onirycznie - BeNeK
Poezja » Wiersze » onirycznie
A A A

 

co jeśli noc też potrzebuje kawy
obdarzając ciepłą pościelą i pocałunkiem Morfeusza
walczy żeby nie zasnąć
nieustanne zmęczenie oczu
odbija się echem
w migotaniu gwiazd
 
tak łatwo oskarżyć o zło
bo przecież więcej zbrodni
wyłania się z mroku
a to my
jesteśmy słabo widzący w świetle
 
dziś zostawiłem na parapecie
filiżankę i ciasteczko
taka nowa stawka godzinowa

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
BeNeK · dnia 17.05.2017 20:25 · Czytań: 604 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 6
Komentarze
Ania Ostrowska dnia 17.05.2017 21:28
Dobrze się czyta, a puenta, kolokwialnie mówiąc, wymiata.
"a to my
jesteśmy słabo widzący w świetle"
ten fragment zapamiętam na pewno.
Pozdrawiam
Nalka31 dnia 18.05.2017 06:35
Bardzo mnie się podoba ten wiersz Benku. Jest prosty, a ma w sobie jakąś siłę, która mnie urzekła. Sama nie wiem, czy to któreś ze słów, a może całość, ale do mnie wyjątkowo zagadał.

Cytat:
a to my
je­ste­śmy słabo wi­dzą­cy w świe­tle


Ten fragment podobnie, jak Ani mocno zapadł w pamięć.

Cytat:
dziś zo­sta­wi­łem na pa­ra­pe­cie
fi­li­żan­kę i cia­stecz­ko
taka nowa staw­ka go­dzi­no­wa


Końcówka zaś ma w sobie duży ładunek ciepła, nawet jeśli mowa o "stawce godzinowej". Bo czemuż to noc ma być wszystkiemu winna. Za dnia wszakże też bywają gorsze zbrodnie i może warto sie z nią zaprzyjaźnić i pochylić nad jej losem.

Pozdrawiam. :)
Procesja dnia 18.05.2017 09:22
Miałeś ciekawy pomysł na wiersz, wyszło też bardzo fajnie. Jest onirycznie, jak i zapowiadał tytuł, a dodatkowo tekst skłania do myślenia i przywraca właściwe proporcje - za zło są odpowiedzialni ludzie, a nie noc, czy inne okoliczności.
Cytat:
dziś zo­sta­wi­łem na pa­ra­pe­ciefi­li­żan­kę i cia­stecz­kotaka nowa staw­ka go­dzi­no­wa
- nawiązanie do smakołyków zostawianych domowym duszkom i ludowych rytuałów wprowadza ciepło, a zestawione z chłodną i współczesną "stawką godzinową" daje niebanalny efekt. Pozdrawiam!
BeNeK dnia 18.05.2017 21:21
Dziękuję za docenienie mnie i położenie mnie wygodnie na poduszce z górnej półki. Ostatnio rzadko tu zaglądam nad czym ubolewam, dlatego tym bardziej mnie to raduje.
Aniu dziękuję za wizytę i cieszę się, że spodobał ci się mój utwór ;)
Nalka31 bardzo mi miło z twojego odbioru wiersza. Z interpretacją trafiłaś w punkt ;)
Procesja dziękuję za czytanie i pochwałę. Miło, że przystanęłaś na chwilę przy mnie ;)
Pozdrawiam
clockworklukis dnia 19.05.2017 15:19
Wiersz zaczynasz interesującą personifikacją nocy, odczuwam nawet lekkie porównanie do matki, która tuli swoje dziecko do snu. I mimo że trzy ostatnie wersy w pierwszej strofie tworzą bardzo przyjemny obraz, można by nad nimi popracować, szczególnie nad zwrotami zmęczenie oczu i migotanie gwiazd.

Początek drugiej strofy wybija mi z rytmu zapowiedzią moralizatorskiego tonu (wyraz zło w wierszach zawsze sprawia, że podskakuję lekko na krześle :D), chce mi się powiedzieć: a miało być o nocy! Liczyłem na obraz, nie kazanie. Ale może przesadzam, to tylko jeden wers, lećmy dalej.

W drugiej strofie podoba mi się idea człowieka śpiącego z zamkniętymi oczami - człowieka ślepego (na zło świata, weźmy na przykład), aczkolwiek myślę że można by było tę ideę pogłębić. Chyba że nie to było zamiarem autora. Jak na mój gust w tym miejscu za dużo miejsca na zło i zbrodnię, za mało na człowieka.

Pointa brzmi dość prozaicznie. Lubię ją, ale nie lubię. W pierwszej strofie przyjąłem noc jako matkę, a teraz jej rola jest odwrócona i chcesz jej płacić, co tworzy dla mnie dysonans. Z drugiej strony zostawianie ciastek na noc kojarzy mi się ze świętym Mikołajem (według tradycji Amerykanów), co znów dodaję nutę relacji dziecko - matka.

Nie wiem co sądzić o tym wierszu, uważam że zawiera dość dobry pomysł, ale realizacja niezbyt odpowiada mojemu gustowi. Mimo to, przyjemnie się czytało i analizowało.
Pozdrawiam :)
BeNeK dnia 19.05.2017 22:15
Clock dziękuję ci za wizytę i jeszcze bardziej za tak obszerną analizę tekstu. Zdaję sobie sprawę, że jest jeszcze sporo pracy nad tym utworem, ale na pewno twoje rady mi bardzo pomogą ;) przemyśle nad tym co wytknąłeś. Dzięki takim analizom można polepszyć swój warsztat, więc jeszcze raz dziękuję ;)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:59
Najnowszy:pica-pioa