniższych instynktach.

wiktoria napisała:
Nie wiem czy istnieje bezstronna sprawiedliwość czy raczej jest to sztuczny twór na potrzebę pozorów, bo w praktyce bywa różnie.

Oczywiście - w praktyce nie istnieją w pełni chyba żadne z teoretycznych pojęć. Różnica polega na jakości intencji.

Cieszę się z Twojego czytania i docenienia formy wiersza :)

Serdeczności :)
Procesja dnia 30.04.2017 18:29
Przechodzą mnie ciarki od tego wiersza, i za pierwszym czytaniem, i przy każdym kolejnym. Można rozumieć bohaterów zarówno jako realne postaci oprawców, jak i wspomnienia, których nie udało się póki co skonsolidować, zazębić z resztą życiorysu.
Cytat:
chcą być jak– by... chcą być jak
- ten fragment, choć nie do końca go rozumiem, bardzo mi się podoba, bo ma w sobie coś wyuzdanego, a zarazem niedopowiedzianego. Pociąg w przepaść - też bardzo ciekawy, i jako pociąg, który ktoś prowadzi i gdy już się do niego wsiadło, nie da się w porę wyskoczyć, a także jako własny pociąg, instynkt prowadzący do zatracenia. Konkretny, mocny wiersz :)
introwerka dnia 30.04.2017 22:13
Procesjo,

cieszę się bardzo z Twojego czytania i, jak zawsze, wnikliwej, psychologicznej interpretacji :)

Procesja napisała:
Można rozumieć bohaterów zarówno jako realne postaci oprawców, jak i wspomnienia, których nie udało się póki co skonsolidować, zazębić z resztą życiorysu

Cieszę się bardzo, bo chciałam właśnie pokazać tu tę dwuznaczność :)

Dziękuję serdecznie za zaglądnięcie :) Miłego weekendu :)
kamyczek dnia 01.05.2017 00:07
Introwerko, czytam Cię "od zawsze", chociaż nie zawsze komentuję, wybacz.

Miałam podobne odczucia po lekturze wiersza jak Procesja, dużo jednak dopowiedziałaś mi swoimi komentarzami, więc teraz mogę śmiało powiedzieć, że rozumiem Twój wiersz i to co chciałaś w nim przekazać. Podoba mi się, bardzo.

Serdeczności.
Zola111 dnia 01.05.2017 01:06
Ach, ten czas... Tyle z nim kłopotu.
Twoja Alicja w krainie Czarów to wcale nie Alicja, i tym razem - w krainie Czasów.

Mam nadzieję, że ten czas minie szybciej, niż długie jeszcze 3 lata!

Mocno zakodowany tekst, Intro. Kręciłam się wokół niego wielokrotnie. Mam nadzieję, że proroctwo w nim zawarte spełni się, nim cały ten pociąg spadnie w przepaść, a my z nim!

Buziaki,

z.
introwerka dnia 01.05.2017 01:07
Kamyczku, Kochana,

bardzo, bardzo się cieszę z Twojego komentarza :) I absolutnie nie masz mnie za co przepraszać - tym bardziej że ja też przecież nie zawsze zaglądam do Ciebie :shy: A świadomość, że mnie czytasz i rozumiesz, sprawia, że serce we mnie rośnie :) Dobrze jest rozmawiać o swoich demonach w miłym towarzystwie - to sprawia, że nikną one jak senna mara. Dziękuję :)

Buziaki :)


Zolu,

dziękuję gorąco za Twoje odczytanie - jak zawsze bardzo, bardzo na czasie. Ucieszyło mnie ono tym bardziej, że wydaje się świadczyć o pewnej takiej uniwersalności tekstu, płynącej paradoksalnie być może właśnie z tego zakodowania. Też mam nadzieję, że nie grozi nam apokalipsa, mimo czającej się tu i ówdzie ciemności i ciemnoty. ;)

Podziękowania i buziaki :)
Ula dnia 01.05.2017 21:51 Ocena: Świetne!
Ciekawy wiersz, Introwerko. Czytałam go już wcześniej, ale nie miałam możliwości napisać paru słów i powiem Ci, że tak "chodził" za mną przez ten czas. Pomyślałam, że podzielę się z Tobą moją pierwszą interpretacją wiersza, choć teraz czytam go już szerzej. Kraina Czasów dokonanych, to już nie Kraina Czarów, a niezamknięte sprawy z przeszłości wracają i czasem nie warto oglądać się za siebie. To tak skrótem. Więcej się nie rozpisuję, bo dziewczyny podeszły już dużo bardziej fachowo do tekstu.
Miłego wieczoru:)
introwerka dnia 03.05.2017 14:02
Ulu,

dziękuję serdecznie za czytanie i trafną interpretację :)

Ula napisała:
czasem nie warto oglądać się za siebie.

Dokładnie to miałam na myśli w tym wierszu.

Serdeczności :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty