Ja, Serafina, - kamyczek
Poezja » Wiersze » Ja, Serafina,
A A A
Od autora: Inspiracja cyklem "Imiona" autorstwa Zoli111

 

Ja, Serafina,
 
 
lubię być w centrum wydarzeń. Jeszcze dobrze nie
oddzwoniono na niedzielną Jutrznię, a ja już
swoim krzykiem stawiam na równe nogi
cały szpital – urodzona w czepku,
 
doskonale radzę sobie od pierwszych minut życia.
 
Pracuś, bo przecież niebieski ptak nie pasuje do
moich zielonych oczu i alabastrowej cery.
Otwarta na ludzi, jak ognia unikam poparzeń,
 
najmniejszy szczegół rozbieram do ostatniej koronki.
Wszystko się wtedy uładza, promienieje. Uśmiechem
przełamuję lody – spróbuj, a zobaczysz jak
się topi, niczym sopel, twarda sztuka.

 
*
 
Ja, Serafina, wojowniczka, z silnym ego.
Nie, nie pytaj mnie o jutro.
 
Żyję chwilą.

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
kamyczek · dnia 27.08.2017 20:08 · Czytań: 575 · Średnia ocena: 5 · Komentarzy: 18
Komentarze
JOLA S. dnia 27.08.2017 20:26 Ocena: Świetne!
Kamyczku,
Czarodziejko, co Ty masz w sobie? Twoja poezja jest prosta, na pozór skromna bez patosu, a chwyta za serce, robisz to w niezwykły sposób. Słucham melodii wiersza. Nie ucieka...zostaje.

Pozdrawiam bardzo ciepło :)

JOLA S.
Zola111 dnia 27.08.2017 21:50 Ocena: Świetne!
Kamysiu,

bardzo dziękuję za inskrypcję. To dla mnie zaszczyt. A wiersz jest piękny. Widzę tu portret siostry zakonnej, pędzącej na rowerze od zgromadzenia do szpitala i z powrotem. Najbardziej podobają mi się miejsca z metaforami:

Cytat:
jak ognia uni­kam po­pa­rzeń,


- bo jest opanowana, ze stoickim spokojem realizuje zadania, nie daje się poniść emocjom.

Cytat:
naj­mniej­szy szcze­gół roz­bie­ram do ostat­niej ko­ron­ki.


- ładnie rozegrana dwuznaczność słowa koronka

ach i jeszcze:

Cytat:
uro­dzo­na w czep­ku,


- bo w kornecie lub czepku pielęgniarki.

Pokochałam Twoją Serafinę. Buziaki, Kamysiu,

z.
Pola Kaj dnia 27.08.2017 23:36 Ocena: Świetne!
Cytat:
naj­mniej­szy szcze­gół roz­bie­ram do ostat­niej ko­ron­ki.


Ach, jak urzekł mnie ten wers! Jestem oczarowana!
Pięknie napisane.
Chociaż ja tu siostry zakonnej nie widzę... ;)

Pozdrawiam serdecznie!
gabi dnia 28.08.2017 09:25 Ocena: Świetne!
Twoje wiersze nie są zbyt hermetyczne, ale też nie podajesz treści na tacy - zostawiasz czytelnikowi wolną przestrzeń. To duża sztuka. Bohaterka wiersza może być pielęgniarką (w czepku urodzona), zakonnicą (koronki, alabastrowa cera) lub tylko kobietą, która nie oglądając się na jutro, chce i potrafi pomagać dzisiaj. Portret zawarty w subtelnych wersach. Pozdrawiam cieplutko.
Usunięty dnia 29.08.2017 00:26
Kamyczku, dla mnie trochę złośliwy ten wiersz jest. Ale widać ktoś na tę złość zasłużył. No nie mnie oceniać, w każdym razie dowaliłaś tym wierszem. Takie mam odczucia.

Pozdrawiam :)
kamyczek dnia 30.08.2017 22:31
JOLA S. napisała:
Słucham melodii wiersza. Nie ucieka...zostaje.
- cieszy mnie Twój odbiór, JOLU S, dziękuję i pozdrawiam serdecznie.

Zola111 napisała:
Widzę tu portret siostry zakonnej, pędzącej na rowerze od zgromadzenia do szpitala i z powrotem.
Zola111 napisała:
Pokochałam Twoją Serafinę.

- uśmiechnęłaś mnie, Zolu, tym obrazem, ale przyznaję, że spodobał mi się Twój portret Serafiny. Prawdę mówiąc nie widziałam wcześniej mojej Peelki w takiej roli, ale czemu nie?
Dziękuję za miłe słowa dla wiersza i ocenę. Buziaki odwzajemniam.

Cytat:
Chociaż ja tu siostry zakonnej nie widzę...
- Kaju, ja też, dopóki nie przeczytałam Zolinkowej interpretacji wiersza.
Dziękuję za ślad pod tekstem. Pozdrawiam.

Cytat:
Bohaterka wiersza może być pielęgniarką (w czepku urodzona), zakonnicą (koronki, alabastrowa cera) lub tylko kobietą, która nie oglądając się na jutro, chce i potrafi pomagać dzisiaj. Portret zawarty w subtelnych wersach.
- Gabi, bardzo pięknie sportretowałaś tytułową Serafinę. Dziękuję, że przychodzisz pod moje wiersze i to jeszcze z takim miłym komentarzem. Serdeczności.

Cytat:
Kamyczku, dla mnie trochę złośliwy ten wiersz jest. Ale widać ktoś na tę złość zasłużył. No nie mnie oceniać, w każdym razie dowaliłaś tym wierszem. Takie mam odczucia.
- Wiktorio, jak najbardziej masz prawo do takich odczuć, ważne, że wiersz budzi emocje, a to znaczy, że spełnił swoje zadanie. Serafina jest osobą ambitną, uczuciową, jeśli się tak bliżej przyjrzeć, to kto wie, czy nie spotkaliśmy w swoim życiu kobiety o podobnym usposobieniu?
Dziękuję za odwiedziny pod wierszem. Serdeczności.
Lilah dnia 30.08.2017 22:47
Cytat:
do­sko­na­le radzę sobie od pierw­szych minut życia.

Nic dziwnego, skoro w czepku urodzona.
Fajna z niej baba - umie postępować z ludźmi, rozładować podbramkową sytuację, nawet z twardzielami sobie radzi. Podoba mi się.

Serdeczności :)
kamyczek dnia 31.08.2017 15:08
Lilah, dzięki.
Również serdecznie.
al-szamanka dnia 31.08.2017 17:24 Ocena: Świetne!
Bardzo ciekawy wiersz, Kamyczku.
Wydaje się, że Twoja bohaterka to typ kobiety pracującej, mocno stojącej na nogach i w życiu, takiej, która wszystko opanuje i ze wszystkim sobie poradzi.
Ja widzę w niej jednak osobę bardzo wrażliwą, taką która chce wszystkim dogodzić, być może aby nie dopuścić do jakichś zgrzytów w relacjach.
Cytat:
Otwar­ta na ludzi, jak ognia uni­kam po­pa­rzeń

I może ma lęki przed odrzuceniem.
Być może się mylę ale coś za bardzo stara się ta w czepku urodzona przekonać wszystkich o swoim szczęściu.
Podobało się.

Pozdrawiam ciepło :)
kamyczek dnia 31.08.2017 22:34
Al-szamanko, podoba mi się nakreślony przez Ciebie portret Serafiny, bohaterki wiersza - jest taki... prawdziwy. Dziękuję za ciekawą interpretację, komentarz i wysoką ocenę.
Miło Cię gościć pod tekstem.

Pozdrawiam równie ciepło.
Miladora dnia 02.09.2017 08:09
Płynna, ładna narracja, dobry portret. :)
No i imię bohaterki, które jakby samo determinowało już jej postawę życiową.
Dobrze się to czyta, Kamysiu.

Mam tylko jedną uwagę:
Cytat:
ni­czym sopel, twar­dziel.

Sopel/twardziel wpada na siebie.
Może jakieś inne określenie?

Serdeczności. :)
kamyczek dnia 02.09.2017 14:16
Miladoro, witaj pod tekstem. Cieszy mnie, że się podoba.
Dzięki za uwagę, teraz sama widzę to nachodzenie na siebie końcówek wyrazów. Pomyślę nad zmianą.

Serdeczności.
introwerka dnia 02.09.2017 14:29 Ocena: Świetne!
Poruszający, żywy portret kobiecy. Do tego, co napisali moi poprzednicy, dorzucę za wikipedią etymologię słowa „Serafin”: „Hebrajski rzeczownik שרף (saraf) zwykle łączony jest z czasownikiem להישרף (lehisaref) oznaczającym spalać się, płonąć. W ten sposób sugerowano, że serafini to istoty mające jakiś związek z ogniem (powstały z bezdymnego ognia)”. W świetle tej etymologii tytułową Serafinę można widzieć jako kobietę z dużą zawartością ognia w organizmie: pełną temperamentu, odważną, gotową do działania, otwartą, chwytającą każdą chwilę, a sposób, w jaki ją opisujesz, tworzy porywający portret :)

Serdeczności :)
kamyczek dnia 02.09.2017 22:32
Introwerko, dziękuję Ci za obszerny i ciekawy komentarz.
Cytat:
Serafinę można widzieć jako kobietę z dużą zawartością ognia w organizmie: pełną temperamentu, odważną, gotową do działania, otwartą, chwytającą każdą chwilę,
- to prawda. I dodam jeszcze, że wibracja imienia podobno określa cechy charakteru, osobowość, pewne predyspozycje bądź słabości, ale ile w tym prawdy - nie wiem.

Uściski.
starysta dnia 13.09.2017 15:43 Ocena: Świetne!
...czy te przecinki w tytule są dziełem ognia?
Ale co tam, płyniesz jak zawsze, cudownie i precyzyjnie. Narracja cudo :) Pozdrawiam.
kamyczek dnia 13.09.2017 23:37
starysta napisał/a:
...czy te przecinki w tytule są dziełem ognia?
- nie, skąd, chociaż - kto wie... A tak na poważnie - już wyjaśniam: wiersz jest tak skonstruowany, że tytuł możemy czytać jako część pierwszego zdania w tekście - Ja, Serafina, lubię być w centrum wydarzeń. W wierszu jest pełna interpunkcja i to ona wymusiła zastosowanie przecinków także w tytule.

Miło Cię widzieć pod tekstem, Rudi. Dzięki serdeczne,
pozdrawiam.
Nalka31 dnia 15.09.2017 23:07
Tyle już napisano o twojej Serafinie, że nie wiem sama, co mogłabym jeszcze dodać. Po przeczytaniu powiem od siebie, że w wierszu z jednej strony widać kobiecą subtelność i delikatność, a z drugiej czuć siłę ducha i pewność osoby dojrzałej. Miejscami jednak ukrywa się ktoś, kto boi się bliskich związków i woli obracać się w sobie znanym świecie. Tak bezpieczniej, ale co by nie było w czepku się urodziła.

Cytat:
Ja, Serafina, wojowniczka, z silnym ego.
Nie, nie pytaj mnie o jutro.

Żyję chwilą.


I niech tak zostanie, chwile trzeba cenić.


Serdeczności. :)
kamyczek dnia 16.09.2017 21:56
Cytat:
chwile trzeba cenić.
- zgadzam się z Tobą, Nalka.

Dzięki, buziaki.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
Gabriel G.
14/04/2024 12:34
Bardzo fajny odcinek jak również cała historia. Klimacik… »
valeria
13/04/2024 23:16
Hej miki, zawsze się cieszę, gdy oceniasz :) z tobą to jest… »
mike17
13/04/2024 19:20
Skóra lgnie do skóry i tworzą się namiętności góry :)»
Jacek Londyn
12/04/2024 21:16
Dobry wieczór. Dawno Cię nie było. Poszperałem w tym, co… »
Jacek Londyn
12/04/2024 13:25
Dzień dobry, Apolonio. Podzielam opinię Darcona –… »
Darcon
11/04/2024 19:05
Hej, Apolonio. Fragment, który opublikowałaś jest dobrze… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty