Manifest młodego budzika - Tomasz Kucina
Poezja » Wiersze » Manifest młodego budzika
A A A
Od autora: UWAGA:
Prawa autorskie @Tomasz Kucina©

Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie do celów osobistych i komercyjnych wszelkich treści z tej strony bez zgody pisemnej autora zabronione.
Autor publikuje treści pod własnym imieniem i nazwiskiem.
Naruszenie praw autorskich będzie skutkowało sankcjami prawnymi.
( Dz.U. 1994 nr. 24 poz. 83. Ustawa z dn. 4 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych, z późniejszymi zmianami.)

 

My, bliscy wypalenia:



Kraków, Warszawa, Łódź...

Halo,... planeta Ziemia?...



migracji wznosi się kurz...



tu ślady stóp człowieka głębokie, porowate

młodzież po Europie polskim ścieli się kwiatem.

z szacunku do tautologii i żywej masonerii

mięsiwo przez maszynkę, i... bilet na loterię.

żyjemy w wolnym kraju a wolność cudzołoży,

przemierzyć obce góry, przepłynąć inne morz[ż]e.



Halo,... planeta Ziemia?...

Kraków, Warszawa, Łódź...



na imię ci... Neurastenia?

kierat, chomąto, i... bluzg...



wczoraj widziałem Elvisa, na plaży, w Tarragonie,

na szyi polski szalik, pomachał w moją stronę.

z wykresów ekonomii jasno wynika, chyba...

że, łatwiej niż znaleźć pracę, jest złowić wieloryba.

od Piawy do Adygi jest nowa Rzeczpospolita,

w Tyrolu, na zmywaku, we włoskich Dolomitach.



Halo,... planeta Ziemia?...

Kraków, Warszawa, Łódź...



Ojczyzny tak nie doceniać?

czerwone plus białe, to róż



i... nawet nudzą jak w mantrze, Seszele, Malediwy,

w tym alogicznym świecie, takie alternatywy.

a może za ocean? oszukać burczenie kiszek,

bo tam ze słońcem dzień budzą, magnolie i Amisze.

lecz nawet w tamtym raju młodzi wąchają klej,

marycha śmierdzi w Iowa, Wirginii, i New Jersey.



Halo,... planeta Ziemia?...

Kraków, Warszawa, Łódź...



my, bliscy wypalenia...

nic nie czujemy, już...

--

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Tomasz Kucina · dnia 03.09.2017 07:51 · Czytań: 1486 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 4
Komentarze
Miladora dnia 03.09.2017 16:11
Byłoby nieźle, ale masz poważny problem z interpunkcją, Tomaszu. ;)
I nie mów mi, że to działania celowe, bo nic w wierszu nie uzasadnia takich zabiegów.
Ponadto:
Cytat:
na imię Ci,

- ci - wiersze to nie listy.

Cytat:
ma­ry­ha śmier­dzi

- marycha -

A na marginesie - informowanie czytelników w "uwagach od autora" o swoich prawach jest całkowicie zbędne, skoro pod każdym tekstem widnieje adnotacja:
Kopiowanie tekstów, obrazów i wszelakiej twórczości użytkowników portalu bez ich zgody jest stanowczo zabronione. (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z dnia 4 lutego 1994r.).

Miłego. :)
Tomasz Kucina dnia 03.09.2017 23:33
Miladora napisała:
Byłoby nieźle, ale masz poważny problem z interpunkcją, Tomaszu. I nie mów mi, że to działania celowe, bo nic w wierszu nie uzasadnia takich zabiegów.


A już, miałem "opuścić" to przestankowanie. LOL ;] Jednak, konserwatyzm zwyciężył. Postanowiłem pozostać przy oryginalnej wersji (oczywiście, z przymrużeniem oka). Cenne uwagi, zawsze biorę pod rozwagę.
Upierałbym się jednak, przy fakcie, że w poezji interpunkcje wyznacza także rytm, szczególnie w tym wierszu, pełni istotną rolę. Przynajmniej, jako autor, tak to czuję.
Zauważyłem,- i przyznam szczerze, jest mi z tego powodu bardzo miło, iż- wnikliwie śledzisz komentarze pod moimi wierszami. Z tymi "działaniami celowymi", to odnośnie uzasadnionych uwag, pod pierwszym wierszem, zamieszczonym w tym portalu ? Prawda ? ;)
Jestem tu krótko, (kot), więc pamiętam początki ;) :rol:
Spróbuję popracować nad interpunkcją. Obiecuję, ale nie gniewaj się- w tym wierszu, nie wprowadzę poprawek- bo, tak go czuję, tak mi przy sercu jakby rytmiczniej.
Ale, oczywiście, masz rację. Permanentnie, wchodzę w konflikty z własnym ego-walczy ono niczym Kordian na górze Mont Blanc- gdy, kłóci się we mnie poczucie konieczności zachowania zasad interpunkcji, z histerią nadrzędności taktu. Podobno, już romantyczni poeci, mieli z tym problem. Bardzo, często nadużywali interpunkcji, czasem jednak, działali na opak, czegoś tam brakowało, i nie było kodu, ni uzasadnienia. Na szczęście, wiersze nawet klasyków poezji, przechodzą przez korektorów.
Większość ludzi piszących wiersze, jest wielce niezdyscyplinowanych. Oczywiście, to nie reguła.
Lecz, prawdopodobnie do nich się zaliczam :sourgrapes: :rol:

Cytat:
- ci - wiersze to nie listy.


Zwróć uwagę, ten "dwuwers" jest jedynym w wierszu bezpośrednim zwrotem do czytelnika, tzw. parabaza- czyli, zamierzona figura stylistyczna, dlatego uzasadnienie, takiego zastosowania, a może nawet do szczególnie bliskiej mi osoby ? Uwierz, nie uprawiam tu epistolografii. B) ;)

Cytat:
- marycha -



Szczerze mówiąc, nigdy nie miałem do czynienia z tym "g....m" (kolokwializm). Wstyd przyznać, nawet tego na oczy nie widziałem- poważnie :) Stąd, pewnie, samo "h".
Sugerowałem się faktem, że to mari(h)uana, więc- maryha ? Ale, przyznam, tu nie mam pewności. Może, mary(ch)a- to synonim- do imienia, a jedynie sensualnie spokrewniony też, z używką, albo onomatopeicznie ? Bóg, raczy wiedzieć ?

Cytat:
A na marginesie - informowanie czytelników w "uwagach od autora" o swoich prawach jest całkowicie zbędne, skoro pod każdym tekstem widnieje adnotacja:Kopiowanie tekstów, obrazów i wszelakiej twórczości użytkowników portalu bez ich zgody jest stanowczo zabronione. (Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Dz.U. 1994 nr 24 poz. 83 z dnia 4 lutego 1994r.).


Myślę, że to ma uzasadnienie.
Tautologia.

Jednak, zamierzenie to, akurat w moim przypadku -jest antyznaczeniowe.
Wręcz, przeciwnie. Uznałem, że to info administracji portalu-to,bardzo restrykcyjne, aczkolwiek, taką, a nie inną wymowę powinno mieć.
Chciałem jedynie podkreślić, podpowiedzieć, że w moim przypadku, nie jest to bezkompromisowe, rygorystyczne. Wystarczy, tylko poprosić o zgodę pisemną. A o tym, przyznasz ? nie ma wzmianki.
Poza tym, nie chciałem "papugować" w sekcji adnotacje. Dlatego, wybrałem wariant z "uwagami od autora".

Przyznaję, mało orginalne.

Cytat:
Miłego.


Bardzo przyjemnie, było odpowiedzieć na merytoryczne komentarze, i uwagi. i bez cynizmu, z mojej strony. Postaram, o poprawę. W razie braku konsekwencji, prosiłbym Ciebie, o wyrozumiałość.
Miłego :) ;) :yes: Do napisanka ;)
Miladora dnia 04.09.2017 01:37
Tomasz Kucina napisał:
że w poezji interpunkcje wyznacza także rytm

Niestety - jest odwrotnie. To interpunkcja wyznacza rytm. ;)
Weź pod uwagę także to, że jeżeli chce się łamać jakieś zasady, to trzeba je najpierw dobrze poznać. Gdy większość przesłanek świadczy o ich nieznajomości, trudno uwierzyć w celowość tego typu zabiegów. Poza tym chaos interpunkcyjny utrudnia odbiór utworu.

Tomasz Kucina napisał:
ten "dwuwers" jest jedynym w wierszu bezpośrednim zwrotem do czytelnika

Nawet bezpośredni zwrot do odbiorcy nie uzasadnia w poezji użycia wielkiej litery.
Definicja parabazy także nie zawiera takiego wymogu.
Zastanów się zresztą, czy mówiąc do kogoś, nawet bliskiego, używasz wielkich liter w zaimkach?
A przecież wiersz to mówienie do czytelnika.
To nie list, w którym szacunek dla adresata podkreślasz w ten właśnie sposób. Inna sprawa, że to wymóg czysto polski - w języku angielskim, na przykład, oprócz "I" (ja), w ogóle nie używa się wielkich liter w zaimkach. :)

Tomasz Kucina napisał:
Sugerowałem się faktem, że to mari(h)uana, więc- maryha

https://sjp.pwn.pl/poradnia/.../Marycha-czy-maryha;4396.html
Internetowe słowniki języka polskiego (np. PWN) to doskonały sposób, by sprawdzić to, czego nie jest się pewnym. ;)

Tomasz Kucina napisał:
A o tym, przyznasz ? nie ma wzmianki.

Jest.
(...) twórczości użytkowników portalu bez ich zgody jest stanowczo zabronione.
Uwierz, wiersz lepiej wygląda bez takiego gzymsu wiszącego mu nad głową. ;)

A teraz co do interpunkcji:
Cytat:
... Kra­ków, War­sza­wa, Łódź ...
... Halo, ... pla­ne­ta Zie­mia ?...

...Kraków, Warszawa, Łódź...
...Halo... planeta Ziemia?...
Tak powinien wyglądać prawidłowy zapis.
Inna sprawa, że upstrzyłeś wiersz taką ilością wielokropków, jakby łaziła po nim chmara much. ;)

Cytat:
mi­gra­cji, wzno­si się kurz ...

Bez przecinka, bez spacji przed wielokropkiem.

Cytat:
tu, ślady stóp czło­wie­ka, głę­bo­kie, po­ro­wa­te[,]
mło­dzież po Eu­ro­pie(,) pol­skim(,) ście­li się kwia­tem[,]
z sza­cun­ku do tau­to­lo­gii(,) i(,) ... żywej ma­so­ne­rii,
mię­si­wo przez ma­szyn­kę(,) i(,) ... bilet na lo­te­rię
ży­je­my(,) w wol­nym kraju, a wol­ność cu­dzo­ło­ży,
prze­mie­rzyć obce góry, prze­pły­nąć(,) inne morz[ż]e[.]

[,] przecinki do dodania.
(,) przecinki do usunięcia. Przed wielokropkiem nie stawia się przecinka ani spacji.
[.] kropka do dodania.
Nie stawia się spacji także przed pytajnikami:
Cytat:
... Halo, ... pla­ne­ta Zie­mia ? ...


Cytat:
wczo­raj, wi­dzia­łem Elvi­sa, na plaży, w Tar­ra­go­nie,
na szyi, pol­ski sza­lik, po­ma­chał w moją stro­nę,
z wy­kre­sów eko­no­mii, jasno wy­ni­ka, chyba ...
że, ła­twiej, niż zna­leźć pracę, jest, ... zło­wić wie­lo­ry­ba
od Piawy do Adygi, jest, nowa Rzecz­po­spo­li­ta,

Nadmiar przecinków w tej i powyższej zwrotce zmusza czytelnika do skandowania wiersza.
A przecież chyba chodzi o to, by go przeczytać, a nie wybijać rytm buciorami. ;)
W moim odbiorze niepotrzebnie tak zaśmieciłeś tekst.
Bo i wizualnie, i treściowo na tym traci.

No to do miłego... :)
Tomasz Kucina dnia 04.09.2017 16:15
Miladora napisała:
Niestety - jest odwrotnie. To interpunkcja wyznacza rytm. Weź pod uwagę także to, że jeżeli chce się łamać jakieś zasady, to trzeba je najpierw dobrze poznać. Gdy większość przesłanek świadczy o ich nieznajomości, trudno uwierzyć w celowość tego typu zabiegów. Poza tym chaos interpunkcyjny utrudnia odbiór utworu.


Wielu moich wierszy nie dotyczy problem interpunkcji, i nie drażni czytelnika.
Niestety, nie koresponduje to akurat z tym utworem; szczerze ubolewam :sourgrapes:
Cóż, tak się fatalnie złożyło.
Nie planowałem, wdepnąć "buciorami" w Twoje poczucie absmaku- tak, jak to określiłaś syntetycznie w końcówce własnego komentarza. Ekskurs nabrał rumieńców ;) Bo, to chyba kompleksowa ocena "produktu mojej wyobraźni", skoro na samym końcu, w didaskaliach eksplikacji?

Niestety, co do interpunkcji i rytmu, różnimy się, zasadniczo- i mamy do tego prawo.
Według mojej oceny, to rytm wyznacza interpunkcje, nie odwrotnie. Bo interpunkcja to tylko forma graficznego zapisu. To mowa, artykulacja wyznacza rytm. I autor, w interpretacji. Nie szlaczki stawiane na kartce papieru, czy ekranie monitora. I tu, zdania nie zmienię. Poezja, to nie worek regułek interpunkcyjnych, to środek artystyczny, akces Duszy- którą, i
Ty posiadasz. Ale, moja Dusza, to moja Dusza, a Twoja-reprezentuje Ciebie. Miłosz powiedziałby- Dajmonion? Prawda?
Taka ma anomalia- we wnęki niepokoju egzystencjonalnego pakuje znaki przestankowe. :smilewinkgrin: I wbrew regułkom, i homologacjom języka pisanego.
Nie zrezygnuję, i nie zamierzam kogoś zniesmaczać czy zniechęcać do siebie. Znakiem tego-tak analityczny wywód. To forma taktu, czyli grzeczności, i nie chodzi tu teraz o takt- alias- rytm. Ale, bezdyskusyjnie-szanuję twój punkt widzenia, sprytna egzegeza :)

Miladora napisała:
Nawet bezpośredni zwrot do odbiorcy nie uzasadnia w poezji użycia wielkiej litery.Definicja parabazy także nie zawiera takiego wymogu. Zastanów się zresztą, czy mówiąc do kogoś, nawet bliskiego, używasz wielkich liter w zaimkach?A przecież wiersz to mówienie do czytelnika. To nie list, w którym szacunek dla adresata podkreślasz w ten właśnie sposób. Inna sprawa, że to wymóg czysto polski - w języku angielskim, na przykład, oprócz "I" (ja), w ogóle nie używa się wielkich liter w zaimkach.


Nie używam jakichkolwiek liter w mowie potocznej, takiej umiejętności nie posiadłem, jeszcze ? Co innego w pisowni, pisząc do kogoś ważnego w moim życiu, zawsze używam "dużych" vel "wielkich" liter- i nie uważam tego za lapsus, wręcz przeciwnie.
Z pisaniem wierszy, to zupełnie jak z "dużą" czy "wielką" literą.
Jedni wolą pisać dużą literą, inni wielką literą – kwestia wyłącznie upodobań, żadnych zakazów ani nakazów tu nie ma. Trzeba tylko pamiętać, aby nie pisać z dużej (wielkiej) litery, gdyż wyrażenia te mają złą opinię w wydawnictwach poprawnościowych, mimo że ich frekwencja w tekstach jest duża vel wielka :D Myślę, że o tym doskonale wiesz.

Normy wkraczające w zakres osobistego savoir vivre uważam za irrealne. Nie wnikam w konwenanse osobiste innych ludzi. I w ich subiektywne relacje. Traktuje ludzi podmiotowo. Co innego, opisy liryczne- tu osobistych analiz wyrzekać się nie można. I nigdy nie wchodzi mi w drogę-wielka czy mała litera.

Moim oczkiem w głowie jest polski język, w poezji. I nie pragnę- wzorować się na innych językach- w tym zakresie. [Bardzo patriotyczny klucz- i wiele wyjaśnia].

Miladora napisała:
https://sjp.pwn.pl/poradnia/.../Marycha-czy-maryha;4396.htmlInternetowe słowniki języka polskiego (np. PWN) to doskonały sposób, by sprawdzić to, czego nie jest się pewnym.


Sama widzisz, są kontrowersje, kumulują spory nawet wśród środowisk eksperckich. Norma, pisownia tego wyrazu, nie jest jasna. Skoro kontrowersje co do samej etymologii- pochodzenia-w sensie-przypisania wyrazu, nie mamy o czym dyskutować.

Uważam, że w takich przypadkach, uzasadniona pisownia alternatywna. Wiele takich przypadków w języku polskim, który nieustannie ewoluuje.

Miladora napisała:
Jest. (...) twórczości użytkowników portalu bez ich zgody jest stanowczo zabronione. Uwierz, wiersz lepiej wygląda bez takiego gzymsu wiszącego mu nad głową.


Chyba się nie zrozumieliśmy. Nie ma nic, o [pisemnej] zgodzie autora, na korzystanie z jego publikacji- w tym sensie.

Nie potrafię skomentować :p B)
Może tak: Uwielbiam wszelką sztukaterie, nawet słowa,
choć jest zaprzeczeniem stylu nowoczesnego, a nawet minimalistycznego. Bo to wymysł czasów starożytnych. Szczególnie upodobałem- w kolumnach-Kobieta w tym anturażu- to Kariatyda :) :yes:

Miladora napisała:
...Kraków, Warszawa, Łódź......Halo... planeta Ziemia?...Tak powinien wyglądać prawidłowy zapis. Inna sprawa, że upstrzyłeś wiersz taką ilością wielokropków, jakby łaziła po nim chmara much.


Jak wyżej, chyba nie muszę komentować ? Analiza moich przecinków i wielokropków zbyteczna. Mój rytm, mój zapis, moja interpunkcja- i moja Dusza, to planimetria zapisu- Wolność jak graffitti- EVVIVA L'arte ! :smilewinkgrin: :rol:
a wielokropek nie jest bynajmniej symptomem ADHD.


Miladora napisała:
No to do miłego...


Do miłego. :) Pozdrawiam emojonalnie, tzn. Godny adwersarz :)

Ponieważ kontynuacja tych "przepychanek" może źle o mnie świadczyć, [pomyślisz gbur i bufon].
Ewentualny Twój kolejny komentarz-uznaję, za zwierzchni i obowiązujący.
A wszem i wobec oświadczam:

w każdym aspekcie dyskusji, MILADORA- miała rację.

Ciao :) :yes:
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty