Jesienny syn napisał:
poprzez zastosowanie takiej samej liczby sylab we wszystkich wersach.
Otóż nie masz takiej samej liczby sylab we wszystkich wersach.
A żeby powstał biały wiersz, musi zostać zachowane nie tylko konsekwentne metrum, ale i średniówka, czyli umowny podział wersu na dwie (zazwyczaj) części.
Spójrz, jak to wygląda u Ciebie:
Cytat:
Panie! Spraw bym / w przyszłym roku, - 8 zgłosek ze średniówką 4/4
widział piękno / skryte w ciemności - 9/4/5
jak i nadzieję / w promieniu. - 8/5/3
Niechaj odnajdę / w trzepocie - 8/5/3
tęczowych skrzydeł / motyla, - 8/5/3
śmiech i dziecięcą / nadzieję. - 8/5/3
Naucz mnie też wytrwałości, - 8/4/4
niech przetrwam wiek / niby skała, - 8/4/4
której nie zrani / zawistny wiatr. - 9/5/4
Ale uchroń / mnie / od dumy - 8/4/4 (albo 8/5/3)
nie dla mnie są / skrzydła Ikara, - 9/4/5
jak i żar / pyszniącej się kuli… - 9/3/6
Masz do wyboru - dopracowanie do metrum 8/4/4 lub 8/5/3.
Możesz także przejść na metrum 9/5/4, na przykład:
- O Panie, spraw, bym / w przyszłym roku
zobaczył piękno / skryte w cieniu,
jak i nadzieję / wokół siebie.
I niech odnajdę / znów w trzepocie
motylich skrzydeł / nad strumieniem
śmiech i dziecięcy / zachwyt światem.
Naucz mnie także / wytrwałości,
niech przetrwam wieki / niby skała,
której nie ranią / żadne ciosy.
Aha - masz podkreślone powtórzenia w wierszu i pogrubiony przypadkowy rym.
Co do "wiatru" - jeżeli na końcu wersów dajesz słowa/rymy wielosylabowe (rym żeński), nie stosuj nagle słów jednosylabowych (rym męski), bo one zmieniają rytm wiersza.
Owszem - można stosować je naprzemiennie, ale to już innym razem.
Skoro nie masz w wierszu rymów, łatwiej żonglować słowami w ramach ustalonego metrum i średniówki.
Spróbuj dopracować wiersz w ten sposób.
Zostawiam Ci link na biały wiersz Dodatka:
http://www.portal-pisarski.pl/czytaj/61731/szary-zimowy-wiersz
To czternastozgłoskowiec ze średniówką 7/7.
Miłej zabawy.