Wampirzy Taniec - notka encyklopedyczna - bury_wilk
Proza » Fantastyka / Science Fiction » Wampirzy Taniec - notka encyklopedyczna
A A A



(...) Czasami los chce, że wampir spotyka na swej drodze Kobietę Wyjątkową. Nie zawsze doskonałą, nie zawsze ponadprzeciętnie inteligentną, nie zawsze klasycznie piękną, nie zawsze dziewicę. Mimo to, zawsze wyjątkową, w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Odebranie życia komuś takiemu byłoby barbarzyństwem, a wampir jako istota wyższa, od barbarzyństwa jest daleki. Wyjątkowa Kobieta rozbudza w nim uczucia dotychczas przytłumione, nieistotne i niepotrzebne. Rozpala żądze, pragnienia, euforię, chęć posiadania, chęć podzielenia się mocą i chęć pokazania tej mocy. Najczęściej wampir dąży do tego, by posiąść Kobietę Wyjątkową. Uczynić z niej swą nałożnicę, niewolnicę, lub oddaną na zawsze wampirzycę. Jednak nie zawsze...

Kobietę Wyjątkową wampir uwodzi. Jeśli trzeba, to długo, cierpliwie, przybierając różne postacie i aranżując różne sceny. Chce, by oddała się w jego władanie sama. Jakikolwiek gwałt (psychiczny, czy fizyczny) jest dobry dla zaspokojenia zwykłego głodu, czy niższych potrzeb. Tu chodzi o coś więcej. Wampir przełamuje w Kobiecie Wyjątkowej strach, wzbudza ciekawość i fascynację, potęguje pożądanie... Gdy uzna, że jest gotowa, prosi ją do tańca. Jest to ostatni moment, w którym jego wybranka może zatrzymać czar. Jeśli nie odmówi, już nie będzie w stanie się przeciwstawić woli wampira. Wszystko, co się wydarzy później, będzie realizacją tego, co wampir zamierzył.
Gdy zaczynają tańczyć zatrzymuje się czas. Nie ważne gdzie są, nie ważne ilu jest ludzi wokół, nie ważne czy to walc, tango, czy menuet. Ważny jest taniec, muzyka, wampir i kobieta. Nie widzą nikogo i nikogo nie słyszą. Tańczą. Może to trwać minuty, godziny, dni, tygodnie, lata... Zapominają o wszystkim. Nie wiedzą, czy to dzień, czy noc, czy deszcz, czy mgłą, czy zima, czy lato. Nie ma nic, tylko muzyka, taniec, wampir i kobieta. Powietrze aż skrzy się od magii. Z każdą chwilą czar jest silniejszy, a zapomnienie pełniejsze.
Czasem gasną światła, czasem trzaskają drzwi, czasem pęka szkło, a napoje wrzą w naczyniach. Krew pulsuje szybciej, rośnie podniecenie i temperatura. Jest muzyka. Oczy patrzą w oczy, połyskują diamentami, nie mogą się oderwać od drugich oczu, od ich głębi. Jest taniec. Nie ma zmęczenia, nie ma parkietu, nie ma nikogo. Płyną w tańcu, lecą, wirują, śnią i tańczą. Jest kobieta. Jest Piękno, jest wdzięk i siła kusicielki. Jest słabość, bezbronność, poddanie i zaufanie. Jest fascynacja i ciekawość, jest uczucie, ale inne niż wszystkie uczucia. Jest wampir. Jest noc i tajemnica, jest krew i niebezpieczeństwo. Jest wieczny żywot i wieczna śmierć. Są kły, oczy, jest potężna moc i zniewalający umysł. Jest uśmiech i łzy i miłość i nienawiść i wszystko i nic. Jest wilk, nietoperz, smok i wąż. Jest szczur i kot, pantera, lew, sowa, orzeł i sokół. Jest bestia i jest wieczne szukanie Piękna. Noc eksploduje, muzyka gra, nogi tańczą, a oczy błyszczą tysiącem świec. Kobieta i wampir zapomnieni w ekstazie, świat płonie, rodzi się, umiera. Gwiazdy spadają, słońce gaśnie. Są wojny i sojusze, są odkrycia, są mordy, są ludzie i ludzi nie ma i jest taniec. Jest zapomnienie i jest gotowość na wszystko, na ból, strach, śmierć i przemianę. Jest dobro i jest zło. Jest magia i tajemnica. Jest wieczność, przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. I nie ma nic, tylko taniec, kobieta, muzyka i wampir. Jest orgia, perwersja, brutalny seks, jest ciepło, gorący pocałunek i czułość i prawda. I nagle jest cisza i nie ma nic, nawet pustki. Nie ma muzyki i nie ma tańca. Jest wampir. Kobieta jest i nie ma jej. Stoi jak obraz Piękna i oddania. Wierna, bezbronna, uległa, bezwolna, oczarowana. Tylko wampir może ją dotknąć. Tylko wampir może jej wskazać kierunek. Może uczynić z niej królową, lub służącą, damę lub dziwkę, człowieka, lub ducha. Różne są wampiry, różne tańce i różne konsekwencje. Co się stanie dalej jest już tylko sprawą wampira, jego mocy i potrzeb. Śmierć kobiety jest najrzadsza, jej przemiana najczęstsza, ale czasem celem wampira jest sam taniec. Wtedy pozwala kobiecie się obudzić, wrócić do swojego ciała i świata. Pozwala jej wyrwać się z uroku, z czaru, oczyścić z magii. Wtedy wszystko jest jak wcześniej. Kobieta jest, kim była - żyje, kocha, nienawidzi i umiera. Nie pamięta tego tańca, nie pamięta burzy, błyskawic, grzmotu, eksplozji, ani błyszczących oczu, w które musi patrzeć. A jednak jest jakieś wspomnienie, ślad magii, coś, co nie pozwala zapomnieć. Może nie wiedzieć, że tańczyła z wampirem, może nie pamiętać, kiedy wszystko się wydarzyło i czy w ogóle. Może wspomnienie być dla niej niejasne, mgliste i nieważne. Ale czasem obrazy wracają, często bez przyczyny, często jakby z innego świata, nie wiadomo dlaczego. Ale stale są i jest w nich coś wyjątkowego. (...)

2003 albo wcześniej
LCF
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
bury_wilk · dnia 09.12.2008 11:40 · Czytań: 3781 · Średnia ocena: 4,5 · Komentarzy: 50
Komentarze
Miladora dnia 09.12.2008 12:02 Ocena: Bardzo dobre
Wilczku, sugestywny ten taniec i sugestywna proza.
Zdanie - "... tego, co wampir zamierzył" - to "zamierzył" trochę mi zgrzytnęło. "Manuet"? - menuet.
Ale bardzo dobrze mi się podobało. ;)
bury_wilk dnia 09.12.2008 12:23
A ja sam nie wiem, co o tym myśleć. Fragmenty tego tekstu wydają mi się zupełnie zacne, inne zupełnie nie...
Nie mogłem się doszukać kiedy to dzieło popełniłem, ale dawno; mogę za to wyjaśnić, skąd "notka encyklopedyczna" i taka trochę dziwna, sucha forma tylko chwilami wyrywająca się z okowów. Było to po prostu tak, że przy okazaji jakiejś i jakiegoś tańca i jakiejś dziewczyny :D padło pytanie o wampirzy taniec. Błyskotliwie odpowiedziałem żeby przeczytała sobie w encyklopedii, a że tam nie było, to musiałem do tejże encyklopedii zrobić erratę...
To, jakie były po "jakimś tańcu" losy "jakiejś dziewczyny" pozostawię sobie na Sąd Ostateczny :p
Usunięty dnia 09.12.2008 12:34 Ocena: Bardzo dobre
Cytat:
Oczy patrzą w oczy, połyskują diamentami, nie mogą się oderwać od drugich oczu, od ich głębi.

Tu trochę za dużo tych oczu.:smilewinkgrin:

Cytat:
Jest taniec. Nie ma zmęczenia, nie ma parkietu, nie ma nikogo. Płyną w tańcu, lecą, wirują, śnią i tańczą.

I tu też trochę za wiele tańca.:smilewinkgrin:

Cytat:
Tylko wampir może ją dotknąć

"Dotknąć jej". Dotykamy kogo?czego? (Dopełniacz) a nie kogo?co?(Biernik). Chyba, że chodzi o "dotknąć" w sensie "urazić, zranić, poruszyć", wówczas piszemy z biernikiem.
http://www.obcyjezykpolski.interia.pl/?md=archive&id=130

Dość długie i urozmaicone jak na notkę encyklopedyczną. Na ogół kojarzą się one z suchą, prostą definicją. Patrząc na ten tekst jednak jak na opowiadanie to muszę przyznać, że mi się podobał. Czułem ten wir tańca i przemijanie czasu, i nawet powtórzone (z zamysłem) wielokrotnie "jest" nie przeszkodziło temu. :yes:
ginger dnia 09.12.2008 12:42 Ocena: Bardzo dobre
Jeśliby tak encyklopedie były pisane, to byłyby jednymi z najbardziej poczytnych lektur :yes:
Podoba mi się. Bardzo. Sama nie wiem dlaczego. po prostu. Bdb.
SzalonaJulka dnia 09.12.2008 12:55 Ocena: Bardzo dobre
cholera, a mnie ten tekst przypomniał taki jeden taniec i takie jedne oczy :) a jak jest z tańcem wampirzyc?
bury_wilk dnia 09.12.2008 12:59
My hero, opowiem Ci kiedyś jak to było za pierwszym razem... bo potem, to już zupełnie inne wrażenia :D
SzalonaJulka dnia 09.12.2008 13:11 Ocena: Bardzo dobre
superextra wyjatkowy mężczyzno - a z iloma wampirzycami tańczyłeś? :bigeek:
bo mnie się przypomniał taniec jaby zgodny z opisem - tylko własnie nie wiem, czy na pewno to on był wampirem :)
bury_wilk dnia 09.12.2008 13:23
podaj datę, może będę mógł Ci odpowiedzieć :p

a co do ilości wampirzyc, to tak naprawdę ważna była tylko ta pierwsza... te legiony później, to przygody bez konsekwencji :D
milla dnia 09.12.2008 13:43 Ocena: Bardzo dobre
opwiem krótko: bardzo na tak:)
nerevarine dnia 09.12.2008 13:44 Ocena: Świetne!
Drogi Bury Wilku.
Tekst jest genialny! Bardzo mi się podoba :)
Zwłaszcza, że trafia jakby w moje zainteresowania ^^
bury_wilk dnia 09.12.2008 14:09
Ginger, co stoi na przeszkodzie? Napisz taką encyklopedię :)
Milla, bardzo mnie zdziwiło, że akurat to do Ciebie trafiło, ale to miło :)
Nerevarine, z tym geniuszem, to widzę, że to jakaś plaga :p a co do tematu, to często takie miewam; ot, zboczenie ;) Dzięki za miłe słowa
milla dnia 09.12.2008 14:15 Ocena: Bardzo dobre
Wilku, tematyka zupełnie nie moja, ale podane, że paluszki lizać:)
valdens dnia 09.12.2008 14:17 Ocena: Świetne!
Bo bury_wilk przygotował, a przystojny kelner - Valdens - podał. :D
bassooner dnia 09.12.2008 14:49 Ocena: Bardzo dobre
Masz taką "technikę pisania", że (podobnie zrobiłeś w opowiadaniu konkursowym) stosujesz pewnego rodzaju wyliczankę. Zawsze w środkowym fragmencie po wstępie, a przed puentą. Nie żebym krytykował. Jednemu to przypasi, a dla drugiego to zastój i nuda. Piszę żebyś wiedział. Tekst oryginalny.
Nathien dnia 09.12.2008 15:08 Ocena: Świetne!
Ranyy.. Świeny tekst!
Patrzyłam w te oczy, tańczyłam, a czas stał w miejscu.. Oczarowałeś mnie Bury Wilku ;)
bury_wilk dnia 09.12.2008 15:40
Bassooner, całkiem możliwe, że tak się zdaża, nei mówię nie, ale to chyba zależy od rodzaju tekstu. Zresztą oba, o których mówisz nie są najnowsze, możliwe, że teraz napisałbym inaczej.
Nathien, co ja Ci mogę powiedzieć... w realu, to dopiero robi wrażenie :D (a w tesco...) Nie no strasznie się cieszę :)
Jack the Nipper dnia 09.12.2008 20:43 Ocena: Świetne!
2003... tak z pięć lat temu, też coś takiego stworzyłem, bo mi się zdawalo, ze prawdę piszę i to tak ładnie. To znaczy - nie tak ładnie ja ty tutaj. To jest takie małe arcydzieło. Nawet można odnieśc wrażenie, że wierzyles w to co piszesz. "Świetne"
bury_wilk dnia 09.12.2008 20:52
A niech Was :)
Napisałem masę tekstów, sporo z nich jak dla mnie znacznie lepszych od tego, a pod żadnym tak się nie oblewałem rumieńcem od pochwał... Zdaję się, że muszę się cofnąć w czasie...
;)
Dzięki Jack p.s. może wrzuć ten tekst o którym mówisz...?
Jack the Nipper dnia 09.12.2008 22:03 Ocena: Świetne!
Chyba go juz gdzies wykasowałem, bo on był z tych prawdziwych, które straciły na ważnosci wraz z rozpłynięciem sie w mgłach nicości osoby do której był adresowany.

Jesli znajdę gdzies na archiwalnych płytkach to wrzucę. Ale daleko mu bylo do tego.
bury_wilk dnia 10.12.2008 16:48
Po długiej walce i wywaleniu wszystkiego do góry nogami odnalazłem rękopis i mogę z całą stanowczością stwierdzić, że ten tekst jest datowany na 08.2002
bassooner dnia 11.12.2008 13:07 Ocena: Bardzo dobre
bury_wilk dnia grudzień 10 2008 16:48:08
Po długiej walce i wywaleniu wszystkiego do góry nogami odnalazłem rękopis i mogę z całą stanowczością stwierdzić, że ten tekst jest datowany na 08.2002
_______________________________________________________________
łał... w dwa 1000-ce drugim to ja pisałem ktury przez "ó" zamknięte i krzyczałem na zakonnice Zorro!!!
Usunięty dnia 19.12.2008 23:57 Ocena: Świetne!
Jako magister informacji naukowej, stwierdzam kategorycznie, że tak się notek encyklopedyczych nie pisze ;p Jako kobieta, potwierdzam, ze opowiadanie to czysta magia.
bury_wilk dnia 22.12.2008 08:36
Tak naprawdę, to wiem, że notki encyklopeyczne wyglądają inaczej... :D
A co do magii, cóż, trochę tak miało być ;)
dzięki
gabstone dnia 31.12.2008 00:33 Ocena: Świetne!
Oj magia, magia. Ten tekst jest kompletnie inny od tego co piszesz teraz. Nie wiem, czy lepszy czy gorszy, nie wiem nawet jak ocenić. Jest inny, nie wiem dlaczego, ale mi pasuje. Nie, chyba jednak wiem. Porwał mnie do tańca...
bury_wilk dnia 05.01.2009 08:35
Z tym tańcem, Zorzo Polarna, to radzę uważać, bo czytaj wyżej... ;)
gabstone dnia 06.01.2009 11:10 Ocena: Świetne!
Jakoś mnie nie wystraszyłeś burasku:) A trochę magii w życiu nie zaszkodzi przecież...
bury_wilk dnia 06.01.2009 11:39
no niestety nie masz racji... czasem potrafi zaszkodzić...
gabstone dnia 06.01.2009 11:44 Ocena: Świetne!
Zależy o jakiej magii mówimy. Ale to nie czas i temat na takie dyskusje, od tego jest forum:)
bury_wilk dnia 06.01.2009 11:47
cóż, tekst poniekąd jest o magii, więc miejsce nie jest tragiczne, a co do czasu, to pewnie każdy jest dobry, ale fakt, że niektóre (nie ten) są dobre bardziej :)
gabstone dnia 06.01.2009 11:51 Ocena: Świetne!
Wiesz, że nie o to mi chodziło. Pod większością Twoich tekstów rozwijają się "dyskusje światopoglądowe" zupełnie nie na temat, więc... dlatego proponuję forum.
GdanszczAnka dnia 13.05.2009 11:23 Ocena: Świetne!
Mnie zatrzymało w miejscu. W bezczasie i pustce. Ehh.. chyba zacznę czekać na swojego wampira o ile któryś by stwierdził, że jestem wyjątkowa <rozmarzona>
bassooner dnia 14.05.2009 22:57 Ocena: Bardzo dobre
valdensie.... dlaczego promujesz ten stary tekst????
gabstone dnia 14.05.2009 23:00 Ocena: Świetne!
Bo jest dobry?:)
bassooner dnia 14.05.2009 23:05 Ocena: Bardzo dobre
naprawdę??? tak??? świetny to on nie jest... do dlaczego why???

świetna jest karczma turbo... ;-)))
gabstone dnia 18.05.2009 21:10 Ocena: Świetne!
A czy ja mówiłam, że świetny? Nie, ze dobry:) A "Karczma..." jest faktycznie wow. Tyle, że każdemu według jego widzimisię?
bassooner dnia 18.05.2009 21:17 Ocena: Bardzo dobre
dobra, dobra jurz sie nie kłućmy... ;-)))
voice dnia 20.05.2009 17:26 Ocena: Świetne!
Co ja mam napisać <myśli> BARDZO MI SIĘ PODOBAŁO!
No chyba to wszystko :);)
bury_wilk dnia 24.05.2009 14:05
ojej... :) ;)
bassooner dnia 24.05.2009 14:38 Ocena: Bardzo dobre
"ojej..." nieważne jak, ważne żeby nazwiska nie przekręcili... ;-)))
Anaris dnia 24.05.2009 20:33 Ocena: Świetne!
Cytat:
Gdy zaczynają tańczyć zatrzymuje się czas

tańczyć, zatrzymuje się

Cytat:
czy mgłą

mgła -> literówka



Bardzo mi się podoba. Jest w tym tekście coś podniosłego. Tajemnicze i wciągające. Bardzo mi się podoba.
bury_wilk dnia 03.06.2009 08:17
miło mi, miło :)
Usunięty dnia 29.12.2009 01:10 Ocena: Świetne!
Wróciłam sobie do tego tekstu i mam ochotę go rozebrać...
Mogę...? :shy:
Mogę...?:shy:
Mogę...?:shy:
bury_wilk dnia 29.12.2009 09:12
a rozbieraj sobie :)
Usunięty dnia 29.12.2009 12:10 Ocena: Świetne!
Ale pod warunkiem, że zastosujesz się do poprawek, bo inaczej to bez sensu takie rozbieranie...
bury_wilk dnia 29.12.2009 12:47
do niektórych sie zastosuję, a niech tam (oczywiście, o ile bedą z sensem :D )
Usunięty dnia 30.12.2009 02:24 Ocena: Świetne!
Cytat:
Wszystko, co się wydarzy później, będzie realizacją tego, co wampir zamierzył.

Wszystko, co się wydarzy później, będzie realizacją zamiarów wampira?

Cytat:
Czasem gasną światła, czasem trzaskają drzwi, czasem pęka szkło, a napoje wrzą w naczyniach.

tutaj już bym konsekwentnie zastosowała to "czasem"

Cytat:
Oczy patrzą w oczy, połyskują diamentami, nie mogą się oderwać od drugich oczu, od ich głębi.

koślawe :|

Cytat:
jest uczucie, ale inne niż wszystkie uczucia

te drugie uczucia są zbędne

Cytat:
oczy błyszczą tysiącem świec.

nie jestem pewna, czy świece błyszczą... może jeśli są pokryte brokatem albo jakimś błyszczącym lakierem...

Cytat:
Są wojny i sojusze, są odkrycia, są mordy, są ludzie

ja Cię przepraszam, ale mnie te "mordy" rozśmieszają za każdym razem :) czy to musi tam być?

Cytat:
Śmierć kobiety jest najrzadsza, jej przemiana najczęstsza

dziwnie to brzmi :|

To chyba jednak bluźnierstwo, rozbierać ten tekst... Za każdym razem widzę w nim coś nowego. Szkoda, że to tylko fantastyka.
bury_wilk dnia 30.12.2009 13:16
heh, fantastyka... ;)
bury_wilk dnia 30.12.2009 13:17
dzięki za tą rozbierankę, coś z niej zrobię, pewnie na powrót ubiorę :D
Usunięty dnia 30.12.2009 13:48 Ocena: Świetne!
Te mordy to musisz zmienić obowiązkowo :)
Magicu dnia 04.08.2012 11:31 Ocena: Dobre
Dobre, chociaż nie zwaliło mnie z nóg.
Jak dla mnie, trochę za często występuje w tekście słowo "wampir", które bez problemu można by zastąpić jakimś innym.

I jako wielka fanka wampirów nie zgadzam się z jednym zdaniem:
"Odebranie życia komuś takiemu byłoby barbarzyństwem, a wampir jako istota wyższa, od barbarzyństwa jest daleki."
Nieprawda! Wampiry, to najbardziej barbarzyńskie istoty, jakie znam;)

Pozdrawiam
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
ks-hp
18/04/2024 20:57
I taki autor miał zamysł... dziękuję i pozdrawiam... ;) »
valeria
18/04/2024 19:26
Cieszę się, że przypadł do gustu. Bardzo lubię ten wiersz,… »
mike17
18/04/2024 16:50
Masz niesamowitą wyobraźnię, Violu, Twoje teksty łykam jak… »
Kazjuno
18/04/2024 13:09
Ponownie dziękuję za Twoją wizytę. Co do użycia słowa… »
Marian
18/04/2024 08:01
"wymyślimy jakąś prostą fabułę i zaczynamy" - czy… »
Kazjuno
16/04/2024 21:56
Dzięki, Marianie za pojawienie się! No tak, subtelnością… »
Marian
16/04/2024 16:34
Wcale się nie dziwię, że Twoje towarzyszki przy stole były… »
Kazjuno
16/04/2024 11:04
Toż to proste! Najeżdżasz kursorem na chcianego autora i jak… »
Marian
16/04/2024 07:51
Marku, dziękuję za odwiedziny i komentarz. Kazjuno, także… »
Kazjuno
16/04/2024 06:50
Też podobała mi się twoja opowieść, zresztą nie pierwsza.… »
Kazjuno
16/04/2024 06:11
Ogólnie mówiąc, nie zgadzam się z komentującymi… »
d.urbanska
15/04/2024 19:06
Poruszający tekst, świetnie napisany. Skrzący się perełkami… »
Marek Adam Grabowski
15/04/2024 16:24
Kopiuje mój cytat z opowi: "Pod płaszczykiem… »
Kazjuno
14/04/2024 23:51
Tekst się czyta z zainteresowaniem. Jest mocny i… »
Kazjuno
14/04/2024 14:46
Czuję się, Gabrielu, zaszczycony Twoją wizytą. Poprawiłeś… »
ShoutBox
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
  • Redakcja
  • 26/03/2024 11:04
  • Nazwa zdjęcia powinna odpowiadać temu, co jest na zdjęciu ;) A kategorie, do których zalecamy zgłosić, to --> [link]
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty