O przemilczeniach - Zola111
Poezja » Wiersze » O przemilczeniach
A A A

nic cię nie zwalnia z obowiązku świadczenia prawdy.
ani lęk przed utratą lukratywnego stołka,
ni pragnienie świętego spokoju w kącie korpomachiny,
 
żadna mantra – niemoja sprawa, niemoja sprawa, niemoja…
nawet wymówka, że masz dość własnych górek i dołków.
i argument, że chleba naszego powszedniego na porcelanowym
 
talerzyku – to jest rzecz! że dzieci, żona i kredyty
do spłacenia na niewąski procent. milczenie w ważnej sprawie
jak kamień rzucony w Szczepana, niedoszły cios w głowę
 
Sokratesa. zaciąży i wróci śmiertelnym bumerangiem
w resztki sumienia, w tryby mechanizmu, z którym się zespoliłeś.
w kosmos podległych jak ty. nic nie jest nietwoje.
 

 

9.04.2017.
 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Zola111 · dnia 18.06.2017 08:14 · Czytań: 587 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 13
Komentarze
Ania_Basnik dnia 18.06.2017 08:58
Świetny wiersz Zolu. Zaczyna się prawie jak u Herberta
Cytat:
nic cię nie zwal­nia z obo­wiąz­ku świad­cze­nia praw­dy.

stawiasz nas na baczność, dzwonisz do sumień.
Cytat:
nic nie jest nie­two­je.

Wiersz "społecznikowski", ale zgrabnie, nienachalnie zaserwowany. Podoba się!
Ania Ostrowska dnia 18.06.2017 09:04
wszystko prawda, ale skoro już mowa o kamieniach, to nie sposób obronić się przed skojarzeniem ze sceną z Magdaleną. Mędrzec w wierszu wygłaszający moralną naukę jest bez grzechu? Nie trafił do mnie ten wiersz.
Pozdrawiam
Lilah dnia 18.06.2017 11:35
Świetny i bardzo na czasie, Zolu.
Chowamy się w swoich skorupach. Obojętni na innych, nie myślimy, że ta obojętność może i nas dotknąć, powrócić jak bumerang, kiedy będziemy w potrzebie.
Serdeczności :)
Milena1 dnia 18.06.2017 12:23
Trzeba zawsze mówić prawdę - w tym zakłamanym be społeczeństwie, jak na wiersz jednak mało odkrywcze
Pozdr
ajw dnia 18.06.2017 12:32 Ocena: Świetne!
Sam wiersz jest taką prawdą rzuconą w twarz, na którą koniecznie trzeba odpowiedzieć, niezależnie od tego czy jest się po tej czy po tamtej stronie. Podoba mi się dynamizm i prawdziwość tych strof, bo słowa w nich nie są wydumane, są szczere.. Pozdrawiam serdecznie :)
introwerka dnia 18.06.2017 15:44 Ocena: Świetne!
Niezwykle ważny wiersz, Zolu, piękne wezwanie do wzięcia odpowiedzialności za swoje słowa i czyny, do - jakkolwiek to dziś passe! - uczciwości i moralnej odwagi. Jest jak potrząśnięcie sumień uśpionych demagogią rządzących, bardzo dogłębne i silne. Podpisuję się całym sercem! :)

Serdeczności :)
eva dnia 18.06.2017 19:10
Wspaniały wiersz i, jak już ktoś powiedział, ważny. Niewiele mogę powiedzieć, ponieważ jestem pod wielkim wrażeniem. Kunszt i myśl.
Zola111 dnia 18.06.2017 19:23
Aniu Baśnik,
bardzo dziękuję. Oczywiście skojarzenia ze stylem Herberta bardzo mi pochlebiają.

Aniu Ostrowska,

rozumiem, że wiersz się nie podoba. Wprowadziłam postać św. Szczepana, nie zaś Magdaleny, bo chodziło mi, żeby skojarzenia z ukmienowaniem poszły w stronę głupiej, niczym nieuzasadnionej zemsty na jednym pośród "swoich", jak w planowanym mordzie na Sokratesie, który ostatnio pojawia się częściej w moich wierszach.

Ania Ostrowska napisała:
Mędrzec w wierszu wygłaszający moralną naukę jest bez grzechu?


- nie bardzo rozumiem pytanie, bo podmiotem lirycznym jest moralista, który nie popełnił grzechu zaniechania, jak inaczej mogłabym konstruować tę postać? Pozdrawiam, Aniu.

Lilu,

dziękuję bardzo. Masz rację, tak jest! Niestety.

Mileno1

dzięki, że wpadłaś. Ważne, że na chwilę się zatrzymałaś. Na pewno zapamiętasz treść, choć wiersz nie urzekł urodą.

ajw,

serdecznie dziękuję. Taka była moja intencja: bez fajerwerków, prosto i dobitnie. Pozdrawiam.

Intro,

bardzo mnie cieszy Twoja opinia:

introwerka napisała:
wezwanie do wzięcia odpowiedzialności za swoje słowa i czyny


dokładnie o to chodzi. Serdeczności,

z.
Ania Ostrowska dnia 19.06.2017 08:07
Zolu, skojarzenie z Magdaleną miało bezpośredni związek z pytaniem, które w tej scenie padło "kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci kamień " czy poza Chrystusem jakikolwiek człowiek może z czystym sumieniem powiedzieć, że w myśli lub słowie nie przedłożył własnego dobra ponad dobro bliźniego, ponad obowiązek zaświadczenia o prawdzie? Jakie zatem prawo ma mędrzec w tym wierszu do stawiania się ponad innymi, do których zwraca się "wy"? Podane w tej formie nauki moralności budzą instynktownie moją nieufność, dlatego napisałam, że wiersz do mnie nie trafił. To nie ma nic wspólnego z oceną podobania się lub niepodobania, bo wiersz jest napisany dobrze. Z tego co się zorientowałam z innych Twoich wierszy nie jesteś amatorem, więc od strony sztuki pisania, trudno coś zakwestionować.
Pozdrawiam, mam nadzieję, że teraz wyraziłem się jaśniej :)
alos dnia 19.06.2017 15:51
Jak dla mnie Zolu, to trochę za bardzo w wierszu
przebija dydaktyczny ton, ale że przesłanie zacne,
to popieram. Cała racja po Twojej stronie :)
Zola111 dnia 19.06.2017 19:06
Aniu,

rozumiem, nie będę kontynuować rozważań, bo poszły zbyt daleko od wiersza. Jeszcze raz dziękuję.

Alosie,

dziękuję, to miało być i jest dydaktyczne: Jak inaczej o tym mówić? O odpowiedzialności za wydarzenia w kraju, grzechu zaniechania wobec społecznego obowiązku, choćby udziału w wyborach, milczeniu w obronie autorytetów?

Dzięki i buziaki,

z.
kamyczek dnia 24.06.2017 23:20
Zolu, podoba ma się Twój wiersz, zarówno w formie jak i w treści. Napisany „uniwersalnie”, bo można go odnieść do różnych sytuacji, jakie niesie nam życie, nie tylko związanych z polityką, choć muszę przyznać, że w obrazach, które wyświetlały się w mojej głowie w trakcie lektury tego wiersza dominowała polityka właśnie.

I garść refleksji: przemilczać, kłamać, nie mówić całej prawdy? A może wprost przeciwnie, prawdą jak obuchem, mimo że boli – prosto w oczy?

Tu zgodzę się z Autorką wiersza: nic cię nie zwalnia z obowiązku świadczenia prawdy.
ani lęk przed utratą lukratywnego stołka,
ni pragnienie świętego spokoju (…)nic nie jest nietwoje.


Za M. Twainem: Jeśli masz wątpliwości - mów prawdę.

Źle czy dobrze, okaże się później. Ale trzeba działać, śmiało chwytać życie za grzywę(...) żałuje się wyłącznie bezczynności, niezdecydowania, wahania. Czynów i decyzji, choć niekiedy przynoszą smutek i żal, nie żałuje się. – Andrzej Sapkowski

Żaden kraj nie może być dobrze rządzony, dopóki wszyscy jego obywatele nie będą pamiętać, że oni są strażnikami prawa. – Mark Twain


Usatysfakcjonowana z lektury, pozdrawiam serdecznie.
Zola111 dnia 25.06.2017 23:45
Kamysiu,

nie masz pojęcia, jaką radość sprawiłaś mi tym komentarzem. Dziękuję bardzo. Jestem Ci wdzięczna. Buziaki,

z.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty