arche - maker
Poezja » Wiersze » arche
A A A
Od autora: arche to w jońskiej filozofii przyrody taki rdzeń świata czy zasada nim rządząca

w każdą noc mojego śnienia,
gdy już padam z sensów,
myślę tak wiele dróg możliwych,
co jak dym się toczą pod kopułą znaczeń.

schodząc oczko wyżej,
czuję
wiele oszukanych wrażeń
i to jedno, którego szukam
ciągle
w pustych

które znajduję w (...)

a widzisz,
że świat pęka z nadmiaru wyszklanego światła

tylko nocą,
gdy świtają jego rysy,
przez szczelinę jak przez pryzmat
sączy się

arche
sznur wielokropla

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
maker · dnia 08.05.2017 07:15 · Czytań: 383 · Średnia ocena: 1 · Komentarzy: 9
Komentarze
allaska dnia 08.05.2017 07:44
Podoba neologizm? : "sznur wielokropla" :)

"schodząc oczko wyżej" - hm... a to można schodzić wyżej? :) myślałam, że niżej; a wchodzić wyżej ;) Nie zrozumiałam drugiej strofy niestety:
Cytat:
i to jedno, któ­re­go szu­kam cią­gle w pu­stych które znaj­du­ję (...)

w jakich"pustych"? no nic mi tu nie świta...
pozdrawiam
trawa1965 dnia 08.05.2017 12:45 Ocena: Słabe
Przekombinowane. Przegadane. Popatrz na pierwszą zwrotkę. Noc śnienia? Typowy oksymoron.

Wyszklanego- kompletnie nieudany neologizm, umieszczony nie tam, gdzie trzeba.
Trzeci wers pierwszej zwrotki- niekonsekwencja w interpunkcji.
kopuła znaczeń- wyświechtany frazes, w dodatku nielogicznie użyty.
ciągle w pustych- czegoś brakuje, ponadto niechlujny, rozstrzelany wers
To plus uwagi mojej poprzedniczki powoduje, że utwór trzeba napisać od nowa, tym bardziej że nawet nie wiem, jakie tu jest przesłanie.
SleepForever dnia 08.05.2017 23:15
Moim zdaniem bardzo ciekawy wiersz, nawet jeśli ma formalne braki; o ile reguły tu obowiązują - moim zdaniem nie powinny, to nie trzynastozgłoskowiec.
Cytat:
w każdą noc mojego śnienia,
- trawa1965 nie pomyślałeś, że jest to motyw życia jako snu? Przestań się czepiać.

maker - próbujesz uchwycić nieuchwytne :)
maker dnia 10.05.2017 10:38
Wiele zabiegów stylistycznych staje się zrozumiałe, kiedy załapie się jakiś choćby ogólny clue utworu. To nie tyczy się tylko tych tu moich zapisków, ale tekstów w ogóle. Nie za bardzo widzę sens, żeby poddawać ocenie coś, czego się nie rozumie. Może przyczyna tego wcale nie tkwi w wierszu?

Jeśli chodzi o uwagi - chętnie, ale trudno mi traktować poważnie krytykę czytelnika, który sam przyznaje, że nie wie, jakie jest przesłanie.

Próba uchwycenia nieuchwytnego to dobry kierunek. :)

Pozdrowionka
wiktoria dnia 10.05.2017 14:11
Powiem szczerze, że nigdy w życiu nie czytałam tak enigmatycznego wiersza. Wiersz w stylu, sto pytań do autora.
Pierwsze, które nasunęło mi się po przeczytaniu, to kurcze o czym to jest? Trudno załapać jakiekolwiek clue, drogi autorze, w gąszczu niezrozumiałych zlepków wyrazów.

Bo cóż na przykład znaczy: "padam z sensów" lub "wyszklane światło'? Albo jak można "schodzić oczko wyżej"? Trudna sztuka.

Nie wiem też jak wyglądają drogi toczące się jak dym albo jak można czuć wrażenia, w dodatku oszukane. Wrażenia raczej się ma, a nie czuje. Później peel szuka wrażenia "w pustych" i nie wiadomo czego owe puste dotyczą.

No i ten zastanawiający wielokropek w środku tekstu i myśl czytelniku o co autorowi chodziło. Może o wydumaną oryginalność?

Do tego na samym początku wytrąca z czytania zmiana rytmu wiersza, ponieważ zaczyna się w tempie wiersza rymowanego, a w ostatnim wersie pierwszej strofy nagle przechodzi w wiersz wolny, czy może w wolną amerykankę.

Mogłabym jeszcze powymieniać parę innych kwiatków, ale chyba mija się to z celem. Nie wiem czym kierowała się redakcja, że zmieściła ten tekst na górnej półce. Dla mnie to jakaś poetycka pomyłka.

Wybacz Maker, ale Twój wiersz chyba nazbyt wyprzedza epokę. Rozumiem zamysł, jednak wyszło bardzo źle, niestety.

Pozdrawiam :)
Procesja dnia 11.05.2017 08:41
Po części zgadzam się z uwagami komentujących wcześniej, mimo wszystko widzę w tym wierszu wiele ciekawego. Trudno jest uchwycić nieuchwytne za pomocą znanych środków wyrazu, stąd temat uzasadnia eksperymenty.
Na plus jest to, że pomimo miejscami nieprzekonujących fragmentów czuć klimat tego bibliotecznego prześwitu, smugi światła przez witraż - chwilowej bliskości ze światem ;) Lubię taką filozoficzną czy nawet naukową poezję.
Neologizmy jak wyszklane światło, padanie z sensów podobają mi się i mz pasują tutaj.
Na fragment z (...) w środku niestety również nie mam pomysłu. Podejrzewam, że może być to preludium do wielokropla z puenty. Niemniej warto nad tym chyba popracować, bo czytelnik musi się trudzić, by zrozumieć, a to wybija z rytmu i zakłóca nastrój.
Pozdrawiam i z chęcią zajrzę do następnych tekstów :)
maker dnia 28.05.2017 14:11
Cytat:
Powiem szczerze, że nigdy w życiu nie czytałam tak enigmatycznego wiersza. Wiersz w stylu, sto pytań do autora.

Ja bym to odwrócił - to jest sto pytań, które należy postawić samemu sobie, np. skąd zmiana rytmiki albo co oznaczają metafory, czy też w jakim celu używamy wielokropka w ogóle. Poezję czyta się trochę inaczej niż prozę, a mi jest dosyć bliska awangarda, co do której głównym zarzutem była niezrozumiałość, więc może to stąd. :)

Procesjo - w zasadzie to chyba masz rację, dodałem zaimek. :D

Pozdrawiam ciepło
wiktoria dnia 29.05.2017 20:45
Maker, wiersz to nie szarada. Takie wytłumaczenie jest dla mnie, jako czytelnika i poety, bzdurne. Napisałem coś i domyślajcie się wszyscy o co mi chodziło szukając w tym wartosci, bo stworzyłem wielkie dzieło, a wy maluczcy go nie rozumiecie. Sorry, ale nie tędy droga.
maker dnia 30.05.2017 22:45
wiktorio, każdy z nas ma tę przyjemność, że wybiera sobie drogę, która mu odpowiada.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
mike17
20/09/2019 15:41
Związek frazeologiczny brzmi "brać nogi za pas/wziąć… »
Dobra Cobra
20/09/2019 14:00
Detektywistyczna sprawa. I jak dopracowana. Ładniutkie.… »
Dobra Cobra
20/09/2019 13:50
Tu należałoby wspomnieć pewną miłą anegdotę o sławnym… »
Kapelusznik
20/09/2019 11:56
Ciekawy tekst, to muszę przyznać, ale wydaje mi się że lekko… »
JOLA S.
20/09/2019 11:55
Więc tak... to jedna z najlepszych historii Dobrej Kobry. :)»
Kazjuno
20/09/2019 11:49
Och, Droga Jolu, Znowu takie komplementy i to w zwięzłej, i… »
Opheliac
20/09/2019 11:42
W drugiej zwrotce usunęłabym pierwszy wers i zaczęłabym ją… »
JOLA S.
20/09/2019 11:24
Kazjuno, Odkąd zjawiłeś się na scenie z kolejnym… »
Kazjuno
20/09/2019 10:20
Ciekawy, choć niełatwy do przetrawienia tekst. Przynajmniej… »
Wiktor Mazurkiewicz
20/09/2019 09:16
Wiosenko niezawodna korektorko :) tak, rym wkradł się… »
Wiktor Mazurkiewicz
20/09/2019 08:56
Nuria 22227 bruliben Proszę nie mieć mi za złe,… »
domofon
20/09/2019 07:54
bruliben, dokładnie, dzięki za ocenę. Pozdrawiam »
Rafi
20/09/2019 02:33
mike17 Bardzo dziękuję za opinie :D są to moje początki,… »
mike17
19/09/2019 22:14
He he, miło mi to słyszeć :) Dobre słowo wszystkiego warte… »
Yaro
19/09/2019 21:44
Dzięki bruliben :) »
ShoutBox
  • Dobra Cobra
  • 18/09/2019 08:22
  • tej wytwórni. Ale sam szef D. próbuje zmienić czasy i transformację koncernu w stronę tematyki niebaśniowej. [link]
  • Dobra Cobra
  • 18/09/2019 08:20
  • Disney ma nie lada orzech do zgryzienia :) . Johansson zaprosili nawet na spotkanie dyrektorów D. I ona tam jasno mówiła, że reżyser niepokorny i film też, co niespecjalnie idzie za rączkę z polityką
  • TomaszObluda
  • 18/09/2019 06:50
  • em FOXa, więc Disney nie miał nic do gadania. A czy film pojawi się w Polskich kinach? Sadzę, że tak, ale nie wszędzie i nie od razu, bo tu nie chodzi o ideologię, ale o kasę.
  • TomaszObluda
  • 18/09/2019 06:48
  • Co do filmu, ten Hitler, będzie wymyślonym przyjacielem i z tego co wiem, będzie takim diabłem na ramieniu, co mówi źle, to wbrew pozorom nie komedia. Druga sprawa film powstał praktycznie przed zakup
  • Kazjuno
  • 17/09/2019 14:16
  • Znowu przesadzasz. Jesteś wrażliwym facetem, na dodatek z intuicją muzyka, więc czułym na fałszywe nuty. Także te cecha ułatwia Ci trafne komentarze. Więc jak znajdziesz czas(?)...
  • AntoniGrycuk
  • 17/09/2019 11:55
  • Powiem tak: technicznie mam coś do powiedzenia i choć nie jest to idealne, to potrafi być pomocne, natomiast mój gust znacznie odbiega od przeciętnej i to, co mi się podoba, nie zawsze jest dobre.
  • Kazjuno
  • 17/09/2019 11:49
  • Przesadzasz Antosiu! Bardzo cenię Twoje komentarze i byłbym rad przeczytać twoje wnikliwe uwagi. Zawsze były celne. Jak znajdziesz czas to zapraszam...
  • AntoniGrycuk
  • 17/09/2019 11:38
  • Kazjuno, ja chętnie skomentowałbym Twój tekst, ale ostatnio mam urwanie głowy i jedynie czasem króciutkie komentuje. Choć z drugiej strony, co jest wart mój komentarz?
  • Dobra Cobra
  • 17/09/2019 08:09
  • Sztuka kreskówkowa jest uważana za gorszą ze sztuk pięknych. :( A tak można w kinie podziwiać i piękną Scarlett i małego Hitlerka. Jak żywych. Choć ten synek ma nadzwyczaj mądry wyraz twarzy.
Ostatnio widziani
Gości online:31
Najnowszy:Erlingaq80
Wspierają nas