Pogoda - Koniczyna
Poezja » Wiersze » Pogoda
A A A

krople słonego deszczu

pojawiają się w oczach

i spływają  po szklanej twarzy

 

schowane za parasolem uśmiechu

wsiąkają w serce

lecz ciągną w dół

 

rozpacz jak gromem

rozbiła iluzję

 

 już po burzy

 

 

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Koniczyna · dnia 07.07.2017 19:49 · Czytań: 534 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 16
Inne artykuły tego autora:
Komentarze
ApisTaur dnia 07.07.2017 22:00
Cytat:
kro­ple sło­ne­go desz­czu
skra­pla­ją się na chmu­rach po­wiek
i spły­wa­ją w dół po twa­rzy ze szkła


krople - skraplają się (masło się maśli ;)) dość niefortunne użycie podobnie brzmiących słów

co do metafor (chmury powiek itp), to trzeba nieźle nakombinować by nie brzmiały zbyt patetycznie, lub zbyt banalnie

i spły­wa­ją w dół po twa­rzy ze szkła - "w dół"- zbędne dopowiedzenie, gdyż do góry raczej nie popłyną.

krople słonego deszczu
rodzą się w moich oczach
by spłynąć po szklanej twarzy

tu uprościłem znacznie tekst pierwszej strofy, by nie była tak przeładowana środkami stylistycznymi, to potrafi bardzo "obciążyć" wiersz, przez co staje się "niestrawny"

schowane za uśmiechem
wsiąkają w serce
i ciągną w dół niczym żelazna kula

zlikwiduj "ł" w ciągną(ł) on-ciągnął one- ciągną

i ostatnia

rozpacz jak grom
rozbiła parasol utkany z iluzji
przyniosła prawdę i światło

ostatnich dwóch linijek bym się pozbył, gdyż "przyniosła prawdę i światło" dość jasno puentuje wiersz, bez "walenia po głowie" dosłownością. Uwierz w inteligencję czytelnika.

To są moje takie dość pobieżne uwagi, są tu lepsi fachowcy ode mnie. Polecam dział "przydatne linki", a w nim "Dekalog dobrego wiersza", tam jest lepiej zobrazowane to, co napisałem ja.
Dużo czytaj i pisz, edukuj się, a będą owoce. Serdecznie pozdrawiam i czekam na twórczą kontynuację. :)
Koniczyna dnia 07.07.2017 22:07
Bardzo mi miło, że wpadłeś. Postaram się pokombinować, i wcielić w życie twoje rady. Dopiero zaczynam, więc nie mam prawie żadnych umiejętności. Z czasem jednak na pewno będzie lepiej!
Pozdrawiam serdecznie!
Gramofon dnia 07.07.2017 23:21
Nic nowego, nic odkrywczego, tysiące takich wierszy krąży po sieci. Napisane też nieodkrywczo.

parasol iluzji

po burzy słońce

i znowu parasol tyle, że szczęścia


pisz, pisz i jesze raz czytaj.
viktoria12 dnia 08.07.2017 08:09
szklana pogoda czterolistnej Koniczynki

Cytat:
kro­ple sło­ne­go desz­czu

po­ja­wia­ją się w oczach

i spły­wa­ją po twa­rzy ze szkła



scho­wa­ne za pa­ra­so­lem uśmie­chu

wsią­ka­ją w serce

i cią­gną w dół ni­czym kula z że­la­za



roz­pacz jak gro­mem

ro­ze­rwa­ła pa­ra­sol ilu­zji



już po burzy

wze­szło słoń­ce


zrobiłabym tak:

krople słonego deszczu
pojawiają się w oczach
i spływają po szkle

schowane za uśmiechem
wsiąkają w serce
lecz ciągną w dół
( niczym żelazna kula... hmmm dół jest niczym żelazna kula? bo tak wychodzi; fe wychodzi i trza pogłówkować, żeby było lepiej)

Cytat:
cią­gną w dół


brzmi straszne patetycznie, no, ale można się upierać, że akurat jest dobrze, wiec to tylko moje zdanie.

Cytat:
roz­pacz jak gro­mem

ro­ze­rwa­ła pa­ra­sol ilu­zji


Dwa razy pod rząd ,,, roz", nie jest mile widziane, bo kojarzy się z rozporkiem. Heh. No i ,, parasol" też się zdublował.
Gramofon dnia 08.07.2017 08:39
viktoria12 napisał/a:
Dwa razy pod rząd


z rzędu :) pod rząd to można bombę podłożyć ;)


6.9 Zabronione jest komentowanie innych komentarzy i osób komentujących.

przyp. red. EF
ghost--writer dnia 08.07.2017 08:45
Parasol się zdublował, ale "roz" wcale mi tutaj nie przeszkadza, wręcz wzmacnia przekaz.
viktoria12 dnia 08.07.2017 08:46
http://sjp.pwn.pl/poradnia/.../z-rzedu-czy-pod-rzad;9747.html


6.9 Zabronione jest komentowanie innych komentarzy i osób komentujących.

przyp. red. EF
Gramofon dnia 08.07.2017 08:47
Traktują drugą formę jako błąd....a że ludzie używają, używają także "poszłem" i już aprobate ma sporą, ale to nie znaczy, że to dobrze. :)


tak co do "roz" popieram ducha


6.9 Zabronione jest komentowanie innych komentarzy i osób komentujących.

przyp. red. EF
viktoria12 dnia 08.07.2017 08:54
,,...ale w rzeczywistości obie są wystarczająco często używane, aby je aprobować.
Mirosław Bańko, PWN"


6.9 Zabronione jest komentowanie innych komentarzy i osób komentujących.

przyp. red. EF
Koniczyna dnia 08.07.2017 10:39
Dziękuję wszystkim za wizytę i pomoc! :) Dopiero zaczynam z pisaniem, dlatego wiersz niezbyt odkrywczy, ale będę się przykładać i na pewno będzie lepiej!
Pozdrawiam i biorę się do poprawek.
faith dnia 08.07.2017 10:49
Apis zrobił już kawał dobrej roboty i teraz wiersz naprawdę nie jest zły. Można z niego coś wyciągnąć. Coś odczuć. Pozbyłaś się dopowiedzeń i dzięki temu wiersz zyskał trochę więcej przestrzeni.

Ja wtrącę swoje trzy grosze, ale oczywiście zupełnie niezobowiązująco.

Cytat:
i spły­wa­ją  po twa­rzy ze szkła

i spływają po szklanej twarzy

- w ten sposób jest nieco płynniej

Cytat:
scho­wa­ne za pa­ra­so­lem uśmie­chu

- uważaj na dopełniaczówki, bywają zabójcze dla wiersza, duszą go patosem

Cytat:
już po burzy
wze­szło słoń­ce

- pozbyłabym się ostatniego wersu, jest zbyt oczywisty, lepiej zawiesić pointę w niedopowiedzeniu, więcej wtedy wniesie.

Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego pobytu na PP. :) :)
Koniczyna dnia 08.07.2017 11:17
Dziękuję faith. Bardzo mi miło, że wpadłaś i dołożyłaś swoje trzy grosze. Wydaje mi się, że moim głównym problemem jest to, że za bardzo staram się doprowadzić czytelnika do puenty za rączkę. Postaram się poprawić.
Esy Floresy dnia 08.07.2017 12:30
Koniczyno,

szczerze powiem, że to jest tekst, którego nie da się uratować. Jest banalny. Oczywiście znikło troszkę błędów pod wpływem komentarzy, ale to nadal nie jest dobry tekst i takim nie będzie. Myślę, że skoro jesteś na początku drogi, to ten pierwszy warto zachować w pierwotnej formie a kolejne pisać nie popełniając podobnych błędów. Kiedyś spojrzysz na ten wierszyk z sentymentem i uśmiechniesz się sama do siebie, widząc to, czego jeszcze dziś nie dostrzegasz.

Mimo poprawek, popatrzmy na to:

Cytat:
krople słonego deszczu

pojawiają się w oczach


słonego - jest tu pewnym nadmiarem, bo skoro te krople pojawiają się w oczach, to wiadomo, że chodzi o łzy, a te są słone.
Ponadto, płynące krople po twarzy - to jest tak wytarte w poezji, że stanowi kalkę. A ja chętnie poczytałabym coś świeżego. Bo, jaki sens pisać o tym samym, w ten sam sposób, po raz enty?

Kolejny zgrzyt to w krótkim tekście nagromadzenie czasowników w dodatku w jednej formie, co sprawia, że tekst staje się nużącą wyliczanką: pojawia, spływa, wsiąka. Warto pobawić się formułowaniem myśli, wykorzystując bogactwo naszego języka, jak w tym przypadku fleksję.

Wreszcie słownictwo typu: serce, burza, gromy, deszcze, to są słowa, którymi łatwo popaść w banalność. Nie oznacza to, że tych słów w poezji już się nie używa, ale trzeba zapleść je w intrygujące wersy, tak by nie brzmiały szkolenie.

Zatem jeśli rzeczywiście masz chęć rozwijać swój warsztat tak jak deklarujesz, to jest szansa na postęp. ;)

Powituję na portalu i trzymam kciuki za kolejne!

Pozdrowienia.
Koniczyna dnia 08.07.2017 13:03
Dziękuję za komentarz. Od czegoś trzeba zacząć. :) Może nie jest to błyskotliwy debiut, a właściwie jest po prostu słaby, ale mam nad czym pracować, a to chyba najważniejsze.Szansa na postęp jest zawsze.
Pozdrawiam
ajw dnia 08.07.2017 23:35
Wskazówek masz już dużo, a że jesteś otwarta i nie obrażasz się to myślę, że wkrótce spłodzisz coś lepszego i za każdym razem będzie lepiej i lepiej :)
A jesli chcesz, żeby nie było przerw miedzy wersami to w edycji zaznacz cały wiersz i kliknij "usuń akapity". Wtedy lepiej będzie się czytało. Pozdrawiam i życzę sukcesów :)
Koniczyna dnia 09.07.2017 11:14
Za co miałabym się obrażać, ajw? Za to, że ktoś wskazuje mi błędy? To przecież dobre! Tak samo dobre jak popełnianie pomyłek. Mam pole do rozwoju. Nie jest to na pewno przyjemne, ale bez konstruktywnej krytyki niewiele się nauczę.
ajw napisała:
myślę, że wkrótce spłodzisz coś lepszego

Również mam taką nadzieję.
ajw napisała:
A jesli chcesz, żeby nie było przerw miedzy wersami to w edycji zaznacz cały wiersz i kliknij "usuń akapity

Nie zauważyłam tej opcji... Dzięki!
Bardzo się cieszę, że wpadłaś!
Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty