Rada miejska - Procesja
Poezja » Wiersze » Rada miejska
A A A

Panie psychiatro, w moim mieście tyle się dzieje.

Biegi uliczne, festiwale i protesty,
mogę najeść się emocji na degustacjach.
Mam też jedną szansę na milion i co miesiąc milion szans by wygrać,
zwinąć ciepły kojec i wyruszyć,
zmienić los małego Arturka, zaznaczyć właściwy krzyżyk
przy nazwisku wzbudzającym zaufanie, posłuchać o terra incognita.

Jestem na uprzywilejowanej pozycji tak jak pan,
muszę ciągle patrzeć pod nogi. 
Niby skromny człowiek, a przecież wolę
pisać wiersze, niż czytać te, które już się urodziły.
Preferuję własne dziecko, skrzywdzone, siedzące we mnie w kucki
niż te proszące z billboardów o 1%
i gdy wyrzucam do śmieci puste kartki, czuję się
jakbym anonimowo oddawała zgubę na policję.

Panie psychiatro, widzę tylko jedno rozwiązanie,
rzucę się w wir zdarzeń, a jeśli już z niego nie wypłynę?

Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Procesja · dnia 18.10.2017 06:45 · Czytań: 177 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 7
Komentarze
braparb dnia 18.10.2017 09:41
Procesjo,
przemawia do mnie ten wiersz. Rozumiem postawę, którą wyraża i czasem podzielam stosunek podmiotu lirycznego do "uspołeczniania się".
Mam następujące uwagi:
1) niekonsekwentnie podchodzisz do interpunkcji i podziału tekstu na zdania. Trzeba się na cos zdecydować. Ja bym wolał pełny podział na zdania i konsekwentną interpunkcję.Piękno tekstu i intencje autora są wtedy bardziej czytelne,
2) Forma listu do psychiatry może się nie podobać. Ja mam mieszane uczucia.
3) psioczące zmieniłbym na potrzebujące (psioczenie ma zabarwienie pejoratywne a za tymi prośbami jest zwykle prawdziwe nieszczęście i warto odnieść się do niego z szacunkiem),
4) Puenta mogłaby brzmieć: "A jeśli rzucę się w wir zdarzeń, i już z niego nie wypłynę?" lub jeśli psychiatra zostaje:
"Panie psychiatro, a jeśli za Pana radą,
rzucę się w wir zdarzeń, i już z niego nie wypłynę?"
Zola111 dnia 19.10.2017 00:27 Ocena: Świetne!
Procesjo,

w powiązaniu z tytułem wiersza tekst brzmi mocno groteskowo. Spowiedź na kozetce u psychoanalityka, strumień świadomości (choć to domena prozy) w wirtualnej rozmowie z psychiatrą brzmi dostatecznie chaotycznie i wiarygodnie dla postaci tu wykreowanej. Tyle się dzieje, a każdy ciągnie w swoją stronę, tymczasem:

Cytat:
Pre­fe­ru­ję wła­sne dziec­ko, skrzyw­dzo­ne, sie­dzą­ce we mnie w kucki


albo to:

Cytat:
Niby skrom­ny czło­wiek, a prze­cież wolę
pisać wier­sze, niż czy­tać te, które już się uro­dzi­ły.


Jak w tej ambiwalencji uczuć biedny poeta ma się stać mocnym ogniwem w zgodnie funkcjonującym łańcuchu społecznej harmonii? No, jak? A co, jeśli mu to zostanie? Kto będzie pisał wiersze?

Świetnie ujęty temat wybranych priorytetów: Hamletyzm poety - podmiotu lirycznego obnaża nasz artystowski egoizm. Oczywiście zaświetniam, ale... wiesz, co? Buziaki,

z.
Procesja dnia 20.10.2017 18:51
Braparbie,

dziękuję, że odwiedzasz i dajesz ciekawe wskazówki.
Interpunkcję trochę już ujednoliciłam.
Forma wypowiedzi do psychiatry (wyobrażałam ją sobie bardziej jako monolog niż list) mi tu pasuje i wydaje się dość realistyczna, ale to może przez moje dawniejsze siedzenie "w branży". Puenta miała oddawać desperację, ale też samodzielne dochodzenie do pewnych wniosków.
Masz rację co do psioczenia i jego wydźwięku, użyłam tego słowa, by podkreślić, że to jeden z tych dni, kiedy nieszczęścia innych ludzi niewiele peela interesują. Zdecydowałam się jednak trochę skrócić tekst, więc i to słowo wypadło - może i lepiej.

Zolu,

cieszę się, że groteska tutaj przypadła Ci do gustu ;)

Cytat:
Świetnie ujęty temat wybranych priorytetów: Hamletyzm poety - podmiotu lirycznego obnaża nasz artystowski egoizm. Oczywiście zaświetniam, ale... wiesz, co?


Cóż, przypuszczam, że pewna porcja egocentryzmu, może nawet i większa niż przeciętnie, kryje się za tym, że lubimy twórczo się realizować, i nie musi to być żaden temat tabu ;)

Pozdrawiam Was serdecznie!
Krzysztof Konrad dnia 20.10.2017 20:00 Ocena: Bardzo dobre
Widzę w podmiocie normalnego człowieka, który w tym chorym świecie myśli, że oszalał. Tak cholernie przygnebiajace. Budowa wiersza chaotyczna, wręcz pogranicze. Ale fajnie zazębia się z kontekstem. Polecam rozbić bardziej ostatni dwuwers. Zabrać z ostatniego wersu "a jeśli już z niego nie wypłynę? " i osadzic na końcu.

P. S.

Gratuluję tej stówy i cieszę się, że w końcu mogłem Cię przeczytać.
Zola111 dnia 22.10.2017 21:37 Ocena: Świetne!
Procesjo:

Cytat:
ale... wiesz, co?


- Miałam na myśli interpunkcję :) Reszta - cod-miód. :)

z.
Miladora dnia 22.10.2017 22:31
Procesja napisała:
Zdecydowałam się jednak trochę skrócić tekst

I dobrze. Teraz zrobił na mnie większe wrażenie. :)

Cytat:
i co mie­siąc mi­lion szans(,) by wy­grać,

Cytat:
Je­stem na uprzy­wi­le­jo­wa­nej po­zy­cji(,) tak jak pan,

Cytat:
Pre­fe­ru­ję wła­sne dziec­ko, skrzyw­dzo­ne, sie­dzą­ce we mnie w kucki
niż te pro­szą­ce z bil­l­bo­ar­dów o 1%

Preferuję - popieram/wyróżniam/daję pierwszeństwo - nie współgra ze słowem "niż".
Preferuję własne dziecko, a nie te proszące.
Bardziej wolę/cenię własne dziecko niż te proszące.
Ale można dać - bardziej preferuję własne niż te proszące - i wtedy jest w porządku.

Cytat:
śmie­ci puste kart­ki, czuję się(,)
jak­bym ano­ni­mo­wo od­da­wa­ła


Cytat:
Panie psy­chia­tro, widzę tylko jedno roz­wią­za­nie,
rzucę się w wir zda­rzeń, a jeśli już z niego nie wy­pły­nę?

Rozważ trochę inny zapis:
- Panie psy­chia­tro, widzę tylko jedno roz­wią­za­nie:
rzucić się w wir zda­rzeń – ale co, jeśli nie wy­pły­nę? -
"Już z niego" to moim zdaniem zbędne dopowiedzenie.

Poprzednicy sporo już powiedzieli, więc nie będę się powtarzać.
Ale podoba mi się, że tyle różnych tematów poruszasz w wierszach. :)

Miłego, Procesjo. :)
Procesja dnia 24.10.2017 19:20
Krzysztofie Konradzie,

to prawda, potwierdzam, że czasem da się wtłoczyć w taką matnię i uwierzyć, że się zwariowało. Myślę, że zwłaszcza dla introwertyków współczesność i jej wymagania mogą być bardzo przytłaczające.
Ostatnie wersy chyba faktycznie rozbiję.
Dziękuję i za gratulacje i mam nadzieję, że jednak zostaniesz i też dorobisz się pokaźnego arsenału tekstów - mimo, że Portal jaki jest, każdy widzi ;)

Zolu,

aaa :) No przecież ładna interpunkcja, i przecinki, i kropki, i wielkie litery, czego chcieć więcej?

Miladoro,

dziękuję za uwagi. Do większości się zastosuję.
Cieszę się, że doceniasz, staram się, pisząc, trochę wychodzić poza czubek własnego nosa.

Pozdrawiam!
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
Wiolin
20/04/2018 10:56
Witaj Zoleńko. Przeszył mnie ten wiersz na wskroś. To o… »
Wiolin
20/04/2018 10:23
Witaj Intro. Takie wiersze pisałaś już w wieku 17 lat?… »
Miazga
20/04/2018 10:20
Szacun, Zolu. Świetny, poruszajacy wiersz. Jak zresztą… »
Wiolin
20/04/2018 10:18
Witaj Opheliac. Tak naprawdę samo życie jest sztuką.… »
faith
20/04/2018 10:15
Kazjuno, bać się nie ma czego, bo gryzę tylko w wyjątkowych… »
pociengiel
20/04/2018 10:01
Pierwsz strofa świetna. Co do drugiej - trzeba ją poczuć na… »
allaska
20/04/2018 08:50
Mam pytanko, nie rozumiem tego: " z pobudek własnych… »
skroplami
20/04/2018 08:20
"Smoczyca" piękne, "Katem oka" dobre po… »
GoldKate
20/04/2018 07:57
Witaj JoannaP. Dziękuję za Twoje uwagi, conieco… »
Dk721
19/04/2018 23:10
:upset: »
WhiteOwl
19/04/2018 23:10
A mnie trochę gryzła ta dwoistość natury głównego bohatera.… »
Greg Malecha
19/04/2018 21:54
zmieniłbym tytuł wiersza na Bóg, wszak to tylko jego… »
introwerka
19/04/2018 21:44
Czytałam kiedyś kilka wierszy Apollinaire'a w… »
introwerka
19/04/2018 21:32
Clock, miło ogromnie Cię widzieć :) Cieszy bardzo Twoje… »
Decand
19/04/2018 20:55
Konia z rzędem i rząd z konia. »
ShoutBox
  • Zola111
  • 18/04/2018 00:24
  • jak tam ramy nowego Zaśrodkowania? Podobają się?
  • introwerka
  • 17/04/2018 11:24
  • Mój nick to introwerka ;)
  • Szysza
  • 17/04/2018 11:21
  • introwertka, dziękuję bardzo.
  • introwerka
  • 17/04/2018 11:08
  • Szyszo, wchodzisz w panel "Moje artykuły" pod napisem "Witaj [Twój nick]" po prawej stronie, tam przy każdym artykule masz opcje " Edytuj / Usuń".
  • Szysza
  • 17/04/2018 10:40
  • kochani jak usuwa się zamieszczony tekst?
  • Zola111
  • 16/04/2018 23:33
  • jskslg - nie! Pojedyncze frazy, zazwyczaj pointę, jednak całych własnych wierszy - nie. Innych autorów - owszem, i to wiele.
  • jskslg
  • 16/04/2018 22:32
  • pamiętacie na pamięć wasze teksty?
  • ajw
  • 16/04/2018 14:03
  • Rzeczywiście, brzmi prawie jak Jaromir :)
Ostatnio widziani
Gości online:19
Najnowszy:Papakostasaq1r
Wspierają nas