Homo viator - puszczyk
Poezja » Wiersze » Homo viator
A A A
Stukot krzeseł. Gwar. Blade światło.
Stoję.
 Kurtyna w dół i oklaski senne
Drży korona, a nerwy zwinięte
w kłębek. Władzy i bitwy pod Bosworth.

Tanio chciałeś kupić królestwo, za konia.
Życie jest droższe, a ty mordowałeś
łatwo
od niechcenia.
Knułeś, więc za karę na angielskich błoniach...
Proszę pana, koniec przedstawienia.

...głowy leciały – i lady's i sirów.
Świat pełen ostrzy, trucizn lub szaleństwa
rozpaczy i męstwa,
łez na wstęgi kiru.

panie inspicjencie proszę wziąć koronę
oraz worek żądz pełen - wielkich i szalonych.
Idę już do domu. Wieczór tak zamglony,
że latarnie jak piwonie rozkwitają – płonę
ogniem piekielnym
mej roli królewskiej.
A wkoło życie – tak samo kurewskie
jak wtedy


Kiedy w martwych oczach,
tylko obłęd się czaił do władzy i kobiet.
Kiedy żniwo zbierał czarnosiny kosiarz.
Zatrzymywał serce
myśli
i krwiobieg.

zbiorę latarnie jak bukiet krwawników
i w drzwiach domu postarzały stanę

gdzie będę tylko
rabem lub tyranem
czego?

nudy i nawyku.

(Ryszard III – W. Szekspir)
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
puszczyk · dnia 15.07.2017 08:15 · Czytań: 520 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 10
Komentarze
puszczyk dnia 15.07.2017 12:50
Przybądź Mila i powiedz znowu biednemu adeptowi, gdzie są tu błędy.
Czy w zmiennym rytmie? Czy w rymach swobodnych lub wewnętrznych? Czy w przenikaniu się świata teatru, historii i reala?
Znowu kaptur nic nie rzekł z wysokości tronu.
ajw dnia 15.07.2017 12:55 Ocena: Świetne!
Mnie osobiście bardzo podoba się ten dialog z Szekspirem. Udany pomysł i udane wykonanie. Nic dodać, nic ująć, ale ja tu jestem tylko szaraczkiem :)
Miladora dnia 15.07.2017 13:52
Bardzo ciekawy wiersz i nie mam zielonego pojęcia, dlaczego wylądował na dolnej półce.
Moim zdaniem zasługuje na górną - i ze względu na treść, i na formę, która poprzez takie właśnie rwane rymy i rytm doskonale podkreśla dramatyzm tego dialogu.
...ale ja tu jestem tylko szaraczkiem... :)

Co do błędów - prawie żadnych, ale coś niecoś można dopracować.
Cytat:
Kurtyna w dół i oklaski senne

Ciekawi mnie, czemu opuściłeś ten wers. Znowu wypadek przy pracy? ;)

Cytat:
Tanio chcia­łeś kupić „kró­le­stwo – za konia”.

Bez myślnika - Królestwo za konia.
I dałabym to w ten sposób:
Tanio chcia­łeś kupić kró­le­stwo za konia*.
Jeżeli dasz gwiazdkę i odnośnik pod wierszem, to będzie wiadomo, że to cytat.

____________________________
* W. Szekspir – Ryszard III.

Cytat:
...głowy le­cia­ły – i lady i sirów.

"Lady" to liczba pojedyncza, a tu chodzi o mnogą, która nie ma odpowiednika w języku polskim, więc dałabym - i ladies, i sir'ów.

Cytat:
łez na wstę­gi kiru.

Świat pełen ostrzy (...) łez na wstęgach kiru.

Cytat:
panie in­spi­cjen­cie(,) pro­szę wziąć ko­ro­nę

Cytat:
i w drzwiach domu po­sta­rza­ły stanę(,)
gdzie będę tylko


Cytat:
gdzie będę tylko
rabem lub ty­ra­nem
czego?

nudy i na­wy­ku.

Sugeruję taki zapis:
gdzie będę tylko
rabem lub ty­ra­nem.
Czego?

Nudy i na­wy­ku.

Ale to w sumie drobiazgi, więc z czystym sumieniem mogę stwierdzić, że mi się podoba.

Miłego, panie Puszczyk. :)
puszczyk dnia 15.07.2017 15:53
Kurczę, wypadek! Musisz znać ten wiersz. Hmmm...
Co do gwiazdki. W zasadzie połowa wiersza odwołuje się do tej sztuki Szekspira. "Królestwo, za konia", to tylko jeden dosłowny cytat, więc uznałem, że nie ma go co ogwiazdkowywać. Ale zapis tego cytatu poprawię.
Z lady i sirami też przyznaję Ci rację.
Zapis ostatnich wersów wydaje mi się słuszny zarówno ze względu na klimat jak i przekaz.
W ten sposób lubię rozmawiać o swoich błędach. I dzięki za odzew. Przywraca mi to wiarę w istnienie ludzi otwartych na łamanie schematu. Szczególnie w poezji rymowanej, która może powrócić z niszy klasycyzmu.
Więc przerażony jestem zawsze dogmatyzmem, średniówkami, sylabotoniką itp.
Mumia i archeologia poezji.
Ale kaptur wie lepiej
Jeszcze raz fenks.
Ajwona, nie rób z siebie takiego szaraczka. Widzę tu namacalne sukcesy i choć bywało nam gdzie indziej nie po drodze, to z pewnością docenialiśmy własne umiejętności.
Dzięki.
Milena1 dnia 15.07.2017 18:04
Tekst z dolnej półki, więc ośmielę się jako ( zwykły zjadacz chleba ) oczywiście niedorastający intelektualnie do autora skomentować :

Cytat:
Tanio chcia­łeś kupić kró­le­stwo, za konia.
- banał dawno ograny
Cytat:
...głowy le­cia­ły – i lady's i sirów.Świat pełen ostrzy, tru­cizn lub sza­leń­stwa roz­pa­czy i mę­stwa,łez na wstę­gi kiru.
- chyba się rozpłaczę ze wzruszenia jaki ten świat był be.
Cytat:
oraz worek żądz pełen - wiel­kich i sza­lo­nych.
- niesamowite, co za wyobrażnia!
Cytat:
płonę ogniem pie­kiel­nym
- chyba trochę ograne
Wiersz na nie, bufonada nic więcej
puszczyk dnia 15.07.2017 18:37
To akurat po komentarzu widać. Nie dla Ciebie. Zresztą proza też.
Potem trzeba trochę liznąć literatury, załapać, że to cytat z Szekspira. Wyczuć atmosferę tej sztuki, pomyśleć czym jest przenikanie świata poezji, teatru i reala.
Czasami żałuję, że określeni ludzie biorą się za czytanie moich rzeczy, nic nie rozumiejąc i mając takie ubóstwo poznawcze. No cóż, taki jest świat.
Kawał drogi przed Tobą. :)
ajw dnia 15.07.2017 19:37 Ocena: Świetne!
Myślę, że nie ma co się obruszać za krytykę, bo ile osób tyle zdań. Na tym portalu szanujemy siebie wzajemnie i to właśnie odróżnia go od innych. Sądzę, że to wielka sztuka przełknąć krytyczne słowa, szczególnie gdy ma się świadomość własnej wielkości. No, ale cóż .. musisz koniecznie wbić szpilkę w swoje ego i spuścić trochę powietrza, bo i tak ludzi wielkich docenia się przeważnie po śmierci ;)
puszczyk dnia 15.07.2017 19:46
Ajwona, nie o krytyką idzie tylko o sposób i poziom. Krytycznie ocenia moje wiersze Mila i jest dobrze.
Myślę, że niektórzy cierpią po prostu na zawiść. Zobacz jaka radocha była, że w dolnej półce. Nie znam dokonań niejakiej Mileny1 i niespecjalnie mnie to interesuje. Obiecała mnie nie czytać, a coś ją ciągnie.
Chyba dostrzegasz różnicę. Łykać to ja mogę od autorytetu, a nie od małej zawistnicy z poziomem zrozumienia i wrażliwości: minus jeden, depresja.
chawendyk dnia 15.07.2017 20:21
ale ja bym chciał żeby moje teksty tak fajnie poddać krytyce jak ta Pani zrobiła...
pełna profeska. A nic tak nie polepsza rozwoju jak ostra i konstruktywna reprymenda:)
Miladora dnia 16.07.2017 13:38
puszczyk napisał:
przerażony jestem zawsze dogmatyzmem, średniówkami, sylabotoniką

A może byś się jednak otworzył na myśl, że regularnie rymowane wiersze wcale nie muszą być anachroniczne? ;)
No i weź pod uwagę, że forma powinna być dostosowana do treści - nie do każdego wiersza pasuje więc Twoja metoda "łamania schematów". Do "pieśni" na przykład niezbyt dobrze, bo w lirycznych wierszach raczej się nie sprawdza.

Co do poprawek - jeżeli już coś robisz, to rób do końca, czyli uzupełnij jednak interpunkcję.
Cytat:
Stoję. Kur­ty­na w dół i okla­ski senne(.)

Cytat:
Świat pełen ostrzy, tru­cizn lub sza­leń­stwa(,)

Cytat:
panie in­spi­cjen­cie(,) pro­szę wziąć ko­ro­nę

Cytat:
A wkoło życie – tak samo ku­rew­skie
jak wtedy

Jeżeli następny wers zaczynasz wielką literą, to ten powinieneś jakoś zakończyć - kropką, wielokropkiem?
Cytat:
Kiedy w mar­twych oczach,

Bez przecinka.
Cytat:
i w drzwiach domu po­sta­rza­ły stanę(,)


No i mimo wszystko dałabym wielkie litery tutaj:
Cytat:
(P)anie in­spi­cjen­cie / [quote](Z)bio­rę la­tar­nie

Dlatego, że w zasadzie nie masz konsekwencji w prowadzeniu kursywy, więc dobrze byłoby ujednolicić.
A co do:
Cytat:
kró­le­stwo, za konia.

Jeżeli coś cytujesz, to musisz to robić dosłownie, a dosłownie wypowiedź ta brzmi:
Konia! Konia! Królestwo za konia! (ang. A horse! A horse! My kingdom for a horse!).
W tym układzie, z przecinkiem, nie dałabym więc kursywy.

Aha - przepraszam, że Ci zasugerowałam "na wstęgach", ale początkowo lepiej mi to brzmiało.
Oczywiście jest różnica pomiędzy "na wstęgi" a "na wstęgach". Ale czy tylko chodzi o żałobne wstążki, czy też o całą pogrzebową otoczkę, bo wtedy można by poszerzyć obraz, dając chociażby - łez na atłas kiru.

Dobra, przestaję Ci zawracać głowę i spadam, a Ty unikaj następnych "wypadków przy pracy". ;)
Miłego.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty