Rozum ewakuował się po cichu - Procesja
Poezja » Wiersze » Rozum ewakuował się po cichu
A A A

Maestro, a co z nędzą,
stertami kostki brukowej przy szpetnych ogrodzeniach,
mrokiem za zamykającymi się drzwiami,
gdzie sąsiedzi chcieliby widzieć domowe ognisko?
 
Moje pionki mokną w kolejkach wzdłuż i w poprzek pamięci.
Nastawiłam różaniec na tajemnice głupoty,
ślepej wiary w cud. Po regularnych wybuchach 
cicha i poddana wracam do szeregu.
 
Znam ciężar monet w różnych konfiguracjach.
Wiem, jak długo mogę miętosić banknot,
by nadal stanowił kartę przetargową.
  
Maestro o łzach zimnych jak ciekły azot,
co robić, by przetrwać, zanim sprawiedliwość zwycięży?
Z zapartym tchem gryzę się w język,
widząc plamy opadowe na szyjach mijanych ludzi.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Procesja · dnia 10.05.2017 05:00 · Czytań: 538 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 13
Komentarze
allaska dnia 10.05.2017 09:45
Czytając końcówkę poczułam dreszcz. Pewnie nie zrozumiałam wiersza :(

Za dużo , za dużo dla mnie słów w dwóch pierwszych. W pierwszej cząstce jest Maestro kostka brukowa, plandeka, sąsiedzi, w drugiej: pamięć, pionki, różaniec, wybuchy, ; trzecia zwrotka mi podoba, jest spójna, nie ma nadmiaru, ostatnia też dla mnie ładna. "Szyjach mijanych ludzi" "plamy opadowe" - jakby mowa o żywych trupach, brrr :)
Procesja dnia 10.05.2017 11:11
Allasko,

nie ma tu chyba wiele do rozumienia, bo i nie zawarłam głębokiego przesłania, taki raczej impresyjny wiersz o przemocy, marazmie i biedzie ;) Stąd dobrze, że poczułaś dreszcz.

Bardzo dobra uwaga z tym przeładowaniem treścią i słowami w początkowych strofach. Trochę skrócę i zobaczymy, może bedzie lepiej.

Dziękuję za wizytę i pozdrawiam!
Usunięty dnia 10.05.2017 14:31
Procesjo, podobają mi się Twoje wiersze, jednak za każdym razem, kiedy któryś czytam, znajduję w nich pewne niedopracowanie.

Trochę czasu zajęło mi zrozumienie pierwszej strofy, z powodu pierwszego znaku zapytania, który trochę zmienia sens. Moim zdaniem nie powinno go tam być, a zamiast niego przecinek. Bo jednak wymieniasz pewne rzeczy, więc więc po co ten przerywnik?

Ładna druga strofa, najlepsza dla mnie, ale zrobiłabym coś z trzema "w".

Nie do końca ładnie brzmi "miętosić", może "ściskać" albo po prostu "trzymać w ręku".

No i w ostatniej, dwa razy "jak" nieładnie wygląda oraz "plamy opadowe" nie do końca jasne.

Ogólnie odbieram wiersz pozytywnie, choć przesłanie smutne.

A i tytuł fajny.

Pozdrawiam :)
Procesja dnia 10.05.2017 16:01
Cześć Wiktorio,

wiktoria napisała:
podobają mi się Twoje wiersze, jednak za każdym razem, kiedy któryś czytam, znajduję w nich pewne niedopracowanie.


Cieszę się z tego :) A niedopracowanie nie wynika z niechlujstwa, raczej z niedoboru wiedzy na temat poezji i wyczucia. Stąd wolę wrzucać teksty i uczyć się na bieżąco ze wskazówek, niż główkować nad nimi w samotności.
Dziękuję Ci bardzo za garść uwag, wieczorem postaram sie na ich podstawie trochę przerobić wiersz.

Miłego dnia :)
mike17 dnia 10.05.2017 19:52 Ocena: Świetne!
Masz talent, dziewczyno, tyle Ci powiem :)
Przez te 5 lat jak jestem na portalu niewielu poetów "kupiłem".
Ciebie kupuję z całym inwentarzem.
Masz to coś.
Czegoś tak niebanalnego nie czytałem od wieków.
To jest świeże, nowe i odkrywcze.
Ta liryka wieje wiosennym wiatrem.
Co mam Ci jeszcze gadać?
Że mi kopara opadła?
Bo opadła :)
Dla mnie to jest klasyka, i to nie tylko portalowa, ale ogólnie poetycka.
Masz stajla, którego odkryłbym na końcu świata :)

Ahoy!
clockworklukis dnia 10.05.2017 22:06
Podoba mi się twój wiersz.
Od pierwszego wersu stosujesz niebanalny wstęp, który otwiera pole do rozmowy z czytelnikiem. Podmiot liryczny, uczeń/uczennica, dociekający lub nawet podważający nauczania maestra. Zauważyłem, że zdecydowałaś się na dość tradycyjny zapis, który jednak przekonuje. Nie jestem przekonany do wielu momentów w wierszu, szczególnie do trzeciej strofy, która brzmi dla mnie trochę zbyt rzeczowo. Jednak w pamięci pozostały mi jedynie podobające mi się momenty w tym wierszu :)
Pozdrawiam
Opheliac dnia 11.05.2017 00:20
Cytat:
Moje pion­ki mokną w ko­lej­kach wzdłuż i w po­przek pa­mię­ci.
Na­sta­wi­łam ró­ża­niec na ta­jem­ni­ce głu­po­ty,
śle­pej wiary w cud.

Cytat:
Maestro o łzach zimnych jak ciekły azot,
powiedz, jak przetrwać, zanim sprawiedliwość zwycięży.
Z zapartym tchem gryzę się w język,
widząc plamy opadowe na szyjach mijanych ludzi.

Dwa ulubione fragmenty, które w szczególności zapamiętam.

W jednych wierszach, bacznie obserwując, zapisujesz samą chwilę, tę obserwację, bez wyciągania wniosków, w kolejnych zaś (myślę, że powyższy do tych należy) - jest wynik obserwacji; czasem gorzkie, czasem ironiczne, czasem zabawne spostrzeżenia. Różne, jak życie ;) Tak postrzegam Twoje utwory i zawsze z wielką przyjemnością je czytam ;)
Procesja dnia 11.05.2017 09:06
Mike, a to mnie zadziwiłeś swoim komentarzem - ale oczywiście bardzo pozytywnie. Daje mi to dużego kopa; postaram się, żebyś nie musiał prędko reklamować swojego spontanicznego "zakupu" ;)

Clockworklukis, bardzo mi miło, dziękuję :) "Maestrem" jak najbardziej może być czytelnik. W sumie nie przemyślałam jego tożsamości - mógłby to być też Bóg, inny duchowy przewodnik, czy po prostu "kierownik", który mógłby poratować i dać parę złotych na piwo.

Opheliac, świetnie, że czytasz i znajdujesz coś dla siebie :) Do kolejek wzdłuż i w poprzek pamięć, mrożących łez i plam opadowych na szyjach też zapałałam sympatią, więc cieszy mnie, że doceniłaś te fragmenty :D

Pozdrawiam Was ciepło!
Usunięty dnia 11.05.2017 09:33
Wiersz podoba mi się, bo jest dramatycznym świadectwem rozterek każdej wrażliwej duszy. Rzeczywiście, rozwiązaniem jest ewakuacja rozumu, lecz różaniec należy nastawić nie na tajemnice głupoty, lecz Światła; po ich rozpamiętaniu ślepa wiara w cud przejrzy, a Maestro o łzach zimnych jak ciekły azot, lecz gorejącym sercu doradzi co robić, by przetrwać, zanim sprawiedliwość zwycięży: "Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię".
Serdecznie pozdrawiam Autorkę!
Procesja dnia 11.05.2017 18:59
Tsole,

dziękuję Ci bardzo za odwiedziny i za dostrzeżenie wrażliwej duszy ;) O rozwiązaniach można by pewnie długo dyskutować, ale cieszę się, że znalazłeś taką interpretację tekstu, która jest dla Ciebie przekonująca.

Pozdrawiam :)
Ania_Basnik dnia 13.05.2017 22:53
Świetny wiersz. Daje do myślenia. Niebanalne ciągi myślowe, choć ujęte w prosty sposób. Szczególnie podoba mi się końcówka
Cytat:
Z za­par­tym tchem gryzę się w język,
wi­dząc plamy opa­do­we na szy­jach mi­ja­nych ludzi.

plamy opadowe - to u nieboszczyka! A oni chodzą i nie wiedzą, że nie żyją! Świetne!
Wiolin dnia 13.05.2017 23:16
Witaj Procesio.

Łoł! Pięknie pytasz. Życiowo. B dobry wiersz. Pozdrawiam.
Procesja dnia 14.05.2017 09:49
Wiolinowe, cieszę się, że Cię zainteresowało, a ten lekko prosektoryjny detal nie zniesmaczył ;)

Wiolinie, też bardzo dziękuję za uznanie dla wiersza.

Życzę leniwej niedzieli!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty