Faza embrionalna - FeliciaM
Proza » Groteska » Faza embrionalna
A A A
Od autora: podróż w czasie

To było wcale nie tak dawno. Mniej niż sto lat temu, o ile nie nie osiągnęło się jeszcze tego wieku. Może mniej niż 50, może nawet mniej niż 25.
Embrion podróżował po Kosmosie nie wiedząc jeszcze, że skończy się to wraz z chwilą lądowania Statku-Matki na planecie Ziemia. I nie wiedząc jeszcze, czy zostanie człowiekiem, słoniem, czy też żyrafą. Nie wiedząc, że dopiero będzie musiał nauczyć się mówić, chodzić w pozycji dwunożnej i wyprostowanej, oraz wielu innych czynności które zaświadczą o tym, że jednak należy do gatunku homo sapiens.
Czasem wydaje się, że embriony mają wiele wspólnego z kosmonautami. Macica jest dla nich tym, czym dla astronauty jest skafander. Pępowina z kolei jest jak rura od butli tlenowej. Natomiast przestrzeń wokół nich dla obu jest Wszechświatem.
Być może to właśnie astronauta i embrion doświadczają prawdziwie pierwotnej pokory wobec Kosmosu. Takiej, której nie są w stanie wyobrazić sobie ci, którzy przez całe życie stali pewnie na własnych nogach.
Czasem ma się wrażenie, że służy się za akwarium. Jest się jak ogromny sztuczny ocean przez który przepływają ławice ryb z taką prędkością i częstotliwością, że nijak nie ma się możliwości przyjrzeć się im z bliska. Czy jeśli opróżniłoby się to ogromnych rozmiarów akwarium, człowiek zbliżyłby się mentalnie do fazy embrionalnej?
Czym jest umysł w fazie embrionalnej? Może to pojemnik do którego wkłada się wybrane rośliny, kamienie i muszle, a następnie napełnia się wodą i wpuszcza wybrane gatunki ryb? Szklanym prostopadłościanem o przeznaczeniu którego ktoś odgórnie zdecydował?
Czy skoro embrion nie jest jeszcze człowiekiem, to posiada już duszę? A jednak, nawet jeśli embrion duszy nie posiada, to przecież nie świadczy o tym, że jest nieboszczykiem.
Ale czy embrion się nad tym zastanawia? Nie. Odbywa spokojnie swoją podróż przed życiem w poszukiwaniu pytań na które nie trzeba znajdować odpowiedzi. Pytań, które dojrzałą, doświadczoną w życiu na Ziemi jednostkę zbliżają do fazy embrionalnej.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
FeliciaM · dnia 15.07.2017 09:46 · Czytań: 642 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 11
Komentarze
puszczyk dnia 17.07.2017 19:58
To smutna groteska, groteski, czyli tragedia. Nie bardzo wiadomo o czym i dla jakiego celu napisana. Chyba dla napisania. Czy tu miała być jakaś filozofia poczęcia,poszukiwanie momentu życia?
Te porównania ze skafandrem kosmicznym, czy akwarium są straszne, to odwołanie do żyraf... no aja po prostu.
I dlaczego to w ogóle jest zakwalifikowane jako groteska?
To tania pseudo-filozofia podana z bardzo słabymi środkami.
Chciałbym coś dobrego powiedzieć o tym tekście, autorze, ale się nie da. Infantylna rozprawka i tyle.
chawendyk dnia 17.07.2017 20:41
Felcia. To mega mądre. Idziesz w dobrą stronę. Ale pamiętaj że lepiej wszystkiego za mocno nie badać. Wnioski mogą nas przerosnąć.
FeliciaM dnia 18.07.2017 20:36
puszczyk - Żadna filozofia :). Życie jest groteską.
chawendyk - Dziękuję :)
puszczyk dnia 18.07.2017 21:37
Wybacz, trudno o większy truizm i banał, niż to, co napisałaś powyżej.
Ja mówię o wrażeniu. A co Ty chciałaś? Skąd mi wiedzieć?
W każdym razie to co chciałaś, na pewno nie wyszło.
Pozdro
FeliciaM dnia 18.07.2017 21:53
Piszesz, że banał, a sam nie wiesz, co chciałam przekazać.
To mi się ze sobą troszkę kłóci :p
Pozdrawiam.
puszczyk dnia 18.07.2017 22:20
Felicjo, spręż się i postaraj czytać ze zrozumieniem te czarne znaczki na białym tle.
O banale i truizmie napisałem odnośnie Twojej wypowiedzi w komentarzach. Niespecjalnie jest głęboka myśl - Życie jest groteską. Taka zasłyszana wypowiedź nastolatki w sztambuchu pensjonarskim.
A cokolwiek miałaś zamiar przekazać tą pseudo - groteską, po prostu nie wyszło. Bardzo.
Pochwalony. :(
FeliciaM dnia 18.07.2017 22:32
Dobra, teraz rozumiem.

Nie wymagam, żeby tekst się podobał.
Uważam tylko, że ewentualne kwestionowanie działu w którym znajduje się tekst, należy do moderatorów, nie do komentujących. W każdym razie przyjmijmy, że znam termin "groteska" i wiem, dlaczego umieściłam tekst w takiej, a nie innej kategorii.
Czy mi wyszło, czy nie, to już subiektywne odczucie każdego odbiorcy.
Pozdrawiam.
puszczyk dnia 18.07.2017 22:40
Zapewniam Cię, że jako użytkownik mam pełne prawo kwestionować tag. Tym bardziej, kiedy tekst nie spełnia kryteriów rodzaju.
Moderatorzy mają za dużo pracy przy półkach, obiektywnie i nie zważając na osobiste gusta czy nicki, rozkładając utwory. :rip: :| :confused: :O :p
FeliciaM dnia 18.07.2017 22:42
Ok. Tego nie wiedziałam.
Zresztą jestem tu od niedawna.
Dobrej nocy.
chawendyk dnia 25.07.2017 09:07
nic tak nie rozwija twórczości niszowej jak konstruktywna krytyka która tylko cementuje szkielet w twardości tej niszy i tylko utwierdza nasze przekonania
FeliciaM dnia 04.08.2017 13:58
Właśnie - "konstruktywna".
Co ja będę tłumaczyć na siłę komuś, kto kompletnie nie odbiera tego utworu?
Nie jego "bajka", i tyle.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty