Minimalni - Tomasz Kucina
Poezja » Wiersze » Minimalni
A A A
Od autora: ... jak Bonnie i Clyde uczynni kochankowie nikczemności w dziejach świata
|@ZagonBzu|.

 

kiedy już ciebie napiszę – uczynię ambalażem
dowolna i nieliniowa
dzieło architektury – opakowany budynek – wąwóz – mała wyspa?
ty u
Kantora
na zaprojektowanym stole
porzucona pozornie
jak
Christo
zostaniesz
apatrydą
bez kształtu i malatury
monochromia
Paolo Uccello
z jednej barwy
u
Witkacego wybudzisz się z dziwnego snu
i pójdziesz prosto przez siebie
to
czysta forma pod paragonem metafizyki
nadamy sens próżnemu życiu
uciekając od natury
my –
pacynki deformacji
bez pierwszej fazy rozwoju
fabuła epizodyczna
nie pomoże
powszechna deklaracja praw człowieka
są cele wyższego rzędu
niż człowiek
chociażby
sztuka minimalizmu

 

 

 

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Tomasz Kucina · dnia 04.10.2017 07:19 · Czytań: 624 · Średnia ocena: 0 · Komentarzy: 10
Komentarze
braparb dnia 04.10.2017 08:38
Duży ładunek intelektualny jest w tym wierszu. Erudycja - 5/5. Na wiersz miłosny chyba jednak słabłoby się nadał. Bo czy dziewczyna, chciałaby stać się bezpaństwowym ambalażem? Zresztą może się mylę i współczesna panna na wydaniu o czymś takim właśnie marzy? :)

Nieco poważniej, pogląd:
są cele wyższego rzędu
niż człowiek

budzi mój sprzeciw. Człowiek przed wszystkim. Wielkie cele i idee zawsze na końcu okazują się funta kłaków warte.
Milena1 dnia 04.10.2017 10:30
Wiersz mi się podoba, ma swój urok, pewną delikatność.
Widziałam kiedyś taki opakowany most, nawet nieżle wyglądał :)
Kobieta u różnych twórców, różny ma kształt :)
Ciekawa pointa, trochę kontrowersyjna jak dla mnie, albo prowokacyjna.
Pozdr
Tomasz Kucina dnia 04.10.2017 13:24
~Do braparb:

I bardzo dobra reakcja. To odium miało [spaść na], ... i ... [okiełznać] - czytelnika. Bo to nie wiersz miłosny, a raczej rozmowa z własną [Duszą], która nie erotyczną a bardziej sensualną emocją - emanuje. Prolog - słowo od autora, celowo kamufluje istotę przesłania utworu. Inteligentny odbiorca poezji nie ulega łatwo ograniczonym jednokierunkowym sugestiom. Szuka głębszego dna. A mi wielce zależy na sumiennej interlokucji.

Cytuję:

braparb napisał:
Nieco poważniej, pogląd:są cele wyższego rzęduniż człowiekbudzi mój sprzeciw. Człowiek przed wszystkim. Wielkie cele i idee zawsze na końcu okazują się funta kłaków warte.



Jestem identycznego zdania. Brak tolerancji-u mnie- dla bezpaństwowości [zwłaszcza intelektualnej]. Minimalizm - to oczywiste. Celowo zastosowałem formułę w której podmiot liryczny zwraca się do osoby mu bliskiej [tudzież WŁASNEJ DUSZY - bo to - w istocie monolog], w entourage'u indyferencji & hedonizmu, by wskazać [zaakcentować], że to POSTAWA GRUNTOWNIE NIHILISTYCZNA. Przerysowany- paraboliczny epilog, w którym podmiot liryczny stawia MINIMALIZM ponad CZŁOWIEKIEM, to antynomia [w sensie dywergencja - zaplanowana kolizyjność autorska]. Oczywiście CZŁOWIEK jest najważniejszy - BEZWZGLĘDNIE, ale lepiej by był [świadomym minimalistą]. Stąd to [przekorne wyrażenie - w epilogu] nadrzędności SZTUKI MINIMALIZMU nad ISTOTĄ LUDZKĄ [CZŁOWIEKIEM]. Wiersz to wewnętrzna batalia o własną ETYKĘ, a uważny czytelnik odczyta ukryty sens.

Pozdrawiam.


~Do Milena 1:

Prowokacyjna. Fajnie określonko. Podoba mi się ;). Thx. Pzdr.
braparb dnia 04.10.2017 15:11
do: Tomasz Kucina
Jak mi ktoś znowu powie, co się czasem zdarza, że wyrażam się nie jasno, to go odeślę do tego wątku :)
p.s.
Ja jestem świadomym minimalistą. Nawet zegarka nie noszę :).
gaga26111 dnia 04.10.2017 18:01
Widzialam gdzies na necie filmik przedstawiajacy kobiete w malarstwie. jej sylwetke przez kilka epok jak sie zmienialo to wszystko.
Osobiscie brzydzi mnie wszedobylski minimalizm chociaz cenie sobie schludnosc a nie barokowy wystroj chocby domu bo juz barokowy wystroj mysli nie jest taki zły. Minimalizm np w poezji sprawia ze mlodzi zaczynaja tracić granice miedzy poetyckoscia a prozatorskoscia. Ze swoich obserwacji pisze. Minimalizm dla niektorych ma swoj urok ale dla mnie jak czlowiek jest nim opetany to pozbawia on wartosciowych cech ktore maja odbicie w roznych dziedzinach zycia. Czekam aż te czasy przemina bo nie moge zniesc tego co sie wyprawia na swiecie teraz. Uzaleznienie od glupoty. Wole stawiac na forme a brakuje mi jej kiedy gówniarze w internecie kloca sie zajadle i podniecają czyms w stylu "z ło do bro" albo jakies mialas byc na zawsze a odeszlas i juz cie nie ma i jest mi zle. i to nazywaja poezja i ak to wyglada (na blisko 100.000 osobowej grupie mlodych ludzi co sie nazywaja artystami) przeintelektualizowanie.
Tekst jest wyladowany intelektualistycznymi wyrazami nie wiem czy ma na celu to byc osmieszeniem czy nie.
Mysle ze sa dziewczyny ktore sie takim wyznaniem by zachwycily.
Tomasz Kucina dnia 04.10.2017 18:02
~do braparb:

Ja [aby była jasność], w komentarzu nie odnosiłem się do ciebie. Zinterpretowałem jedynie mój wiersz, jak to się mówi-opowiedziałem "co autor miał na myśli". Bo cechą niejednego wiersza jest mocno zawoalowany przekaz, często wręcz niemożliwy do odczytania. Bo przecież w liryce posługujemy się abstrakcyjnymi środkami opisu otoczenia, tym bardziej gdy indagujemy do własnych wrażeń. Istnieje poezja faktu, [powiem więcej-cieszy się dużą popularnością-obecnie], niestety ten wiersz do tego nurtu się nie zalicza. Zatem niemożliwym jest dokładne odczytanie "co autor miał na myśli". Dlatego ten autor [czyli ja] dopowiada interpretacje. Teraz wiersz z autokomentarzem w didaskaliach wkracza w "inne-rzeczowe wymiary". Twój tok analizy jest całkiem "sprawny" i logiczny. Prawdopodobnie, gdybym wiersza nie napisał sam zinterpretowałbym go identycznie. Toteż, autorzy permanentnie omawiają własne utwory.

Skoro jesteś świadomym minimalistą - chwała Ci za to, bo tacy ludzie to rzadkość.

Szczerze? Bardzo mi leży twój komentarz, bo mogłem opowiedzieć o wierszu. (Ślicznie podziękował) (ja) :yes: :)

~gaga26111:

Ok. Szanuję Pani punkt widzenia.
Ale, to nie jest tekst do dziewczyny. Proszę przeczytać pierwszy mój komentarz pod wierszem.[to monolog z własnym 'ja'?] To 'ja' to niekoniecznie moje. Pewnie zwiódł przypis od autora? Ponieważ Bonnie i Clyde to klasyczni przedstawiciele naszego gatunku, to kobieta i mężczyzna, (jak Adam i Ewa) cechował ich życiowy hedonizm. Dlatego użyłem tych akurat postaci.Podmiot liryczny to alegoria epikurejskiej cywilizacji. Co do "intelektualistycznych" [moim zdaniem bardziej pasowałoby tu "intelektualnych"] wyrazów, to napiszę wprost -puenta Szanownej Pani stoi w wyraźnym konflikcie z tym co napisała Pani kilka linijek wyżej? Pisze Pani cytuję: "brzydzi mnie wszędobylski minimalizm", -dalej- "młodzi zaczynają tracić granice miedzy poetyckością a prozatorskością" a niekonsekwentnie epatuje obrzydzeniem do baroku i intelektualizmu.
Intelektualne słownictwo [w wierszu]? - to chyba nie choroba? ;)

A co do kwestii, że nie może Pani znieść tego co się wyprawia "w" [nie "na"] świecie, teraz, to trzeba iść po prostu do urny wyborczej. A nie doprawiać komuś pod wierszem rogi polityczne. Co ja Pani poradzę?
Dziękuję za komentarz. Sugestie wezmę pod uwagę.
gaga26111 dnia 04.10.2017 20:33
Kazdy ma jakis konflikt wewnetrzny. Odnioslam sie do tematu tutulu i swojego otoczenia oraz odnioslam sie do tekstu. Za co dostalam poradę życiową. Nie czytalam wczesniej zadnych komentarzy. Fakt relacja damsko-meska jest czesto mylona z dialogiem wewnetrznym. Przepraszam juz widze. A pisanie z bledami i ksztaltowanie slow po swojemu (co jest chyba czescia poezji) (pisze tak komentarzu a nie w wierszu) to cos złego? Czy trzeba analizowac wypowiedz i cos wytknac bo ktos cos "wytknal"? ( napisałam "na świecie" jezeli juz bawimy sie w poprawianie) I nie mialam zadnych sugestii zeby cos brac pod uwage. Ale nie jestem tu po to zeby sie przekomarzac ani wysylac na wybory.
Pozdrawiam.
Tomasz Kucina dnia 04.10.2017 21:35
~gaga26111:

Już ok? Nie miałem zamiaru Ciebie poruszyć, tłumaczę się tak jak potrafię? Nie jestem przecież bufonem. Skoro wytykasz, że wiersz jest przeintelektualizowany jakże mam się obronić, skoro świadomie chciałem, żeby taki był? Prosty przekaz byłby banalny w obliczu dość poważnego tematu jakim jest epikureizm w sensie (poszukiwanie przyjemności, sybarytyzm) naszej cywilizacji.

gaga26111 napisała:
Nie czytalam wczesniej zadnych komentarzy

Odp:Ano właśnie?

gaga26111 napisała:
gaga26111 dnia 04.10.2017 20:33 Kazdy ma jakis konflikt wewnetrzny


Odp:Tu bym się zgodził. Ale to wiersz w wymiarze ogólnym. Nie dotyczy mnie. Chyba już to pisałem? ;) :smilewinkgrin:

gaga26111 napisała:
pisanie z bledami i ksztaltowanie slow po swojemu (co jest chyba czescia poezji) (pisze tak komentarzu a nie w wierszu) to cos złego?


Odp:Nie, to nie jest nic złego, sam popełniam błędy, zastanawiam się czy czasem nie jestem dyslektykiem.

gaga26111 napisała:
napisałam "na świecie" jezeli juz bawimy sie w poprawianie


Odp:Tu, ;) niestety muszę uświadomić, że świat to i my. Nie należymy do zbioru pustego? :p

gaga26111 napisała:
nie mialam zadnych sugestii zeby cos brac pod uwage


Odp:Skoro nic nie sugerowałaś to przepraszam, ok ;) :)

gaga26111 napisała:
nie jestem tu po to zeby sie przekomarzac ani wysylac na wybory.


Odp:Im głębiej w Twój komentarz, tym milej i przyjemniej :)

Konkludując. Po prostu, nie chciałbym brać udziału w krytyce młodych autorów poezji współczesnej. Bo, z pisaniem poezji i nowatorskimi trendami, to nie ma zbyt prostego przełożenia. Nowe inicjatywy w poezji żądzą się własnymi prawami, tego nie zatrzymasz. Poza tym gusty w poezji, ogólnie w sztuce to wrażenia stricte subiektywne. Trzeba uważać. Poza tym od eksperckich zbiorowych analiz to tu, na portalu są Redaktorzy, i Moderatorzy. Oni posiadają wiedzę merytoryczną i znają się na rzemiośle. Ja nie planuję oceniania zbiorowego w tym akurat, czy innym miejscu. Co innego sugestie indywidualne w komentarzach pod wpisami-(czy obszerniejsze analizy pod własnymi postami) ale nigdy zbiorczej oceny z mojej strony. Dlatego, może rzeczywiście zbyt impulsywna reakcja na Twój komentarz. Wybacz, nie planowałem. Tak się ułożyło.
Pzdr. ;) :yes:
gaga26111 dnia 05.10.2017 12:29
Dlatego pytałam czy moje przeczucia odnoscie celowego uzycia tak nacechowanych wyrazow jest celowe. :) nie mialo to na celu obrazy.
Rozumiem to doskonale.
Co do konfliktu wewnetrznego znow nie mialam na mysli ciebie a bardziej siebie tlumaczac swoje skrajne opinie.
A tu z tym swiatem faktycznie moja nerwicznosc wyszla na jaw. Warte uwagi.
Myślę że każdy moze a nawet powinien czasem dokonywac krytyki ogolnej. Co by miec chocby logiczne porownania i wiedziec gdzie sie jest. Sa od tego ludzie jasne. Mozna ogladac filmy Bergmana czytać Prousta i historie sztuki i na tej podstawie analizowac. Nie mowilam o ludziach z PP bo to jedyne miejsce pisarskie w internecie ktore mnie uspokaja i jest tu jak w domu. Ale tak. Wiele żądzi się swoimi prawami i sie nie ma wplywu na to. Nie podoba mi sie tylko to ze mlodziez zamiast zasiegnac fachowej porady radzi sie miedzy sobą gdzie kazdy jest na tym samym poziomie. Ale juz starczy lepiej o tym.
Tak to juz jest jak sie wkracza w obszar czyichs przekonan ze wywoluje to burzliwa dyskusje.
Ale po burzy jest juz czysta i mila atmosfera.
Zatem dziękuję za wymiane słów.
A do tego tekstu jeszcze będę wracać bo jest zbyt bogaty aby schrupać go na raz z jak najgłebszym wniknięciem w temat.
Pozdrawiam.
Gabrysia.
Tomasz Kucina dnia 05.10.2017 21:05
~gaga26111:
Rozumiem Gabrysiu, wszystko ok. Okazało się, ostatecznie: Komentarz z Tobą to właśnie taka "czysta miła atmosfera". Kłaniam się, i pozdrawiam.
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty