Jeszcze jedna noc - Scheina
Proza » Obyczajowe » Jeszcze jedna noc
A A A
PROLOG


- Ach, ta dzisiejsza młodzież! Kiedyś to było lepiej...
- Co też pani mówi!?
- Nie pamięta pan?! Przecież to całkiem niedawno..., będzie chyba ze 30 lat, jeśli dobrze liczę...
Uśmiecham się pod nosem. Pani Gienia zna chyba wszystko i wszystkich. Nic nie umknie jej czujnym oczom i dobremu słuchowi. Szczególnie, gdy stoi w kolejce.
- No, nie pamięta pan?! - pyta jeszcze raz. - Przecie to nasza młodzież Niemców wygoniła. Pogoniłaby i Ruskich, gdyby im na to pozwolić...
- Niech pani nie mówi takich rzeczy. Ktoś może usłyszeć...
- I co mi zrobi!? Przecie ja stara, schorowana..., nie warto mnie zamykać...
- Pani Gieniu... - próbuję zbesztać moją gadatliwą sąsiadkę. - Ściany mają uszy, niech pani uważa.
- Co racja, to racja, towarzyszu Włodzimierzu - pani Gienia stara się naśladować styl Naszego Kochanego Sekretarza Gierka. Ja wraz z moim kompanem pękamy ze śmiechu, pani Gienia stara się nas uspokoić.
Udaje jej się. Znów wracamy do świata absurdów.

* * *

- Tak, tak, towarzyszu. Macie rację... Ja to bym chciał wynagrodzić was za to, towarzyszu... Niech towarzysz ''Józef'' przestanie - jak to się nie należy, gdy ja mówię, że należy? Tak, tak... Macie rację. Nie spieszmy się. Może powie więcej...

* * *

- I jak, pani Genowefo, skończy pani z tym ''poganianiem Ruskich''?! Bardzo proszę. Boję się o panią, mogą panią zamknąć. Nie chce pani chyba umierać z dala od bliskich, prawda!? Proszę więc przestać, bardzo panią proszę...
- Dobrze, obywatelu milicjancie, przestanę.
- No, tak już lepiej, pani Genowefo. A teraz proszę - muszę pani wypisać mandat, chociaż tego nie chcę. 50 złotych.
- Proszę, panie władzo. Do widzenia!

* * *

Odkąd pani Gienia opowiedziała mi o swej przygodzie z milicjantem, wprost ginęła w oczach. Mówiłem jej, żeby się nie zamartwiała, bo przecież '' nic takiego się nie stało''. Pani Gienia jednak machała tylko ręką lub wzruszała ramionami. Prawie w ogóle się nie odzywała.
Postanowiłem coś z tym zrobić.
Umówiłem się z panią Gienią we wtorek. Musieliśmy poważnie porozmawiać. Najlepiej tam, gdzie najbezpieczniej - w barze ''Parkowy''.
Zamówiłem dwie setki wódki - jedną dla mnie, drugą dla pani Gieni. Czekając, czytałem ''Życie Gospodarcze''.
Wreszcie się pojawiła. W tandetnym, brązowym płaszczu, zaplamionej spódniczce i ubłoconych butach. No tak, padało.
- Czytała pani? - pytam, wskazując tygodnik.
- I tak zawsze to samo...
- Ależ nie! Proszę posłuchać... '' Komitet Badań i Prognoz PAN ,,Polska 2000'' zaczyna prezentować pierwsze wyniki swych prac. [...] Znaczenie tych badań - choć dotyczą czasów pozornie odległych - jest bardzo duże. Nie tylko bowiem stać się one powinny układem odniesienia dla planowania gospodarczego i społecznego, dla dokonywania prawidłowych wyborów i przewidywania ich pozytywnych i negatywnych konsekwencji. [...] Chodzi jednak również i o znaczenie społeczne. Ostatnie tygodnie pokazały, jak wiele zamierzeń gospodarczych nie zaakceptowanych przez społeczeństwo, przynosi skutki odwrotne od zamierzonych..." - przerywam, słysząc pochlipywanie pani Gieni. - Pani Gieniu, co pani?
- Nic, nic, ja tylko...
- Pani Gieniu...
- Ja... - podnosi głowę. - Pan nie wie, co on mi powiedział...,ten milicjant... On, on... groził mi, rozumie pan? Ja się boję, proszę pana... Naprawdę się boję... - po zachowaniu pani Gieni mogłem się tego domyślić.
- Znam takich ludzi, pani Gieniu.
- Cholerni komuniści! Wyniszczą nasz kraj doszczętnie, a wtedy nie będzie komu pomagać Sekretarzowi Gierkowi w naprawianiu polskiej gospodarki - dodałem po chwili.
Pani Gienia roześmiała się, po czym sięgnęła po swoją setkę.
- Prawda "cholerni komuniści"! - uniosła kieliszek do toastu, ja uczyniłem to samo. - Za zdrowie Naszych Towarzyszy!
- Oby jak najszybciej pochłonęło ich piekło - dodała ciszej.
Tym razem ja się roześmiałem.

* * *

- Tak... Dobrze... Dobrze postąpiliście, towarzyszu ''Józefie''. Bała się - to dobrze... Tak trzymać, towarzyszu. Czeka was za to nagroda. Zdobądźcie jej zaufanie, a wtedy - wiecie... Może jeszcze się przyzna. Bądźcie tylko cierpliwi.

* * *

- Wczoraj widziałam program ''Świadkowie'', wie pan, w telewizji. Ta pani..., chyba Alina..., mówiła o swoim mężu. Zaginął po wojnie. Do 46. otrzymywała od niego listy, a potem... Wie pan, jak to jest - człowiek przez 30 lat ma nadzieję, że bliski się odnajdzie, a tu okazuje się, że zakatowany przez Niemców... albo gorzej - przez Ruskich.
- Pani Gieniu... Powtarza się sytuacja sprzed kilku dni - znów pani coś powie, a potem będzie żałować. Proszę, niech pani będzie ostrożna.
- Dobrze, panie Włodzimierzu. Już nic nie powiem.
- Ale ja nie mówię, że pani ma nic nie mówić, tylko, że ma uważać. Mnie może pani mówić, co pani się podoba, ale są ludzie... Wie pani, jak to jest - wbiją nóż w plecy, gdy tylko człowiek się odwróci.
- Ma pan rację, powinnam uważać. Ale co ja poradzę - taka gadatliwa to ja się już urodziłam. Mama zawsze mi mówiła, że będą z tego kłopoty...
- Powinna więc być pani podwójnie ostrożna - kończę temat drążony od wtorkowego spotkania. - A teraz proszę mi powiedzieć - zna pani może kogoś, kto załatwi mi amerykańskie papierosy? Przez te nasze niedługo wysiądą mi płuca.
Pani Gienia robi minę, jakby chciała powiedzieć ''I tak powinien przestać pan palić'', ale powstrzymuje się od komentarza.
- Tak, znam.

* * *

- Przemyt... Tak. Przemyt i handel nielegalnym towarem... Nazwisko? Chyba Stakowski, ale nie jestem pewien. Może... Tak. Spotkam się z nim jutro... Tak... Mogę o to zadbać.





grudzień 1981



Spoglądam za okno. Nie wiem, czy to noc, czy może jeszcze dzień. Wszystko przesłaniają kłęby dymy pomieszanego z kurzem. Podnoszę płaszcz z krzesła gotów samemu sprawdzić porę dnia, gdy słyszę dźwięk telefonu.
Ręce mi drżą. Boję się odebrać.
Po trzecim sygnale podnoszę słuchawkę.
- To pan? - słysząc głos pani Gieni, oddycham z ulgą.
- Tak, pani Gieniu, to ja.
- Mój Boże, tak się cieszę, że pana słyszę. Już myślałam, że pana też złapali...
- Też?! - przerywam jej.
- To pan nie wie!? Krysia... O, Boże... Krysia i Janusz wczoraj... - cisza w słuchawce. Nie przerywam jej - niech pani Gienia nabierze sił na dalszą rozmowę.
- Dlatego myślałam, że pan też... - próbuje wytłumaczyć. Przerywam jej dosyć szybko:
- Nie musi się pani martwtić, nic mi nie jest. I w najbliższym czasie nie będzie - uspokajam ją. - Proszę się nie martwić, pani Gieniu.
- Nie będę... Tylko proszę... niech pan uważa. Niech pan obieca, że będzie uważał.
- Dobrze, obiecuję - powiedziawszy to, odkładam słuchawkę.
Słowa pani Gieni przypomniały mi sytuację sprzed kilku lat. Wtedy ja prosiłem ją, by uważała. Nie chciałem...
Nie chciałem na nią donosić.
Tak. Pracowałem dla SB.
Zaczęło się w 56., a skończyło... Właściwie to się jeszcze nie skończyło - gdyby nie stan wojenny, trwałoby nadal.
ZOMO. Milicja. Zamieszki...
Obserwowałem wszystko z okna mojego przydziałowego mieszkania wybudowanego w 74. W telewizji wciąż przemówienie generała Jaruzelskiego. ''Obywatelki i obywatele Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej!
Zwracam się dziś do Was jako żołnierz i jako szef rządu polskiego. Zwracam się do Was w sprawach wagi najwyższej. Ojczyzna nasza znalazła się nad przepaścią. Dorobek wielu pokoleń, wzniesiony z popiołów polski dom ulega ruinie. Struktury państwa przestają działać. Gasnącej gospodarce zadawane są codziennie nowe ciosy. Warunki życia przytłaczają ludzi coraz większym ciężarem.[...]''
I dotarło do mnie, że wszystko co robiłem, robiłem dla Nich - tych, których teraz tak mocno się obawiałem, tych, którzy wpajali nam, że ''Polska ich radością, troską, nadzieją'' i ''Kto z Reaganem kolaboruje, na murach V maluje''.
Zrozumiałem cały paradoks, absurd i groteskę otaczającego nas świata. Zdałem sobie sprawę, że przez wiele lat okłamywałem i zdradzałem moich znajomych.
Nie robiłem tego dla pieniędzy, ani z powodu lęku.
Ja wychowałem się na komunizmie, a we współpracy z SB nie widziałem nic złego. Praca jak każda inna.
Znów spoglądam przez okno. Zza dymu rozrzedzonego wiatrem wyłania się biały, widocznie niedawno namalowany, napis: '' Telewizja kłamie''.
W duchu zgadzam się z tym stwierdzeniem.
''Telewizja kłamie'', ''Precz z cenzurą''... - zaczynam przypominać sobie opozycyjne hasła malowane ostatnio na murach otaczających moje osiedle.
''Telewizja kłamie!'', ''Zima wasza, wiosna nasza'', ''Precz z cenzurą!'', ''Wrona orła nie pokona''...
Nagle słyszę pukanie do drzwi.
Pierwsza myśl - przyszli po mnie. '' Od Nas nie da się tak po prostu odejść'' - kto to powiedział?
Znów pukanie... Na pewno wiedzą, że tu jestem.
Światło... Okno... Trzeba było opuścić żaluzje. Już za późno...
Nic mnie nie uratuje.
''Boże, jeżeli istniejesz, spraw, żeby to nie byli Oni... Pozwól mi przespać tę noc. Ostatnią wolną noc... Spraw, że to nie Oni.''
Podchodzę do drzwi. Prawie nie oddycham. Drżącą ręką naciskam klamkę.
''Spraw, żeby to nie byli Oni. Nie Oni...''
Otwieram.
- Dlaczego tak wolno?! - dobiega mnie głos kuzyna. - Ja się tu do ciebie, Włodku, spieszę, ryzykuję życiem - a ty co!?
- Czemuś taki blady, Włodku? Coś się stało?! - dodaje, spoglądając na moją twarz.
- Nie, nie, ja po prostu... Nieważne. Wchodź, rozgość się. Co cię do mnie sprowadza? - staram się rozpogodzić.
''Jeszcze jedna noc, ostatnia noc''.
- Dobrze, że się pojawiłeś, kuzynie. Muszę ci coś powiedzieć... - zaczynam. Nie będzie łatwo, wiem to. - Kuzynie, ja... byłem esbekiem... Donosiłem... na wszystkich.
Poleć artykuł znajomym
Pobierz artykuł
Dodaj artykuł z PP do swojego czytnika RSS
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • E-mail znajomego:
  • E-mail polecającego:
  • Poleć ten artykuł znajomemu
  • Znajomy został poinformowany
Scheina · dnia 11.12.2008 11:08 · Czytań: 900 · Średnia ocena: 3,5 · Komentarzy: 2
Komentarze
ginger dnia 13.12.2008 09:33 Ocena: Bardzo dobre
No no no... Powiem tak - jestem pod wrażeniem. I ze względu na to, co przed chwilą przeczytałam, i ze względu na Twój wiek. Spodziewałam się kogoś zdecydowanie starszego. I już nie mówię o tym, że tekst jest napisany naprawdę dobrze, ale temat... Ja się za tego typu rzeczy boję zabierać. Jestem zaskoczona. Bdb.
Jack the Nipper dnia 13.12.2008 19:49 Ocena: Dobre
Cytat:
pani Gienia stara się naśladować styl Naszego Kochanego Sekretarza Gierka. Ja wraz z moim kompanem pękamy ze śmiechu, pani Gienia stara się nas uspokoić.
Udaje jej się


pani Gienia stara się x 2
+ jeszcze jedno "się"

Cytat:
Wreszcie pojawiła się.


się pojawiła

Cytat:
Pani Gieni...


Gieniu

Zamysł dobry, ale zakończenie mnie nie przekonało. Za szybko bohater doszedł do tych wniosków (to naczy w tekście za malo tego "dochodzenia", zebym sie wczuł.)
Polecane
Ostatnie komentarze
Pokazuj tylko komentarze:
Do tekstów | Do zdjęć
valeria
26/04/2024 21:35
Cieszę się, że podobają Ci się moje wiersze, one są z głębi… »
mike17
26/04/2024 19:28
Violu, jak zwykle poruszyłaś serca mego bicie :) Słońce… »
Kazjuno
26/04/2024 14:06
Brawo Jaago! Bardzo mi się podobało. Znakomite poczucie… »
Jacek Londyn
26/04/2024 12:43
Dzień dobry, Jaago. Anna nie wie gdzie mam majtki...… »
Kazjuno
24/04/2024 21:15
Dzięki Marku za komentarz i komplement oraz bardzo dobrą… »
Marek Adam Grabowski
24/04/2024 13:46
Fajny odcinek. Dobra jest ta scena w kiblu, chociaż… »
Marian
24/04/2024 07:49
Gabrielu, dziękuję za wizytę i komentarz. Masz rację, wielu… »
Kazjuno
24/04/2024 07:37
Dzięki piękna Pliszko za koment. Aż odetchnąłem z ulgą, bo… »
Kazjuno
24/04/2024 07:20
Dziękuję, Pliszko, za cenny komentarz. W pierwszej… »
dach64
24/04/2024 00:04
Nadchodzi ten moment i sięgamy po, w obecnych czasach… »
pliszka
23/04/2024 23:10
Kaz, tutaj bez wątpienia najwyższa ocena. Cinkciarska… »
pliszka
23/04/2024 22:45
Kaz, w końcu mam chwilę, aby nadrobić drobne zaległości w… »
Darcon
23/04/2024 17:33
Dobre, Owsianko, dobre. Masz ten polski, starczy sarkazm… »
gitesik
23/04/2024 07:36
Ano teraz to tylko kosiarki spalinowe i dużo hałasu. »
Kazjuno
23/04/2024 06:45
Dzięki Gabrielu, za pozytywną ocenę. Trudno było mi się… »
ShoutBox
  • Kazjuno
  • 26/04/2024 10:20
  • Ratunku!!! Ruszcie 4 litery, piszcie i komentujcie. Do k***y nędzy! Portal poza aktywnością paru osób obumiera!
  • Zbigniew Szczypek
  • 01/04/2024 10:37
  • Z okazji Św. Wielkiej Nocy - Dużo zdrówka, wszelkiej pomyślności dla wszystkich na PP, a dzisiaj mokrego poniedziałku - jak najbardziej, także na zdrowie ;-}
  • Darcon
  • 30/03/2024 22:22
  • Życzę spokojnych i zdrowych Świąt Wielkiej Nocy. :) Wszystkiego co dla Was najlepsze. :)
  • mike17
  • 30/03/2024 15:48
  • Ode mnie dla Was wszystko, co najlepsze w nadchodzącą Wielkanoc - oby była spędzona w ciepłej, rodzinnej atmosferze :)
  • Yaro
  • 30/03/2024 11:12
  • Wesołych Świąt życzę wszystkim portalowiczom i szanownej redakcji.
  • Kazjuno
  • 28/03/2024 08:33
  • Mike 17, zobacz, po twoim wpisie pojawił się tekst! Dysponujesz magiczną mocą. Grtuluję.
  • mike17
  • 26/03/2024 22:20
  • Kaziu, ja kiedyś czekałem 2 tygodnie, ale się udało. Zachowaj zimną krew, bo na pewno Ci się uda. A jak się poczeka na coś dłużej, to bardziej cieszy, czyż nie?
  • Kazjuno
  • 26/03/2024 12:12
  • Czemu długo czekam na publikację ostatniego tekstu, Już minęło 8 dni. Wszak w poczekalni mało nowych utworów(?) Redakcjo! Czyżby ogarnął Was letarg?
Ostatnio widziani
Gości online:0
Najnowszy:Usunięty