WiecznaSwiadomosc napisał:
czyz nie chodzi tutaj o wyrazenie samego siebie zwlaszcza w poezji
Owszem, ale to portal literacki i gdyby użytkownicy zaczęli przymykać oczy na w podobnej formie publikowane teksty, niedługo jego poziom spadłby do zera.
Tak jak spadłby do zera poziom restauracji, w której klientom podawano by niedogotowane czy przypalone dania na wyszczerbionych talerzach.
Cóż - szlachectwo zobowiązuje, a w przypadku literatów jest to dbałość nie tylko o treść, ale i o formę, w jakiej przedstawia się swoje utwory czytelnikom.
Nikt nikomu nie urywa głowy za literówki w komentarzach, bo faktycznie niektórzy nie mają polskiej klawiatury, ale w tak krótkich tekstach, jakimi są wiersze, nie powinny one występować.
Sprawa w sumie jest prosta - można dodać jakikolwiek polski tekst do notatnika, a potem kopiować z niego potrzebne literki i wklejać do wiersza.
WiecznaSwiadomosc napisał:
prosze o wasze słowa krytyki ktore mogly by mi pomoc oraz czegos nauczyc
No i już masz pierwszą naukę - szanuj słowa, którymi się posługujesz, bo to nasze literackie narzędzia pracy.
Nauka druga - dobry wiersz to harmonijne zgranie formy i treści. A do tego potrzebna jest także pewna wiedza o zasadach poetyki. Jeżeli naprawdę pociąga Cię poezja, dokształć się trochę, no i czytaj dużo dobrych współczesnych wierszy, by mieć porównanie z tym, co sam piszesz.
W przypadku wierszy rymowanych - zapoznaj się z podstawowymi pojęciami z tego zakresu - metrum, średniówką, rodzajami i układami rymów.
No i nieustannie wzbogacaj słownictwo, w czym bardzo pomaga czytanie dobrej literatury.
Jakie błędy zrobiłeś w swoim wierszu?
Cytat:
Serca twe nie zna / łaski ni litości - 10 zgłosek ze średniówką 5/5
Dusisz swą istotę / w otchłaniach nicości. - 12/6/6
Nie zaznasz smaku / ukojenia - 9/5/4
Gdy w ostrzu miecza / szukam zbawienia - 10/5/5
1. Rytm - żeby wiersz był płynny, powinien mieć konsekwentne metrum - tu 10 zgłosek w wersach, z podziałem (średniówką) 5/5. A Ty w każdej zwrotce masz różnie.
2. Rymy - wybrałeś mało ciekawy układ aa/bb, czyli dystychy, i to w dodatku niekonsekwentnie, bo czasem brakuje rymu. Ciekawszym układem jest abab.
3. Rodzaj rymów - w tym też się musisz dokształcić, bo zastosowałeś najprostsze i najbardziej banalne z możliwych, czyli rymy gramatyczne. A gramatyczne to w zasadzie częstochowskie.
No i pomieszałeś rymy żeńskie (wielosylabowe) z rymami męskimi (jednosylabowymi), co natychmiast zmienia w wierszu rytm.
4. Narracja - prowadzenie myśli powinno być spójne i logiczne, co nie jest łatwe w przypadku wiersza rymowanego, gdy jeszcze nie ma się w tym wprawy.
5. Archaizmy - unikaj zaimków w przestarzałej formie - twe/swą/swej/swym/twa. Mamy XXI wiek. Unikaj też ich nadmiaru - zazwyczaj to zbędne dopowiedzenia, czyli zwyczajne zapychacze.
6. No i unikaj patosu i wyświechtanych środków poetyckich. Wiersz to gra na wyobraźni czytelnika, a nie karmienie go przetworzoną wiele razy papką.
Podsumowując - na razie słabo, ale od Ciebie będzie zależało, czy zaczniesz pisać lepiej.
Bo wszystkiego można się nauczyć, gdy się tego pragnie.
Miłej zabawy na portalu.