Słowa są z tektury - GreenTeaFan
Poezja » Wiersze » Słowa są z tektury
A A A

Rozmiękła, cuchnąca papka

przeżuwana w niezliczonych ustach,

wypluwana niedbale w formy.

Tworzone w zbiorowym recyklingu

arkusze wielokrotnego użytku.

 

Ułożona w stos jest magicznym sześcianem.

W odcieniu nieatrakcyjna jak ludzka skóra

jednak można ją pokryć kolorami,

napisać wszystkie słowa, zaadresować

i wysłać w podróż z ukrytą wewnątrz tajemnicą.

 

Z tektury można zbudować miasto nad brzegiem.

Wytyczyć ulice gdzie będzie hulał wiatr.

Podzielić przestrzeń na tę bliską i odległą.

Ogrzać wszystko podziemnymi źródłami.

I to wystarcza żeby odwrócić wzrok

od tego czego nie można zobaczyć.

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
GreenTeaFan · dnia 29.08.2017 05:23 · Czytań: 389 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 9
Komentarze
Silvus dnia 14.09.2017 16:41
Cytat:
prze­żu­wa­na w nie­zli­czo­nych ustach

Czemu usta mają być niezliczone?

Cytat:
ma­gicz­nym sze­ścia­nem

O co dokładnie chodzi?

Cytat:
nie­atrak­cyj­na jak ludz­ka skóra

Czy chodzi ci o nieatrakcyjność koloru, czy samej skóry?

Cytat:
mia­sto nad brze­g

Czemu nad brzegiem?

Co do semantyki wiersza, powiem coś więcej, jak napiszesz mi wyjaśnienia na powyższe. :)

A poza tym. Jeśli już wprowadzasz interpunkcję, to:

Cytat:
Roz­mię­kła, cuch­ną­ca papka
prze­żu­wa­na w nie­zli­czo­nych ustach

Brak przecinka przed "przeżuwana" (tzn. na końcu poprzedniego wersu).

Cytat:
W od­cie­niu nie­atrak­cyj­na jak ludz­ka skóra
jed­nak można ją po­kryć ko­lo­ra­mi

Cytat:
W od­cie­niu nie­atrak­cyj­na jak ludz­ka skóra
jed­nak można ją po­kryć ko­lo­ra­mi,

Brak przecinków przed "jednak" (tzn. na końcach poprzednich wersów).

Cytat:
Wy­ty­czyć ulice gdzie bę­dzie hulał wiatr.

Brak przecinka przed "gdzie".

Cytat:
I to wy­star­cza żeby od­wró­cić wzrok
od tego czego nie można zo­ba­czyć.

Brak przecinków przed "żeby" oraz przed "czego".

Pozdrawiam, Silv.
GreenTeaFan dnia 24.09.2017 00:05
Zacznę od wyjątkowo ważnej dla Ciebie sprawy interpunkcji. Nie można traktować jej na zasadzie, że albo jest albo w ogóle nie ma. Cała zabawa polega na użyciu jej w sposób jaki autor uzna za stosowny, na tyle na ile chce. Czy dla przejrzystości czy dla wprowadzenia nowych znaczeń.

A jeśli chodzi o treść to według kolejności cytatów
- chodzi o masowość, pospolitość, wtórność języka,

- bryła wyrażająca potencjalność, ukryte możliwości, ale też to taka zabawa polegająca na wpisywaniu liczb w jakąś figurę w taki sposób aby suma każdego wiersza i kolumny była równa,

-skóra to w pewnym sensie opakowanie, z jednej strony nie warte uwagi ale z innej bardzo ważne,

-miasto to przestrzeń zamknięta z wielu stron, zabudowana, sztuczna. Brzeg to granica między miastem a czymś bardziej naturalnym, pierwotnym dającym też poczucie wolności, otwartości.
Silvus dnia 24.09.2017 02:02
GreenTeaFan napisał:
Zacznę od wyjątkowo ważnej dla Ciebie sprawy interpunkcji. Nie można traktować jej na zasadzie, że albo jest albo w ogóle nie ma. Cała zabawa polega na użyciu jej w sposób jaki autor uzna za stosowny, na tyle na ile chce. Czy dla przejrzystości czy dla wprowadzenia nowych znaczeń.

Zgodzę się. Jednak idąc podobnym tokiem rozumowania można zaprzeczyć każdej ze znanych form, w jakie wkłada się myśli. Obstaję (także) przy interpunkcji głównie dlatego, że mam świadomość, że bez trzymania się pewnych zasad nie zrozumiem tego, co autor chciał przekazać. Jeśli twoją zasadą jest tworzenie własnych zasad interpunkcji, to skoro już o tym wiem, postaram się pamiętać i nie wspomniać o niej. :)

Ten "magiczny sześcian" jakoś mi tak odstaje znaczeniowo i nastrojowo od całości, m.in. dlatego o to spytałem. Również stos nie bardzo mi się tu widzi. Za luźne skojarzenia. "w stos" - a dlaczego nie "razem", "w jednym miejscu"? Myślę sobie: stos może mieć związek z "magicznym sześcianem". Tylko jaki? Czy nie również luźny?

GreenTeaFan napisał:
skóra to w pewnym sensie opakowanie, z jednej strony nie warte uwagi

W jakim sensie skóra nie jest warta uwagi? Dla mnie jest w każdym.

"Brzeg" nie trafia do mnie w ogóle. "Miasto nad brzegiem" odczytuję bardzo literalnie. Jakaś starożytna osada. Nawet wybija się w tym sam brzeg. Raczej "brzeg z miastem nad nim". Sam ten zwrot, bez kontekstu. Co do wiatru, hula mi nie tylko w mieście nad brzegiem. Również w polu, w wymarłym mieście, wśród wierzb. A podziemne źródła z czym mają związek? W ogóle ostatniej strofy nie widzę w kontekście "słów", tym mniej "słów z tektury".
braparb dnia 26.09.2017 09:57
Wspaniały wiersz o inflacji słowa pisanego {wiem, wiem to co tu robimy jest częścią tego procesu}.
W pierwszej zwrotce obrazowo definiujesz sedno tego zjawiska. Wolałbym jednak
"wypluwana w niedbałe formy" zamiast "wypluwana niedbale w formy".
W drugiej zwrotce trafnie ująłeś ambiwalencję, która kryje się w utrwalaniu słowa. Wyraz "ludzka" można by zastąpić wyrazem "starcza". Byłoby mocniej i trafniej.

Najbardziej przemawiają do mnie słowa:
"I to wystarcza żeby odwrócić wzrok
od tego czego nie można zobaczyć."
Każdy powód jest dobry żeby nie patrzeć na to czego nie można zobaczyć. A przecież jak się nad tym zastanowić to właściwie warto patrzeć tylko na to czego nie można zobaczyć. Takie to jednak trudno. Wzrok się szybko męczy.
GreenTeaFan dnia 26.09.2017 19:04
Dziękuję braparb za tyle miłych słów jednego dnia.
To nie jest tak, że jestem zawiedziony tym stanem rzeczy. To raczej akceptacja, może nieco naiwna, tego czym jest doświadczanie i pisanie. Tego, ze wynika z poczucia braku, niedostatku, pośledniości nie zaś natchnienia czy innych wzniosłych stanów. Jest też wysiłkiem zbiorowym w gruncie rzeczy.
braparb dnia 28.09.2017 09:36
A ja mam nadzieję, ze kiedyś zdarzy wielka katastrofa, jakaś burza słoneczne może, te nonyliony bajtów znikną i będzie można zacząć od nowa.
Silvus dnia 28.09.2017 15:05
braparb napisał:
A ja mam nadzieję, ze kiedyś zdarzy wielka katastrofa, jakaś burza słoneczne może, te nonyliony bajtów znikną i będzie można zacząć od nowa.

A nie powstanie to samo?
braparb dnia 28.09.2017 15:56
Może, ale i tak byłoby nowe. Nie byłoby przecie z czym porównać.
Silvus dnia 29.09.2017 23:35
Ale przecież pamiętalibyśmy.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Kazjuno
27/03/2024 22:12
Serdeczne dzięki, Pliszko! Czasem pisząc, nie musiałem… »
pliszka
27/03/2024 20:55
Kaz, w niektórych Twoich tekstach widziałam więcej turpizmu… »
Noescritura
25/03/2024 21:21
@valeria, dziękuję, miły komentarz :) »
Zdzislaw
24/03/2024 21:51
Drystian Szpil - to i mnie fajnie... ups! (zbyt… »
Drystian Szpil
24/03/2024 21:40
Cudny kawałek poezji, ciekawie mieszasz elokwentną formę… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:18
@Optymilian - tak. »
Optymilian
24/03/2024 21:15
@Zdzisławie, dopytam dla pewności, czy ten fragment jest… »
Zdzislaw
24/03/2024 21:00
Optymilian - nie musisz wierzyć, ale to są moje wspomnienia… »
Optymilian
24/03/2024 13:46
Wiem, że nie powinienem się odnosić do komentarzy, tylko do… »
Kazjuno
24/03/2024 12:38
Tu masz Zdzisław świętą rację. Szczególnie zgadzam się z… »
Zdzislaw
24/03/2024 11:03
Kazjuno, Darcon - jak widać, każdy z nas ma swoje… »
Kazjuno
24/03/2024 08:46
Tylko raz miałem do czynienia z duchem. Opisałem tę przygodę… »
Zbigniew Szczypek
23/03/2024 20:57
Roninie Świetne opowiadanie, chociaż nie od początku. Bo… »
Marek Adam Grabowski
23/03/2024 17:48
Opowiadanie bardzo ciekawe i dobrze napisane.… »
Darcon
23/03/2024 17:10
To dobry wynik, Zdzisławie, gratuluję. :) Wiele… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
  • Slavek
  • 22/03/2024 19:46
  • Cześć. Chciałbym dodać zdjęcie tylko nie wiem co wpisać w "Nazwa"(nick czy nazwę fotografii?) i "Album" tu mam wątpliwości bo wyskakują mi nazwy albumów, które mam wrażenie, że mają swoich właścicieli
  • TakaJedna
  • 13/03/2024 23:41
  • To ja dziękuję Darconowi też za dobre słowo
  • Darcon
  • 12/03/2024 19:15
  • Dzisiaj wpadło w prozie kilka nowych tytułów. Wszystkie na górną półkę. Można mieć różne gusta i lubić inne gatunki, ale nie sposób nie docenić ich dobrego poziomu literackiego. Zachęcam do lektury.
  • Zbigniew Szczypek
  • 06/03/2024 00:06
  • OK! Ważne, że zaczęłaś i tej "krwi" nie zmyjesz już z rąk, nie da Ci spać - ja to wiem, jak Lady M.
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty