Jekyll i Hyde - Procesja
Poezja » Pogranicze » Jekyll i Hyde
A A A

Odkryłem pewne prawo. Małe zagięcie rzeczywistości

w obfity rożek, kruchy rogalik z różanych mgławic, 

mieszczący to, co ludzkie i obce.

 

Jak biały lis

zasłaniało twarz przed światłem,

w ucieczce rzucając mi pod nogi wyjątki i antyteorie.

 

Musiałem wziąć je siłą umysłu,

przekazać konsekwencje następnemu w sztafecie.

 

Skutek bywa wyrodnym dzieckiem przyczyny,

obłąkaną własnością, której trudno się wyrzec.

 

Kiedyś szepnę słówko do przechodnia

- nie miałem złych zamiarów. Muszę zaufać.

 

W gen dobra, rozkład normalny człowieczeństwa,

- w to, co nie istnieje, lecz jest negatywem moich myśli. 

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Procesja · dnia 03.08.2017 20:02 · Czytań: 434 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 12
Komentarze
Usunięty dnia 03.08.2017 20:15
Kurcze, sama myśl, chociaż przyznaję trudno ją wyłuskać z tych wersów, może być atrakcyjna. Ale naprawdę prosi się to o bardziej atrakcyjne podanie, większa przystępność nie jest wadą - wtedy tekst trafiłby do większego grona czytelników - wtedy wiadomo, nagroda w gminnym konkursie literackim, później powiatowym, jeszcze później różnego rodzaju Angelusy i Nike, wreszcie Nobel. Żartuję oczywiście, ale łatwość czytania tekstu nie jest wadą, ale zaletą.

Najlepszego!
Procesja dnia 03.08.2017 20:35
MaddAddamie, dziękuję - swoją drogą jestem ciekawa, jaką atrakcyjną myśl udało Ci się tutaj wyłuskać?
Nie dążę do aż takich zaszczytów jak Nobel, więc lepiej pozostanę przy pisaniu tak, jak mi w duszy gra ;)

Miłego wieczoru!
Usunięty dnia 03.08.2017 20:56
Kiedyś powiadali: "bądź tu mądry i pisz wiersze". Teraz, jak widzę, rozkazują: bądź tu mądry i czytaj wiersze. Zawsze istnieje niebezpieczeństwo, że Autorka żadnej myśli w wierszu nie zawarła, tylko sprawdza spostrzegawczość czytelnika. Pragnę zatem ostrzec Autorkę, każdy wiersz zawiera więcej treści niżby piszący się spodziewał. Nie oskarżam tutaj bynajmniej o brak świadomości w pisaniu. Wydaje mi się jeno, że dopiero podczas pisania pewne myśli mogą zostać sformułowane i gdyby autor mógł je wyrazić prościej, nie pisałby inaczej. Tyle z sofistyki, którą uprawiałbym, gdyby obdarzono mnie bardziej lotnym umysłem.

A teraz przyznaję otwarcie, że rozumiem wiersz i nie potrafię go w żaden sposób streścić.

Najlepszego!

P.S.

Za tym czytaniem wiersz wydał mi się bardziej przystępny, zrozumiały i chyba lepszy.
Usunięty dnia 04.08.2017 13:36
Procesjo, fajny wiersz. Bardzo podoba mi się tematyka.

Walka dobra ze złem, które mamy w sobie, świadomość ciemnej strony mocy, którą trudno zaakceptować, bo przecież mamy być dobrzy i wszystko powinno układać się pozytywnie w naszym życiu.
Tak niestety nie jest i to co mogę poradzić pellowi, to akceptacja, bezwarunkowe przyjęcie tego, co jest bez poczucia winy, bo kiedy robi sobie z tego powodu wyrzuty, karmi złego wilka i pozwala mu ingerować w jego życie.

Świadomość tego, co złe pozwala osiągnąć pełnię, a obdarzenie tego pozytywnym nastawieniem dezaktywuje to.

Oczywiście tradycyjnie, moje marudne oko wyłapało pewne drobiazgi.

Cytat:
Jak biały lis

za­sła­nia­ło twarz przed świa­tłem,

w uciecz­ce rzu­ca­ło mi pod nogi wy­jąt­ki i an­ty­te­orie.


może "rzucając" ?

Cytat:
Sku­tek bywa wy­rod­nym dziec­kiem przy­czy­ny,

obłą­ka­nym, wła­snym, któ­re­go trud­no się wy­rzec.


To najlepszy i najbardziej treściwy fragment dla mnie. Ale drugi wers czytałabym raczej
tak: "obłąkaną własnością, której trudno się wyrzec"

Cytat:
Kie­dyś szep­nę słów­ko do prze­chod­nia

- nie mia­łem złych za­mia­rów. Muszę za­ufać.


Czy "nie miałem" na pewno w czasie przeszłym? Może lepiej "nie mam".


Cytat:
W gen dobra, roz­kład nor­mal­ny czło­wie­czeń­stwa,

- to, co nie ist­nie­je, lecz jest ne­ga­ty­wem moich myśli.


I tutaj nie wiem czy do końca rozumiem sens. Bo odczytałam tak:

"W gen dobra, normalny rozkład człowieczeństwa,
który nie istnieje, lecz jest negatywem moich myśli"

Pomijając potknięcia w formie, wiersz dla mnie bardzo, bardzo na tak.

Pozdrawiam :)
alos dnia 04.08.2017 16:00
Cytat:
Muszę za­ufać. W gen dobra, roz­kład nor­mal­ny czło­wie­czeń­stwa,- to, co nie ist­nie­je, lecz jest ne­ga­ty­wem moich myśli. 


Bardzo fajna ta końcówka. Przewrotne, ale mądre ujęcie istoty:)
Procesja dnia 05.08.2017 07:50
Wiktorio, dziękuję pięknie za komentarz i poprawki. Większość z nich wydała mi się bardzo sensowna, więc już je wprowadziłam.
Alosie, miło mi. Może nie jest aż tak źle z nieistnieniem dobra w "naturze" człowieka, to dość skomplikowana kwestia - tutaj zastosowałam "stylizację" na wewnętrzny mrok peela :)

Pozdrawiam!
Usunięty dnia 05.08.2017 09:58
Procesjo, proszę bardzo. Cieszę się, że uwagi się przydały.

Dopiero teraz dotarła do mnie końcówka, z rana to człowiek jakoś jaśniej myśli. I słusznie, że zostawiłaś jak jest. Jednak napisałabym "normalny rozkład", bo przymiotnik ładniej brzmi przed rzeczownikiem. Chyba, że to ma jakieś szczególne znaczenie, którego nadal nie rozumiem.

Miłego dnia :)
voytek72 dnia 06.08.2017 08:17
Procesjo, masz dar do obrazowania, malowania słowem, budowania konstrukcji które czytelnik ogląda i wyciąga swoje wnioski czyli takiego pośredniego przekazywania myśli... tego tutaj nie ma, tutaj jakbyś zapragnęła bezpośrednio powiedzieć czytelnikowi (w sposób mądry) tak i tak, to i tamto... i zrobiło się "zagmatwane" ;)

Zdecydowanie wolę Ciebie w wersji: "Malarka Słowem"!

Pozdrawiam :)
introwerka dnia 06.08.2017 14:19 Ocena: Świetne!
A do mnie Twój wiersz bardzo przemówił, nie tylko ze względu na urokliwe zakładki czasoprzestrzenne, ale też siłę i jasność przekazu, w tym - wbijającą w fotel pointę. Mam podobnie jak MaddAddam:

Projekt MaddAddam napisał:
przyznaję otwarcie, że rozumiem wiersz i nie potrafię go w żaden sposób streścić.

co moim zdaniem stanowi niezbywalną cechę prawdziwie wartościowej literatury.

Serdeczności :)
Procesja dnia 06.08.2017 20:07
Wiktorio, bo to chyba wiersz na 2-3 podejścia (nie planowałam), jak wynika z komentarzy. A rozkład normalny to taka górka na wykresie, która obrazuje nasilenie prawie każdej cechy w populacji, to, że najwięcej jest wartości pośrednich, przeciętnego wzrostu, wagi itp. Jedna z niezbyt licznych rzeczy, które zapamiętałam ze statystyki ;)

Voytku, malarka słowem? Bardzo to miłe, choć zaskakujące. Widzę siebie raczej jako obserwatorkę, i to z zamiłowaniem do psychologizowania, "naukowego" patrzenia na świat. Rozumiem, że widzisz mnie w trochę innym repertuarze - i mam nadzieję, że będę jeszcze nieświadomie trafiać w Twój gust.

Introwerko, bardzo, bardzo się cieszę, dziękuję za słowa uznania :)

Pozdrawiam!
JOLA S. dnia 09.08.2017 12:12 Ocena: Świetne!
Procesjo,

moją opinię o swojej poezji znasz, prawda? :p
Nie będę się powtarzała.
Może zwrócę uwagę na to zdanie, uważam, że jest genialne:

"- w to, co nie ist­nie­je, lecz jest ne­ga­ty­wem moich myśli.

Buziaki

JOLA S.
Procesja dnia 09.08.2017 18:47
Jolu S.,

wyjdzie, że jestem łasa na pochlebstwa, ale przypominam sobie Twoje opinie chyba tylko a propos prozy :p

Nie musisz się powtarzać, i tak mi bardzo miło.

Pozdrawiam!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
Kazjuno
23/04/2024 06:33
Byłem kiedyś w Dunkierce i Calais. Jeszcze nie było tego… »
Gabriel G.
22/04/2024 20:04
Stasiowi się akurat nie udało. Wielu takim Stasiom się… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:44
Pierwsza część tekstu, to wyjaśnienie akcji z Jarkiem i… »
Gabriel G.
22/04/2024 19:28
Chciałem w tekście ukazać koszmar uczucia czerpania, choćby… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty