starsza od człeka - introwerka
Poezja » Wiersze » starsza od człeka
A A A
 
 
zamykam powieki i myślę o tym, co zawsze chciałam przeczytać,
ale nie znałam żadnej mowy. zaciskam oczy i otwieram pięści,
niby( )gwiezdne rozgwiazdy, okresowe, morskie
latarnie. gdybym umiała cię dzisiaj odnaleźć
w rzece moich włosów miałabyś kolor
gorzkiego rozczarowania. dlatego powstrzymuję się
przed rozsypaniem mlecznej drogi
maku, przed zamknięciem

wiek trumny

z chityną nie(b) w środku.
 
 
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
introwerka · dnia 13.06.2017 20:34 · Czytań: 487 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 18
Komentarze
Ania Ostrowska dnia 13.06.2017 21:14
Cytat:
za­my­kam oczy i myślę o tym, co za­wsze chcia­łam prze­czy­tać,
ale nie zna­łam żad­ne­go ję­zy­ka. za­my­kam oczy i otwie­ram pię­ści,

pewnie się czepiam, ale skoro "przeczytać", to dla mnie logiczniej brzmiałoby chyba "pisma" zamiast "języka".
Dojmujący wiersz. Podobno najgorsze dwa słowa, jakie istnieją to: "za późno" i jakieś echo tego znajduję w Twoim wierszu. Przy pierwszym czytaniu końcówka sprawiła, że zapomniałam wypuścić z płuc powietrze :)
Pozdrawiam
eva dnia 13.06.2017 21:28
Jestem zachwycona. To jest jak samotny wieczór w Portofino, co pamiętam ze swojego życia, i w miarę lektury ożywa nostalgicznie.... A to był wieczór trochę smutny, jednak piękny... I tajemnica, cos jakby niedostepnego od razu, ukrytego za tiulową zasłoną.
introwerka dnia 13.06.2017 21:29
Aniu,

Ania Ostrowska napisała:
skoro "przeczytać", to dla mnie logiczniej brzmiałoby chyba "pisma" zamiast "języka".

Miałabyś rację, przyjmując, że podmiotem mówiącym w wierszu jest człowiek cywilizowany - tu natomiast chciałam, poprzez m. in. tytuł, wskazać, że przemawia ludzka dzikość/pierwotność, w jakiś tajemniczy sposób antycypująca powstanie pisma ;)

Dziękuję serdecznie za Twój wrażliwy i ciepły odbiór, w szczególności odczytanie obecnej w wierszu goryczy :)

Serdeczności :)



Evo,

sprawiłaś mi ogromną radość swoim entuzjastycznym odbiorem - dziękuję :)

Serdeczności wieczorne :)
ajw dnia 13.06.2017 22:20 Ocena: Świetne!
Bardzo podoba mi się do 'mlecznej drogi', a w szczególności:
Cytat:
. gdy­bym umia­ła cię dzi­siaj od­na­leźć
w rzece moich wło­sów mia­ła­byś kolor
gorz­kie­go roz­cza­ro­wa­nia.

Tego, co jest dalej nie chwytam po prostu..
Pozdrawiam ciepło :)
introwerka dnia 13.06.2017 22:41
Ajw,

cieszy bardzo Twój ciepły odbiór :) Zdaję sobie sprawę, że w końcówce nieco zaciemniłam, może więc spróbuję lekko rozjaśnić -

Cytat:
po­wstrzy­mu­ję się
przed roz­sy­pa­niem mlecz­nej drogi
maku

miało oznaczać jednocześnie: "powstrzymuję się przed rozlaniem mleka" (w znaczeniu przenośnym) i: "powstrzymuję się przed rozsypaniem gwiazd" (w domyśle: fatum, przeznaczenia) ;) Cieszy, że mimo tych niejasności znalazłaś w wierszu coś dla siebie :)

Serdeczności :)
Zola111 dnia 13.06.2017 23:54 Ocena: Świetne!
Intro,

wpadają na siebie podobieństwa brzmieniowe: przeczytać/języka/ zamykam

Wiersz jest bardzo wartościowy, mądry. Sięgasz w nim do antropologii, w sposób bardzo oryginalny łączysz osobistą lirykę refleksyjną z odniesieniem do kultury pojętej szeroko, jako cywilizacji człeka, co, dzięki archaizacji odnosisz do zdobyczy ludzkości, homo sapiens.
Tak myślę: Czy nie można uniknąć choć jednego rymu?
Ale to Twój utwór, Ty decydujesz. Buziaki i ukłony,

z.
introwerka dnia 14.06.2017 00:46
Kochana Zolu,

dziękuję gorąco za odwiedziny i jak zawsze fachowy rzut oka :) - oczywiście rymów tak do końca nie słyszałam, chociaż przy wielokrotnym czytaniu coś mi haczyło ;( Zastanawiam się, jak to rozwiązać - może dać np.:

Cytat:
mrużę oczy i myślę o tym, co za­wsze chcia­łam prze­czy­tać,
ale nie zna­łam żad­ne­go ję­zy­ka. mrużę oczy i otwie­ram pię­ści,

- co o tym sądzisz? (nie jestem pewna, czy to "mrużę oczy" nie brzmi zbyt żartobliwie?) Może lepiej zamiast tego przynajmniej w drugim wersie dać: "zatrzaskuję powieki"? (choć to akurat brzmi z kolei chyba zbyt patetycznie ;) Tak czy inaczej, ogromnie Ci dziękuję za zasianie twórczego fermentu w mojej głowie, bardzo trafne uchwycenie moich twórczych intencji, i za ciepły odbiór całości :)

Buziaki :)
Ania Ostrowska dnia 14.06.2017 06:31
introwerka napisała:
Miałabyś rację, przyjmując, że podmiotem mówiącym w wierszu jest człowiek cywilizowany - tu natomiast chciałam, poprzez m. in. tytuł, wskazać, że przemawia ludzka dzikość/pierwotność, w jakiś tajemniczy sposób antycypująca powstanie pisma

hm... rozumiem argument, sama się na tym zastanawiałam i naprawdę w żadnym stopniu nie chcę się upierać, ale nic nie poradzę, że mnie to po prostu haczy. Ostatnio otarłam się o książkę "Gen. Ukryta historia", - otarłam tylko, bo jest dla mnie za trudna, ale temat fascynujący. Musisz mieć nieprawdopodobną wyobraźnię, szczerze podziwiam.
Serdeczności :)
introwerka dnia 14.06.2017 14:39
Aniu,

Ania Ostrowska napisała:
hm... rozumiem argument, sama się na tym zastanawiałam i naprawdę w żadnym stopniu nie chcę się upierać, ale nic nie poradzę, że mnie to po prostu haczy.

rozumiem Twoje odczucie, jednak pozostanę przy pierwotnej wersji, ze względu właśnie na „długie trwanie” podmiotu :)

Co do genów, mnie kiedyś dawno znajomy bardzo namawiał do przeczytania „Samolubnego genu”, jednak nigdy po tę książkę nie sięgnęłam z obawy (być może na wyrost) przed jakimś redukcjonizmem biologicznym (podobnie np., gdy kiedyś krótko studiowałam fizykę, z podobnego powodu zupełnie nie interesowała mnie teoria kwantowa - zdecydowanie wolałam się uczyć o grawitacji czy kosmologii, czyli obiektach w większych - czasami baśniowo gigantycznych - skalach :)

Jeszcze raz dziękuję serdecznie za komentarz i dobre słowo :) Zostawiam serdeczności i piosenkę o „innym świecie wirującym wewnątrz naszego”: https://www.youtube.com/watch?v=mrD4aWq9Hr4 (i uciekam chwilowo do bardziej przyziemnych spraw).
Ania Ostrowska dnia 14.06.2017 15:09
Dzięki :) warto było na pp przystanąć, choćby dla możliwości kontaktu z Twoimi wierszami i rozmów " pod". Już nie będę Ci kadzić, ale mało czyje teksty są tak otwierające na szersze spojrzenie. Będę wyglądać następnych :)
Zola111 dnia 15.06.2017 23:28 Ocena: Świetne!
Intro,

ech, bo jeszcze o tym /oczy...
Poszłabym w stronę bliskoznacznych, i tak:

zamykam powieki i myślę o tym, co zawsze chciałam przeczytać,
ale nie znałam żadnej mowy. zaciskam oczy i otwieram pięści,


ale sama zdecyduj. Serdeczności,

z.
Usunięty dnia 16.06.2017 00:15
Introwerko, ja ten wiersz odczytałam z nieco innej perspektywy. Dla mnie to głos duszy tuż przed śmiercią lub zaraz po, która nawiązuje do swojego ziemskiego wcielenia.

No tak już mam, że większość rzeczy odczytuję w ten sposób. Tym bardziej, iż uważam, że człowiek sam wierszy nie pisze, że dusza mu je dyktuje.

Najbardziej poruszyło mnie:

Cytat:
gdybym umiała cię dzisiaj odnaleźć
w rzece moich włosów miałabyś kolor
gorzkiego rozczarowania.


Przeklnęłabym tu sobie, ale nie wypada. Oczywiście z wrażenia. Włosy są symbolem psychiki, rejestrem wszelkich przeżyć i emocji, więc te wersy mówią wszystko. Jaki stan włosów, taki stan emocjonalny człowieka.

Trochę nie do końca przemawia do mnie chityna w puencie, bo zdaje się, że nie odnosi się do człowieka. Ale zamysł rozumiem, mniej więcej.

Wiersz robi wrażenie, naprawdę.

Pozdrawiam :)
introwerka dnia 16.06.2017 00:45
Zolu,

bardzo dziękuję za sensowne propozycje poprawek - zaraz przerobię :)

Serdeczności :)


Wiktorio,

a wiesz, że tytuł jest parafrazą pointy wiersza Norwida "Śmierć": "człek - od niej starszy"? (Nie dałam jednak przypisu, nie chcąc zawężać znaczenia tytułu, bo równie dobrze to może być, jak piszesz, dusza, albo "pierwotność" czy nawet "kobiecość" :)

Dziękuję za Twoje, bardzo piękne odczytanie :)

Serdeczności :)
Zola111 dnia 16.06.2017 02:20 Ocena: Świetne!
Intro,

mam wrażenie, że jest znacznie lepiej. Jeszcze raz wyrażę opinię, że wiersz i tak był wartościowy, bo mądry, bo o czymś ważnym. Teraz bez mrugnięcia okiem zaświetniam. Serdeczności,

z.
Lilah dnia 16.06.2017 12:49
Cytat:
gdy­bym umia­ła cię dzi­siaj od­na­leźć
w rzece moich wło­sów mia­ła­byś kolor
gorz­kie­go roz­cza­ro­wa­nia


To mnie urzekło.

Serdeczności :)
clockworklukis dnia 16.06.2017 14:36
Bardzo udany kawałek literatury. Uderza w strunę, na której ostatnio często grają moje emocje - przeszłość, antropologia, zapomnienie, ale też niepamięć. Wszystko to ubrane w gładkie słowa, magiczne i płynące. Koniec odczytuję jako refleksję na temat tkwienia w przeszłości. Podmiot liryczny, uważając, że życie przeszłością przynosi jedynie rozczarowania, zostawia drzwi otwarte na przyszłość. Jest w ostatnich wersach trochę zawirowań, które sprawiają, że ciężko jest je odczytać, ale wydaje mi się, że tak to rozumiem.
Pozdrawiam.
introwerka dnia 16.06.2017 17:52
Zolu,

dziękuję bardzo serdecznie raz jeszcze - za Twoją niezastąpioną, kreatywną korektę i głęboką, wnikliwą opinię :) Jest mi ogromnie miło, że mimo moich potknięć warsztatowych uznajesz wiersz za wartościowy :)


Lilu,

miło mi ogromnie :) Dziękuję za odwiedziny i entuzjastyczny komentarz :)


Clock,

dziękuję bardzo za odwiedziny i jak zawsze ogromnie wnikliwe i syntetyczne odczytanie :)

clockworklukis napisał:
Koniec odczytuję jako refleksję na temat tkwienia w przeszłości. Podmiot liryczny, uważając, że życie przeszłością przynosi jedynie rozczarowania, zostawia drzwi otwarte na przyszłość.

Dokładnie! Przeszłość jest rodzajem skamieniałości, bursztynowej zawieszki, którą zabieramy ze sobą na każdą czekającą nas wyprawę, jednak nikt rozsądny nie będzie z tego powodu pływał w bursztynie. ;)
Cieszy bardzo, że tematyka wiersza jakoś (że się tak z a la angielska wyrażę ;) "rezonuje" z Twoimi doświadczeniami - takie współgranie na linii tekst-Czytelnik to najpiękniejszy prezent dla autora :)


Serdeczności :)
ajw dnia 18.06.2017 12:55 Ocena: Świetne!
Po kolejnym przeczytaniu jeszcze wiecej zyskuje :)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty