szaryzuczek napisał:
ale najpierw muszą powstać
Rozumiem.
To niezły pomysł, by na wczorajszych wierszach uczyć się, jak pisać dzisiejsze.
No to zaczynamy:
1. Masz nierówną narrację - częściowo jak w wierszu rymowanym, częściowo jak w wolnym.
Cytat:
już nawet nadzieja - 6 zgłosek
chciała mnie opuścić - 6
wymknąć się po cichu - 6
na zawsze porzucić - 6 (rym)
lecz za nogi chwyciłem - 7
i jeszcze trzymam - 5
opuszkami palców - 6
gładzę twoje ciało - 6
oddechem swym muskam - 6
twarz twoją i szyję - 6
ciepły dotyk przenika - 7
dreszczem ukochaną - 6
Wersy z 6. zgłoskami dają rytm wiersza rymowanego, z którego niespodziewanie wyrzucasz czytelnika wersami o innej liczbie zgłosek.
Nie mam nic przeciwko takiemu przełamywaniu rytmu, ale musi być w tym konsekwencja, a u Ciebie nie ma jej za grosz, ponieważ w trzeciej zwrotce przechodzisz na wiersz wolny, a w czwartej ponownie wracasz do 6. zgłosek w wersie:
Cytat:
mojego pokoju - 6
usiadła ćma nocy - 6
zajrzała przez okno - 6
zanurzyłem się w mroku - 7
wokół nic tylko cisza - 7
kojący spokój - 5 (rym)
Piąta zwrotka, podobnie jak trzecia, jest nieregularna.
Cytat:
w dal odpłynąłem
zasnąłem
Rym.
Cytat:
ogarnął moje serce
przestałem myśleć
o tym co jutro będzie
Rym zbliżony.
W rezultacie tych zabiegów powstał wiersz ni to wolny, ni to rymowany, ni to biały, czyli nie wiadomo co.
Musisz się zdecydować na konkretną formę, bo tego rodzaju mieszanka nie daje dobrych rezultatów. Pamiętaj też, że wiersz wolny posiada zupełnie inny rytm narracji niż rymowany.
W oparciu o te 6. zgłoskowe wersy można pokusić się o dopracowanie wiersza do formy białego, czyli z rytmem wiersza rymowanego, lecz bez rymów. Ewentualnie mógłby to być wiersz rymowany, gdyby postarać się o konsekwentne rymy.
2. Zwracaj uwagę na spójność narracji:
Cytat:
i jeszcze trzymam
opuszkami palców
gładzę twoje ciało
Cytat:
wokół nic tylko cisza
kojący spokój
ogarnął moje serce
Tu jest, natomiast poniżej już nie:
Cytat:
dreszczem ukochaną
moja wolność
chcieli mi odebrać
Cytat:
resztkami sił uciekłem
na balkon
mojego pokoju
usiadła ćma nocy
Zabieg z pojedynczymi wersami i przerzutniami jest dobry, ale również wymaga logicznej konsekwencji.
Jeżeli chodzi o język i środki poetyckie - nie jest na razie zbyt ciekawie, ale gdy ustalisz już formę wiersza, możesz go dopracować także pod tym kątem. Unikaj banalnych i wyświechtanych zwrotów - poezja to gra na wyobraźni.
Miłego